Onko tosiaan niin ettei joillain ole varaa ostaa lahjoja jouluna lapsilleen?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puuh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja Eipä ole ylimääräistä jäänyt:
säästettäväksi. Ja töitä tehdään molemmat. Ihan normi talouden pyörittämisen rahat menee; ruoka, lämpö, vaatteet, työmatkat, pesuaineet, vakuutukset, vesi, lääkkeet yms. Ei turhuuksia, lehtiä, alkoholia ,tupakkaa, matkustamista. Silti ei ole varaa jouluun tai lahjoihin.

lahjat muuten maksaa aika mielettömästi. varsinki jos niitä joutuu useammalle ostelemaan.

yks tuttavaperhe tekee niin (sillonku on rahasta uupeloa) niin ostavat kahelle lapselleen yhteiseksi jonku lelun tai lautapelin tai jonku muun josta molemmat muksut voivat yhessä nauttia. viime jouluna ostivat afrikan tähen. ja lapset on tyytyväisiä. kaikille sukulaisille sanovat että jos haluatte jotain ostaa niin ostakaa vaatetta. se kun kuitenki on se suurin menoerä kun on kasvavia lapsia.

mullakin on lapsille legoja yhteiseksi. vaatteita saavat sitten omaksi. monet myös ihmettelevät kun lapsille annetaan ns "yleistä käyttötavaraa" lahjaksi, mutta musta vaatteet yms ovat hyviä lahjoja. lapset saavat tänä joluna myös aikuisten kokoa (siis normi) peitteet ja tyynyt lahjaksi. jouluruokiin meillä ei mene rahaa kun vietetään joulu mun vanhemmilla ja koristeet yms säilyy vuodesta toiseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Eipä ole ylimääräistä jäänyt:
säästettäväksi. Ja töitä tehdään molemmat. Ihan normi talouden pyörittämisen rahat menee; ruoka, lämpö, vaatteet, työmatkat, pesuaineet, vakuutukset, vesi, lääkkeet yms. Ei turhuuksia, lehtiä, alkoholia ,tupakkaa, matkustamista. Silti ei ole varaa jouluun tai lahjoihin.

Ymmärrän ettei mitään ylimääräistä jää, mutta sitä en ymmärrä, että perheessä jossa voidaan syödä joka päivä ruokaa, ei olisi varaa jouluruokiin. Perinteiset perusjutut saa todella halvalla, väitän että halvemmalla kuin normiruuan (unohdetaan ne mädit ja muut tietty). Joulukoristeita voi itse askarrella mistä tahansa jämäpapereista, ja eikö lapset tee niitä koulussa ja hoidossakin, eli joka vuosi aina kertyy vähän lisää ja niillä saa jouluntunnetta. Eli minusta kyllä joulun voi laittaa aina, vaikkei olisi rahaakaan, se on halusta kiinni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
sukulaisille sanovat että jos haluatte jotain ostaa niin ostakaa vaatetta. se kun kuitenki on se suurin menoerä kun on kasvavia lapsia.

tuohan on järkevää. Siis vaikka ois itekkin varaa ostaa, niin miksi niitä tarttee ostaa ostamisen vuoksi, että erikseen ostetaan vaatteet ja lelut ja sitten vielä jotain ihan spesiaalia TheLahjaksi

no niimpä. itekki oon sanonu tyttären kummeille että no vaatetta aina tarvitaan. ja ihan sen takia sanon kun ei alle 2-vuotias nyt niin hirveetä lelumäärää tarvihe. ja kun parin kuukauden päästä on sitte heti synttäritki. :D

on ihan hyvä opettaa lapset jo pienestä siihen että muutama lahja on hyvä asia. että kaikkea ei ole mahdollista saada.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
sukulaisille sanovat että jos haluatte jotain ostaa niin ostakaa vaatetta. se kun kuitenki on se suurin menoerä kun on kasvavia lapsia.

tuohan on järkevää. Siis vaikka ois itekkin varaa ostaa, niin miksi niitä tarttee ostaa ostamisen vuoksi, että erikseen ostetaan vaatteet ja lelut ja sitten vielä jotain ihan spesiaalia TheLahjaksi

no niimpä. itekki oon sanonu tyttären kummeille että no vaatetta aina tarvitaan. ja ihan sen takia sanon kun ei alle 2-vuotias nyt niin hirveetä lelumäärää tarvihe. ja kun parin kuukauden päästä on sitte heti synttäritki. :D

on ihan hyvä opettaa lapset jo pienestä siihen että muutama lahja on hyvä asia. että kaikkea ei ole mahdollista saada.

