Onko teidän mielestänne oikeasti OIKEIN että alle 4-vuotiaat ovat ulkona yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tässä tarkoitetaan siis 1-4 vuotiaita. Ei vaan ne juuri 4 täyttäneet tms...

Ja vastuusta sanoneelle sanoisin; miten 2-vuotiaalle voi antaa vastuuta tällaisessa asiassa?
Minusta täysin käsittämätöntä!

Kyllähän tuohon vaikuttaa piha ja lapsen luonne niin paljon, että ei voi antaa mitään yleiskelpoa vastausta. Mun tyttö tiesi jo 1-vuotiaana, ettei pihalta saa lähteä. Pallo oli mennyt 20 cm sovitun rajan yli, niin ei ottanut sitä ite pois sieltä. Toki nyt 1-vuotiaana ei yksin pihalla ollutkaan.

Laspet on erilaisia.

Tässä tarkoitetaan siis 1-4 vuotiaita. Ei vaan ne juuri 4 täyttäneet tms...

Ja vastuusta sanoneelle sanoisin; miten 2-vuotiaalle voi antaa vastuuta tällaisessa asiassa?
Minusta täysin käsittämätöntä!

Olen täysin samaa mieltä kanssasi! Olen ehdottomasti sitä mieltä, että viranomaisten pitäisi puuttua asiaan, jos 2- tai 3-vuotias lapsi haahuilee yksin ulkona.

[QUOTE="vieras";21991565]Riippuu millaisessa ympäristössä. Esimerkiksi omakotitalon pihalla ja rivitalon omalla pihalla ihan ok, ehkä en kaupungissa antaisi olla.[/QUOTE]

Niin ja siis lisättäköön vielä, että meidän rivitaloyhtiössä varmaan on maailman huonoimmat äidit mutta kyllä nuo 4 vuotiaat yksinään mm. pyörällä polkee omaa pihaa ja saattaa istua pihassa leikkimässä ikkunan alla. Ainakin kesällä usein näkyi, nyt ovat syksyn tullen päiväkodissa, eikä ulkonä näy ketään.

Ei. Ei ole yksin edes aidatulla pihalla sillä aidat mitään pitele, jos päättää lähteä. Ja meidän pihalle eksyy niin kissoja, kettuja kuin kärmeksiä, eli en jätä yksin. Ei noin pientä.

Sulla on selvästi tyttö tai tyttöjä.
Pojat ei vaan "keinu tai ole hiekkalaatikolla"! Hah!
Ne ehtii 3 minuutissa katoamaan paikalta kuin pieru saharaan!

jos ei taas yleisteta. meillä kolme poikaa, isommat 3v ja 4v ja kyllä keinuvat ja ovat hiekkalaatikolla rauhassa. saavat olla meijän omakotitalon pihallakin keskenään. yleensä olen kyllä myös ulkona, kun pienintä ei yksin voi vielä ulso jättää.

Ihmiset ei ymmärrä että lapset on erilaisia. Itse ulkoilen vielä omani kanssa joka on 3,5, mutta ihan turhaa se oikeasti on . Lapsi oli varmaan 1v kun viimeksi jostain asiasta häntä ohjeistin. On ollut konttaamisesta saakka varovainen ja harkitsevainen eikä mun tarvitse lenkilläkään mistään autoista muistutella koskaan. Yksin omassa pihassa saisi minun puolesta hyvinkin ulkoilla mutta en ole kehdannut päästää juuri sen takia että naapurit tulee sitten haukkumaan päin näköä.

sen enempää tuomitsematta meillä esikoinen o ulkoillu 3v asti yksin ja kuopus isomman kans n.2v asti ja nyt jo yksinki 3v3kk!!koskaan ei ole kumpikaan ilman lupaa mihinkää lähteny...kysyvät luvan jopa mummulaan menoon vaikka sinne sais mennä ilman lupaaki =) ja huom.mummulaan mennää meidän pihasta suoraan ei autoja kulje!!

[QUOTE="heppuli";21991650]sen enempää tuomitsematta meillä esikoinen o ulkoillu 3v asti yksin ja kuopus isomman kans n.2v asti ja nyt jo yksinki 3v3kk!!koskaan ei ole kumpikaan ilman lupaa mihinkää lähteny...kysyvät luvan jopa mummulaan menoon vaikka sinne sais mennä ilman lupaaki =) ja huom.mummulaan mennää meidän pihasta suoraan ei autoja kulje!![/QUOTE]

No tällainen on mielestäni vastuutonta, vaikka asiaa kääntäisi miten päin vain.

