Onko teistä "normaalia", että vauvan äiti kännää ja imettää usein

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kumipuu:
Alkuperäinen kirjoittaja sairaanhoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Alkuperäinen kirjoittaja lkdjas:
Mikään ei estä imettämistä, jos onkin kännissä, paitsi se että käsittelee vauvaa varomattomasti.

Siis häh! Onko susta normaalia juottaa lapselle alkoholia äidinmaidossa? Toivottavasti sulla ei ole lapsia :(

Osaatko minkä verran matematiikkaa? Tiedätkö mikä on tuhannesosa? Alkoholia on äidinmaidossa saman verran kuin veressäkin, eli promilleja. Vähemmän kuin joissakin D-vitamiinitipoissa.

Osaatko minkä verran biologiaa? Suhteutapa ne promillet vauvan massaan ja ota huomioon vauvan maksan heikko kyky metaboloida alkoholia. Jos äidin promillet on 1, niin vauvassa ne onkin jo sitten lähempänä kolmea...Otapa selvää faktoista!!!

en ota kantaa itse asiaan, mutta tais sullekin tulla pikkunen virhe? edes vauva ei tule 3 promillen humalaan 1% tissimaidosta, jota se tuskin lutkuttaa kovin paljon.
Kuin vertaisit että kossupullosta tulisi 200 promillen känniin..

No itsellesi taisi tulla pikkuinen virhe. En ole puhunut yhden prosentin maidoista, enkä kolmen promillen humalasta. Elävästä elämästä voin kuitenkin kertia sen, että niitä järkyttäviä promilleja näkee ihan LIIAN usein päivystykseen tuoduilla vauvoilla, eikä äidit puhalla läheskäänsamoja lukemia :(

Mä käyn kaksi tai kolme kertaa VUODESSA juhlimassa alkoholia nauttien ja se on musta ok, mies käy saman verran.

Jos pikkulapsen äiti juo itsensä humalaan kolmen viikoin välein, se on yksiselitteisesti liikaa.

Lapsi parka. Meinaan tuskin se juominen tuosta mihinkään loppuu. KYLLÄ kuuluu äidin ja isän ymmärtää asettaa vauva KAIKEN edelle ja isompikin lapsi lähes aina etusijalle.
Nuoruuteen toki "kuuluu" jatkuva ryyppääminen, mutta jos siitä ei voi luopua, ei pidä lasta hankkia.

Alkuperäinen kirjoittaja Kumipuu:
Mikään ei estä imettämistä, jos onkin kännissä, paitsi se että käsittelee vauvaa varomattomasti.

Siis häh! Onko susta normaalia juottaa lapselle alkoholia äidinmaidossa? Toivottavasti sulla ei ole lapsia :(

Osaatko minkä verran matematiikkaa? Tiedätkö mikä on tuhannesosa? Alkoholia on äidinmaidossa saman verran kuin veressäkin, eli promilleja. Vähemmän kuin joissakin D-vitamiinitipoissa.

Osaatko minkä verran biologiaa? Suhteutapa ne promillet vauvan massaan ja ota huomioon vauvan maksan heikko kyky metaboloida alkoholia. Jos äidin promillet on 1, niin vauvassa ne onkin jo sitten lähempänä kolmea...Otapa selvää faktoista!!!

en ota kantaa itse asiaan, mutta tais sullekin tulla pikkunen virhe? edes vauva ei tule 3 promillen humalaan 1% tissimaidosta, jota se tuskin lutkuttaa kovin paljon.
Kuin vertaisit että kossupullosta tulisi 200 promillen känniin..

No itsellesi taisi tulla pikkuinen virhe. En ole puhunut yhden prosentin maidoista, enkä kolmen promillen humalasta. Elävästä elämästä voin kuitenkin kertia sen, että niitä järkyttäviä promilleja näkee ihan LIIAN usein päivystykseen tuoduilla vauvoilla, eikä äidit puhalla läheskäänsamoja lukemia :(

Sitten niille vauvoille on juotettu juomia joissa on useita prosentteja. Rintamaidosta ei tule känniin, usko jo. Joko sä olet helvetin tyhmä tai sitten ihan huviksi ja urheiluksi valehtelet täyttä häkää. Ei kai oikeasti sairaanhoidon ammattilainen ole noin tietämätön??

