Minusta ei missään tapauksessa kannata ainakaan lapsia alkaa väsäämään sellaiseen suhteeseen, jossa ei ole varma, mitä elämältään haluaa.
Olen itse ollut täsmälleen samanlaisessa tilanteessa kuin AP, jossa puolivahingossa ajauduin seurustelusuhteeseen. Mies halusi nopeasti tiivistä seurustelua, kun itse vasta mietin, että olenko nyt edes kunnolla ihastunut mieheen. Alussa yhdessäolo oli pitsalla käyntiä, elokuvia, opiskelua, kavereiden kanssa hengailua jne.
Omalla kohdallani olisi pitänyt edetä hitaammin. Olisi pitänyt ottaa taukoa suhteesta ENNEN lasten tekoa, koska epäröin AP:n lailla sitä, että tätäkö tämä yhdessä eläminen on ja miksi seksi, yhdessä olo ja kaikki ei tunnu oikein miltään miehen kanssa. Luulin, että kyse on vain siitä, että minä haluan liikaa. En oikein tajunnut sitä, että en voi muuttaa miestä, jollei hän itse halua muuttua. Mies oli tyytyväinen suhteeseemme; minä en. Ajattelin, että tahdon avulla saan suhteen toimimaan ja että ei minun tarvitse olla umpirakastunut voidakseni tehdä lapsia. Lasten syntymä kuitenkin tarkoitti sitä, että asiat menivät huonompaan suuntaan.
Sinnittelin omassa suhteessani väkisin yli 10 vuotta. Tein virheitä ja otin virheistä opikseni. Sen olen ainakin oppinut, että sinkkuna ymmärrän, mitä eläminen on yksin ja millaista se on. Parisuhteessa nimittäin haikailin koko ajan sinkkuelämää, kun en ollut sellaista koskaan kokenut. Olen äärettömän ylpeä itsestäni, että pärjään omillani. Rehellisestä sinkkuelämästä oli niin helppo ponnistaa sitten kohti uutta suhdetta. Nyt osaan sanoa mitä haluan ja ymmärrän sen, että minun ei tarvitse tyytyä sinnittelemään sellaisen miehen kanssa, joka ei tarjoa minulle niitä asioita, joita parisuhteessa kaipaan.
Nyt parin vuoden sinkkuelämän jälkeen elämässäni on vihdoin mies, joka näyttää pystyvän täydentämään minua. Hän haluaa minun parastani ihan kuten minäkin hänen. Meillä on yhteisiä mielenkiinnon aiheita. Ruoanlaittokin tuntuu kivalta, kun teemme sen yhdessä. Jos elämä tuntuu tylsältä, niin sitten jompi kumpi keksii jotakin pientä irtiottoa arjesta.
Ei kannata olla liian riippuvainen miehestä. On helppoa aloittaa suhde, kun on itsenäinen ja itseään kunnioittava. Silloin ymmärtää sen, että onnellisuus lähtee omasta itsestä. Kun on itsensä kanssa tasapainossa, niin siinä tilanteessa on ihanaa rakentaa suhdetta toisen aikuisen ihmisen kanssa. Kaveripiirini ja oman tilanteeni taustoja tietäen monet nuoruuden suhteet ovat ehkä liiankin tiiviitä, joissa ei ole tilaa hengittää, poikkeuksiakin toki on.
Mieti rauhassa mitä haluat suhteelta ja mitä itse haluat. Et voi kuitenkaan ajatella, että ottaisitte pysyvää tai väliaikaista eroa ja samalla olisit mustasukkaisena vahtimassa poikaystäväsi elämää. Et voi siis haluta itsellesi vapautta antamatta sitä myös miehellesi.