Minäkin ihmettelen sitä lahja- ja krääsämäärää. Kalliita pleikkareita ja sen lisäksi vielä sitä muovikrääsää kassitolkulla. Ei lapsetkaan sellaista halua.
 
Jos olis tollanen tilanne ettei olis rahaa ostaa lapselle lahjaa ja polttaisin tupakkaa, niin en kahta kertaa miettis kumman ostaisin, tupakkiin kyllä menis. Kyllä muut ne lahjat saa ostettua.
 
muutamana jouluna oon "pelannut varastoon" ostamalla tammikuun ale-myynneistä seuraavan joulun lahjat. oli vähän rahaa tiedossa ja tuolla keinolla sain tuplasti lahjoja ostettua. tosin ainoa vaikeus on piilotella lahjoja koko vuoden :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Jos olis tollanen tilanne ettei olis rahaa ostaa lapselle lahjaa ja polttaisin tupakkaa, niin en kahta kertaa miettis kumman ostaisin, tupakkiin kyllä menis. Kyllä muut ne lahjat saa ostettua.



:/
 
Tuokin oli hannamaria hyvä vinkki! Veroprosentin nosto ei kovin paljon kuussa tee, mutta vuodessa jo aika hyvin.Ja niistä koristeista vielä, ei niitä varmaan joka joulu tarvi ostaa, mulla ainakin on viimevuotiset ja vaikka kuinkamonivuotisia koristeita. Jouluruuan kanssakin voi kikkailla,ja aika harvoille lapsille ne perinteiset maistuu.luulen että lapsille vois olla ikimuistoinen jouluateria, jos silloin tarjottaisiin vaikka spagettia!Lahjoja voi ostaa pitkin vuotta alesta.Kirppiksiltäkin voi saada ihan uusia leluja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Onhan se kumma jos ei voi säästää jostain lasten joulua varten. Varmasti jokaiselta löytyy hieman ylimääräistä. Sen verran hyvät sossuntuet.

Haloo, vedäpä pääs alas sieltä pilven reunalta!!!
Kun on tilanteessa, että saa sossusta tukea, niin silloin on tiukkaa ja niillä sossun rahoilla ei juhlita eikä laiteta säästöön vaan niillä maksetaan laskuja ja ostetaan ruokaa....
Ja kuule, kyllä on perheitä, joilla ei ole varaa laittaa kuukausittain yhtään säästöön, ei edes yhtä kymppiä.
Tässä yksi perhe!
Ja ei mene raha viinaan, tupakkaan, harrastuksiin, omiin vaatteisiin tai edes parturiin!

 
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Jos olis tollanen tilanne ettei olis rahaa ostaa lapselle lahjaa ja polttaisin tupakkaa, niin en kahta kertaa miettis kumman ostaisin, tupakkiin kyllä menis. Kyllä muut ne lahjat saa ostettua.



:/

Turhaan siinä rytty naamaa näytät B) Ei äiti ole ainut joka lapsille lahjoja ostelee, tietty joillain on, mutta meillä ei olisi.
 
Mä oon aina ostanu lahjat(joulu- ja synttäri) jo kuukausia etukäteen alennusmyynneistä/tarjouksista.
Ei mun rahat riittäis joulun alla ostaa lahjat ja laittaa kaikki jouluruoat ym.,varsinkaan kun veronpalautuksia ei tuu.