Alkuperäinen kirjoittaja -:
alkoholia on maidossa samanverran kuin veressä, eli todella vähän ja palaamyös samaa vauhtia pois. Periaatteessa imetys on siis ok, moraalinen kysymys onkin sitten toinen... En minä aimakaan halua lapseni näkevän minua humalassa.

No en ole ennen noin älytöntä puolustusta kuullut! Suhteutapa se alkoholimäärä vauvan kokoon. Ja vauvan maksa ei muuten polta alkoholia samalla tavalla kuin aikuisen. lapsen promillet ovat aina moninkertaiset äitiin verrattuna!!!!

Heh :)

Äiti juo alkoholia ja tulee 1 promillen humalaan. Tarkoilttaa, että veressä eli näin ollen myös maidossa on 1 PROMILLE alkoholia, eli maidon alkoholipitoisuus on tällöin 0,1%. Eli käytännössä ei juuri mitään (vrt olut 4,7%, kaupan sima 0,8% jota muuten juovat lapsetkin). kun sitten vauva juo tätä 0,1%:n äidinmaitoa n. 100ml, on veressä niin mitätön määrä alkoholia, ettei sitä kykene edes mittaamaan ts alkoholipitoisuus on häviävän pieni, eikä siitä ole haittaa lapselle.

Enpä haluaisi joutua tämän "sairaanhoitajan" hoidettavaksi sitten vanhana, kun vähän jänskättäisi, millä matematiikalla ne reumalääkkeet on milloinkin laskettu.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
alkoholia on maidossa samanverran kuin veressä, eli todella vähän ja palaamyös samaa vauhtia pois. Periaatteessa imetys on siis ok, moraalinen kysymys onkin sitten toinen... En minä aimakaan halua lapseni näkevän minua humalassa.

No en ole ennen noin älytöntä puolustusta kuullut! Suhteutapa se alkoholimäärä vauvan kokoon. Ja vauvan maksa ei muuten polta alkoholia samalla tavalla kuin aikuisen. lapsen promillet ovat aina moninkertaiset äitiin verrattuna!!!!

*huokaus*

Miksi sitten Jekovittia saa antaa lapsille? Sehän on pirtua, 96% alkoholia.

Mitä? Mistäs sä tän keksit?

Voi juma :laugh: Eli sulla on ihan hukassa käsitteet "prosentti" ja "promille". Jos äiti juo, äidinmaidossa on promilleja, eli tuhannesosia. Vauvan juotua tätä maitoa ei vauvan verestä pysty mittaamaan alkoholipitoisuutta. Alkoholijuomassa taas on prosentteja. Huoh..

Ite sä olet ihan pihalla. En edelleenkään ymmärrä, millä perusteella mulla olisi promillet ja prosentit sekaisin??? Tiedän kyllä tasan tarkkaan niiden eron lukion pitkän matikan jälkeen. Ja usko vaan ei ihan tarkoituksella puhun promilleista eli TUHANNESOSISTA alkoholia vauvan veressä, joita kyllä ihan liiankin usein valitettavasti pystytään mittaamaan vauvojen verestä äitien juotua muutaman PROSENTIN alkoholia sisältäviä kossujaan. Jos ymmärtisit ihmisen fysiologiaa, niin ymmärtäisit ettei alkoholi (promillet vauvan veressä) metaboloidu samalla tavalla kuin aikuisen veressä.

Oikeasti toi harmaa sairaanhoitaja on nyt ihan pihalla, mutta ehdottomasti päivän hauskin juttu *pyyhkii kyyneleitä silmistään* En kylläkään uskaltaisi tuolta hoitsulta vastaanottaa lääkkeitä.. :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jh:

En ole nina, mutta http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/8/29398.pdf

tuolla kohta 6.1

Ihan tarkkaan ottaen siinä nimenomaisessa kohdassa lukee, että etanolipitoisuus on 81 mg/ml. Eli 8%

Siinä luki selvästi että 98% vai missasinko jotain?

