Onko teillä/hankitteko avioehtoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emilyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Emilyn

Aktiivinen jäsen
27.06.2006
13 840
2
36
Kysyin tuota eilen mieheltä (hyvä puhua ajoissa asioista :D ) ja se oli sitä mieltä, että jonkinlaisen voisi tehdä.

Okei, ymmärtäisin jos sillä olisi joku suuri omaisuus josta päästä jaolle mutta kun ei sillä ole (vai onko :o :laugh: )

Tosin sellainen avioehto olisi ihan ok, joka määrittelisi vaikka sen että jos toinen saa joskus jotain perintöä, niin eron sattuessa puolisolla ei ole siihen oikeutta jne. Mutta jos meillä olisi talo tms yhteistä jota molemmat maksaa, niin eikös se menisi 50-50 sitten.

Lakiapuahan näihin löytää aikanaan mutta ajattelin vaan kysäistä, millaisia avioehtoja kenties muilla on (esimerkkejä saa kertoa, mitä ne koskevat)

Meistä kumpikin tuntuu ajattelevan, ettei toisesta voi olla satavarma, ymmärrän sen hyvin miehen osalta kun hänen exänsä lähti toisen mukaan ja omani muuten vaan oli itsekäs eikä enää välittänyt perheestään.. Toteamus vain siltä varalta, jos tähän tulee jotain ikuisen liiton puolustajia..

Naimisiin mentiin syyskuussa ja sovittiin et avioehto tehään..
Tarkoitus on varmistaa, että meijjän poika saa varmasti esim. autot itselleen

(jos niin huonosti kävis, et erottas ja mies löytäs "neiti säihkytissin" ja tekis lapsia sen kanssa)

Ei ole eikä harkittu.
Mentiin naimisiin tosi nuorina, suoraan lapsuudenkodeista kumpikin. Eli kummallakaan ei ollut mitään omaisuutta. Kaikki mitä meillä nyt on, on taatusti yhdessä hankittu.

Naimisiin ollaan menossa kolmen viikon päästä ja ollaan sovittu, ettei avioehtoa tehdä. Yritin etsiä asiasta tietoa, mutta kovinkaan selväsanaista selitystä en mistään löytänyt. Hieman hämäräksi jäänyt tämä asia ehkä...

Alkuperäinen kirjoittaja SaNi-81:
No meil on avioehto. Siinä on, että kumpikin pitää omaisuutensa.... En muista mitä siinä oli lapsista.... Sit jos kuolee jompi kumpi, ni sit omaisuus siirtyy puolisolle ja lapsille.

Siis jos avioliitossa jompikumpi kuolee eikä avioehtoa ole, periikö tämän kuolleen oikeasti sen vanhemmat? Myös avioliitossa? Luulin, että vaan avoliitossa...

Meille tulee avioehto. Mulla on omaisuutta jo nyt ihan mukavasti ja miehelle sitä tulee jossain vaiheessa ihan reippaasti myös.
Meidän avioehtoluonnos on sellainen, että kaikki mitkä on omiin nimiin hankittu/peritty/valmiiksi omistettu jää eron sattuessa omistajalleen. Yhdessä hankitut ja saatu omaisuus jaetaan. Kuolintapauksen sattuessa puoliso perii toisensa.
Näin meillä =)

Lähipiirissä olen nähnyt tilanteita, missä on avioeron seurauksena mennyt perinnöt "toiselle" osapuolelle. Koskaan ei tulevaisuudesta tiedä, mitä se tuo tullessaan. Meillä on avioehto vaikka emme "suunnittele" koskaan eroavamme. Avioehtoa tukee tietysti jo hankittu omaisuus: nyt mies on varakkaampi, minä taas _mahdollisesti_ perin joskus hamassa tulevaisuudessa. Kummallakin on oma omaisuus, vaikka elämmekin yhdessä.

Meillä on. Miehelle iso perintö jossain vaiheessa tulee ja ymmärrän hyvin ettei mulla ole osaa eikä arpaa siihen. Et lapsille sitten jää kun se aika koittaa. Sillai meillä on, et kuoleman tapauksessa sitten mä en jää tyhjille.

Ja minusta avioehto on järkevä valinta, ellei tosiaan ole sellainen tilanne kuin esim. että ollaan lapsuuden kodeista varattomina yhteen muutettu.

Meillä onneksi molemmat ollaan sen verran elämää ehditty nähdä, että järkevyys on ihan viisasta, aina kun ei huomisesta tiedä.

Ja se, että tekee avioehdon ei todellakaan tarkoita sitä että eroa jotenkin pelättäisiin, mutta täytyy olla realistinen. Kun me menemme kesällä 2009 naimisiin, niin tosissaan vannotaan valat loppuiäksi, mutta kun elämää ei aina tiedä eteenpäin....

Meillä ei ole, mutta jos olisin nyt menossa naimisiin, tahtoisin todennäköisesti tehdä avioehdon. Toki sen voisimme nytkin tehdä, vaikka avioliitossa on tarkoitus jatkaa. Testamentit on tarkoitus tehdä.

Yhteistyössä