Onko törkeää? (sikainfluenssa ja lapsen synttärit)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niin tai näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Niin tai näin

Vieras
Meillä on joulun alla 5-vuotiaan synttärit. Omat lapsemme on rokotettu lukuunottamatta silloin 2kk ikäistä vauvaa. Myöskään me aikuiset emme ole rokotusta saaneet. Vauvalle en tautia halua ja mietin jo nyt miten välttää lapsivieraat, joita ei ole rokotettu sikainfluenssaa vastaan. Periaatteessa kaikki vieraat voisi olla silloin rokotettu, mutta mahdollista on, että joku rokotevastainenkin vierasjoukkoon kuuluu.

Mietin siis, että onko törkeää kysyä suoraan onko rokotettu ja jos ei ole, jättää kutsumatta? Vai pitäisikö antaa kutsua vain ne, joista jo etukäteen tietää että on rokotettu?

Tiedän, että olen ylisuojeleva, mutta se ei tässä nyt ole pointti vaan tuo miten välttää rokottamattomat vieraat ilman, että asiasta täytyy tehdä isoa numeroa.

No voi jösses, kun käyt kaupassa kysytkö sielläkin vastaantulevilta:onko sinut rokotettu. Jos ei niin vietkö vauvasi heistä kauemmaksi?Ja, jos sinuakaan ei ole rokotettu, niin pysy kaukana lapsestasi, ettet vaan tartuta häntä :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: . Kyllähän oli taas päivän paras...

mistäs tiiät onxs joku röhky tautinen koskenu kaupasta ostamiisi ruokatarvikkeisiin .? , tai asjoidessa pankissa , tarhassa ,tai yleisessä kulkuneuvossa tms..vastaavaa...kyllä se tartuakseen on jos on . ....tuskinpa kukaan nyt juhliin kuitenkaan sairasta lasta toisi. Mutta parempi taitaa olla järjestämättä koko juhlat ..vältyt itse unettomilta öiltä, kun ei tarvitse miettiä ..jospa kuitenkin joku on rokottamatta ..ja kukaan ei jää kutsumatta rokottamattomuuden takia...kaikki onnellisempia:)

taudin voi saada yhtälailla kauppareissulta.Jos olet synttärien suhteen noin hysteerinen niin kai olette hautautuneet kotiinne ettekä ole missään tekemisissä ulkomaailman kanssa??eiköhän järkevä suhtautumistapa ole se,että kaikki terveet vieraat saa tulla,senhän voi toki sanoa,että ei ota nuhaisia/yskäisiä vastaan.

Olet pienen vauvan äiti. Ymmärrän hyvin huolesi ja minusta voit ihan hyvin kysäistä ovatko lapset saaneet rokotuksen ja kutsua vain ne jotka ovat saaneet. huolesi on ihan aiheellista.

Mikäli joku vetää asiasta herneen nokkaan, niin se on hänen ongelmansa. Jokaisen vanhemman tehtävänä on suojella lastaan.

ja rokotettu ei periaatteessa kanna tautia tai tartuta sitä muihin, varmistettu terveysalan ihmisiltä.

On eri asia päästää ihmisiä pienen vauvan lähelle omaan kotiin, kuin mitä käydä esim. itse kaupassa ja huolehtia käsien pesusta kotiin tullessa ja ennen vauvaan koskemista.

Älä kysele ihmisten mielipiteitä täällä, vaan tee kuten itse parhaaksi näet.
Kaverini ei päästä myöskään pienen vauvansa lähelle rokottamattomia ihmisiä ja minusta hän toimii ihan oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Olet pienen vauvan äiti. Ymmärrän hyvin huolesi ja minusta voit ihan hyvin kysäistä ovatko lapset saaneet rokotuksen ja kutsua vain ne jotka ovat saaneet. huolesi on ihan aiheellista.

Mikäli joku vetää asiasta herneen nokkaan, niin se on hänen ongelmansa. Jokaisen vanhemman tehtävänä on suojella lastaan.

ja rokotettu ei periaatteessa kanna tautia tai tartuta sitä muihin, varmistettu terveysalan ihmisiltä.

kai sinä ja ap pidätte vauvanne kotona?ette vie kauppaan,pankkiin,kirjastoon ettekä mihinkään kerhoon ja kun ulkoilette niin huudatte vastaantulijoille,että rokottamattomat ohittavat teidän mahdollisimman kaukaa???En voi uskoa että noin hysteerisiä ihmisiä on olemassakaan...

Alkuperäinen kirjoittaja .:

Siis eikö rokotettu voi toimia taudin tartuttajana? Näin olen itse lukenut. Ja voihan rokotettu myös sairastaa lievemmän version taudista??

Ap:lle huom, pieni imeväisikäinen vauva ei kuulu riskiryhmään eikä saa tartuntaa kovinkaan helposti. Näin thl:n lekuri uutisissa mainitsi. ONKO äiti raskauden aikana rokotettU???????

No suoraan sanottuna ihan törkeää! Sun lapsesi voivat aivan hyvin olla tartuttajia ja taudin kantajia, koska rokoitteen teho ei ole 100%

Eikä tuota sikaa kohta edes juuri välttämättä ole.

Kaikkea täälläkin taas kirjoitetaan eli ROKOTETTU EI VOI TAUTIA TARTUTTAA!!! Mitäs hemmetin järkeä olisi missään rokotuksissa, jos rokotetut levittäisi tautia???

Jos aivoja on, niitä voisi kenties myös käyttääkin..??

Ap:lle. En osaa sanoa, miten vois hienovaraisesti asian esittää, ehkä kannattaisi olla juhlat pitämättä. Ymmärrän huolesi ja itse en pitäisi juhlia ollenkaan tälläisenä tautiaikana.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Mitäs jos pyydät vain kaikkia lapsia pesemään kätensä kun tulevat teille...

peesi tälle.Sen voi nätisti sanoa,että jos on flunssaoiretta tms niin sitte tulevat myöhemmin synttäreille.Terveet voi tulla ja pesevät kätensä tullessaan eivätkä kuolaa vauvan vieressä.Järki käteen tässäkin asiassa.

Eikös rokotettukin lapsi voi olla taudinkantaja eli siis aivan yhtä todennäköisesti sen voi saada ekneltä tahansa.
Jos noin paljon askarruttaa, niin jättäisin sinuna järjestämättä ja omani lapsni eivät edes vierilisi moisen syyn takia juhlissa!

Yhteistyössä