Onko tosiaan pakko hankkia sukset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiekura
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä meidän lasten koulussa ollaan hiihdetty joka talvi, vaikka ihan eteläisessä Suomessa asutaankin. Koulussa on muutama suksipari niille, joiden vanhemmat eivät suostu/viitsi/halua suksia ostaa.

Omat lapseni hiihtävät mielellään, jokainen on oppinut viimeistään n 3v etenemään suksilla niin, että pienille hiihtoretkille olemme koko perheen voimalla päässeet. Eväät mukaan ja nauttimaan lumisesta luonnosta, kyllä Etelä-Suomessakin hiihtämään pääsee monta kertaa, kunhan vain viitsii hangille lähteä =)

"Ja eihän täällä etelässä ennätä hiihtämään kuin pari kertaa/talvi, eikä nyt sellaisen takia viitsi omia suksia hankkia."

Miten etelässä te asutte???? Itse asun Helsingissä nyt 15:ttä talvea, ja joka talvi oon jossain vaiheessa päässyt hiihtämään. Meren rantaan on tästä alle puoli kilometriä, joten sade tulee usein vetenä, kun jossain Vantaalla tulee jo lunta. Pääkaupunkiseudulla ladut pidetään kyllä kunnossa monen kuukauden ajan. Pitää vaan nähdä se vaiva, että laittaa ne sukset jalkaan. Hiihtäminen ei ole turhaa hommaa aikusellekaan, koska ladulla läskit lähtee vyötäröltä tosi tehokkaasti!

Ja asenteet periytyy. Ehkäpä lapsellasi olisikin avarakatseisempi suhtautuminen hiihtämiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
"Ja eihän täällä etelässä ennätä hiihtämään kuin pari kertaa/talvi, eikä nyt sellaisen takia viitsi omia suksia hankkia."

Miten etelässä te asutte???? Itse asun Helsingissä nyt 15:ttä talvea, ja joka talvi oon jossain vaiheessa päässyt hiihtämään. Meren rantaan on tästä alle puoli kilometriä, joten sade tulee usein vetenä, kun jossain Vantaalla tulee jo lunta. Pääkaupunkiseudulla ladut pidetään kyllä kunnossa monen kuukauden ajan. Pitää vaan nähdä se vaiva, että laittaa ne sukset jalkaan. Hiihtäminen ei ole turhaa hommaa aikusellekaan, koska ladulla läskit lähtee vyötäröltä tosi tehokkaasti!

Ja asenteet periytyy. Ehkäpä lapsellasi olisikin avarakatseisempi suhtautuminen hiihtämiseen.
No mä asun Vantaalla ja kouluissa ei kyllä enää viime vuosina ole hiihdetty vesikeleillä. Meillä on ollut tasan yhdet sukset eli mun sukseni ja viimeiset 8 vuotta on kyllä mennyt niin, että vaikka koulussa olikin liikuntatunnilla etukäteen suunniteltu hiihtoa, joka ainoa kerta se peruuntui sään takia ja tilalla oli sisäliikuntaa. Ketään ei kuitenkaan - ainakaan noissa mun lasteni kouluissa - velvoitettu hankkimaan suksia liikuntatunteja varten.

Jännää, kuinka erilaisia säitä maahamme tosiaan mahtuu, täällä meillä sukset on itsestäänselvyys kaikilla koulumme oppilailla ja niillä myös hiihdellään. Mutta pääkaupunkiseudulla asuvien sukulaisten kanssa on kyllä ollut juttua, ettei siellä kauheasti hiihtokelejä ole.

Alkuperäinen kirjoittaja kuusikon äiti:
Jännää, kuinka erilaisia säitä maahamme tosiaan mahtuu, täällä meillä sukset on itsestäänselvyys kaikilla koulumme oppilailla ja niillä myös hiihdellään. Mutta pääkaupunkiseudulla asuvien sukulaisten kanssa on kyllä ollut juttua, ettei siellä kauheasti hiihtokelejä ole.

Niin, pitkulainen maa, ja kyllähän sitä lääniä riittää... :)
Sinä useamman lapsen äitinä varmaan osaat sanoa miten kauan teillä on keskimäärin yhdet sukset mennyt samalla lapsella? :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Riippuu varmaan koulustakin. Ainakaan täällä pk-seudulla mun lasteni kouluissa ei ole ollut suksipakkoa, eipä täällä ole juuri "hiihtokautena" ollut luntakaan.
Täällä ne sukset on oltava, viime talvena ehtivät hiihtää vain kerran. Eli melkoisen lumeton "hiihtokausi" täälläkin.

