Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:Alkuperäinen kirjoittaja Eipä ole ylimääräistä jäänyt:säästettäväksi. Ja töitä tehdään molemmat. Ihan normi talouden pyörittämisen rahat menee; ruoka, lämpö, vaatteet, työmatkat, pesuaineet, vakuutukset, vesi, lääkkeet yms. Ei turhuuksia, lehtiä, alkoholia ,tupakkaa, matkustamista. Silti ei ole varaa jouluun tai lahjoihin.
lahjat muuten maksaa aika mielettömästi. varsinki jos niitä joutuu useammalle ostelemaan.
yks tuttavaperhe tekee niin (sillonku on rahasta uupeloa) niin ostavat kahelle lapselleen yhteiseksi jonku lelun tai lautapelin tai jonku muun josta molemmat muksut voivat yhessä nauttia. viime jouluna ostivat afrikan tähen. ja lapset on tyytyväisiä. kaikille sukulaisille sanovat että jos haluatte jotain ostaa niin ostakaa vaatetta. se kun kuitenki on se suurin menoerä kun on kasvavia lapsia.
mullakin on lapsille legoja yhteiseksi. vaatteita saavat sitten omaksi. monet myös ihmettelevät kun lapsille annetaan ns "yleistä käyttötavaraa" lahjaksi, mutta musta vaatteet yms ovat hyviä lahjoja. lapset saavat tänä joluna myös aikuisten kokoa (siis normi) peitteet ja tyynyt lahjaksi. jouluruokiin meillä ei mene rahaa kun vietetään joulu mun vanhemmilla ja koristeet yms säilyy vuodesta toiseen.