onko totta että alle 5vee ei kaipaa karkkia jos ei ole ikinä saanut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no aika vaikeaa se on jos lapsi on päiväkodissa tai päiväkerhossa, niissä usein lapset tarjoavat karkkia jos on synttärit. Jos lapsi on pelkästään kotona eristyksissä 5-vuotiaaksi asti niin sillon se varmaan onnistuu...

Mutta onko se karkkien vienti välttämätöntä? Kyllä mua ihmetyttää tää "mässykulttuuri". Kun ekaluokkalaisille sanoo, että koulussa on jotain erityistä kivaa tulossa, niin eka kysymys on "Saaks tuoda mässyy?" ja seuraavaksi pohditaan kuinka paljon. Jos rajataan sitten summa esim. 2euroon, niin se on liian vähän, tai ainakin lisäksi pitäisi saada tuoda omat sipsit ja limut :o Kaikkeen kivaan tuntuu liittyvän herkut ja se on jotenkin kieroutunutta.

Ei mun mielestä mikään karkki ole lapselle välttämätöntä, niin kuin ei aikuisellekaan. Siitä en tiedä, onko tulevaisuuden herkuttelulla mitään tekemistä sen kanssa, milloin on aloittanut napostelun.. Meidän lasta yritän kuitenkin säästää karkeilta kolmevuotiaaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Siis miksi sitä ei voi antaa jos muutkin saavat? Miksi lapsen pitää kokea olevansa erilainen esim. kaverin synttäreillä?
kysyin nähdäkseni, että miksi sitä karkkia nimenomaan pitäisi antaa?

Vastaus on viestissäni. Turha tehdä lapsesta jotain friikkiä, jolta on karkki ehdottomasti kielletty.

• Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
no minä sain lapsena karkkia kun halusin, ja minulla oli sitä aina jemmassa ja nykyään en syö karkkia juuri ollenkaan. ja jos joskus jonkun karkkipussin tai suklaalevyn ostan se säilyy varmaan kuukauden..
paras kaverini ei koskaan saanut karkkia lapsena, ja aina kun hän tuli meille hän ahmi minun karkkejani niin että maha tuli kipeäksi.. nykyään aikuisenakin ostaa usein karkkia kilo tolkulla ja vetää kaikki kerralla...

no meillä on niin että karrki ja limskat ja pullat ja mehut ei kuulu perheemme ruokavalioon millään muotoa. lapsia on kaksi, 1v ja 6v. ei ole mitään ongelmaa mihinkään suuntaan.
kylässä ja synttäreillä saavat jos haluavat - lähinnä 6v siis toistaseks. eipä tuo ole mitään sokerikännejä vedellyt tai nurissut haluavansa noita herkkuja.

Siis miksi sitä ei voi antaa jos muutkin saavat? Miksi lapsen pitää kokea olevansa erilainen esim. kaverin synttäreillä?

Vastaus on viestissäni. Turha tehdä lapsesta jotain friikkiä, jolta on karkki ehdottomasti kielletty.

ok. eli ainoa syy antaa karkkia on se, ettei lapsesta tehdä friikkiä tai ettei hän koe oloeen erilaiseksi. :laugh:

kai sinä tunget vegaaniperheen lapsellekin nakin suuhun, jos hän sinun lastesi synttäreille osallistuu? ettei vaan friikkiydy ja syrjäydy...

Alkuperäinen kirjoittaja Neydan:
no aika vaikeaa se on jos lapsi on päiväkodissa tai päiväkerhossa, niissä usein lapset tarjoavat karkkia jos on synttärit. Jos lapsi on pelkästään kotona eristyksissä 5-vuotiaaksi asti niin sillon se varmaan onnistuu...

Mutta onko se karkkien vienti välttämätöntä? Kyllä mua ihmetyttää tää "mässykulttuuri". Kun ekaluokkalaisille sanoo, että koulussa on jotain erityistä kivaa tulossa, niin eka kysymys on "Saaks tuoda mässyy?" ja seuraavaksi pohditaan kuinka paljon. Jos rajataan sitten summa esim. 2euroon, niin se on liian vähän, tai ainakin lisäksi pitäisi saada tuoda omat sipsit ja limut :o Kaikkeen kivaan tuntuu liittyvän herkut ja se on jotenkin kieroutunutta.

