Onko teidän lapsilla ollut...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hipsis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hipsis

Vieras
änkytystä?

Meillä 2v lapsi alkoi änkyttää sanan ensi kirjainta tai tavua kun alkoi oppia puhumaan 2 sanan lauseilla.
Tänään luin Yhteishyvä-lehteä jossa oli puheen ongelmista. Siellä sanottiin että lapsilla saattaa olla änkytystä, joka yleensä korjaantuu sit pois. Mut jos jatkuu puoli vuotta, puheterapiaan. Mulla on kova huoli tuosta pienestä rakkaasta, olen jo päässäni kuvitellut kuinka se änkkäys ei lopukaan ja kiusataan koulussa jne. Ei olla mitenkään huomautettu änkytyksestä, kun aateltiin se saattaa vaan pahentaa asiaa, vaan suhtaudutaan luonnollisesti. Itellä vaan paha mieli :(.

Ei ole ollut. Tuo kuopus tosin ei vielä edes puhu.
Ystävän lapsella oli änkytystä. Esim. äiti oli aina ä-ä-ä-ä-ä-ä-äiti. Se loppui itsekseen kun lapsi oli noin 3 v, mutta kyllä sitä aika kauan kesti.

Peto änkytti 2-3 vuotiaana. Änkytysjaksot ei kuitenkaan olleet paria viikkoa pidempiä. Selkeesti meillä ainakin änkytystä tapahtui silloin kun oli "mullistuksia" elämässä: tarhan aloitus, muutto, tarhan vaihto...

Pahimmillaan änkytys oli jos piti puhua nopeesti tai yrittää jakaa kuulijan huomio muiden kanssa. Eli jos Peto huomas että häneen keskitytään 100% niin puhe oli hyvää.

en nyt tiedä lasketaanko tätä änkytykseks, mut just eilen huomasin et kun poika 2v 4kk, yrittää selittää jotain ja ei tiedäkkään jotain sanaa, niin lauseen alku tulee moneen kertaan. Elikäs näin. Näin tänään, näin tänään, näin tänään... Sit tuohon perään tulee jotain mitä ei ehkä sillä hetkellä osaa sanoa.

Lohdullista kuulla että muitakin sanojen/lauseiden alkuja "toistelevia" lapsia on, kyseessä on meillä esikoinen ja itse en varmaan ole edes tarkemmin kuunnellut ennen omaa lasta, kuinka paljon lapset takeltelee puhumaan oppimisessaan, eihän se toki täydellistä voi olla heti alusta asti, selvä se, mut iski huoli et onkohan tuo miten poikkeavaa meillä...

Meidän nykyinen 6v tyttö ängyttää!

Aloitti änkytyksen n.2 vuotiaana (suurin osa lapsista ängyttää jossain elämän vaiheessä yleensä 2-5v sillon se änkytys kestää noin 6kk )

Kuopus synty esikon olessa 2v 9kk jolloin jo selvästä puheesta ei saanut mitään selvää puhe oli takkusta se ängytystä oli todella paljon sillon sen ängytyksen EHKÄ laukaisi järkytys uutta tulokasta kohtaan.

3v. neuvolassa siihen sitten puuttuttin ja aloitimme puheterapian joka itse asiassa pahensi asiaa lapsi ei tykännyt. koska itse ei vielä siinä vaiheessa tiedostanut omaa ängytystään! kotona eikä missään muuallakaan puheeseen ei kiinnitetty huomioo vaan annettiin tytön puhua jutunsa loppuun ja eikä arvuuteltu mitä hän olisi ehkä seuraavaksi sanonut!

Edelleen tyttö ängyttää ja käymme kontrolli käynneillä puheterapiassa (josta meillä tytölle on tullut "punanen vaate" eli ei vieläkään halua mennä) mutta puhe on todella paljon mennyt eteen päin välillä tietenkin vielä ängyttää esim. jos jännittää, innostuu eikä ehkä niin paljoo keskity puheeseensa! ja todellakin tiedostaa itse jo nykyyn puheen poikeavuuden! olemme asiasta paljon puhuneet... ja eskarissa kun joutui muutaman tytön hampaisiin niin asiaan puututtiin heti kerrottiin lapsille että me kaikki olemme poikeavia toisistamme....
Tyttö on taitava eskarilainen osaa lukea,laskea , solmia kengän nauhansa, luitella, ajaa ilman apupöyriä..... eli ei mitenkään muuten ole poikkeava!

Yhteistyössä