Onko tässä mitään järkeä? Mulla ei ole varaa mennä töihin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt harmaa

Vieras
Meillä on vauva ja 3v, mun ei ole mitään järkeä mennä töihin ennen kuin tuo vauva täyttää 3v koska mennään sit miinukselle ja lujaa. Miehen tulot on sen verran "isot" että meiltä menisi molemmista täysi päivähoitomaksu (433e), minä saan palkkaa käteen kuukaudessa 850-1100e, riippuu vuoroista, teen töitä 25-30h viikossa, lapset joutuisivat silti olemaan pk:ssa lähes joka päivä (ei helpotusta hoitomaksuihin) koska mulla paljon lyhyitä vuoroja.
Kotihoidontuella ollessa säästän myös työmatkakustannukset (n. 50-60e/kk).

Ihanaa tää Suomen meininki, tykkään työstäni ja voisin sinne mennä vaikka pienemmän ollessa reilu 2v mutta ei oo varaa ;)

No eikö tää tilanne oo joka tapauksessa edessä kun kotihoidontuki loppuu? Eli kyse ei varmaan oo siitä, ettei oo varaa, vaan siitä, että näin saa enemmän rahaa? Kerrankin voi sanoa, että on onnistuneesti tuettu lasten kotihoitoa.

vähän on samat ongelmat kun täytyy tarkkaan miettiä sekin pystyykö ottamaan tarjottuja vuoroja vastaan, kun ei ole yksinkertaisesti varaa tankata autoa että pääsis sinne töihin.. yhtä p...

itseasiassa itselläni ei kiirettä töihin, mutta tuntuu että anopin ja muiden mielestä pitäis mennä tienaamaan. naapurin naisetkin tuntuu ihmettelevän mitä mä kotona teen. en sit oo jaksanut alkaa laskeen heille miten paljon siitä työstä olis rahallista hyötyä... ei mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Hilja:
No eikö tää tilanne oo joka tapauksessa edessä kun kotihoidontuki loppuu? Eli kyse ei varmaan oo siitä, ettei oo varaa, vaan siitä, että näin saa enemmän rahaa? Kerrankin voi sanoa, että on onnistuneesti tuettu lasten kotihoitoa.

Eskari-ikäsen päivähoitomaksut puolittuu... Ja kouluhan alkaa sitten jo ihan pian. Mutta näinhän se menee..

Itse sain ansiosidoinnaista niin hyvin, ettei tosiaakaan kannattanu mennä töihin. Olikin sitten kaksi vuotta työttömänä ja palasin työelämään, kun lapset meni kouluun..

Meillä olisi aikalailla sama tilanne, jos mulla olisi normaali päivätyö.
Onneksi tilanne on sellainen, että voin tehdä jonkin verran töitä kotona, ja käyn muualla töissä sitten iltaisin ja viikonloppuisin.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
no tuohon palkkaan nähden työ onvarmaan leppoista ja vastuuta ei nimeksikään ja ei stressiä.
ehtiihän sitä töihin kun nuorin 3v.

:laugh:

Niinhän se toki aina menee, että jos palkka on paska niin työkin on kevyttä, leppoista ja vailla vastuunhäivää....

Jos eskari-ikäinen on koko päivän (eli tyyliin 8-17 päiväkodissa, niin päivähoitomaksut ei kyllä ole puolet vaikka eskariaika onkin ilmainen.
Täällä ainakin se on vaan muutaman kympin halvempi kun kokopäivähoito.

Mutta on kyllä vaikea tilanne sulla, en oikein osaa neuvoa.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
No eikö sulla ole varaa jos sun miehelläs on sitten reilummat tulot? Ettei tili nyt ihan miinukselle jää.