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

*huokaus*

Miksi sitten Jekovittia saa antaa lapsille? Sehän on pirtua, 96% alkoholia.

Onko sulla sellanen kotona? Katso pulloa jos on. Siitä löytyy kohta:

Ethanol 96% 81 mg

Jos katsoo netistä tuoteselostetta (esim http://spcam.orion.fi/laakeluettelo/hakuhtml/pdfframe.jsp?pdf=PIL%28648544732477042038%29.pdf) niin siellä mainitaan etanoli.

Jekovit on siis alkoholia johon on liuotettu mm D-vitamiinia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

tuolla kohta 6.1

Ihan tarkkaan ottaen siinä nimenomaisessa kohdassa lukee, että etanolipitoisuus on 81 mg/ml. Eli 8%

Ahaa, ymmärsin väärin :) Meilä ei jekovittia ole, pyysin kaveria katsomaan pullostaan.

tuolla kohta 6.1

Niin, eli etanoli on 96 %, ei etanolia ole 96 %, vaan etanolia on noin (kun oletetaan liuoksen tiheydeksi 1) 81/10000=0,081 eli n 8,1%..

Alkoholin toistuva tai runsas käyttö imetyksen aikana voi maidon kautta vaikuttaa haitallisesti lapsen kehitykseen. Alkoholipitoisuus verenkierrossa vastaa pitoisuuksia maidossa, ja kertasyötön yhteydessä lapsi saa n. 3-6% äidin painoon suhteutetusta alkoholiannoksesta. Imetystä kannattaa välttää 3-4 tunnin ajan alkoholin nauttimisesta. Vaikka altistus kertaluontoiseen ja tilapäiseen käyttöön liittyen jää vähäiseksi, usein toistuva tai runsas alkoholinkäyttö voi altistaa lapsen haitallisillekin määrille alkoholia. Äidin runsas juominen sinänsä ja siitä aiheutuvat ongelmat ovat selkeä riski lapsen kehityksen kannalta.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437,26263

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkoholin toistuva tai runsas käyttö imetyksen aikana voi maidon kautta vaikuttaa haitallisesti lapsen kehitykseen. Alkoholipitoisuus verenkierrossa vastaa pitoisuuksia maidossa, ja kertasyötön yhteydessä lapsi saa n. 3-6% äidin painoon suhteutetusta alkoholiannoksesta. Imetystä kannattaa välttää 3-4 tunnin ajan alkoholin nauttimisesta. Vaikka altistus kertaluontoiseen ja tilapäiseen käyttöön liittyen jää vähäiseksi, usein toistuva tai runsas alkoholinkäyttö voi altistaa lapsen haitallisillekin määrille alkoholia. Äidin runsas juominen sinänsä ja siitä aiheutuvat ongelmat ovat selkeä riski lapsen kehityksen kannalta.

No tämä on varmasti ihan kiistatinta faktaa. Mutta ei poista sitä, että jollakin tässä ketjussa oli prosenttilaskut hieman hukassa, tai sitten kirjoitustaito ;)

Ja ymmärsin, että ap:n kaverilla jo liki vuoden ikäinen vauva, jota tuskin useinkaan imettää. Eikä mainittu, että imettäisi kovassa jurrissa... joten, edelleenkään en usko että ap:n tapauksessa nyt olisi kyse siitä, että vauva saa vereensä vaarallisen määrän alkoholia. Tuo runsas juominen ja krapulat ynnä muut onkin sitten asia erikseen, miten se vaikuttaa perhe-elämään...

