Onko teidän eka ja tokaluokkalaiset jo yksin kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksin kotona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksin kotona

Vieras
koulun jälkeen. Meillä lapsi aloittaa koulun syksyllä ja iltapäiväkerhopaikka on varattuna. Lapsi on menossa sinne innoissaan. Äitinä tunnen lapseni ja olen sitä mieltä, että hän olisi jo kypsä olemaan muutaman tunnin yksinkin. On itse halunnut harjoitella olemista ja hyvin mennyt max. Tunnin ollut itekseen. En nyt hae tässä sitä, että häntä ei kerhoon laitettaisi, päinvastoin olen onnellinen, että paikka irtosi. Mutta kun tuntuu välillä, että toiset äidit jotenkin paapovat lapsiaan ihan eri tavalla kuin minä. Syksyllä tokan aloittavien äidit saattavat olla aivan paniikissa, kun eivät vielä tiedä syksystä ja kerhopaikasta. Tunnen itseni taas kerran aivan friikiksi muiden äitien seurassa. Itse olen ollut melko itsenäinen lapsesta saakka ja lapseni on aika samanlainen vaikka onkin todella seurallinen ja sosiaalinen.

Ekalla oleva tyttö osaa olla tunnin pari yksin. On kyllä siis iltapäiväkerhossa, ei edes haluaisi yksin tulla kotiin ja olla yksin. Mutta usein esimerkiksi iltaisin ei halua lähteä lenkille mukaan vaan haluaa jäädä kotiin. Puhelin hänellä tottakai on ja meillä on rivarissa aivan ihanat naapurit turvana. Pienempänä usein menikin naapurin mummojen luokse kylään jos käytiin vaikka kaupassa.

Omani ovat olleet eka- ja tokaluokan iltsussa, vaikka olisivatkin pärjänneet yksin. Tämä siksi, että pienen aika käy helposti pitkäksi ja se tietää monta tuntia ruutuaikaa päivässä. Lisäksi helpottaa arkea kun läksyt on tehty ja tarkastettu.

Työkaverini lapsi ei ole iltsussa, koska ei kuulemma halua. Tämä lapsi soittelee joka päivä äidille useamman kerran tunnissa. Ei tulis mun työnteosta mitään (ja laskee selvästi myös työkaverini työtehoa).

Minun molemmat lapseni ovat olleet aikanaan iltapäivät yksin. Olivat ihan ok ja ihan täyspäisiä noista on tullut. Silloin ei ip-kerhoja oltu vielä keksitty. Ilmeisesti lapset ovat nykyään heikompaa tekoa kuin ennen (joo, tämä on huono vitsi).

Pyritään siihen että ekaluokkalaiset osaa olla yksinkin kotona sen parisen tuntia. Nyt tuo vanhin oli ip kerhossa, siitä seuraava ei ollut. Lapset on tosi erilaisia, ja siis nämä asiat katsotaan aina lapsikohtaisesti.

Meillä lapset tulivat kotiin eskarista lähtien , eskarin / koulun jälkeen. Toinen meistä vanhemmista pyrki olemaan tuolloin kotona, tosin joskus joutuivat olemaan tunnin - kaksi yksinään / keskenään.

Ekaluokalla oli ip-kerhossa ja kevätpuolella harjoitteli jo aikaisemmin kotiin tulemista, oli 2h yksin / kaverin kanssa, tokalla ei enää halunnut ip-kerhoon, vaan tuli koulusta suoraa kotiin.

Mun tyttö kävi ekalla luokalla ippessä, tykkäs olla siellä ja sai pitää myös vapaapäiviä, jolloin tulikin kotiin, vaikkei ketään täällä ollutkaan vastassa. Tokalla ei ollut ippessä, kun isä oli aluksi työttömänä. Kun isä työllistyi, hän ei siltikään enää halunnut ippeen. Aluksi oli vähän vaikeaa. Se oli sitä pimeintä ja kurjinta aikaa vuodesta ja huomasi, että tyttöä välillä pelotti olla yksin kotona. Toisaalta hän tykkäs olla kotona itsekseen, mutta toisaalta se pimeys teki sen, että oli välillä meitä ikävä.

Mutta kun kevättä kohti mentiin, alkoi kurja olokin häipyä. Kyllä tuolla valoisuudella on niin paljon merkitystä! Valoisat aamut, ei tarvinnut enää pimeässä kävellä kouluun. Valoisaa kun pääsi kotiin jne. Kyllä hän joka päivä soittelee mulle töihin,mutta se on ihan ok. Ja hän tietää, että jos en vastaa, teen jotain mitä en voi keskeyttää. Whats up on myös hyvä yhteydenpitoväline, sitä meillä käytetän ahkerasti.

Meillä ekaluokkalainen joutui iltapäiväryhmään, joten pääsee koulusta vasta vähän ennen kuin tulen töistä. Aamuisin tosin on sitten yksinään pari tuntia, ennen kuin lähtee kouluun. Ja hienosti on mennyt alusta asti :)

[QUOTE="Ippe";29922555]Iltsu ja Ippe ja mitä lie. Ettekö osaa käyttää suomen kieltä?[/QUOTE]

Iltsi. Paljon lyhyempi kuin iltapäiväkerho.
Nyt tokaluokkalainen on ollut vielä iltsissä, koska tekee siellä läksyt, saa välipalan ja ulkoilee eli tekee muuta kuin pelaa tai tuijottaa netflixiä. Osaa kyllä olla kotona jo työpäivänkin ajan tarvittaessa.

Joo, meillä ainakin tulisi enemmän kuin pari tuntia yksinoloa, koska koulu loppuu usein jo kahdeltatoista ja kotiin päästään aikaisintaan neljältä. Eka ja tokaluokka meni iltapäiväkerhossa. Ensi vuonna kerhoa ei ole, saa nähdä miten käy.

[QUOTE="Niin";29922400]Minun molemmat lapseni ovat olleet aikanaan iltapäivät yksin. Olivat ihan ok ja ihan täyspäisiä noista on tullut. Silloin ei ip-kerhoja oltu vielä keksitty. Ilmeisesti lapset ovat nykyään heikompaa tekoa kuin ennen (joo, tämä on huono vitsi).[/QUOTE]

Koskas ne on olleet koulussa? Meinaan mä kyllä sillon kauan sitten olin siskon kanssa iltsissä. Omani menee syksyllä ekalle ja sai myös kerhopaikan, tulis liian paljon yksinoloa ellei menis. Pärjäähän se nyt jo kotvasen mutta tuntitolkulla päivittäin on liikaa.

Varasin ja sain paikan iipasta ens syksyksi tokaluokkalaisille. Tyttö ei siis uskalla/halua olla yksin kotona, max.15min on nyt tänä keväänä uskaltautunut jäämään. Itse olisin valmis jättämään iltapäiväksi yksin, miehen työpaikka on 2min matkan päässä kotoa ja tarv. pääsee kotona käymään. 1-3h olis yksinoloaikaa iltapäivisin.
Pikkusisko ensi syksynä eskaan menijä jää nyt jo reippaasti yksin kotiin hetkeksi, en usko, että hän ip-kerhoa kaipaa!

Yhteistyössä