Ne miehen tulotkaan ei todellakaan ole mitkään reilut, n. 2000e kuukaudessa käteen ja järkyttävän pitkiä vuoroja ja kamalat työajat (rekkakuski). Kunhan vaan juuri ylitetään tuloraja...
Mun mielestä vaan sen että käy töissä pitäisi aina kannattaa, tässä tilanteessa mä saan noin 100e enemmän rahaa kuukaudessa jos en käy töissä, käsittämätöntä (kiitos vassut ja demarit :/)

Mun työ on kyllä mukavaa, iso vastuu siinä on mutta stressiä ei oikeastaan eikä töitä tarvitse tuoda kotiin.

Jännä huomata että mulla on kohtalotovereita näinkin paljon täällä, yleensä kukaan ei ymmärrä (tai ole ymmärtävinään) kun olen tästä epäkohdasta(?) puhunut...

Sama juttu meillä. Ei vaan kannata palata töihin vielä... Tai mun laskelmien mukaan mulla jäis melkein satanen enemmän käteen töissä. Joutuisin ostamaan auton ja siihen sitten vakuutusmaksut, polttoainekulut ym.... Ennemmin olen kotona :)

Täälläkin on palkkakeskusteluissa kaikilla palkka yli 2000e, niin tuntuu ettei ymmärrystä riitä, että ihan oikeasti joillakin se on pienempi ja tosiaankaan, itsekään en viitsi alkaa lapsia kuskaamaan hoitoon ja itse töihin, jos siitä ei ole taloudellista hyötyä.

meidän tulojen mukaan menisi +-0 jos lähden töihin, lapset olisivät yksi koulun jälkeen, kauppareissu tapahtuisi vaan ja ainoastaan vkloppuisin jne... autonkin joutuisin ostamaan...

Mua kans kummastuttaa noi palkkakeskustelut täällä, kaikilla kun tosiaan on yli 2000e tulot... Meilläkin iso työpaikka kaupan alalla, kaikilla ei-päälliköillä max. 30 tunnin sopimukset niin harvalla se palkka päätä huimaa, jännätään aina että missä kuussa pääsee tonnin paremmalle puolelle :D

Mullakaan ei ole mitään järkeä lähteä tässä vaiheessa töihin, kun kolmesta menis täydet päivähoitomaksut miehen tulojen takia. Jos laskee ne ja kotihoidontuen yhteen + muut kulut, niin järkevämpää on hoitaa lapset kotona. Niin se vaan menee.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mua kans kummastuttaa noi palkkakeskustelut täällä, kaikilla kun tosiaan on yli 2000e tulot... Meilläkin iso työpaikka kaupan alalla, kaikilla ei-päälliköillä max. 30 tunnin sopimukset niin harvalla se palkka päätä huimaa, jännätään aina että missä kuussa pääsee tonnin paremmalle puolelle :D

kaupanalan duunari komppaa!

http://www.ts.fi/online/kotimaa/194701.html

Juu, valitkaa vain kotihoidontuella kotona olo ja antakaa yhteiskunnan ja miehenne elättää itsenne.
Mutta älkää sitten olko vaatimassa tasa-arvoa missään asiassa!

Siis mika on pointtisi? Ehka kotihoidontuki pitaisi lopettaa, jotta tyo olisi kannattavaa? Ja miksi mainitset etta "ihanaa tama Suomen meininki", tervetuloa sitten tanne ulkomaille missa ei ole mistaan tuista tietoakaan, taalla tyo kannattaa aina.

itseasiassa itselläni ei kiirettä töihin, mutta tuntuu että anopin ja muiden mielestä pitäis mennä tienaamaan. naapurin naisetkin tuntuu ihmettelevän mitä mä kotona teen. en sit oo jaksanut alkaa laskeen heille miten paljon siitä työstä olis rahallista hyötyä... ei mitään.

Ei suntarvitse heille mitään laskentoja tehdäkkään ettei kannata, vaan sanot ihan suoraan, että haluat olla lasten takia kotona vielä jonkin aikaa ja odotella parempia työtarjouksia. Ei niiden tarvikaan ymmärtää eikä sulla ole mitään velvollisuutta selitellä.

Yhteistyössä