Aivan. Näin meillä terveydenhuollossa ajatellaan, kun tiedetään KOKEMUSPOHJALTA alkoholin vaikutukset lapsiin ja saadaan todellakin mitattua niitä PROMILLEJA vauvojen verestä.
Tuo selittely siitä, etteä eihän alkoholia ole äidinmaidoissa kuin...ja mitään haittaa siitä ei ole vauvalle, on yleensä vain sellaisten ihmisten selittelyä omille toimilleen, jotka pitävät alkoholia ja imetystä ok yhdistelmänä. Todellisuudessahan on niin, että esim terveydenhuollon ammattikirjallisuus ei paljoakaan käsittele alkoholin ja imetyksen yhteisvaikutusta, koska
oikeaa ja todellista tietoa rintamaidon alkoholipitoisuuksista ei ole. Tämä
johtunee tutkimustiedon vähäisyydestä ja tämä puolestaan
siitä, että lapsen kokeellista altistamista alkoholipitoiselle
maidolle ei eettisistä syistä sallita.

Aivan. Näin meillä terveydenhuollossa ajatellaan, kun tiedetään KOKEMUSPOHJALTA alkoholin vaikutukset lapsiin ja saadaan todellakin mitattua niitä PROMILLEJA vauvojen verestä.
Tuo selittely siitä, etteä eihän alkoholia ole äidinmaidoissa kuin...ja mitään haittaa siitä ei ole vauvalle, on yleensä vain sellaisten ihmisten selittelyä omille toimilleen, jotka pitävät alkoholia ja imetystä ok yhdistelmänä. Todellisuudessahan on niin, että esim terveydenhuollon ammattikirjallisuus ei paljoakaan käsittele alkoholin ja imetyksen yhteisvaikutusta, koska
oikeaa ja todellista tietoa rintamaidon alkoholipitoisuuksista ei ole. Tämä
johtunee tutkimustiedon vähäisyydestä ja tämä puolestaan
siitä, että lapsen kokeellista altistamista alkoholipitoiselle
maidolle ei eettisistä syistä sallita.

No on sitä kyllä jonkunverran tutkittu. Tästä: http://www.llli.org/FAQ/alcohol.html

Mä ainakin ymmärrän, että esimerkiksi krapulassa imettäminen on ihan ok ja runsaalla juomisella tarkoitetaan päivittäistä juomista, ei kerran kuussa perseet olalle. Ymmärsin aloituksesta (ymmärsinkö väärin?) että äiti kuitenkin vetää kännit jossakin muualla kun vauvan seurassa ja sitten seuraavana päivänä vasta imettää...?

Jekovit-tippoja suositellaan jo 2-3 viikkoisille vauvoille ja niitä annetaan päivittäin. Niisä on alkoholia. Tuskin edes tämä aloituksessa mainittu äiti kännää PÄIVITTÄIN?

Ja on se outoa, ettei mainitsemistasi päivystystapauksista ole mitään virallista tietoa eikä mitään lööppejä vaikka keltainen lehdistömme on usein innoissaan tämänkaltaisista jutuista.

[/quote]

No on sitä kyllä jonkunverran tutkittu. Tästä: http://www.llli.org/FAQ/alcohol.html

Ja on se outoa, ettei mainitsemistasi päivystystapauksista ole mitään virallista tietoa eikä mitään lööppejä vaikka keltainen lehdistömme on usein innoissaan tämänkaltaisista jutuista.
[/quote]

Sairaalassa vallitsee vaitiolovelvollisuus, ei näistä tapauksista tiedoteta keltaiselle lehdistölle tai kenellekään muullekaan kolmannelle osapuolelle. Vanhemmat itse tuskin ilmoittelevat seiskalle. Sairaaloilla ja lääkäreillä on kyllä omat tilastonsa, mutta nehän eivät ole julkisia...Lastensuojelun tilastot kyllä kertovat omaa karua totuuttaan :(

Ymmärrän kyllä, että tavallinen satunnainen käyttö on lapselle vaaratonta tai että vaara sisältyy vanhempien käytökseen alkoholin vaikutuksen alaisena. Mutta kuten huomaatte, minua raivostuttaa tämän asian vähättely ja hyväksyttäväksi tekeminen, kun todellista, kiistatonta ja luotettavaa tutkimustietoa alkoholin erittymisestä äidinmaitoon ei ole. on olemassa vain yksittäisiä tutkimuksia ja artikkeleita, otka ovat yleistetty faktaksi. täälläkin moni on esittänyt laskelmia siitä, miten alkoholi erittyy äidinmaitoon ja nämä tiedot/määrät perustuvat mihin??? ja kuitenkin arkipäivää on, että sairaalassa lapset ovat selvästi humalassa äidin ryyppäämisen ja imettämisen jäljiltä. ja äidit vaan vetoavat siihen, että olin kyllä raskausajan ryyppäämättä mutta nyt on tullut otettua kun eihän alkoholi erity äidinmaitoon :( Kun on nähnyt LIIAN monta sellaista tapausta, niin sitä tulee mitta täyteen!