[QUOTE="Hip";21991568]Kyllähän tuohon vaikuttaa piha ja lapsen luonne niin paljon, että ei voi antaa mitään yleiskelpoa vastausta. Mun tyttö tiesi jo 1-vuotiaana, ettei pihalta saa lähteä. Pallo oli mennyt 20 cm sovitun rajan yli, niin ei ottanut sitä ite pois sieltä. Toki nyt 1-vuotiaana ei yksin pihalla ollutkaan.

Laspet on erilaisia.[/QUOTE]

Aika fiksu sun yksi vuotias, meillä ei ymmärtänyt puhetta vielä yhtään, hädin tuskin nyt kahden vanhanakaan ymmärtää tuollaista asiaa. Ja mitä kolmen vanhaan tulee, niin ihan uhallakin tekevät päinvastoin.

Ihmiset ei ymmärrä että lapset on erilaisia. Itse ulkoilen vielä omani kanssa joka on 3,5, mutta ihan turhaa se oikeasti on . Lapsi oli varmaan 1v kun viimeksi jostain asiasta häntä ohjeistin. On ollut konttaamisesta saakka varovainen ja harkitsevainen eikä mun tarvitse lenkilläkään mistään autoista muistutella koskaan. Yksin omassa pihassa saisi minun puolesta hyvinkin ulkoilla mutta en ole kehdannut päästää juuri sen takia että naapurit tulee sitten haukkumaan päin näköä.

Luitteko alkuperäisen viestin? Ei omakotitalon pihassa, vaan yleisessä pihassa!
Taitaa olla aika eri asia? Yleiseen pihaan voi esim hurauttaa huoltoauto tms.
Osaako teidän "ihmeelliset lapset jotka tajuavat kaiken-väistää autoa jos vaikka
juoksevat pallon perässä sitä kohti?
Tai jos joku kaveri kalauttaa kalloon jollain kepillä tms, käärme pistää tai koira hyökkää kimppuun?
Ketäs sitten syytätte?

[QUOTE="vieras";21991664]Aika fiksu sun yksi vuotias, meillä ei ymmärtänyt puhetta vielä yhtään, hädin tuskin nyt kahden vanhanakaan ymmärtää tuollaista asiaa. Ja mitä kolmen vanhaan tulee, niin ihan uhallakin tekevät päinvastoin.[/QUOTE]

Kyllä mun jokainen viidestä lapsesta 1v on ymmärtänyt puhetta, jopa puhunut itsekin :) Ei sillä että luottaisin 1v harkintakykyyn tai ymmärrykseen niin että jättäisin yksin pihalle, EN. Mutta puhetta kyllä ymmärtävät! Ja tottelevatkin paremmin pyyntöjä kun esim. 3v tai 5v. Ei ole enää niin innokkaita kun vaikka sanoo anna sukka, anna äidin puhelin jne.

meidän vajaa 3v tyttö menee pihaan usein odottamaan, että puen itseni ja vauvan ja joskus ulkoilee hetken niin että näen hänet ikkunasta rivitaloyhtiömme pihalla(jos esim on pienemmän syöttö kesken kun naapurien lapset tulevat ulos). Ulkoilee siis yksin kun pihassa on muita lapsia, mutta olen aina menossa mukaan kuitenkin. Naapurin saman ikäinen tyttö ulkoilee myös 6v isosiskonsa kanssa niin että vanhemmat näkevät ikkunasta ulkoilualueelle.

Minä muutin nykyiseen kotiini yli 20 vuotta sitten.
Vanhimmat lapset olivat silloin 5, 4 ja 2.

Paikka valittiin nimenomaan lapsiperheen kodiksi ja alusta asti piha on ollut "toinen olohuone" jonne menemistä ei ole millään lailla rajoitettu eli pikkulapsetkin, niin silloiset kuin nykyisetkin, ovat saaneet kulkea sisään ja ulos ihan omaan tahtiinsa, kunhan muistavat sesongin mukaisen pukeutumisen.
Meidän näkökulmastamme ajatus siitä että nelivuotias ei saisi olla pihallla ilman vieressäseisovaa aikuista, on absurdi.