Tyhmäähän tuo suksien hankkiminen on, mutta meilläpä oltiin kaukaa viisaita ja säästettiin isompien lasten sukset nyt noille pienemmille, ovat tosi hiukan eri maailmasta kuin nuo nyky sukset, mutta kyllä niillä hyvin eteenpäin pääsee ja joskus vähän taaksepäinkin. Mutta joo kyllä monessa koulussa on varasuksia sellaisille lapsille joilla suksia ei ole ja ihan hyvä niin, koska kuitenkin hiihto jotenkin kuuluu koulun liikuntaohjelmaan samoin kuin luistelukin =)

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Täällä ne sukset on oltava, viime talvena ehtivät hiihtää vain kerran. Eli melkoisen lumeton "hiihtokausi" täälläkin.
Oli täälläkin aikoinaan suksipakko, mutta kun vanhemmat sitten alkoivat vaatia, että koulun liikkatunneilla myös käydään hiihtämässä, koulukin tajusi idioottimaisuutensa. Jos ei ole hiihtokelejä - tai edes lunta - niin ei niitä suksiakaan tarvita.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Oli täälläkin aikoinaan suksipakko, mutta kun vanhemmat sitten alkoivat vaatia, että koulun liikkatunneilla myös käydään hiihtämässä, koulukin tajusi idioottimaisuutensa. Jos ei ole hiihtokelejä - tai edes lunta - niin ei niitä suksiakaan tarvita.
Noinhan sen pitäisi olla. Josko tänä vuonna olisi enempi lumisempi joulu, ehtisivät hiihtää vaiks kahdesti. ;) En tiedä kultaako aika muistot, mutta musta tuntuu että entisvanhaan hiihtokautta oli paljonkin pidemästi. Ja olikin.

Meidän koulussa ei ole pakko hankkia suksia, tosin toivovat ne hankittavan, luistimet oletaan kaikilla olevan, koululta löytyy kai muutamat vanhat yhteiskäyttöön. Viime talvena esimerkiksi ei koulussa hiihdetty kuin yhden kerran, ei ollut joko lunta, ei oltu tehty latua, oli hurjat pakkaset tai sitten märkää ja keskellä latua vaarallisesti sulaneita kohtia. Edellisenä talvena löytyi hiihtoilmoja paremmin. Vaihtoehtoina on yleensä esitetty, että saa joko hiihtää tai luistella.

On ihan ymmärrettävää, ettei eteläisimmässä Suomessa meren vaikutusalueella ole kaikilla lapsilla suksia, koska ei hiihtokelejäkään ole joka talvi tarpeeksi.

Suurin osa Suomesta on kuitenkin aluetta, jolla hiihtokelejä on monta kuukautta. Onko täällä sitten kaikilla koululaisilla sukset? No eipä ole. Vanhemmat sanovat, että "ei niitä murtsikkasuksia kannata ostaa, kun ei ne tykkää hiihtämisestä". Täällä esim. on urheiluseuran ylläpitämä urheilutarvikkeiden myynti, jonne ihmiset saavat viedä myytäviksi suksia, luistimia, nappiksia ym. urheiluvälineitä. Jokainen hinnoittelee myytävät tuyotteet itse ja seura saa ppienen välityspalkkion. Todella hyviä välineitä saa edullisesti ja tavara kiertää hyvin. Ei ole ainakaan hinnasta kiinni. Toissa talvena esim. ostin 5-vuotiaalle luistimet 1 eurolla!

Täällä on lasten hiihtäminen ihan vanhempien innostuksesta kiinni, sillä lunta on joka talvi. 5-vuotiana meidän poitsu hiihti 5 kilometrin lenkkiä, mutta samanikäisissä oli lapsia, jotka eivät koskaan olleet nousseet suksille. Täällä on hyvät valaistut ladut ja pidemmät retkiladut, niin että vaihtoehtoja on! Ja hiihto on todella monipuolista liikuntaa ja halpa harrastus!

Ei voida vaatia vanhempia ostamaan suksia taikka mitään muutakaan opetukseen liittyvää.

Mutta, mielestäni on tyhmää jos vanhemmat eivät voi suksia hankkia.
Kirppareilta ja jopa kierrätyskeskuksista saa ihan toimivia hiihtovarusteita kohtuu hinnalla....

Esikoisen koulussa (ja jo eskarivuonna) hiihdettiin, koululla ei ollut suksia.
Hiihtokelejä oli pari päivää. En tiedä, ovatko suksket pakolliset,mutta suksettomille oppilaille ei ole ainkaan mitään mielekästä ohjelmaa hiihdon ajaksi järjestetty.

Alkuperäinen kirjoittaja Ope:
Ei voida vaatia vanhempia ostamaan suksia taikka mitään muutakaan opetukseen liittyvää.