Ei mun mielestä mikään karkki ole lapselle välttämätöntä, niin kuin ei aikuisellekaan. Siitä en tiedä, onko tulevaisuuden herkuttelulla mitään tekemistä sen kanssa, milloin on aloittanut napostelun.. Meidän lasta yritän kuitenkin säästää karkeilta kolmevuotiaaksi.

Ei se ole välttämätöntä mutta uskoisin, että lapsesta tuntuu ikävältä jos kaikki muut lapset saavat syödä karkkeja joita tarjotaan mutta yksi lapsi ei saa koska karkit kielletään häneltä...

ok. eli ainoa syy antaa karkkia on se, ettei lapsesta tehdä friikkiä tai ettei hän koe oloeen erilaiseksi. :laugh:

kai sinä tunget vegaaniperheen lapsellekin nakin suuhun, jos hän sinun lastesi synttäreille osallistuu? ettei vaan friikkiydy ja syrjäydy...

Eri asia "tunkea jotain suuhun" kuin että antaa ottaa jos lapsi itse haluaa, kun tarjolla kerran on. Jos lasta kielletään ottamasta jotain mitä lapsille on tarjolla, niin kyllä se on aika friikkiä. Luulisi vanhemmille olevan vakavampiakin asioita murehdittavana kuin pari karkkia.

Alkuperäinen kirjoittaja mitähäh:
Siis miksi lapsi täytyy pitää ilman karkkia?

Ei kai sitä joka päivä tarvitse syödä, ja voi syödä vähän kerrallaan. ihmisellä on luotainen taipumus pitää makeasta. On todella harvinaista, että makena preferenssiä ei olisi; se on pystytty havaitsemaan jo kohdussa. Miksi ei tarjoaisi lapselleen makuelämyksiä tälläkin saralla.

Tärkeintähän on mistä se ruokavalio kokonaisuudessaan ja pitkällä aikavälillä koostuu.

siis miksi sitä karkkia pitäisi antaa?

Musta on hyvä opettaa lapsi käyttämään makeisia "oikein", ihan kuten muitakin elintarvikkeita jotka ei ole välttämättömiä. Parempi oppia kotona kun hankkia se tieto sitten koulukavereilta...

Mielenkiintonen veto oli toi 1300-luku kommentti :D
Silloin lapsille juotettiin olutta ja käynyttä simaa.

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja sannulii:
no jos pitää lapsensa eristyksissä muista lapsista niin eiköhän se vois onnitua

:laugh: no kuule ihan hyvyin se normaalielämää elämällä onnistuu. ihan kuin karkki olisi joku todella pakollinen asia, mitä ilman ei voi elää.. :D

no varmaan pärjää, mut päiväkodissakin annetaan lasten synttäripäivinä.

Eri asia "tunkea jotain suuhun" kuin että antaa ottaa jos lapsi itse haluaa, kun tarjolla kerran on. Jos lasta kielletään ottamasta jotain mitä lapsille on tarjolla, niin kyllä se on aika friikkiä. Luulisi vanhemmille olevan vakavampiakin asioita murehdittavana kuin pari karkkia.

no sellaisen kuvan sun kirjoituksestasi kyllä sai, että sun mielestä ihan tasapuolisuuden nimissä kaikkien on sitä karkkia otettava. oletat ehkä, että lapselle ei riitä ne muut herkut, vaan hän ehdottomasti haluaa sitä karkkia? :)

ja eihän tässä ole mistään murehtimisista kyse, vaan ihan jokaisen perheen omasta valinnasta. mikä sinä olet sitä tuomitsemaan?

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

Ei kai sitä joka päivä tarvitse syödä, ja voi syödä vähän kerrallaan. ihmisellä on luotainen taipumus pitää makeasta. On todella harvinaista, että makena preferenssiä ei olisi; se on pystytty havaitsemaan jo kohdussa. Miksi ei tarjoaisi lapselleen makuelämyksiä tälläkin saralla.