Nyt on jo kaikki tarvittavat lahjat hankittuna,joten jää säästöön viel joulua/uuttavuotta/pojan synttäreitä varten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Onhan se kumma jos ei voi säästää jostain lasten joulua varten. Varmasti jokaiselta löytyy hieman ylimääräistä. Sen verran hyvät sossuntuet.

Haloo, vedäpä pääs alas sieltä pilven reunalta!!!
Kun on tilanteessa, että saa sossusta tukea, niin silloin on tiukkaa ja niillä sossun rahoilla ei juhlita eikä laiteta säästöön vaan niillä maksetaan laskuja ja ostetaan ruokaa....
Ja kuule, kyllä on perheitä, joilla ei ole varaa laittaa kuukausittain yhtään säästöön, ei edes yhtä kymppiä.
Tässä yksi perhe!
Ja ei mene raha viinaan, tupakkaan, harrastuksiin, omiin vaatteisiin tai edes parturiin!


Tsah, satun kuule aika hyvin tietämään toimeentulotuen perusosat. Mitä isompi perhe sitä enemmän saa sossusta rahaa. Jos on kaksikin lasta niin heidän perusosansa ovat jo n. 220e per nuppi. Me saatiin joskus sossusta rahaa, jäi vuokran jälkeen rahaa laskuihin ja ruokaan 1000 euroa. Eli meillä oli tuloina asumistuki, lapsilisät, opintotuki miehellä ja minulla kotihoidontuki. Lisäksi saatiin sossusta rahaa jonkinverran ja sähkölaskut sekä terveydenhuoltomenot. Myös lasten sänkyyn ja vaunuihin saatiin avustusta. Kyllä jäi rahaa tuosta 1000 eurosta muuhunkin kuin ruokaan ja laskuihin. Lisäksi sossu maksoi reseptilääkkeet, kaikki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
mullakin on lapsille legoja yhteiseksi. vaatteita saavat sitten omaksi. monet myös ihmettelevät kun lapsille annetaan ns "yleistä käyttötavaraa" lahjaksi, mutta musta vaatteet yms ovat hyviä lahjoja. lapset saavat tänä joluna myös aikuisten kokoa (siis normi) peitteet ja tyynyt lahjaksi. jouluruokiin meillä ei mene rahaa kun vietetään joulu mun vanhemmilla ja koristeet yms säilyy vuodesta toiseen.

Peitot ja tyynyt onkin ihana lahja :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Jos olis tollanen tilanne ettei olis rahaa ostaa lapselle lahjaa ja polttaisin tupakkaa, niin en kahta kertaa miettis kumman ostaisin, tupakkiin kyllä menis. Kyllä muut ne lahjat saa ostettua.

:/

Turhaan siinä rytty naamaa näytät B) Ei äiti ole ainut joka lapsille lahjoja ostelee, tietty joillain on, mutta meillä ei olisi.

en mie ryttynaamaa näytä... ihmiset vaan priorisoi asiat eri tavalla. näköjään.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Onhan se kumma jos ei voi säästää jostain lasten joulua varten. Varmasti jokaiselta löytyy hieman ylimääräistä. Sen verran hyvät sossuntuet.

No eipä ole hyvät tuet kun rahaa menee lääkkeisiin, sairaalamaksuihin yms. Jos yksi lapsista on allerginen niin erikoisruokavaliokin maksaa. sellaisen ihmisen joka ei oikeasti ole ollut koskaan köyhä on tätä vaikea käsittää.
Tällä tuntemallani perheellä on jouluna jouluruokaa, laulavat joululauluja, käyvät haudoilla. Äiti yleensä kutoo jotain spesiaalia jouluksi tytöille. Mutta mihinkään kalliisiin leluihin ei ole varaa. Pelastusarmeijalta kylläkin saavat tytöt paketit.
Joinakin vuosina ovat saaneet yhteisen lahjan. Esim kirpparilta ostetun pelin. Myös kyniä,piirustuspaperia ym. hyödyllistä ovat saaneet lahjaksi.