Mutta, mielestäni on tyhmää jos vanhemmat eivät voi suksia hankkia.
Kirppareilta ja jopa kierrätyskeskuksista saa ihan toimivia hiihtovarusteita kohtuu hinnalla....
Minä ja junnu (ens kuussa 16 v) toivotaan, että tänä talvena tulisi lunta niin, että päästäis hiihtämäänkin. Viime talvena lunta oli pari viikkoa ja just toinen viikonloppu silloin, kun oli muuta menoa ja toinen, jolloin junnu oli sairaana. Että eipä päästy. Se pari senttiä lunta ja sen jälkeen viikko +5 astetta ei kyllä hiihtoladuiksi muutu. Valitettavasti. Mä tykkään hiihtämisestä, mutta valitettavasti ainakin täällä meidän nurkilla se onnistuu aika harvoin.

Sitä mieltä olen ett kyl kaikkien suomalaisten jotka osaa/pystyy käveleen tarvii myös osata hiihtää. Ja miksi jotkut vihaa hiihtoa, syy lienee ainakin osittain vanhempien asenteessa.
Ja kyl suomessa hiihtää voi. Ehkä siel ihan rannikolla on lunta vähänlaisesti, mut siel on pururadat joihin saa ladut kun vähänkin lunta.

Ollaan me ne sukset hankittu, vaikka sen olenkin aika turhaksi rahan menoksi kokenut. Käytetään vain muutaman kerran talvessa. Ja kun ne liikunta tunnit on sen kerran viikossa juuri tiettynä aikana, niin aika paljon on tuuristakin kiinni pääsevätkö hiihtämään, vaikka hiihtoa olisikin suunniteltu. Koulullakin on aina ollut muutamia suksia, mutta harvemmin kaikki välineet oikeaa kokoa, joten niillä hiihtäminen ei ole kovin nautittava kokemus.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen lapsen äiti :
Sitä mieltä olen ett kyl kaikkien suomalaisten jotka osaa/pystyy käveleen tarvii myös osata hiihtää. Ja miksi jotkut vihaa hiihtoa, syy lienee ainakin osittain vanhempien asenteessa.
Ja kyl suomessa hiihtää voi. Ehkä siel ihan rannikolla on lunta vähänlaisesti, mut siel on pururadat joihin saa ladut kun vähänkin lunta.

miksi ihmisen pitäisi osata hiihtää? Ja kaikki lapset, jotka osaavat kävellä eivät kyllä kovin helposti opi hiihtämään.
Hiihdon vihaaminen , ei ole välttämättä kiinni vanhempien asenteesta, kenties koululiikunalla (ainakin vuosien takaisella) voi olla osuutensa asiaan.
Kaikki liikunnanopettajat eivät ole tiedostaneet sitä seikkaa, että jokainen joka kykenee kävelemään osaisi hiihtää.
*t.koulun hiihtotunneilla ja -kilpailuissa syvästi traumatisoitunut* :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:

miksi ihmisen pitäisi osata hiihtää? Ja kaikki lapset, jotka osaavat kävellä eivät kyllä kovin helposti opi hiihtämään.
Hiihdon vihaaminen , ei ole välttämättä kiinni vanhempien asenteesta, kenties koululiikunalla (ainakin vuosien takaisella) voi olla osuutensa asiaan.
Kaikki liikunnanopettajat eivät ole tiedostaneet sitä seikkaa, että jokainen joka kykenee kävelemään osaisi hiihtää.

No, se oli minun mielipiteeni.
Meillä viime talvena hiihti (ts. käveli pihassa suksen jalassa) poika 1v 7kk ja lisäksi hiihto isoäiti 78v. Ja tietenkin kaikki siltä väliltä.

Asiaa puhut. Mä en piittaa hiihtämisestä, kiitos siitä koululiikunnalle. :snotty: Ne ainaiset hiihtokilpailut joissa olin tasan tarkkaan viimeinen. Mä kritisoin edelleenkin sitä että miksi koulussa pitää kilpailla, se tappaa monelta "ei niin urheilulliselta" kiinnostuksen liikuntaan. :/

Asiaa puhut. Mä en piittaa hiihtämisestä, kiitos siitä koululiikunnalle. :snotty: Ne ainaiset hiihtokilpailut joissa olin tasan tarkkaan viimeinen. Mä kritisoin edelleenkin sitä että miksi koulussa pitää kilpailla, se tappaa monelta "ei niin urheilulliselta" kiinnostuksen liikuntaan. :/

niinpä.Sydän vereslihalla odottelen, kuinka - ei niin ketterien- omien lasteni käy :/

niinpä.Sydän vereslihalla odottelen, kuinka - ei niin ketterien- omien lasteni käy :/

Olisi aihetta jonkinlaiseen muutokseen. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Pitää ne sukset olla koululaisella. Se kuuluu sellasiin perustaitoihin mun mielestä. Hyvää ja monipuolista liikkumista. Käytetyt varusteet ei kauheesti maksa.

komppaan tätä!! Mutta luulen kuyllä että ainakaan täällä Turussa ei kaikissa koulussa kyllä päästä talven aikana valitettavasti hiihtämään.... :(

Yhteistyössä