Onko toimeentulotukiasiakkuus ja päivän matkat kielletty yhdistelmä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auttakee

Vieras
Eli eräs sukulainen elää toimeentulotuella ja kelan pv rahalla.
Hän on muutaman kerran käynyt vuoden aikana kylässä meillä,
asumme noin 100km päässä,
nyt tästä on noussut haloo ja kuulemma toimeentulotuki asikkaalla ei pitäisi olla varaa päivän matkoihin :O
Siis lasketaanko noin 100km yhteen suuntaan (päivässä siis noin 200km)
joksikin matkaksi ihan koti Suomessa?

Koetin pitkästä aikaa houkutella tuota sukulaista meille ja hän ilmoitti että sellainen sota on sossun kautta tullut että ei hän voi tulla kun se lasketaan matkaksi ja jos joku saa tietää siitä ilmoitetaan soskuun ja vähennetään rahoista.

Voiko oikeasti muka olla näin :O
Eihän nyt ketään kai voi sulkea 4seinän sisälle ja pysy omalla paikkakunnalla kun olet työtön toimeentulotuki as. eihän?

t.tyhmä joka ei ole koskaan soskusta palveluja tarvinut jotenen osaa neuvoa sukulaista :(

[QUOTE="aloittaja";29569573]Ei ole vaatinut, itse on sukanvarteen aina hiukan laittanut että on ollut varaa ostaa se juna/bussilippu :) Ei ole koskaan laittanut sitä menoeräksi soskuun.[/QUOTE]
No ei siinä tuossa tapauksessa pitäisi olla mitään. Bussiliput ovat kyllä yllättävän kalliita. Mitään matkustuskieltoja ei kyllä ole olemassa. Jos se on sossussa ongelma, niin pakkoko siellä on edes puhua tekemisistään. Voihan liput saada myös lahjaksi.

Empä ole vastaavasta kuullut. Ihanhan tuollaisen matkan voisi joutua jo työhaastattelun takia tekemään ja kait sitä sukulaisia ja ystäviä saa nähdä jos sen vielä itse saa säästettyäkin.

toimeentulotuki on tarkoitettu elämiseen ja mun käsittääkseni matkustelukin on elämistä, joten ei ole sossulla mihinkään matkaan mitään sanomista jos ei sitä ole kustannettu jollain ylimääräisillä tuloilla joista sossulla ei ole tietoa.

hä? mistä ne edes tietää missä hän on käynyt? itse olen käynyt etelänlomalla mikä varmaan näkyi tiliotteessa mutta eipä kukaan mitään sanonut..

No kyllä pitäisi saada reissata. Mäkin vierailen toisella paikkakunnalla lähes päivittäin (70km), viimeiset 6kk vielä sossun maksaessa matkatkin. Nyt makselem itse, mutta ei ole tullut sanomista.

[QUOTE="ahaa";29569686]Luetun ymmärryksessä vikaa?[/QUOTE]
ei ole vikaa. sosssta saaduilla rahoilla ostetaan ruokaa, ja maksetaan pakollisia kuluja. ja jos sossuun on pitänyt mennä, niintuskin tällaisella ihmisellä on muitakaan rahoja. ai niin, onhan se huomattu, että mammat piilottelee rahojaan sinne lastentileille ja sitten hakevat toimeentulotukea

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29569677:
no ei sossun kuulu kenekään kyläilymatkoja maksaa.

Saman rahan saa,laittoi sen sitten bussilippuihin, ruokaan tai vaikka hyväntekeväisyyteen. Vaikka siellä sossussa sanoisi, että pärjäävähemmälläkin eikä tarvitse täyttä toimeentulotukisummaa, niin lain mukaan heidän kuuluu silti maksaa se sama summa. Asiakas voi sitten heittää ylimääräiset vaikka ikkunasta pihalle.

Joo, ei tosiaankaan pitäisi sossua kiinnostaa jonkun kyläilyt. Outoa silti, miksi edes on mennyt kertomaan asiasta - ei kai sossuun yleensä ole tapana omia kuulumisiaan vuodattaa? Mutta oli miten oli, kannattaisi tehdä tuollaisesta valitus.

Ja ainakaan ei kannata ruveta lampaaksi, joka jättää kyläilyt väliin sossun pelossa! Ihan älytön ajatuskin. Jos itse olisin tuo henkilö, lenkkeilisin joka päivä naapurikaupunkiin nostamaan tililtä 20 eur että varmasti on tosite "matkailusta" tiliotteella (jos kunnanraja olisi kohtuullisen lenkkimatkan pääsä). Olisi mielenkiintoista katsoa, tuleeko lenkkeilystäkin naputusta :D

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29569714:
ei ole vikaa. sosssta saaduilla rahoilla ostetaan ruokaa, ja maksetaan pakollisia kuluja. ja jos sossuun on pitänyt mennä, niintuskin tällaisella ihmisellä on muitakaan rahoja. ai niin, onhan se huomattu, että mammat piilottelee rahojaan sinne lastentileille ja sitten hakevat toimeentulotukea

Käsittääkseni lastenkin tilit kyllä huomioidaan sossussa. Mutta et ole tutustunut toimeentulotukilakiin, jos luulet sen rahan olevan pelkkää ruokarahaa. Missään ei ole eritelty, mitä sillä saa ostaa. Mutta sen sijaan on eritelty, mitä kaikkea siihen perusosaan muun muassa kuuluu, esim. ruoka, vaatteet, informaatiomenot, harrastus- ja virkistysmenot... googlaa vaikka. Kyläily lienee virkistysosastoa.