Jossain kerrostalolähiössä joutuisimme varmasti ajattelemaan asiat toisin, mutta toisaalta sellaisessa asuessa elämänvalinnat olisivat epäilemättä monilta muiltakin osin olleet toisenlaiset.

Lähimmäksi moista lapset pääsevät toisilla isovanhemmilla käydessään. Siellä nykyiset 3 ja 4 vuotiaat saavat leikkiä keskenäänkin rivitalon atriumpihalla anopin touhutessa keittiössä enkä koe tarvetta puuttua järjestelyyn.

me asutaan kaupungissa ja tässä menee vieressä parikin vilkasta tietä. paljon kyllä näkyy 3-4v muksuja olevan itsekseen pihalla, omiani (2vja 4v) en uskalla päästää vaikka esikoinen sitä kärttääkin välillä.

musta tuntuu että ainakin tässä pihapiirissä se on ihan vanhempien laiskuutta kun lapset pyörii pihalla yksinään. ne on joko täysin ominpäin tai sitten toisten naapureiden vastuulla (harvemmin kyllä kysytään että "katotko meidän Ellinooramaijaliisan perään hetken" vaan tupsahtavat yhtäkkiä yksin pihaan). eihän siitä uskalla lähteä mihinkään ja automaattisesti katsoo toistenkin lasten perään.
mikä morkkis sitä olisikaan jos toisen lapsi jäisi auton alle tai naapurin känniset keksisivät jotakin kun äitinsä on pihalle yksin päästänyt. tai mikä morkkis olisi jos omansa yksin ulos passittaisi ja jotain sattuisi...

Riippuu ihan alueesta. Kerrostalon pihaan en yksinään päästäisi missään olosuhteissa 3-4 vuotiasta.

Mutta tällaisessa rivitalo, erillistalo kompleksissa, jossa on hiekkalaatikko talojen keskellä ja suora näköyhteys kodista, on päättyvän kadun päässä, ei läpiajoliikennettä, niin voi hetkeksi päästää, jos itse ei heti pääse.

Riippuu niin monesta asiasta, että en lähde sanomaan.
Ei se automaattisesti oikein ole, muttei välttämättä väärinkään mun mielestä.

Vaan on ne ajat muuttuneet. Olin tokalla koulussa, Helsinkiläisessä lähiössä, kun otin tavakseni hakea pikkusiskon (4v.) päiväkodista. Sitten saatettiin käydä kaupan kautta ja käveltiin tai esim. talvella kiskoin siskon pulkassa kotiin, ja odoteltiin sitten että äiti siinä viiden pintaan kotiutuu.

Omani olen päästänyt siinä vähän vajaa 2-vuotiaana (sitten kun ovat osanneet pyytää), isompien mukana keskenään pihalle.

Mutta omakotitaloistahan tässä ei ollut puhetta...

me asutaan kaupungissa ja tässä menee vieressä parikin vilkasta tietä. paljon kyllä näkyy 3-4v muksuja olevan itsekseen pihalla, omiani (2vja 4v) en uskalla päästää vaikka esikoinen sitä kärttääkin välillä.

musta tuntuu että ainakin tässä pihapiirissä se on ihan vanhempien laiskuutta kun lapset pyörii pihalla yksinään. ne on joko täysin ominpäin tai sitten toisten naapureiden vastuulla (harvemmin kyllä kysytään että "katotko meidän Ellinooramaijaliisan perään hetken" vaan tupsahtavat yhtäkkiä yksin pihaan). eihän siitä uskalla lähteä mihinkään ja automaattisesti katsoo toistenkin lasten perään.
mikä morkkis sitä olisikaan jos toisen lapsi jäisi auton alle tai naapurin känniset keksisivät jotakin kun äitinsä on pihalle yksin päästänyt. tai mikä morkkis olisi jos omansa yksin ulos passittaisi ja jotain sattuisi...

Samaa mieltä!! Tunnut olevan yksi harvoista joka ymmärtää asian!
En ymmärrä että oman laiskuuden takia saatetaan oma lapsi vaaraan. Periaatteessahan mitä tahansa voi tapahtua.

Tässä keskustelussa monet selittävät itselleen paremman omatunnon. Väärin se on jokatapauksessa!
No,okei omakotitalon pihalla tilanne on aivan eri, jos siitä ei pääse juoksemaan suoraan tielle tms....

Vastuuttomia vanhempia on näköjään paljon....tämän keskustelun perusteella.

Yhteistyössä