Onko teidän lapset oppinu ensin lukemaan vai ensin kirjoittamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hömppö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hömppö

Aktiivinen jäsen
19.08.2006
5 080
2
36
Meillä tämä toinen lapsi näköjään osaa kirjoittaa vaikka mitä mutta lukea ei välttämättä osaa?!??? Onko tuo ihan tavallistakin? Tänään ilmoitti meille, että osaa kirjoittaa ja käskin kirjoittaa vaikka mitä sanoja (mm. omena, pesukone, sauna, ovi, auto jne.) ja kaikki meni oikein mutta kirjasta ei sitten kuitenkaan osannu sanoja lukea kuin joitakin.

Esikoinen oppi kirjoittamaan paljon ennen kuin oppi lukemaan. Kirjoitti magneettikirjaimilla jääkaapin oveen pitkiäkin sanoja ja tiesi toki, mitä kirjoitti eli tavallaan osasi jo lukeakin, mutta jos olisin itse kirjoittanut samoja sanoja ja pyytänyt häntä lukemaan, niin ei olisi onnistunut.

Esikoinen osaa kirjoittaa (tänäänkin kirjoitti "Tämä on Meliken auto" ) mutta lukea ei vielä varsinaisesti osaa - yritystä kyllä on, onnistumisiakin, mutta varsinaisesta lukutaidosta ei vielä voi puhua.

Alkuperäinen kirjoittaja ei oo totta:
Ei pitäis olla mahdollista osata kirjoittaa jos ei osaa lukea.

Miksei? :D

Meidän likka esim. "maistelee" sanoja. Saattaa vessassa istuessaan todeta että "Äiti, mä taidan tietää miten kirjotetaan pissalle: pee ii äs äs aa äl äl ee". Ja sitten osaa sen kirjoittaa, aakkoset tuntee erinomaisesti, tietää joka sanasta jonka sanon että millä kirjaimella se alkaa ja yleensä senkin mitä kirjaimia siinä on (tuplavokaaleissa ja -konsonanteissa saattaa erehtyä ).

Mutta se oikea lukutaito ei ole vielä löytynyt.

No kyllä on mahdollista!! Meillä kummatkin oppinu eka kirjoittamaan ja sitte vasta lukemaan.
Nuorimmaiselta tosin puuttuu joskus kirjain välistä edelleen vaikka lukea osaa. Kirjoittamisessa menee välillä ajatukset nopsempaa ku kynä =) Neuvolassa viisi vuotiaana veikkailivat että taipumusta luki-kirjoitushäiriöön... Saa nähä sit ku kouluun menee ens vuonna..

No ompas täällä erinomaisia lapsia, kun olen koulussa töissä ja en ole vielä tömännyt lapseen joka osaa kirjoittaa, mutta ei lue :) :)
Asia erikseen ulkoa opitut sanat jotka osaa kirjoittaa.

Mä luulen, että meillä se lukeminen kiikastaa siihen, ettei muistakaan ihan kaikki kirjaimia heti, että miltä ne näyttää. Esim. just äsken kirjoitti sanan LUMI:

POika: Miltä L-kirjain näyttää?
Minä: no se näyttää tämmöseltä (piirsin L-kirjaimen "ilmaan")
Tämän jälkeen sana tuli hetkessä paperille.....

Meillä tämä on just nyt ajankohtaista!
Kirjoittamaan on lapsi alkanut nyt 4,5v.
Lukeminen ei kiinnosta. Toki teoriassa osaa lukeakin tavallaan. Tajuaa siis kirjain-äänne-yhdistelmän ja käyttää sitä haluamansa kirjoittamiseen. Mutta ei halua lukea, ei välttämättä edes myöhemmin niitä omia kirjoituksiaan (saattaa siis kysyä minulta että mitä tuossa lukee jostain omasta kirjoituksesta). JOs pyydän lukemaan jonkun lyhyen ja helpon sanan, niin periaatteessa osaa sen, muttei viitsisi. Eikä siis saa harjoitusta kun ei ole motivoitunut.