sikainfluenssa ja raskaus (muu riskiryhmään kuuluvuus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En aio ottaa itselleni rokotusta, vaikka riskiryhmään kuulunkin. Rokotus tuskin oloani sen paremmaksi tekisi. Jos tosiaan kuolen sikalenssuun, niin huono mäihä. Eiköhän tämä krooninen sairaus minut kuittaa pois aikanaan joka tapauksessa, niin en jaksa edes ressata jostain lenssusta.

Ilmeisesti raskaana olevilla on suurempi riski sairastua taudin vavampaan muotoon ja kuolla. Kukaanhan ei oikeastaan tiedä, mistä johtuu. Usassa raskaanaolevat tulevat saamaan rokotuksen ensimmäisten joukossa.

Taudin tappavuudesta verrattuna kausi-influenssaan.. Katsotaan ne luvut uudelleen kun vuosi on kulunut. Pohjoisessa on vasta käynnistymässä influenssakausi. Näin ollen saadaan suht. luotettavasti arvioitua taudin vakavuutta. Nyt otetaan vasta lähtölaskentaa.
Kausi-influenssa tappaa 0.05 ja sikainfluenssa 0,6% siihen sairastuneista. Siinä on jo melkoinen ero. Plus fakta, että kohderyhmä on eri. Nuoret, terveet aikuiset kuolevat tähän kun normaali influenssa niittää lähestulkoon vain vanhoja ja sairaita. Argentiinassa kuolleista yli puolet ovat olleet täysin terveitä.

Raskaana olevien riski saada sikainfluenssasta vakavia oireita on vain vähän suurempi kuin muilla.

Raskaana olevilla ja aivan pienillä lapsilla esiintynee enemmän vakavia taudinmuotoja kuin muilla, mutta ero on pieni, kertoo Tampereen yliopistollisen sairaalan infektiotautien osastonylilääkäri Jukka Lumio.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mukaan influenssa osoittautui kolmen aikaisemman pandemian aikana vakavaksi raskaana oleville.

Sikainfluenssan vakavuudesta raskaana oleville on laitoksen mukaan rajallisesti tietoa.

Valtaosalla riskiryhmiin kuuluvista tauti on THL:n tutkimusprofessorin Petri Ruudun mukaan kuitenkin samanlainen kuin muillakin. Raskaana olevat ovat riskiryhmää.

Tauti on ollut kaikkiaan oireiltaan lievä ja tavallisen kausi-influenssan kaltainen. Kaikkiaan vain 1-2 prosenttia kaikista oireita saaneista on tarvinnut taudissa sairaalahoitoa.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Sikainfluenssa+oireilee+raskaana+olevilla+tavallisesti+liev%C3%A4n%C3%A4/1135248033526

Raskaana olevat naiset sairastuvat sikainfluenssan takia vakavasti huomattavasti muita herkemmin, paljastaa yhdysvaltalaistutkimus. Tulevat äidit joutuvat sairaalahoitoon neljä kertaa useammin kuin muut H1N1-tartunnan saaneet.

Yhdysvaltain tartuntatautivirastolle CDC:lle on ilmoitettu kaikkiaan 302 sikainfluenssaan liittyvää kuolemantapausta.

- Tuosta määrästä meillä on melko kattavat tiedot 266 kuolemantapauksesta. Niistä 15 kappaletta, eli noin kuusi prosenttia, oli raskaana olevia naisia, kertoi tutkimusta johtanut lääkäri Denise Jamieson.

- Koska noin prosentti amerikkalaisista naisista on aina kerrallaan raskaana, raskaana olevat naiset ovat suhteellisesti yliedustettuja H1N1-kuolemissa.

Sikainfluenssa saattaa olla tavallista vaarallisempi raskaana oleville naisille.

Yhdysvaltain tartuntatautivirasto CDC kertoi toukokuussa havainneensa raskaana olevilla sikainfluenssapotilailla vakavia komplikaatioita, kuten keuhkokuumetta, nestehukkaa ja ennenaikaisia synnytyksiä.

