Onko teistä laillista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saikulla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

saikulla

Vieras
Meillä menossa töissä yt:t. Tänään oli viimeinen yhteinen yt neuvottelu ja minua ei siis ole kutsuttu kuuden viikon neuvotteluiden aikana juttutuokioon. Kysyin aamulla miten tämä koskee meitä toimistotyöntekijöitä yksikössämme. Meitä on kolme. Konttorinjohtaja vastasi, että yksi osa-aikaistetaan. Hetken kuluttua ajattelin mennä kertomaan (luulin idean olevan hyvä), että meidän yksikön kohdalla ei nyt kannattaisi tehdä muutoksia koska minä jään vuoden alusta äitiyslomalle ja vanhin työntekijä syksyllä 2009 eläkkeelle. Meillä siis hoituisi noin se "vähentäminen". Lopputulos oli, että pari kolme tuntia tuon jälkeen minut irtisanottiin. Perusteena tuotannolliset ja taloudelliset syyt. En ole tullut viimeksi ja olen koulutukseltani sekä työnkuvaltani mielestäni osaavampi kuin jäljelle jäävä nuori työntekijä. Pomon perustelu oli, että kyseinen tyttö on ollut koko ajan kassalla, joka on lähestulkoon ainut toimenkuva mitä konttoriimme jää. Mutta minä taas olen siinä aivan yhtä pätevä. Kun kysyin miten osa-aikaistaminen olikin muuttunut irtisanomiseksi muutamassa tunnissa niin hän ei kuulemma ollut voinut sanoa. Eli hän saattoi sanoa sen mulle vasta parin tunnin päästä kun olin ilmoittanut olevani raskaana. Hän ei kuulemma pysty vaikuttamaan irtisanomisiin, mutta ei kyennyt kertomaan minulle kuitenkaan kuka jossakin muualla oli päätökset tehnyt. Mitä te tekisitte tilanteessani? Sitähän en voi tietää olisinko oikeasti ilman raskausilmoitustani ollut irtisanottavana. Sitä voi vaan spekuloida, mutta vahvana olettamuksena tässä on että päätös tapahtui ilmoitukseni jälkeen.