Onko tosiaan niin ettei joillain ole varaa ostaa lahjoja jouluna lapsilleen?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puuh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja jees:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
mullakin on lapsille legoja yhteiseksi. vaatteita saavat sitten omaksi. monet myös ihmettelevät kun lapsille annetaan ns "yleistä käyttötavaraa" lahjaksi, mutta musta vaatteet yms ovat hyviä lahjoja. lapset saavat tänä joluna myös aikuisten kokoa (siis normi) peitteet ja tyynyt lahjaksi. jouluruokiin meillä ei mene rahaa kun vietetään joulu mun vanhemmilla ja koristeet yms säilyy vuodesta toiseen.

Peitot ja tyynyt onkin ihana lahja :)

minusta myös. poistomyynnistä saatiin halvalla. mulla sinällään ei ole hätää.. lapset saa lahojaja vaikken itse ostais ainuttakaan. kummit ja mummit lahjoo kyllä.

Niin, jos olisin todella köyhä, nöyrtyisin kyllä sen verran, että kysyisin sukulaisilta tai kummeilta, voisivatko ostaa lapsille yhdet lahjat. Tietysti, jos suku on yhtä köyhää, niin sitten ei...Jouluruoista puhutaan suurena menoeränä, mutta toisaalta: pullaa, pipareita ja torttuja, riisipuuroa, perunoita ja vaikka kinkkusiivuja ja sitten rasia suklaata: mulle riittäis kyllä, kun en ole mikään jouluruokien ystävä.

Sitten vielä: meidän tytöt odottaa nimenomaan vaatelahjoja, kun tykkäävät pukeutua, samoin pussilakanat ovat heidän mielestään ihania lahjoja ja uudet yöpaidat on must! Leluista edelleen pehmeät mollamaijat ovat mieleisimpiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jill:
Tuokin oli hannamaria hyvä vinkki! Veroprosentin nosto ei kovin paljon kuussa tee, mutta vuodessa jo aika hyvin.

Järkevämpää (taloudellisesti) olisi hankkia 0-verokortti ja laittaa kaikki raha jollekin korkeakorkoiselle tilille. Kaikki verot pitäisi sitten maksaa jälkiveroina, mutta toisaalta saisi korot päälle. Miksi sitä antaa ilmaista lainaa valtiolle? Sitähän se ylimääräinen vero käytännössä on. Tietty täytyy itse pitää huolen siitä ettei kuluta niitä "verorahoja".

Sitten alkuperäiseen aiheeseen. Kuulostaa kyllä todella välinpitämättömältä touhulta lapsien suhteen jos ei ole varaa hankkia lapsille lahjoja mutta tupakkaan ja alkoholiin sitä rahaa kyllä löytyy. Kyllä siinä on mielestäni elämän arvot aika pahasti vääristyneet.

EI lahjojen välttämättä tarvitse olla kalliita eikä uusiakaan. Vaikka meillä olisi varaa hankkia uusia ja kalliita lahjoja niin vähemmän tulee hankittua kaupasta mitään uuttaa. Vuosi vuodelta panostetaan yhä enemmän kaikkeen itse tehtyyn ja toivotaan myös itse saavamme sellaista mielummin kuin jotain kaupasta vain sen takia että "pitää nyt jotain ostaa". Miksi pitäisi ostaa? Ainakin minua ärsyttää tämä nykyajan kaupallinen joulu. Se että joku näkee vaivaa lahjan tekemiseen itse on mielestäni osoitus välittämisestä. Ja lapsille kaikista paras lahja on vanhempien ja läheisten ihmisten läheisyys ja rakkaus.
 
On ollut aikoja jolloin kaikki lahjat on tehty itse....Pitää kuitenkin muistaa ettei se lahja tärkein ole vaan perheen/suvun kesken vietetty kiireetön päivä. Siinä on jo lahjaa kerrakseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja jees:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
mullakin on lapsille legoja yhteiseksi. vaatteita saavat sitten omaksi. monet myös ihmettelevät kun lapsille annetaan ns "yleistä käyttötavaraa" lahjaksi, mutta musta vaatteet yms ovat hyviä lahjoja. lapset saavat tänä joluna myös aikuisten kokoa (siis normi) peitteet ja tyynyt lahjaksi. jouluruokiin meillä ei mene rahaa kun vietetään joulu mun vanhemmilla ja koristeet yms säilyy vuodesta toiseen.

Peitot ja tyynyt onkin ihana lahja :)

minusta myös. poistomyynnistä saatiin halvalla. mulla sinällään ei ole hätää.. lapset saa lahojaja vaikken itse ostais ainuttakaan. kummit ja mummit lahjoo kyllä.

Niin, jos olisin todella köyhä, nöyrtyisin kyllä sen verran, että kysyisin sukulaisilta tai kummeilta, voisivatko ostaa lapsille yhdet lahjat. Tietysti, jos suku on yhtä köyhää, niin sitten ei...Jouluruoista puhutaan suurena menoeränä, mutta toisaalta: pullaa, pipareita ja torttuja, riisipuuroa, perunoita ja vaikka kinkkusiivuja ja sitten rasia suklaata: mulle riittäis kyllä, kun en ole mikään jouluruokien ystävä.

Sitten vielä: meidän tytöt odottaa nimenomaan vaatelahjoja, kun tykkäävät pukeutua, samoin pussilakanat ovat heidän mielestään ihania lahjoja ja uudet yöpaidat on must! Leluista edelleen pehmeät mollamaijat ovat mieleisimpiä.

meillä kummit ja mummit kysyy mitä tarvitaan ja ostavat sit sen mukaan. synttäreilläkin toivotaan normaalisti vaatteita. mä tykkään kyl jouluruoasta mutta mun ei kannata sitä kotiin kamalasti hommata kun lapset ei tykkää joten nautin niistä tosiaan sit mun vanhempien ja isovanhempien luona joulukierroksella =)
 

Yhteistyössä