Onko teille vauvan ja taaperon pukemisessa tärkeää, että..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puettaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puettaja

Vieras
Että selkä ei ole paljaana? Että nilkat eivät ole paljaana? Talvella kaula?

Minä olen jopa kuumilla keleillä pukenut t-paidan alle ohuen hihattoman bodyn, että selkä ei vilku paljaana ja ohuet sukkahousut on jalassa ainakin alle 21 asteessa. Hattu pitää myös olla ulkona päässä säällä kuin säällä. Tuossa kun oli +30 astetta, niin minäkin jätin sen alusbodyn pois ja vajaa vuoden ikäinen oli pikkusortseissa ja t-paidassa, mutta kaupassa oli äiti noin 3v lapsen kanssa, jolla oli farkut ja neuletakki, sekä trikoopipo. Samaten kun olen päiväkodissa töissä, niin aina katson vielä isoiltakin lapsilta, että paita on housuissa ennen kuin haalari puetaan, että selkää ei palella.

Nauratti vaan kesäjuhlissa tuossa alkukesästä, kun lämmintä oli +23 ja pilvinen keli, lapsivierailla (ikää 2kk-6v) oli vaatetus hellemekosta farkkuihin ja neuleeseen. Kahdella 3kk ikäisellä vauvalla oli toisella sukkahousut ja tunika, selkä paljaana ja ei hattua ja toisella taas sukkahousut, puolipotkuhousut, paksu neulemekko, veluuritakki, trikookypärämyssy, tumput, töppöset ja vielä peitto.

On se pukeminen vaan vaikeaa!

Mä huomaan, että mulle on todella vaikeaa siirtyä taaperon (2v tasan) pukemisessa kesäpukeutumiseen. Tuolla se vetää lämpimimpinäkin päivinä pitkähihasessa, fleecetakissa ja farkuissa. Sentään lippis päässä. Tuli ihan "villi" olo kun oltiin yks ilta t-paidassa ja shortseissa ulkona. Viime kesä teki musta ylivarovaisen. Bussin ilmastointi + hikinen t-paita = kipeä poika. Ja infektioastma-rohinat siihen päälle.

Nyt oon kyllä omankin pukeutumisen kanssa ihan pihalla kun pelkään rintatulehdusta. Ja 3 viikkoa vanha vauva on se sit oma lukunsa.

En mä vaan osaa tätä pukemista.

meillä lähtee lapset tänään ulos näissä vaatteissa
tyttö pian 4v: polvimittainen hame ja teeppari. sandaalit jalassa.
poika 1v: teeppari ja caprit. sandaalit jalassa. ei sukkia kummallakaa sandaaleissa.
eli selät mahdollisesti vilkkuu ja nilkat on paljaina, samoin käsivarret. mä itekää pue näin lämpiminä päivinä pitkähihasta/sukkia niin miks pukisin lapsille. helteillä sukkahousut on ihan liikaa

poika 1v: teeppari ja caprit. sandaalit jalassa. ei sukkia kummallakaa sandaaleissa.
eli selät mahdollisesti vilkkuu ja nilkat on paljaina, samoin käsivarret. mä itekää pue näin lämpiminä päivinä pitkähihasta/sukkia niin miks pukisin lapsille. helteillä sukkahousut on ihan liikaa

Sulla kuitenkin sitten jo molemmat ohittaneet vauvaiän ja oletettavasti siellä hellekeli. En minäkään siis helteellä mitään pitkähihaisia tai sukkahousuja tunge, mutta selän on oltava peitossa ja hatun päässä, usein vielä sukkienkin jalassa. Paitsi jos on oikeasti tuuleton sää ja helle, niin sitten jätän sen alusbodyn ja sukat pois.

[QUOTE="a p";24006769]Sulla kuitenkin sitten jo molemmat ohittaneet vauvaiän ja oletettavasti siellä hellekeli. En minäkään siis helteellä mitään pitkähihaisia tai sukkahousuja tunge, mutta selän on oltava peitossa ja hatun päässä, usein vielä sukkienkin jalassa. Paitsi jos on oikeasti tuuleton sää ja helle, niin sitten jätän sen alusbodyn ja sukat pois.[/QUOTE]

lämmin on, mutta tuulee. täälä tuulee aina. ei kylmä tuuli. lippikset laittaa päähän molemmat. siitä oon tarkka että paljain päin ei aurinkoon mennä. bodyja meillä tuo taaperokaan oikeestaan enää käytä

niin ja viime kesänä kun oli tosi lämmin ja kuopus oli alle puolen vuoden niin kyllä se paljain jaloin shortsiasussa useimmiten vaunuissa köllötteli ja sitten istui vähän myöhemmin kun sen kesän aikana oppi istumaan

Mun 1kk oli noilla 27C helteillä ihan pelkkä lyhyt body päällä... 23C olis ehkä jopa pitkähihaisella, mutta auringon paistaessa lyhyessä, housut jalassa ja ehkä jopa ilman sukkia. Korvalääkäri sanoi että myssyä ei pidä korvien takia käyttää. Vain jos on kylmä (tuuli ei ole sama asia) tai auringolta suojautumiseksi mutta korvien pitää kuumalla säällä päästä tuulettumaan. 2-menee t-paidassa ja housuissa, jotka on yleensä mieluiten pitkät ja sukkien sisällä (punkkivaara) mutta jos lähdetään vaikka kauppaan/kaupungille niin voi olla shortsitkin...