Ainakin sosiaalitoimistossa on sellainen käytäntö että reseptilääkkeisiin saa maksusitoomuksen apteekkiin,sinulta ei mene omaa rahaa niihin olleskaan,se mikä menee lääkkeisiin ei kato kuulu peruasosaan jolla ostat ruoat ja vaatteet...
 
Alkuperäinen kirjoittaja elinita:
muutamana jouluna oon "pelannut varastoon" ostamalla tammikuun ale-myynneistä seuraavan joulun lahjat. oli vähän rahaa tiedossa ja tuolla keinolla sain tuplasti lahjoja ostettua. tosin ainoa vaikeus on piilotella lahjoja koko vuoden :D


mistä tiedät mitä ne vuoden päästä toivoo?


 
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja jill:
Näitä em.esimerkkejä löytyy nykyään varmaan jokaisen tuttavapiiristä. Surullista,mutta totta.Mutta vielä surullisempaa on se, että niitäkin on,joilla oikeasti ei sitä rahaa joulunlaittoon ole. Aviopuoison äkillinen kuolema esimerkiksi laittaa rahat aikalailla tiukille.Ja kukapa sellaiseen osaa etukäteen varautua? Peesaan häntä joka kirjoitti,että joulua varten voi säästää.Tammikuussa voi olla ihan varma, että sieltä se joulu taas tänäkin vuonna tulee,miksi ei säästäisi vaikka kympin kuussa sitä varten? Siinäkin olisi jo 120 erkkiä joulurahaa.

tai isontaa veroprosenttia niin saa monta sataa palautuksia seuraavan vuoden joulukuussa

No näihin ei vaan ole kaikilla mahollisuutta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jees:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
mullakin on lapsille legoja yhteiseksi. vaatteita saavat sitten omaksi. monet myös ihmettelevät kun lapsille annetaan ns "yleistä käyttötavaraa" lahjaksi, mutta musta vaatteet yms ovat hyviä lahjoja. lapset saavat tänä joluna myös aikuisten kokoa (siis normi) peitteet ja tyynyt lahjaksi. jouluruokiin meillä ei mene rahaa kun vietetään joulu mun vanhemmilla ja koristeet yms säilyy vuodesta toiseen.

Peitot ja tyynyt onkin ihana lahja :)

minusta myös. poistomyynnistä saatiin halvalla. mulla sinällään ei ole hätää.. lapset saa lahojaja vaikken itse ostais ainuttakaan. kummit ja mummit lahjoo kyllä.
 
on varmasti nii köyhiä perheitä.
Hyvä kun kaikilla rahat riittää edes ruokaan, eikä aian tarvitseola takana alkoholismia ym. toimeentuolotukikaan ei enää riitä, jus ttuli eilen uutisissa siistäkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Ja voi vaikka ostaa uuden kalliin auton ja veneen, mutta ei ole varaa ostaa lapselle uutta turvaistuinta...

niinpä, tutti osti uuden karhean auton ja alle 2-vuotialle kirpparilta murenevan turvaistuimen, 4-vuotias istuukin etupenkillä jo ilman istuinta.

No ei tuo vielä mitään, kaverilla kolme lasta, nuorin 1,5v ja vanhin 4v, kellään ei ole turvaistuinta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja elinita:
muutamana jouluna oon "pelannut varastoon" ostamalla tammikuun ale-myynneistä seuraavan joulun lahjat. oli vähän rahaa tiedossa ja tuolla keinolla sain tuplasti lahjoja ostettua. tosin ainoa vaikeus on piilotella lahjoja koko vuoden :D


mistä tiedät mitä ne vuoden päästä toivoo?

Mitä toivoo?!! Kuule, aina ei saa sitä mitä haluaa.
 
Minulla ainakin on kaveri, yksinhuoltaja jolla on neljä lasta eikä hänellä ole varaa ostaa lapsille mitään jouluna, kaikki säästöt menivät siihen kun hän laittoi itselleen silikonit että kelpaa paremmin miehille nykyisessä elämäntilanteessaan. Lapset kyllä säälittää.
 

Yhteistyössä