Eli on kyllä tarkoituskin, että sillä ostetaan muutakin kuin ruokaa ja maksetaan laskuja.

Jos tuo oli vihjaus kutsujalle, eli aloittajalle, että tässä on tiukkaa muutenkin ja joudutaan toimeentulotuella elämään, että jos kerta kutsutte kylään voisitte tarjoutua maksamaan sen matkankin?

Ei ole, kannattaisi tehdä virallinen valitus.

Virallisen valituksen aikoo nyt tuo sukulainen (joka muuten äitini ;) )
tehdä.
Hän on puhunut ihan ohimennen vain muutamille sukulaisilleen että on nyt matkalla meile tai on meillä ja he (kateusko? muutenkin hiukan outo tuon puolen suku)
on ilmoitelleet sossuun että olisi tehnyt jotakin päivämatkoja.
Äiti siis joutunut viemään jatkuvasti kopiotakin vanhentuneesta passistaan aina kun uuden t.tuen laittaa sisään kun aina vaan tulee ilmoitusta että taas on käyty päivämatkoilla.
Ja ei ei olla venäläisiä tms. :D
Vaan ihan supi suomalaisia juntteja jotka nyt ihmettelee tuota tilannetta.
Tosiaan äiti on meillä käynyt vuoden aikana kylässä 3-4 kertaa
ja tänävuonna ei sitten enään ole uskaltanut tulla ollenkaan kun tuollainen sota tuli soskussa :(

Virallisen valituksen aikoo nyt tuo sukulainen (joka muuten äitini ;) )
tehdä.
Hän on puhunut ihan ohimennen vain muutamille sukulaisilleen että on nyt matkalla meile tai on meillä ja he (kateusko? muutenkin hiukan outo tuon puolen suku)
on ilmoitelleet sossuun että olisi tehnyt jotakin päivämatkoja.
Äiti siis joutunut viemään jatkuvasti kopiotakin vanhentuneesta passistaan aina kun uuden t.tuen laittaa sisään kun aina vaan tulee ilmoitusta että taas on käyty päivämatkoilla.
Ja ei ei olla venäläisiä tms. :D
Vaan ihan supi suomalaisia juntteja jotka nyt ihmettelee tuota tilannetta.
Tosiaan äiti on meillä käynyt vuoden aikana kylässä 3-4 kertaa
ja tänävuonna ei sitten enään ole uskaltanut tulla ollenkaan kun tuollainen sota tuli soskussa :(

Miten ne sukulaiset edes keksivät ilmoitella sossuun? Ja mitä sossu passilla tekee? Miksi äitisi ei ilmoita niille, että passia ei ole? Hänhän voisi myös ilmoittaa, ettei laki kiellä häntä ostamasta bussilippuja, joten nyt tuollaisen on loputtava. Ei kannata suostua pompotteluun.

Valitusta kehiin, kaikesta tuosta, jos tosiaan on totta!

Kyllä sossu on toiminut väärin. Jos ihmisellä jää sossun laskelmissa tulot vajeelle suhteessa pakollisiin menoihin, hän on oikeutettu saamaan toimeentulotukea. Se ei kuulu sossulle, eikä niitä kyllä edes kiinnosta, mihin rahat käyttää, kunhan niillä tulee toimeen sen kuukauden. Sit on eri, jos normaalin toimeentulotuen lisäks rupee vinkuun harkinnanvarasta tukeavedoten siihen, että elämiseen tarkotetut rahat on menny matkusteluun. Tosin siinäkin tapauksessa sosdu voi ainoostaan vinkua rahankäytön ajattelemattomuudesta, eivät todellakaan voi vähennellä mitään matkakuluja seuraavan kuun toimeentulotuesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29569765:
Miten ne sukulaiset edes keksivät ilmoitella sossuun? Ja mitä sossu passilla tekee? Miksi äitisi ei ilmoita niille, että passia ei ole? Hänhän voisi myös ilmoittaa, ettei laki kiellä häntä ostamasta bussilippuja, joten nyt tuollaisen on loputtava. Ei kannata suostua pompotteluun.

Valitusta kehiin, kaikesta tuosta, jos tosiaan on totta!

Lyhyesti vastaan että on aika "persoonallinen" suku.
Sossu haluaa aina passin
kun aina vaan tulee ilmoitusta että on tehty päivämatkoja,
mutta luulen että tuossa tilanteessa sossu kuvittelee päivämatkojen olleen rajojen ulkopuolella jota siis ei ole
ja vaikka asiasta on mainittu ei se auta vaan edelleen vanhasta passista on laitettava kopio ja hirveä mesoaminen näistä "matkoista"
Tosiaan nyt aikoo tehdä valituksen.

Lyhyesti vastaan että on aika "persoonallinen" suku.
Sossu haluaa aina passin
kun aina vaan tulee ilmoitusta että on tehty päivämatkoja,
mutta luulen että tuossa tilanteessa sossu kuvittelee päivämatkojen olleen rajojen ulkopuolella jota siis ei ole
ja vaikka asiasta on mainittu ei se auta vaan edelleen vanhasta passista on laitettava kopio ja hirveä mesoaminen näistä "matkoista"
Tosiaan nyt aikoo tehdä valituksen.

Olen itse matkustellut kyllä ulkomailla, mutta passissa ei ole niistä mitään merkintää. Ei niitä leimoja enää laiteta.