Viimeksi muokattu:
Riippuu lapsestakin. Kaksosistani toisella edelleen melkein 3 vuotiaana kädet marmoroituu eli alkaa verisuonet näkyä ja sinertää jos hänellä on yhtään kylmä. Toisella on aina hiki. Nämä kaksi samana päivänä syntynyttä pitää pukea uloskin ihan eri tavalla. Toiselle enemmän päälle kuin toiselle.

Lapsi on puolivuotias ja minusta on kyllä tärkeää ettei selkä tai masu ole paljaana ja siksipä meillä käytetäänkin lähes ainoastaan vain bodyja. Muutama t-paita ja pitkähihainen löytyy, mutta ovat sellaisia jotka eivät niin helposti luiskahda pois päältä. Nilkat saa välillä näkyä, tän ikäisellä kun käytän lähinnä vain sukkia + housuja, puolipotkareita vain kotona joskus.

Hattu pitää olla aina päässä, kuumallakin ilmalla. Toisinaan kyllä tahtoo repiä sen päästä heti eikä suostu pitämään niin annan olla vähän aikaa ilman. Talvella kaula ei saa olla missään nimessä paljaana, ei minkään ikäisellä, ei edes aikuisella.

Vähän kyllä katsoin kieroon tuossa joku aika sitten kun yks mamma työnsi rattaita jossa lapsella oli äitiyspakkauksen toppahaalari päällä ja mun lapsella oli shortsit ja t-paita päällä.

Missä noin lämmintä on? Täällä Pirkanmaalla just katoin ja mittari näytti +16. En itsekään tarkenisi paljain varpain ja lyhythihaisella.

[QUOTE="vieras";24006729]Mä huomaan, että mulle on todella vaikeaa siirtyä taaperon (2v tasan) pukemisessa kesäpukeutumiseen. Tuolla se vetää lämpimimpinäkin päivinä pitkähihasessa, fleecetakissa ja farkuissa. Sentään lippis päässä. Tuli ihan "villi" olo kun oltiin yks ilta t-paidassa ja shortseissa ulkona. Viime kesä teki musta ylivarovaisen. Bussin ilmastointi + hikinen t-paita = kipeä poika. Ja infektioastma-rohinat siihen päälle.

Nyt oon kyllä omankin pukeutumisen kanssa ihan pihalla kun pelkään rintatulehdusta. Ja 3 viikkoa vanha vauva on se sit oma lukunsa.

En mä vaan osaa tätä pukemista.[/QUOTE]

Flunssa ei tule kylmästä ilmasta, ilmastoinnista tai muustakaan vastaavasta. Se tulee tartunnasta.

Kesällä? Ei toki. Taapero menee t-paidassa ja shortseissa, bodyt on kuumia ja epäkäytännöllisiä. Vauvoina lapset saattoivat nukkua pelkässä t-paidassa ja vaipassa rattaissa kuumina päivinä. Sään mukaan vaatteet tietysti. Vauvatkin voivat olla kuumissaan lämpiminä päivinä ja silloin on vaan plussaa jos selkäkin tuulettuu ;)

Talvella on tärkeää, ettei selkä näy. Housujen ostossa tulee katsottua tarkkaan, että paita pysyy napakasti housun sisällä.

Ulkopuolisena kannattaa muistaa myös se, että lapset ovat erilaisia. Toiset voivat olla t-paitasillaan kesät talvet, kun toinen taas vilustuu ehti jos ei ole kaulahuivia kaulassa kun lämpötila on +10 astetta.

[QUOTE="vieras";24006820]Riippuu lapsestakin. Kaksosistani toisella edelleen melkein 3 vuotiaana kädet marmoroituu eli alkaa verisuonet näkyä ja sinertää jos hänellä on yhtään kylmä. Toisella on aina hiki. Nämä kaksi samana päivänä syntynyttä pitää pukea uloskin ihan eri tavalla. Toiselle enemmän päälle kuin toiselle.[/QUOTE]

Heh, keskimmäinen tyttöni (nyt 13 v.) on palellut helposti aina ja vaatteita lisännyt omatoimisesti pienenäkin. Nuorimmainen (kohta 5.v) on ollut taas kuumahinen. Vauvana jäi kaikki ihanat villavaatteet käyttämättä, kun oli ihan hikinen. Keväällä oli vaikea saada pysymään haalaria päällä, vaikka ilmat olivat vielä tosi koleita. Neuletakit lähtevät päältä viimeistä 5-10 min. jälkeen pukemisen. No, saattaahan jotkut katsella, että miten vähissä vaatteissa tuo neiti kulkee, mutta kun ne vaatteet ei pysy päällä :D Vanhin taitaa olla aika normipukeutuja, paitsi teini-ikäisenä on ollut muuten omia virityksiä vaatteiden suhteen.