Tärkeintähän on mistä se ruokavalio kokonaisuudessaan ja pitkällä aikavälillä koostuu.

esim juhlissa ja synttäreillä jos on tarjolla karkkia ja muut saa syödä ja maistaa karkkia, ni kyllä silloin voi antaa lapsen myös maistaa karkkia.

eli pitääkö lapsen saada aina kaikkea samaa kuin toisetkin? jos tarjolla on kymmentä eri herkkua, eikö riitä, että saa niistä yhdeksää?

no pväkodin synttäreillä ei ole 10 eri lajia

no sellaisen kuvan sun kirjoituksestasi kyllä sai, että sun mielestä ihan tasapuolisuuden nimissä kaikkien on sitä karkkia otettava. oletat ehkä, että lapselle ei riitä ne muut herkut, vaan hän ehdottomasti haluaa sitä karkkia? :)

ja eihän tässä ole mistään murehtimisista kyse, vaan ihan jokaisen perheen omasta valinnasta. mikä sinä olet sitä tuomitsemaan?

Aika ihmeellisen kuvan sait. Todennäköisesti lapsi haluaa sitä karkkia, jos ei halua niin ei sitten tarvitse tyrkyttää.

Minusta on julmaa tehdä lapsistaan väkisin kummallinen kaverien silmissä, varsinkin kun karkki silloin tällöin ei ketään pilaa eikä kenenkään ruokavaliota muuta suuntaan tai toiseen. Harvassa perheessä ne muut asiat ovat niin täydellisesti, että oikeasti pitäisi olla energiaa murehtia jotain synttärikarkkia.

• Tykkää

Koska se on hyvää! Jos lapsi ei saa niin ei sitten vanhemmatkaan koskaan, reilu peli pitää olla.

Aika ihmeellisen kuvan sait. Todennäköisesti lapsi haluaa sitä karkkia, jos ei halua niin ei sitten tarvitse tyrkyttää.

Minusta on julmaa tehdä lapsistaan väkisin kummallinen kaverien silmissä, varsinkin kun karkki silloin tällöin ei ketään pilaa eikä kenenkään ruokavaliota muuta suuntaan tai toiseen. Harvassa perheessä ne muut asiat ovat niin täydellisesti, että oikeasti pitäisi olla energiaa murehtia jotain synttärikarkkia.

joo, eli kaikki jotka elää jotenkin erilailla kuin te, ovat "kummallisia", vai? vai mitkä valinnat tässä elämässä tekevät ihmisestä kummallisen?

sorruin sun kanssa kommentoimaan nyt oikeastaan aika sivujuonteille.. ja voin ihan tunnustaa, että mua ei haittaa, vaikka lapset jossain päiväkodissa saisi pari karkkia. alkuperäinen pointtihan oli se, että meillä ei syödä karkkia, eikä meille osteta karkkia.

tuo kommenttini, mihin alunperin lähdit kommentoimaan oli osoitettu ihmiselle, jonka mielestä ihmisen luontainen makeanhimo on syy karkinsyönnille. mä taas en ymmärtänyt, miten karkki liittyi siihen asiaan, koska maailmasta löytyy paljon muitakin makeita herkkuja, millä niitä makuelämyksiä voi tarjota.

mutta aika koomista tosiaan, että lapsi tai vanhemmat leimataan ihan friikeiksi, jos karkinsyönti ei kuulu heidän tapoihinsa. :D

minusta on aika friikkiä, jos toisten valintoja täytyy niin kovaan ääneen kummastella tai kyseenalaistaa. tällaisesta aikuisten ihmettelystä ja voivottelusta ne erilaisuuden kokemukset lapselle varmemmin tulee; ei siitä, että ne karkit jää ottamatta.

Mielestäni kaikkea pitää maistaa, myös karkkia. Moni joka ei ole lapsena saanut karkkia, syö sitä heti kun pääsee vanhempien helmoista pois. Pitäähän hänen päästä maistamaan karkkia, se kiinnostaa aivan samalla tavalla kuin mikä tahansa kielletty asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Neydan:

Ei se ole välttämätöntä mutta uskoisin, että lapsesta tuntuu ikävältä jos kaikki muut lapset saavat syödä karkkeja joita tarjotaan mutta yksi lapsi ei saa koska karkit kielletään häneltä...

No mulla on yksi tällainen kaveri, joka ei anna lapselleen karkkia ennen kuin lapsi täyttää 5 vuotta. Oltiin kolmannen kaverin lapsen 4v synttäreillä ja oli laittanut karkkia pöytään. Toiset lapset tietty siitä söivät ja kaverini lapsi pyysi kans, että hänkin saisi. Mutta ei, eikarkkia. Itkuhan siitä toiselle tuli :(

Kerran sitten vähän tuon jälkeen oltiin yhdessä puistossa ja kaverini lapsi pyyteli äidiltään, että ostettaisko karkkia... Kyllä tuon ikäinen jo ymmärtää jo mistä on kysymys.

