Onko teistä minulla aihetta valittaa terveyskeskuksen hlökunnan toiminnasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Toissa viikolla vasen polveni alkoi kipeytyä ja turvota ja kuumottaa töissä. (työssäni kävelen koko 8 h työvuoron ajan, noin 8 000-12 000 askelta, mitä olen askelmittarilla mitannut) Polviumpiossani on nivelrikko, mutta turpoamista ei juurikaan aiemmin ole ollut, ehkä kerran joskus 10 vuotta sitten. Soitin t-keskukseen ja pyysin aikaa lääkärille. Tyly hlö sanoi puhelimessa että ei tuohon lääkäriä tarvitse, päivystävä th riittää. Ihmettelin ja varmistin että onko tosiaan näin, pysyi kannassaan. Menin päivystävälle th:lle, joka ei edes vilkaissut polvea, eikä ollut kovin kiinnostunut edes kuuntelemaan millaista vaivaa minulla on, samantien vaan kirjoitti kaksi päivää sairaslomaa ja sanoi että ota Buranaa. Silloin oli torstai, eli sain to ja pe sairaslomaa.

Tämän viikon alkupuoli meni suht hyvin, pientä turvotusta oli. To iltapäivällä alkoi polvi turvota ja kipuilla enemmän, ja yllätyksekseni oikeakin alkoi kipeytyä ja turvota, siinä ei ole koskaan ollut mitään vikaa eikä sitä näin ollen ole koskaan edes tutkittu.

Perjantaina töissä vasen polvi melko pian turposi lähes muodottomaksi ja siinä oli kovat kivut, en kyennyt kävelemään kuin vaivoin. Kaiken lisäksi sama tuli oikeaan polveen. Olen töissä paikassa jossa on ultrauslaitteet, tauolla oleva lääkäri katsoi molemmat polveni, sanoi niiden olevan pahasti tulehtuneet ja että niissä on reilusti nestettä. Kipuun ei auta mikään määrä Buranaa, öisinkin heräilen kipuun jatkuvasti. Kävely on todella vaikeaa ja molemmat polveni ovat tulikuumat.

Huomenna soitan taas t-asemalle, saa nähdä toistuuko edellisviikkoinen...minua jäi vaan mietityttämään, että olisiko tilanne näin huono jos olisin päässyt lääkärille viime viikolla, tai jos th olisi edes vaivautunut katsomaan polviani, ja huomannut niiden olevan niin turvoksissa ettei lumpiota edes erota...mainitsin th:lle tuosta kyllä, mutta hoki vaan että kyllä se siitä kun otat Buranaa.

Sainko asiallista palvelua mielestänne tk:ssa?

[QUOTE="vieras";29067901]Sait, ei siellä mitään sen kummempaa palvelua saa. Mene työterveyslääkärille seuraavan kerran.[/QUOTE]

No kuule, kun meillä on jonotusaika työterveyslääkärille 4-6 vk, enpä taida odottaa niin kauan...

Ja jos t-hoitaja olisi vaivautunut katsomaan polviani, hän olisi huomannut että ne ovat tulehtuneet ja niissä on vettä, varsinkin koska itsekin sitä epäilin. Ja siihen ei ihan kaksi päivää auta, ei tuo neste polvista kuulemma aina edes itsekseen lähde...

[QUOTE="vieras";29067901]Sait, ei siellä mitään sen kummempaa palvelua saa. Mene työterveyslääkärille seuraavan kerran.[/QUOTE]

Kyllähän nyt helvetti julkiselta pitää hoitoa saada.

[QUOTE="a p";29067935]No kuule, kun meillä on jonotusaika työterveyslääkärille 4-6 vk, enpä taida odottaa niin kauan...

Ja jos t-hoitaja olisi vaivautunut katsomaan polviani, hän olisi huomannut että ne ovat tulehtuneet ja niissä on vettä, varsinkin koska itsekin sitä epäilin. Ja siihen ei ihan kaksi päivää auta, ei tuo neste polvista kuulemma aina edes itsekseen lähde...[/QUOTE]

Vielä, että saatan minä huomenna työterveyslääkäriaseman ajanvaraukseenkin soittaa varmuuden vuoksi, mutta sieltä kyllä aina painotetaan että vain kiireettömiin ja työperäisiin vaivoihin, eikä tämä oikeastaan ole kumpaakaan. Sen takia vain työperäisiin, koska lääkäreitä on liian vähän verrattuna työntekijämäärään.

[QUOTE="Vieras";29067961]Kyllähän nyt helvetti julkiselta pitää hoitoa saada.[/QUOTE] Olen samaa mieltä. Varsinkin jos jo puhelimessa sanon että polvessa taitaa olla vettä ja se taitaa olla tulehtunut.

hmmm. voit valittaa jos haluat. itse kyllä jättäisin valittamatta jos mitään peruuttamatonta ei ole tapahtunut. kyllähän taitaa olla niin että ihmisiä jopa kuolee kun niitä aikoja ei anneta kuin jos kehtaa vaatia. itse en ole kymmeneen vuoteen lääkärisssä käynyt.

