Onko teidän 2-3 vuotiailla ollut "pakko-oireita"/outoja tapoja...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "venla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"venla"

Vieras
Esikoiseni on kohta 3 vuotias. Hyvin kehittynyt, oppinut aikaisin puhumaan jne. Neuvolassa todettiin olevan ikäisiään edellä. En halua kehua tms, mutta tarkoitan vaan sitä ettei kehityksessä ole ollut mitään poikkeavaa.

Nyt kuitenkin on tullut erikoisia tapoja. Alkoi kynsien pureskelusta ja repimisestä. Tekee sitä todella paljon, aina jos ei ole muuta tekemistä. Stressiä, epävarmuutta, muutoksia, riitoja perheessä ym ei ole ollut, ainakaan en keksi mitään sellaista. Kotihoidossa on. Tavataan kuitenkin paljon muita lapsia.

Tämän tavan jälkeen on keksinyt kaikkea muutakin. Mm. pikkulelut haluaa pitää tarkassa järjestyksessä (rivissä). Sängyssä pitää olla tietyt lelut, ennen ei käy nukkumaan (ollaan toki rajattu ettei määrä ole mahdoton). Haluaa aina itse sytyttää sammuttaa valot, jos joku muu käy sytyttämässä valon, juoksee sen sammuttamaan ja laittaa uudestaan päälle....:O On myös tarkka ettei ole likaa misään, ei kuitenkaan esiinny mitään käsien pesua tavallista useammin.

Onko nämä merkki tulevista ongelmista, pakko-oireista? Vai voiko olla tämän ikäiselle ihan normaalia? Meillä ei ole muita lapsia, niin on vähän vaikea arvioida.

Meillä on neljä lasta, joista yksi 'erityinen', eikä kyllä kenelläkään ole ollu tuollaista.....yhellä tutulla on poika, jolla on just kaikkee kertomasi tyylisiä 'pakkomielteitä'. Siellä on perheessä isoja ongelmia kyllä, jotka ehkä selittää....

Meillä on arki hyvin tasapainoista, lapsi on muuten hyvin tasapainoinen myöskin. Hän on luonteeltaan tarkka ja vaatii itseltään osaamista. Olemme vanhempina yrittäneet kuitenkin kannustaa tekemään vaikkei heti osaisi ja emme vaadi itse häneltä mitään "suorituksia". ymmärtäisin itsekin tuon oireilun jos meillä perheessä olisi jotain pulmia, mutta en keksi mitään...

Minä en ole osannut ajatellakaan että mainitsemasi asiat olisi jotenkin "ei normaaleja"
Kyllä meillä lapsi 3v 8kk haluaa että iltaisin siellä sängyssä on ne tutut ja turvalliSet samat unikaverit jotka aina on. Sehän luo lapselle turvallisuutta. Haluaa myös kahden yövalon palavan.
On myös tarkka ettei ulkovaatteiden alle jää hihat tai lahkeet ruttuun. Myöskään tässä en nää outoa, koska onhan ne ikävän tuntuiset ja kylmä käy.
Tykkää myös pikkuautoilla leikkiessä laittaa autot tietyllälaill riviin, se on hänen juttunsa.

Mitäs vielä.. Ei nyt äkkiseltään tule mieleen mutta en ole ikinä ajatellut että olii jotenkin outoa.

KIITOS KIITOS KIITOS!

Kommenttinne oikeasti helpotti oloani! Vaikka lapsi on niin hyvin kehittynyt, iloinen, sosiaalinen tapaus, niin kyllä äidin huoli on noussut kun tajusin noita "oireita" olevan useita. Jospa ne tästä väistyvät ajan kanssa, eikä pahempia tule

Meillä on kuusi lasta ja enpä sanoisi, että tuo mitenkään pakko-oireiselta kuulostaa :) Kuuluu kyllä ihan tuohon ikään, että juostaan sammuttamaan valot, jos joku muu ne sammuttaa ja laitetaan sitten itse päälle. Samoin ovien kanssa...avataan ovi ja laitetaan sen jälkeen itse kiinni :) Ja monta muuta asiaa. Enemmänkin se on sellaista "minä itse" asiaa. Meillä on usein liittynyt uhmaikään moinen käytös. Ja ne tutut unilelut ja tietyssä järjestyksessä tuovat turvaa nukkumaan menoon :) Älä siis turhaan huolehdi :)

Minulla on kokemusta erityisistä ja normaleista lapsista,omista ja työn puolesta ja sanoisin,että tuon ikäisillävoi olla tuontyyppisiä juttuja, mutta jos vaivaa,juttele toki vaikka neuvolassa.

Kyl meidän reilu kaksvutias on juurkin tuollainen. Kerhossa eräs äitimeni siirtämään lelulaatikkoa ja pieni sai ihan kamalan itkukohtauksen. ja haluaa itse laittaa valot yms. eli omasta mielestäni ihan normaalia. ja jos käsiin tulee likaa niin pitää pyyhkiä pois, sisällä, ulkona ihan sama kui kuras on.

Pari juttua tuli mieleen, Ymmärrän kyllä että lapsia haluaa "itse sammuttaa valot" ja "tietyt kaverit sänkyyn", ja jos se on sellaista "uhmaa" niin normaalia.
Toisaalta jos lapsi "sekoaa" ellei asiat mene kuten hän haluaa, niin vähän ihmettelisin ja seurailisin. Toisaalta joka tapauksessa yrittäisin lasta totuttaa esim likaa (saippuakuplat, savityöt, muovailuvaha, leipominen, kuraleikit)

mut riippuu niin paljon myös unia-ruoka tasosta. ja koska vahva minä itse vaihe päällä niin törmäyksiä tulee. ehkä lapsi oli kerhossa ajatellut leikkivänsä juuri niillä leluilla juuri siinä kohdassa kun vieras täti tulee ja vie laatikon pois. kyllä itseäkin suututtais. ja muovailee yms mielellään sekä ulkona on kurassa ja liassa kädet aina.

Meillä kaksoset 3v, poika on tarkempi, autot pitää olla järjestyksessä ja tietyt unikaverit sängyssä. Tyttö ei ole niin tarkka, mutta molemmat saattavat ottaa siepit ihan jostain pikkujutusta joka menee väärin, ei saa itse kantaa laukkua, joku laittaa oven kiinni vaikka itse olisi halunnut yms.

Tikruemo: No joo, tuokin vielä, eli tosiaan ovetkin tahtoo laittaa kiinni, kukaan muu ei saa kun hän itse!!

"oireet" korostuu uhmakausina ja minä itse-vaihe on kovasti päällä.