Ei meilläkään saa mielin määrin syödä. Karkkipäivänä vaan tai sitten jos ollaan just jossain lastenjuhlissa.

• Tykkää
En mä mitään ikärajaa näe tarpeelliseksi, mutta en näe mitään syytä antaa karkkia sen ikäiselle lapselle, joka ei sitä ihan oikeasti osaa kaivata tai pyytää. Meidän 2 v 4 kk neiti ei ainakaan ole vielä hokannut, että hänen elämästään jotain puuttuisi. Karkkia on annettu ehkä 3 kertaa yhteensä, jos ollaan oltu yhdessä kahvipöydässä ja siellä on ollut vaikka Pihlaja-karkkeja.

Meidän neiti ainakin tykkää ihan simona myös maustamattomista maissinaksuista, rusinoista sekä viinirypäleistä. En tajua, miksi pitäisi tarkoituksella totuttaa lapsi karkkiin, kun terveellisempiäkin vaihtoehtoja on. Tietty helpompaa esikoisen kanssa, kuin pikkusisaruksien, jotka toki haluavat varmaan kaikkea mitä isommallakin on.

Niin ja meidän päiväkodissa karkin tuominen on kielletty, syntymäpäivinä voi viedä esimerkiksi lapsen lempilevyn, jota kuunnellaan yhdessä.

Sama kuin edellisellä. Kun itse olin muksu niin meillä ei kotona ollut koskaan karkkia, vanhemmat eivät sitä itse syöneet ja sukulaisille oli sanottu että tuokaa ennemmin vaikka askartelutarvikkeita tuliaisiksi jos jotain tuotte. Ei meitä kielletty karkkia ottamasta jos vaikka synttäreillä tarjottiin, mutta kun ei ollut kotona oppinut syömään niin ei tehnyt mieli. Aina ei tietysti voinut kohteliaasti kieltäytyä tai joku tuttu vain itsepäisesti toi karkkia tuliaisiksi, ne laitettiin sitten kotona isoon kulhoon josta tarjottiin vieraille. En ole edelleenkään mikään karkin ystävä, muutama pala tummaa suklaata menee silloin tällöin ja jouluksi ostan konvehtirasian.

Mä en oikein tajua, mikä siitä karkista tekee sen mörön? Limsaa, mehua, jätskiä, keksejä, kakkua voi siis syödä (viittaan tuohon aikaisempaan "makeat herkut ei oo sama kuin karkki"-kommenttiin), mutta just sitä karkkia ei, miksi? Lisäaineita on kaikissa herkuissa yhtä vähän/yhtä paljon, jos vähän katsoo mitä ostaa.

Ja Huuhkajattaren kanssa oon samaa mieltä siitä, että jos lapset ei saa, niin sitten ei saa aikuisetkaan. Kukaanhan niitä herkkuja ei "tarvitse".

Jenis: meillä ei kotona myöskään juotu limsaa eikä kaupan mehuja, kakkua ja keksejä oli vain vieraskahvipöydässä (pullaa äiti kyllä leipoi joka viikko) ja jätskiä ostettiin ihan erityisherkuksi. En muuten osannut limsaakaan juoda ennen kuin yläasteella, kuplat polttivat suuta ja etenkin cokis maistui ihan hirveältä.

Meillä 5 v. ei kaipaile karkkia, kerran kuukaudessa tai kahdessa syö muumitikkarin. Sai ensimmäisen kerran karkkai muistaakseni n. 3 vuotiaana. Meillä herkut ovat pullaa, keksiä tai jätskiä eikä niitäkään päivittäin. Lapsen hampaissa ei ole reikiä ja lapsi on normaalipainoinen/hoikka.

Meillä 5 v. ei kaipaile karkkia, kerran kuukaudessa tai kahdessa syö muumitikkarin. Sai ensimmäisen kerran karkkai muistaakseni n. 3 vuotiaana. Meillä herkut ovat pullaa, keksiä tai jätskiä eikä niitäkään päivittäin. Lapsen hampaissa ei ole reikiä ja lapsi on normaalipainoinen/hoikka.

Limsaa ei juo ollenkaan... niin kuin Kifa sanoi limsa polttelee lapsen suuta/pahan makuista.