Ei se välttämättä se lääkärikään olisi ensimmäisellä kerralla sen kummempia tehnyt. Antanut saikkua ja käskenyt syödä tulehduskipulääkettä. Sitenhän niitä niveltulehduksia hoidetaan. Olisithan voinut olla heti alkuviikosta uudestaan yhteydessä sinne tk:n että levosta ja buranasta huolimatta vaiva eikun pahenee niin varmaan olisit silloin jo sitten päässyt lääkärille. Eli minusta tuossa tapauksessa ei ole menetelty mitenkään väärin. Tosin olisihan se th voinut niitä polvia vilkaista.

Sinuna kyllä valittaisin. Sehän olisi voinut olla vaikka bakteeritulehdus.

Polven turvotus - Hoitonetti

Nestettä polvessa, polven turvotus :: Terveyskirjasto

Totta. Netissä voi nykyään laittaa palautetta tk:n palveluista, se auttaa kehittämään palveluita ja näin on hyödyllistä. Ilman muuta minusta kannattaa kertoa tuon kyseisen, nuoren th:n yliolkaisesta käytöksestä, etteivät muut joudu siitä kärsimään vielä enemmän kuin minä.

Sen mitä katselin noista ja muista linkeistä, ei missään suositeltu hoidoksi pelkästään Buranaa ja kahta päivää sairaslomaa. Tuo ei puhunut polven sitomisesta, kohollaan pidosta ja mahd. punktoinnista tai mahd. bakteeritulehduksen hoidosta mitään. Ja miksi olisikaan puhunut, kun ei vaivautunut edes vilkaisemaan polvea nähdäkseen että se on turvonnut muodottomaksi.

Saa nähdä riittääkö kaksi muodotonta polvea siihen että pääsee huomenna lääkärille...:-D

[QUOTE="Sirkkeli";29068127]Kyllä minun mielestä kannattaa valittaa.

Meillä on aivan ihanat hoitsut terkkarissa. Kaikki lääkärit vaan on ihan kusipäitä.[/QUOTE] meillä on onneksi vain yksi tyly- no mitä ne nyt onkaan jotka vastaavat puhelimeen ja ottavat ajantilauksia tms. vastaan. Sitten on tuo yksi tyly th, ja lääkäreistä myös yksi on todella töykeä.

Kerran kun menin tälle ko. lääkärille, niin kun kerroin mikä minua vaivaa, lääkäri tiuskaisi että " Mulla on kiire. Kerro nyt nopeesti miten mä voin sua auttaa. " Sanoin että niin, minä en ole lääkäri....hän mitään sanomatta kirjoitti reseptin Buranaa ja juoksi avaamaan minulle oven, merkiksi että vastaanotto on päättynyt. Kaikkineen olin huoneessa ehkä 1,5-2 minuuttia, minulla oli 15 minuutin aika.

Onneksi tosiaan muut siellä ovat ihan mukavia, lukuunottamatta näitä kolmea hlöä.

miten niin työterveyteen ei päässyt?

Mä olen kyllä tehtaassa töissä, mutta kaikki sairastumiset menee terveysaseman kautta. Jos niillä ei ole itsellä aikaa niin saa lähetteen mehiläiseen.

Ota ennemmin yhteys liittoon jos teillä ei ole toimivaa työterveyshuoltoa.

[QUOTE="vieras";29068216]miten niin työterveyteen ei päässyt?

Mä olen kyllä tehtaassa töissä, mutta kaikki sairastumiset menee terveysaseman kautta. Jos niillä ei ole itsellä aikaa niin saa lähetteen mehiläiseen.

Ota ennemmin yhteys liittoon jos teillä ei ole toimivaa työterveyshuoltoa.[/QUOTE]

No ei minulla kaikissa työpaikoissani ole ollut työterveyshuoltoa ollenkaan. Tämänhetkinen työpaikkani on yhdessä eniten Suomessa työllistävistä "firmoista". Siellä ei ole akuuttiaikoja ollenkaan, ja ajanvarauksella jos tilaa ajan, on viikkojen jonot.

Ja tosiaan kuten kerroin, työterveysaseman käyttö on rajattu siten että vain työperäisten sairauksien esim. rasitusvammojen ja työtapaturmien vuoksi saa mennä työterveysasemalle, muut asiat hoidetaan omalla terveysasemalla. Mielestäni ei ole laissa määrätty että työterveysaseman pitäisi hoitaa välttämättä kaikkia työntekijöiden sairauksia. Minun nivelrikkoni on todettu jo ennen kuin menin tuonne töihin, eli ei ole työperäinen, enkä voi sitä väittääkään ilman että valehtelisin.

Tuossa on teksti kopioituna suoraan työterveysaseman nettisivuilta:

Työterveyshuolto

(Firman nimi) tarjoaa työntekijöilleen lakisääteisen ennaltaehkäisevän työterveyshuollon ja yleislääkäritasoista ajanvarauksella tapahtuvaa sairaanhoitoa painottuen työstä johtuviin tai työkykyyn pitkäaikaisesti vaikuttaviin sairauksiin.

