Onko teillä joka aterialla jotain lihaa tai kalaa, vai mitä te jotka syötte jotka ette lihaa tai kalaa syö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shihtzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

shihtzu

Vieras
Täällä olen lukenut, että monet eivät syö jauhelihaa kuin harvakseltaan, silti sitä kaupoissa kuluu aikalailla.
Olen ehkä oppinut sen, että ruokaan kuuluu aina jotain lihaa tai kalaa.
Perunat ja salaatit on periaatteessa lisukkeita lihalle.

Ainoat ruoat joita syön missä ei ole lihaa tai kalaa on kesäkeitto, kasvissosekeitto ja pinaattikeitto, joista kaksi jälkimmäistä tulee hankittua aina kaupan pakastealtaasta. Kesäkeittoa teen aina välillä kun mies ei ole kotona, koska se ei todellakaan sitä syö, minulle se on herkkuruokaa.

Jauhelihaa meillä kuluu, koska se on helppoa ja halpaa tehdä.

Antakaa myös ohjeita hyvistä lihattomista ruoista.

meillä ainakin on lähes aina peruna,liha/kala ja salaatti tms. 1-2krt viikossa makaroni ruokaa mutt silloinkin jauheliha on mukana.
joo...nyt mietin samaa mitä se sellainen ruoka olis, heh...

Kasvissyöjänä lihaa/kalaa tms ei ole ikinä. Ns "jauheliharuokia" teen usein, korvaan jauhelihan soijarouheella esim makaronilaatikko, jauhelihakeitto tms. Muutenkin soijatuotteet ovat ahkerassa käytössä esim pihvit, pyörykät, kastikkeet tms ja samat toimii myös ilman soijarouhetta mutta kasvisversioina esim kasvispihvit.

Tuo ajatus lihasta ja kalasta pääasiallisena ravinnonlähteenä ja kasvisten rooli lisukkeena on todella yleinen. Valitettavasti mm. koulujen kasvisruoat ovat usein todella laaduttomia ravintoarvoltaan ja maultaan :/ Ei ihme, että monilla on negatiivinen käsitys kasvisruoasta...

Meillä punaista lihaa syödään 1-2 kertaa viikossa, kalaa syödään ainakin joka toinen päivä. Ruokavaliomme on kasvispainotteinen ja suurin osa laittamastani ruoasta on lakto-ovovegetaarista. Netti on pullollaan herkullisia ja ravitsevia kasvisruokareseptejä :) Itse laitan usein mm. kasvispihvejä, kasvislasagnea, erilaisia keittoja kuten juurikin pinaattikeittoa, laatikkoruokia...

Parin viime vuoden aikana on tullut taas repsahdettua päivittäiseen lihan käyttöön. Kalaakin ollaan syöty viime vuodet tosi harvoin. Tänä vuonna on taas tarkoitus vähentää lihansyöntiä. Meillä ei aikaisemminkaan - kun esikoinen asui vielä kotona - kasvisruoka kovinkaan paljon poikennut liharuuasta. Keittoja, kiusauksia, pyöryköitä, murekkeita, pihvejä, risottoja, pastaruokia ja pataruokia. Lihan "korvikkeena" erilaiset pavut, herneet ja linssit.

Syön kerran-pari viikossa lasten kanssa kalaa, kerran viikossa lihaa.
Mies on vegaani, joten syömme kasvispainotteista ruokaa enimmäkseen.

Tässä tämän päivän ateriamme: keitettyjä perunoita, soijarouhepihvejä, keitettyjä herneitä, eilistä vegaanista perunasalaattia ja vihersalaattia.

Käytämme ruoanlaitossa paljon sieniä, soijarouhetta ja erilaisia papuja ( mm. härkäpapuja).
Käytän näitä em. kalan ja lihan tapaan.

Tässä kasvisruokaohjeita: http://www.nicehouse.fi/martat/kasvisruokaa/kurssi/reseptit.html#

Jos haluat jättää myös kananmunan ja maitotuotteet pois, löydät Vegaaniliiton sivuilta lisää ohjeita.

Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Alkuperäinen kirjoittaja Data:
Vellit, puurot ja joissakin pastoissa, esimerkiksi juustopasta ei ole lihaa.

Mä tekisin juustopastankin seuraksi jotain lihaa, minusta se tarvii sen.

Ei tarvitse, riittää että yhdellä aterialla päivässä on lihaa, makkaraa tai kalaa. Juustogratinoidut kasvikset menevät ihan hyvin lounaana ilman lihaa myös.

Yhteistyössä