Onko teillä tullut pitkiä väliä papa-kokeelle synnytysten takia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mietin vain, että kun keskimmäinen lapseni syntyi niin kävin papassa hänen ollessaan 6kk. Seuraava papa oli tarkoitus ottaa 2v päästä sitten taas, mutta tulin sitä ennen raskaaksi ja synnytyksen jälkeen sanoi th, että minulle tulee kutsu joukkotarkastukseen kuitenkin niin ei tarvitse mennä erikseen papaan ellei mitään oireita ole. Eli synnytyksestä vuoden päästä vasta se papa. Tällöin on kulunut jo melkein 3,5vuotta edellisestä papakokeesta.

Onko se siis huono juttu? Ikinä mulla ei ole papassa ollut mitään. Menkat ei ole vielä alkaneet synnytyksen jälkeen ja olen ymmärtänyt, että papa ei ole luotettavakaan jos menkat ei ole alkaneet.

Mutta siis kai muillakin on venähtäneet nämä välit synnytysten vuoksi näin?

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
olen 25 enkä oo viel käyny papassa kerataakaan. Kaksi lasta on. Pitäsis vissii käydä...

Miksi ihmeessä et ole? Minä täytän siis 30 ja tulee ekaa kertaa kutsu joukkotarkastukseen. Minulla kolme lasta ja synnytysten jälkeen otettu papakokeet ja myös ennen lapsia olen ehtinyt käydä pari kertaa papassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
olen 25 enkä oo viel käyny papassa kerataakaan. Kaksi lasta on. Pitäsis vissii käydä...

Miksi ihmeessä et ole? Minä täytän siis 30 ja tulee ekaa kertaa kutsu joukkotarkastukseen. Minulla kolme lasta ja synnytysten jälkeen otettu papakokeet ja myös ennen lapsia olen ehtinyt käydä pari kertaa papassa.

Eipä oo vielä tullu koskaan mieleen että pitäis käydä...

Ei haittaa tuollainen väli. Siksi joukkotarkastustenkin väli on 5 vuotta, koska kohdunkaulansyöpä ei parissa eikä vielä muutamassakaan vuodessa kehity. Se vaatii kymmenenkin tai useammankin vuoden. Syövän esiasteet ehditään havaita ja hoitaa jos käy muutaman vuoden välein papassa.

Mutta se on mielestäni vähän riskialtista, jos nyt on vaikka teini-iässä esim. 15 vuotiaana aloittanut yhdynnät ja on ollut eri kumppaneita ja vaikka olisikin vain yksi mutta jos miehellä ollut eri kumppaneita eikä ole vaikka 30-vuotiaana käynyt vielä papassa. Papilloomaviruksen voi saada niin kovin helposti joidenkin tutkimusten mukaan jopa 80 prosenttia naisista sen saa jossain elämänsä vaiheessa ja suurin osa oireettomana. Papassa voi esim. joskus oireilla luokka 2:na. Niin, jos tällainen virus on, eikä käy 15-20 vuoteen papassa, niin siitä voi siinä ajassa kehittyä syöpä.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Mutta se on mielestäni vähän riskialtista, jos nyt on vaikka teini-iässä esim. 15 vuotiaana aloittanut yhdynnät ja on ollut eri kumppaneita ja vaikka olisikin vain yksi mutta jos miehellä ollut eri kumppaneita eikä ole vaikka 30-vuotiaana käynyt vielä papassa. Papilloomaviruksen voi saada niin kovin helposti joidenkin tutkimusten mukaan jopa 80 prosenttia naisista sen saa jossain elämänsä vaiheessa ja suurin osa oireettomana. Papassa voi esim. joskus oireilla luokka 2:na. Niin, jos tällainen virus on, eikä käy 15-20 vuoteen papassa, niin siitä voi siinä ajassa kehittyä syöpä.

samaa mieltä. ja se on niin pieni vaiva siellä käydä. ihan mielellänin käyn vuosittain :) tietääpä itse missä mennään.