Viime kesänä kun poika oli alle 1v, niin tuli käytettyä tosi paljon lyhythihaisia bodeja (kuumimmilla helteillä päällä ei sitten sen lisäksi ollutkaan mitään muuta kuin vaippa)

Tänä kesänä kun on jo alle 2v niin on kyllä jo viipottanut ihan t-paidassa ja shortseissa. Ja vauhtia on niin paljon, että helpommin sillä on liian kuuma kuin kylmä.

[QUOTE="mhm";24006929]Flunssa ei tule kylmästä ilmasta, ilmastoinnista tai muustakaan vastaavasta. Se tulee tartunnasta.[/QUOTE]

No mitenhän on sitten mahdollista, että räkä alkaa valua heti ja kurkku on kipeä jos ei ole ollu tarpeeksi vaatetta päällä viileällä ilmalla mutta ei ole tavannt ketään perheen ulkopuolista ihmistä? Kyllä voi vilustua ilman tartuntaa ja asiahan on aivan sama kuin flunssassa.

No mitenhän on sitten mahdollista, että räkä alkaa valua heti ja kurkku on kipeä jos ei ole ollu tarpeeksi vaatetta päällä viileällä ilmalla mutta ei ole tavannt ketään perheen ulkopuolista ihmistä? Kyllä voi vilustua ilman tartuntaa ja asiahan on aivan sama kuin flunssassa.

Asiahan on niin, että niitä taudinaiheuttajia on koko ajan joka puolella. Iholla, limakalvoilla jne. Kylmä altistaa kudoksia, jotka eivät sitten pysty suojautumaan taudinaiheuttajilta ja tauti iskee päälle, vaikka ilman kylmettymistä elimistö olisi voinut pöpöt hoitaa. Sama juttu esim. virtsatietulehduksessa. Sen aiheuttaa bakteeri, ei kylmässä istuminen, mutta kylmässä istuminen altistaa limakalvot niille bakteereille, joita luonnollisesti jokaisella ihmisellä alapäässä on. Tätä ei oikein nykyaikana ymmärretä, että se, että kylmä itsessään ei aiheuta tauteja (vaan bakteerit ja virukset) ei poissulje sitä, että kylmä ja viima altistaa elimistön bakteerien ja virusten hyökkäyksille.

"Kylmälle altistuminen ei aiheuta flunssaa, vaikka "vilustumisesta" usein puhutaankin. On mahdollista, että kylmettyminen alentaa elimistön immuunipuolustusjärjestelmää siten, että elimistössä jo oleva virus voi aktivoitualähde?. Tieteellisissä tutkimuksissa kylmettymistä ei ole kuitenkaan voitu kovin vahvasti liittää flunssan saamiseen. Flunssan yleinen yhdistäminen kylmään voi johtua myös kylmän tunteesta, joka aiheutuu nousevasta kuumeesta."

Jos meidän vauvalle pukisi bodyn ja paidan päällekkäin kesäkeleillä, luulisi naapurusto meidän pahoinpitelevän vauvaa. Muuten on rauhallinen kaveri, mutta hirveä lämpöpatteri, ja saa kauheat raivarit hikeentyessään. Sylissäkin voi kanniskella näin kesällä vain lyhyitä aikoja ja tietyissä asennoissa.

Toisinaan tunnen itseni vähän typeräksi, kun esikoisen äitinä viiletän vauva puolialastomana mukana, ja hyvää tarkoittavat mummelit neuvovat pukemaan sille enemmän.

No se riippuu mun mielestä lapsesta mitä pitää laittaa. Mulla pojat on ollu sellaisia hikikalleja että jos niillä on yli 15 asteen lämmössä enempi ku t paita ja shortsit päällä niin ne kylpee hiestä ja kitisevät kun on kuuma. Tyttö taas oli vauvana vilukissa ja sille piti pukea enemmän päälle lämpimälläki säällä.

Kesällä, jos ei paista aurinko kukaan ei käytä päähinettä. Aurinkoisella säällä päähine on suojaamassa vain auringonpistokselta.
Alkusyksystä ei ole kenelläkään mitään päähineitä. Vasta sitten, kun lämpötila on alle +6 niin pipo menee päähän. Lapset alle 5 vuotiaita.

Yhteistyössä