Raskaus nostaa komplikaatioriskiä, koska raskauden aikana muun muassa sydän- ja verenkiertoelimistössä, hengityselimissä ja immuunijärjestelmässä tapahtuu fyysisiä muutoksia. Sikainfluenssainfektio ja kuume raskauden alkuvaiheessa altistavat myös sikiövaurioille

http://www.sikainfluenssa.fi/raskaus/

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
No mä nyt en asiasta tiedä mitään, mutta en varmaankaan uskalla ottaa rokotetta, koska sitä ei ole ehditty juurikaan testailemaan. Voi mennä ojasta allikkoon.

Samaa mieltä tuosta rokotteesta. Itse myös yritin katsella jostain että kuinka suuri se riski on esim. raskaana olevilla komplikaatioihin, mutta mistään ei ole mitään arviolukujakaan osunut silmään :/
Luulisi että sitä nyt jo pystyttäisiin suuntaa antavasti arvioimaan.
Tai sitten ei riskiä oikeasti pystytä arvioimaan kun ainakaan suomessa ei enää testata sairastuneita, eikä ilmeisesti lasketa niitä jotka sairastavat taudin testaamatta. Eli sitten laskuihin päätyvät vain kaikkein pahiten sairastuneet ja ne joilta riskiryhmään kuulumisen takia on suostuttu ottamaan testi? hmnn.

Loppujen lopuksihan sikainfluenssaan on sairastunut aika vähän porukkaa, että varmaan aika hankala siitä määrästä on tehdä mitään laskelmia. Itse pidän pahimpana uhkana keskenmenon vaaraa, jota jossain lehdessä väläyteltiin viime viikolla.

Kamppailen siis itsekin ottaako nopeasti kasaan kyhätty testaamaton rokote itselle ja vuoden ikäiselle lapselle vai ottaako riski jälkitaudeista joilla meitä raskaana olevia pelotellaan. Tällä hetkellä en rokotetta ottaisi, mutta katsotaan nyt mihin suuntaan epidemia kehittyy.

Alkuperäinen kirjoittaja Todd:
Ilmeisesti raskaana olevilla on suurempi riski sairastua taudin vavampaan muotoon ja kuolla. Kukaanhan ei oikeastaan tiedä, mistä johtuu. Usassa raskaanaolevat tulevat saamaan rokotuksen ensimmäisten joukossa.

Raskaus ilmeisesti vaikuttaa jotenkin keuhkojen toimintaan, josta johtuen (ilmeisesti) nämä jälkitaudit, kuten keuhkokuume iskevät raskaana oleviin helpommin. Keuhkokuume sinällään on vaarallinen sairaus, siihen kuolee tänä päivänäkin ihmisiä tehokkaista lääkkeistä huolimatta. Sitä en sitten tiedä onko raskaus jossain vaiheessa este esim. keuhkokuumeeseen tarkoitettujen lääkkeiden käyttämiseen.

Keuhkokuume sinällään on vaarallinen sairaus, siihen kuolee tänä päivänäkin ihmisiä tehokkaista lääkkeistä huolimatta. Sitä en sitten tiedä onko raskaus jossain vaiheessa este esim. keuhkokuumeeseen tarkoitettujen lääkkeiden käyttämiseen.

[/quote]

Lääkkeitä löytyy kyllä raskaana olevillekin!

Kiitos kaikille vastauksista. jatkan täällä rokotepähkäilyä. Täällä epidemia jyllää jo aika lailla ja sinänsä en pidä kyseistä tautiakaan ihan leikin asiana, mutta tuo rokote silti epäilyttää. Saattaahan se olla,ettei rokotetta edes kerkeä ajoissa saamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
olen norjasta ja täällä kyllä raskaana olevia on kehoitettu välttämään elokuvissa ym. käyntiä. Kovasti rokotuksesta täällä hössätään. Mielenkiintoista, että eri maissa tautii suhtaudutaan kovin eri tavoin.