Mulla on nyt varmaan puolitoista vuotta aikaa kun oli raskaus välissä, pitäisi taas mennä. Saako sinne lähetteen soittamalla omalle lääkärille? Mun piti jälkitarkastuksessa pyytää mut unohtui. :/

Mä käyn kerran vuodessa, kun on kerran pelästyttänyt luokka 3 tulos.. Onneks selvittiin säikähdyksellä..
Raskauden takia jäi vimppa koepala-kontrolli käymättä, mutta aika pian synnytyksen jälkeen kävin papassa ja puhdas oli, huh.

Mä en odottele kahta-kolmea vuotta, onko mahdollisesti esiasteita tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

No mä olen aloittanut seksielämän 18 vuotiaana ja sama mies ollut koko ajan eikä miehelläkään ole muita ollut. Papassa olen siis käynyt jo silloin alta kakskymppisenäkin ja aina ollut mulla papakoe ihan puhdas.

Eli kaiketi ei mitään merkitystä tällä, että raskauden takia tässä nyt tämä väli. Ja tiesihän se th sen, että koska viimeksi on papa otettu.

Itse olin vimeksi 5 vuotta sitten 25-vuotisjoukkotarkastuksessa papa-kokeessa, sen jälkeen siunaantui 2 lasta, joten en ole ehtinyt/voinut käydä, mutta nytpä tuli sopivasti kutsu tuohon 30-vuotisjoukkotarkastukseen... :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
mulla oli papasta aikaa jokunen vuosi joten se otettiin ekassa lääkärineuvolassa toista lasta odottaessa... joskus viikolla onko se 12 tai jotain

Oon luullut ettei raskaana/imettämisen aikana kannata käydä papassa? :O

Alkuperäinen kirjoittaja Täällä...:
Itse olin vimeksi 5 vuotta sitten 25-vuotisjoukkotarkastuksessa papa-kokeessa, sen jälkeen siunaantui 2 lasta, joten en ole ehtinyt/voinut käydä, mutta nytpä tuli sopivasti kutsu tuohon 30-vuotisjoukkotarkastukseen... :laugh:

Niin just kun noi raskaudet vähän sitä väliä venähdyttää, mutta ei sillä kaiketi sit oo merkitystä kun th mullekin sanoi, että hyvin voi odottaa tota joukkotarkastusta.

mulla oli papasta aikaa jokunen vuosi joten se otettiin ekassa lääkärineuvolassa toista lasta odottaessa... joskus viikolla onko se 12 tai jotain

Ei imetys sitä papaa haittaa, mutta ilmeisesti ois parempi kun menkat ois alkaneet ennen kuin se papa otetaan.

Mutta raskausaikana olen minäkin olettanut ettei oteta papaa, mutta ilmeisesti otetaan jos ihan pakko on.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ei imetys sitä papaa haittaa, mutta ilmeisesti ois parempi kun menkat ois alkaneet ennen kuin se papa otetaan.

Mutta raskausaikana olen minäkin olettanut ettei oteta papaa, mutta ilmeisesti otetaan jos ihan pakko on.

Kyllä minulta otettin papa raskausaikana (ekassa neuvolalääkärissä rv 11-12 muistaakseni), kun sanoin, että ei ole otettu pariin vuoteen. Silloin se otetaan vaan vähän hellemin, eli ei mennä kaivelemaan kohdunkaulan sisältä.

Multakin otettiin papa raskaana ollessa koska sitä ei oltu multa ikinä aikaisemmin otettu, eli pakko oli... olin silloin 24v.

mun kaveri joka on kohta 29v ei ole vieläkään käyny ikinä gynekologilla koska suorastaan pelkää käydä siellä ja sitä muutenkin hävettää ajatuskin olla jonkun lääkärin edessä haarat levällään...

Alkuperäinen kirjoittaja --:
Multakin otettiin papa raskaana ollessa koska sitä ei oltu multa ikinä aikaisemmin otettu, eli pakko oli... olin silloin 24v.

mun kaveri joka on kohta 29v ei ole vieläkään käyny ikinä gynekologilla koska suorastaan pelkää käydä siellä ja sitä muutenkin hävettää ajatuskin olla jonkun lääkärin edessä haarat levällään...

onks sillä lapsia? :o

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja --:

onks sillä lapsia? :o

ei oo lapsia.. luulenpa että raskaana ollessa on pakko käydä gynellä.. ei sen puoleen eipä sillä ole miestäkään.. hieman ujo persoona..

Yhteistyössä