Ymmärrän kyllä, että tavallinen satunnainen käyttö on lapselle vaaratonta tai että vaara sisältyy vanhempien käytökseen alkoholin vaikutuksen alaisena. Mutta kuten huomaatte, minua raivostuttaa tämän asian vähättely ja hyväksyttäväksi tekeminen, kun todellista, kiistatonta ja luotettavaa tutkimustietoa alkoholin erittymisestä äidinmaitoon ei ole. on olemassa vain yksittäisiä tutkimuksia ja artikkeleita, otka ovat yleistetty faktaksi. täälläkin moni on esittänyt laskelmia siitä, miten alkoholi erittyy äidinmaitoon ja nämä tiedot/määrät perustuvat mihin??? ja kuitenkin arkipäivää on, että sairaalassa lapset ovat selvästi humalassa äidin ryyppäämisen ja imettämisen jäljiltä. ja äidit vaan vetoavat siihen, että olin kyllä raskausajan ryyppäämättä mutta nyt on tullut otettua kun eihän alkoholi erity äidinmaitoon :( Kun on nähnyt LIIAN monta sellaista tapausta, niin sitä tulee mitta täyteen!

Se tutkittu tieto mitä on sanoo, ettei lapsilta olla voitu enää mitata alkoholia verestä.

Mun mielestä on niin hyvin eri asia puhua siitä, että joku kerran kuussa vetää perseet ja sitten aamulla imettää ku siitä, että juo päivittäin itran koskenkorvaa ja imettää viikon vanhaa vauvaa.

Itse en hyväksy runsasta alkoholinkäyttöä lasten ympärillä enkä näe miksi sitä pitäis tehdä muutenkaan. Sen sijaan kokonaisuuden takia mun mielestä on tärkeä kertoa, ettei kohtuullisella alkoholinkäytöllä ole mitään vaikutusta lapseen maidon kautta, koska nollatoleranssi imetysaikana luo imetysvastaisuutta, kun ei saa tehdä "mitään kivaa". En myöskään halua, että minä tai kukaan muukaan tulee luokitelluksi huonoksi äidiksi sen takia, että illallisella ottaa lasillisen viiniä ja imettää vauvaansa.

Mä en edelleenkään usko tuohon sun väitteeseen päivystykseen tulleista, äidinmaidosta humaltuneista vauvoista koska mun mielestä asiasta oltaisiin silloin jonnekin kirjoitettu jotain. Jos näen jotain uutta tietoa niin olen valmis muuttamaan kantaani, mutta nimettömänä keskustelupalstalla levitetty anekdootti ei riitä kun muut lähteet sanovat toisin.

niin miksi on itsestäänselvyys että imettää myös humalassa??
kyllä mulla on joo imeväisikäinen paljon nuorempi lapsi
ja minä paha äiti olen ollut nauttimassa alkoholia ja lapsi ollut isänsä kanssa sen aikaa.
ja ei en ole todellakaan imettänyt kännissä vaan odottanut ettei veressä yhtään alkoholia ennen kuin imetän. lapsi kun voi yhden illan juoda pullosta vaikka imeväinen olisikin

ja. jos äiti juo vaikka kerran kuussa niin miksi se on niin prkleen paha asia.???
jos lapsi on isänsä kanssa niin ei siitä kyllä varmasti kärsi. mielumminkin hyvä asia että välillä ovat ihan keskenään pidemmän aikaa isän kanssa.
ja kenelle sillä on väliä että juoko äiti alkoholia poissa ollessaan vai eikö? ei ainakaan lapsen kehitykseen vaikuta