Mun täti asuu myös Norjassa ja se on käskenyt mun varautumaan sikainfluenssaan. Eli käski täyttää kaapit säilykkeillä,näkkärillä yms sellaisella pitkään säilyvällä,kun voi olla ettei viikkoihin pääse kauppaan tai kaupat on tyhjinä influenssan takia. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Hanna:
olen norjasta ja täällä kyllä raskaana olevia on kehoitettu välttämään elokuvissa ym. käyntiä. Kovasti rokotuksesta täällä hössätään. Mielenkiintoista, että eri maissa tautii suhtaudutaan kovin eri tavoin.

Mun täti asuu myös Norjassa ja se on käskenyt mun varautumaan sikainfluenssaan. Eli käski täyttää kaapit säilykkeillä,näkkärillä yms sellaisella pitkään säilyvällä,kun voi olla ettei viikkoihin pääse kauppaan tai kaupat on tyhjinä influenssan takia. :D[/quote

Me ei sentään olla alettu hamstraamaan, mutta kyllä täällä taudista paljon hössötetään. Jossain varuskunnassa oli juuri tänään yli 50 sairastunutta ja epidemian huippua ennustetaan syyskuun alkupuolelle. Jotenkin vaan tuntuu,e ttä ihan oikeaa ja järkevää tietoa ei saa mistään. täälläe i kyllä kukaan tautiin ole vielä kuollut, mutta kolme henkilöä on tietääkseni hengityskoneessa koomassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Raskaana olevat naiset sairastuvat sikainfluenssan takia vakavasti huomattavasti muita herkemmin, paljastaa yhdysvaltalaistutkimus. Tulevat äidit joutuvat sairaalahoitoon neljä kertaa useammin kuin muut H1N1-tartunnan saaneet.

Yhdysvaltain tartuntatautivirastolle CDC:lle on ilmoitettu kaikkiaan 302 sikainfluenssaan liittyvää kuolemantapausta.

- Tuosta määrästä meillä on melko kattavat tiedot 266 kuolemantapauksesta. Niistä 15 kappaletta, eli noin kuusi prosenttia, oli raskaana olevia naisia, kertoi tutkimusta johtanut lääkäri Denise Jamieson.

- Koska noin prosentti amerikkalaisista naisista on aina kerrallaan raskaana, raskaana olevat naiset ovat suhteellisesti yliedustettuja H1N1-kuolemissa.

Hmm otsikko ei oikein täsmää juttuun.
Kuolleisuus sikainfluenssaan ei ole raskaana olevilla 6%, vaan kuolleista on 6% ollut raskaana.
Melko lailla eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Hanna:

Mun täti asuu myös Norjassa ja se on käskenyt mun varautumaan sikainfluenssaan. Eli käski täyttää kaapit säilykkeillä,näkkärillä yms sellaisella pitkään säilyvällä,kun voi olla ettei viikkoihin pääse kauppaan tai kaupat on tyhjinä influenssan takia. :D[/quote

Me ei sentään olla alettu hamstraamaan, mutta kyllä täällä taudista paljon hössötetään. Jossain varuskunnassa oli juuri tänään yli 50 sairastunutta ja epidemian huippua ennustetaan syyskuun alkupuolelle. Jotenkin vaan tuntuu,e ttä ihan oikeaa ja järkevää tietoa ei saa mistään. täälläe i kyllä kukaan tautiin ole vielä kuollut, mutta kolme henkilöä on tietääkseni hengityskoneessa koomassa.

Tosiaan itsellänikin on sekavat tiedot koko taudista. Tässä sitä miettii,milloin uskaltaa yrittää alkaa raskautumaan. Jos kerta voi aiheuttaa tauti sikiövaurioitakin...

Yhteistyössä