Onko teistä laillista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saikulla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

saikulla

Vieras
Meillä menossa töissä yt:t. Tänään oli viimeinen yhteinen yt neuvottelu ja minua ei siis ole kutsuttu kuuden viikon neuvotteluiden aikana juttutuokioon. Kysyin aamulla miten tämä koskee meitä toimistotyöntekijöitä yksikössämme. Meitä on kolme. Konttorinjohtaja vastasi, että yksi osa-aikaistetaan. Hetken kuluttua ajattelin mennä kertomaan (luulin idean olevan hyvä), että meidän yksikön kohdalla ei nyt kannattaisi tehdä muutoksia koska minä jään vuoden alusta äitiyslomalle ja vanhin työntekijä syksyllä 2009 eläkkeelle. Meillä siis hoituisi noin se "vähentäminen". Lopputulos oli, että pari kolme tuntia tuon jälkeen minut irtisanottiin. Perusteena tuotannolliset ja taloudelliset syyt. En ole tullut viimeksi ja olen koulutukseltani sekä työnkuvaltani mielestäni osaavampi kuin jäljelle jäävä nuori työntekijä. Pomon perustelu oli, että kyseinen tyttö on ollut koko ajan kassalla, joka on lähestulkoon ainut toimenkuva mitä konttoriimme jää. Mutta minä taas olen siinä aivan yhtä pätevä. Kun kysyin miten osa-aikaistaminen olikin muuttunut irtisanomiseksi muutamassa tunnissa niin hän ei kuulemma ollut voinut sanoa. Eli hän saattoi sanoa sen mulle vasta parin tunnin päästä kun olin ilmoittanut olevani raskaana. Hän ei kuulemma pysty vaikuttamaan irtisanomisiin, mutta ei kyennyt kertomaan minulle kuitenkaan kuka jossakin muualla oli päätökset tehnyt. Mitä te tekisitte tilanteessani? Sitähän en voi tietää olisinko oikeasti ilman raskausilmoitustani ollut irtisanottavana. Sitä voi vaan spekuloida, mutta vahvana olettamuksena tässä on että päätös tapahtui ilmoitukseni jälkeen.

Ota yhteys liittoon. Jos olet esim "ylikoulutettu" siihen tehtävään, mikä jää, niin sitten ei ole mitään ongelmaa irtisanomisen suhteen. Raskaus ei ole mikään pelastus yt-neuvotteluissa, mutta se ei kuitenkaan saa olla irtisanomisen syy. Jos siis on muita syitä irtisanoa, raskauskaan ei tilannetta pelasta. Liitossa osataan parhaiten auttaa sua asiassa.

Tää on surullista. Kun joku yrittää ajatella kokonaisuuden parasta, niin heti joutuu kärsimään itse. Eipä tarvitse työnantajien ihmetellä, jos työntekijät eivät ole lojaaleja. Ei moni uskalla, kun näitä tarinoita kuulee aina välillä.

Mutta ota tosiaan yhteyttä liittoon. Näyttökysymykset tuossa ovat hankalia, mutta muuten ollet vahvoilla. Ja periaatteestakin vähän näpäyttäisin työnantajaa, joutuisivat ainakin miettimään kuinka järkevää on pyörittää firmaa niin, että työnantajan parasta miettivät pistetään ensimmäisinä ulos.

minäkin suosittelisin soittoa liittoon. yt-tilanteessa tosin tuskin saat paikkaasi takaisin, sillä pitäisi pystyä perustelemaan, että sinut on irtisanottu juuri raskauden takia. Sitä taas on hankalaa todistaa, kun muutenkin työpaikalla on oltu vähentämisaikeissa. Todisteeksi ei riitä se, että irtisanominen tapahtui muutaman tunnin kuluttua siitä, kun ilmoitit raskaudestasi.

Jos koko yksikköä ei pistetä pellolle niin ihmistä (mies tai nainen) ei saa pistää pellolle ytn perusteella,jos hän on ilmoittanut jäävänsä äitiyslomalle/isyysvapaalle/tms. Irtisanoa voidaan vasta palattua takaisin töihin.

ammattiliitto tai luottamusmies auttaa eteenpäin, laiton irtisanominen.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Jos koko yksikköä ei pistetä pellolle niin ihmistä (mies tai nainen) ei saa pistää pellolle ytn perusteella,jos hän on ilmoittanut jäävänsä äitiyslomalle/isyysvapaalle/tms. Irtisanoa voidaan vasta palattua takaisin töihin.

ammattiliitto tai luottamusmies auttaa eteenpäin, laiton irtisanominen.

Vähän turhankin nokkelia olivat siellä työpaikalla. Nimittäin ap. ei ole tehnyt virallista ilmoitusta, kun sanoi vaan suullisesti. Siksi varmaan kiirehtivät irtisanomaan, ettei ennätä tehdäkään.

Ehkäpä liitto kiinnostuu asiasta, toivotaan.

Turha vinkua siellä, tervetuloa työttömien armeijaan. Ehkä työvoimatoimiston tädit pakottavat sinutkin karenssin uhalla työharjoitteluun. Pakottavathan ne muitakin ammattitaitoisia karenssilla orjatöihin, aktivoinnin nimikkeillä.

Yhteistyössä