Ja vaikka pääsisinkin työterveysasemalle syystä että vaivani vaikuttaa työkykyyn pitkäaikaisesti, niin tähän hätään en nyt sinne pääse, tosiaan aina on tuo viikkojen jonotusaika. Kyllä minä sieltäkin varmaan aikoja kyselen. Vaikka tiedänkin että joudun väittelemään oman th:n kanssa (ajat tilataan hänen kauttaan) siitä että onko vaivani työperäinen vai ei... siis rasittavaa tuokin kyllä, enkä edes tiedä mitä laki sanoo, mutta noin meillä vaan tosiaan menee.

Vielä, että koska nyt on tuo oikea, eli aina ennen täysin terve polvi yhtäkkiä tulehtunut myös, niin mielestäni minun pitäisi saada lähete magneettikuvaukseen. Se on alkanut rahista kuten tuo vasenkin, kuluman/nivelrikon merkki. Lisäksi oikeassa polvessa on kovan turvotuksen lisäksi niin kova kipu ettei se hellitä edes 800 mg Buranalla, ollut perjantaista saakka. menee tämäkin yö varmaan valvoessa.

Uskon kyllä että huomenna jo ihan mukisematta antavat terveyskeskuksestakin ajan. :-)

Niin, se miksen soittanut tk:hon jo heti alkuviikosta, johtuu siitä että vasta torstaina alkoi tosissaan tuntua siltä että ei tästä tule mitään, en ole työkykyinen. Siihen saakka kykenin ihan hyvin kävelemään turvotuksesta huolimatta, Buranan voimalla. Tämän oikean kipeytyminen nyt sitten vei työkykyni kokonaan.

Eipä se magneettikuvaus nivelrikkoon auta, nivelrikon voi todeta ihan tavallisesta röntgenkuvasta. Hoitonahan on tulehduskipulääkkeet ja aikanaan sitten tekonivelleikkaus. Sairauslomaa suositellaan, jos ei työssä pärjää.

Olet epäassertiivinen ja lievästi passiivis-aggressiivinen. Kun luovut ujo tyttö- syndroomasta ja alat suoraselkäisesti vaatia kohteliaalla tavalla, niin päältäsi ei kävellä.

[QUOTE="a p";29068294]aik
Niin, se miksen soittanut tk:hon jo heti alkuviikosta, johtuu siitä että vasta torstaina alkoi tosissaan tuntua siltä että ei tästä tule mitään, en ole työkykyinen. Siihen saakka kykenin ihan hyvin kävelemään turvotuksesta huolimatta, Buranan voimalla. Tämän oikean kipeytyminen nyt sitten vei työkykyni kokonaan.[/QUOTE]
Älä toimi näin. Ei sinua taputella ahkeruudesta ja tunnollisuudesta päähän, vaan lääkäriin mennään, kun pitää mennä.

[QUOTE="a p";29068285]

Tuossa on teksti kopioituna suoraan työterveysaseman nettisivuilta:

Työterveyshuolto

(Firman nimi) tarjoaa työntekijöilleen lakisääteisen ennaltaehkäisevän työterveyshuollon ja yleislääkäritasoista ajanvarauksella tapahtuvaa sairaanhoitoa painottuen työstä johtuviin tai työkykyyn pitkäaikaisesti vaikuttaviin sairauksiin.[/QUOTE]

Eli olet Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin työntekijä (sairaalassa töissäkö?) ja et saa heiltä apua vaivaasi? Jo on outoa...
Minusta sinun vaivasi on työperäinen, sillä jos joudun kävelemään koko päivän, niin onhan se selvää, että polvien pitää olla kunnossa. Toisaalta, jos et halua työterveyteen mennä, niin uusi, vaativa soitto terveyskeskukseen.

Oletko mahdollisesti ylipainoinen? Jos olet, niin ehdottomasti kannattaa laihduttaa. Jos polvet on/ rupeaa olemaan huonossa kunnossa, niin lieväkin ylipaino on pahaksi. Jos et ole, niin hyvä. :)

[QUOTE="Hushus";29068351]Eli olet Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin työntekijä (sairaalassa töissäkö?) ja et saa heiltä apua vaivaasi? Jo on outoa...
Minusta sinun vaivasi on työperäinen, sillä jos joudun kävelemään koko päivän, niin onhan se selvää, että polvien pitää olla kunnossa. Toisaalta, jos et halua työterveyteen mennä, niin uusi, vaativa soitto terveyskeskukseen.[/QUOTE]

Olen muistaakseni jo kaksi kertaa sanonut että vaikka saisinkin työterveyshoitajan uskomaan että vaiva on työperäinen, niin ajat menevät parin viikon päähän: Se ei siis nyt tässä tilanteessa auta.:-) Ja että teen niin että soitan nyt ensin terveyskeskukseen koska tarvitsen sairaslomaa, ja soitan sitten myös työterveysasemalle kun se aukeaa, ja pyydän ekan vapaan ajan.

Yhteistyössä