Onko totta että on kuoriasuja jotka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietinpä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietinpä vaan

Vieras
pitävät vettä niin hyvin että pahinkaan rankkasade ei pääse läpi tai vaikka suihkun alle menisi seisomaan niin pisaraakaan ei tule läpi? Ja siis ihan ulkoilupukuja että ei mitään tukevapintaisia lasten haalareita. Yleensähän puhutaan kosteussuojatusta josta saa sen mielikuvan että pitää vain kosteutta ja vedenripsausta muttei varsinaista liottavaa vettä.

Et ole ikinä kuullut sitten goretexista? Täytyy aina ihmetellä, että tälläisiäkin ihmisiä on. Tosin goretexin lisäksi toki on muitakin kelmuja, jotka aika perusteellisesti pitävät veden loitolla ja silti hengittävät kohtuullisesti.

Herranjumala, niitähän on ollut kymmeniä vuosia jo.

No nimen olen kyllä kuullut mutta ei meidän marketeissamme ole sellaisia näkynyt eikä kyllä urheiluliikkeen ulkoiluosastollakaan ole ihan hiljan vastaan tullut. Ehkä ne on jemmattu johonkin eräosastolle:D. Mutta siis asiaan, onko tuo gore-tex ainoa joka on rankkasateen kestävä ja sadeasun veroinen, mitä ovat usein vastaan tulevat drymaxx, hyvent, icemaxx esimerkiksi, ovatko ne vain jotain tavallisen sateen kestäviä kuoriasuja?

Marketit ovat yleensä profiloituneet vähän erilaisempiin asuihin, kuin teknisiin ulkoiluvermeisiin. Eihän sieltä saa iltapukujakaan...

Drymax taitaa olla Haltin oma kelmu ja heidän verkkosivuillaa sanotaan seuraavaa Halti - DrymaxX luokitus vesipilari 10000mm. Se ei ole vaikeissa olosuhteissa täysin vedenpitävä. Siis perussade ei tuota lävistä, mutta vedenpaine on erilainen, kun esim reppu painaa valmiiksi kangasta, olet polvillasi märässä maassa, pyöräillessä polvi hinkkaa, tms. Lisäksi loppukädessä kulutuksen kesto vaikuttaa siihen, miten kauan (aikaa) puku kestää sitä vettä. Kulutus, pesut heikentävät kalvoa. Vertailun vuoksi goretex on kai 45000mm, joten siinä kestää kauan kun puku on heikentynyt Drymaxin tai Reimatecin tasolle. Lisäksi vedenpitoon vaikuttavat sitten teippaukset ja vetoketjut, tms.

Itse suosin gorea mutta on mulla Marmotin precip kelmuinen asu. Kankaat jo kertovat, että ei samaa kulutuksen kestoa ole olettettavissa, mutta kesävarapuku se onkin. Kyllä sillä vielä uida voi. yli 15 vuotta vanha goretex pukuni valskaa etulistasta suihkussa, joten sen rinnalle ostin jo uuden. Precip taitaa olla Drymaxin kanssa samassa vedenpitävyyden suhteen.

Ja kuoripuvuissa merkitystä on sitten hengittävyydellä (kankaan, puvun hengitysaukkojen). Rukan kurahousut ovat goren veroista toki, mutta ne eivät hengitä yhtään...

Viimeksi muokattu:
Mulla on useita täysin vedenpitäviä gorepukuja. Yks drymaxkin oli, se piti ensin vettä mutta on alkanut nyt vuotamaan. Osa niistä vedenpitävistä puvuista jopa vähän hengittää.

Onko kuravaatteetkin kuorivaatteisiin luokiteltavia:) No nehän kyllä yleensä laitetaan normaalien ulkoiluasujen päälle. Eräässä Raiskin Drymaxx-asussa oli vesipilariarvoksi ilmoitettu 5000 mm. Onko se sitten ihan surkea? Siis että perussade ei läpäise Drymaxxia ja Reimatecciä mutta rankkasade läpäisee? Ja että rankkasateessa vaihtoehdot ovat gore-tex tai kuravaatteet joista ensin mainittu näyttää olevan törkeän kallis ja jälkimmäinen törkeän hiostava.

Alkuperäinen kirjoittaja Mietinpä vaan;24384398:
Onko kuravaatteetkin kuorivaatteisiin luokiteltavia:) No nehän kyllä yleensä laitetaan normaalien ulkoiluasujen päälle. Eräässä Raiskin Drymaxx-asussa oli vesipilariarvoksi ilmoitettu 5000 mm. Onko se sitten ihan surkea? Siis että perussade ei läpäise Drymaxxia ja Reimatecciä mutta rankkasade läpäisee? Ja että rankkasateessa vaihtoehdot ovat gore-tex tai kuravaatteet joista ensin mainittu näyttää olevan törkeän kallis ja jälkimmäinen törkeän hiostava.

5000mm on aika alarajalla. Riippuu varmasti mitä teet - käveletkö vai tosiaan kannatko reppua/pyöräiletkö (kulutus ja paine on erilaiset). Aikuinen kun istuu vedessä, tarvitaan paremmat vesipilarit kuin lapsella, kun aikuinen painaa enemmän.

No kyllä kuravaatteellekin on laskettavissa vesipilari. En jaksa sellaista kuitenkaan googlettaa.

Mutta 5000mm on ihan eri kuin 100000mm tai 45000mm. Kalliimmassa puvussa on mulla aina ollut paremmat yksityiskohdat (juuri tuuletukseen, istuvuuteen ja vetoketjuihin nähden). Ja halvemmat markettipuvut ovat menettäneet kriittisistä kohdista sen vedenpitämisen (saumat, listat). 2-3 vuotta on minusta liian vähän. Eli se vesipilari ei ole ainoa asia mitä kannattaa miettiä.

Raiskiin en luottaisi pitkäaisena ostoksena. 10000mm Drymaxiin jo paljon enemmän. Itse olen ostanut aina kalliit goretexit alesta...

Mun on ihan pakko kysyy talkkarilta, että mitä sä harrastat, kun uit ja käyt suihkussa ulkoilupuku päällä?

Ulkoilen kelistä piittaamatta, retkeilen, teen puutarhatöitä ja olen mukavuudenhaluinen. Joskus pyöräilin aina töihin, tosin nykyään olen nössö ja menen bussilla.

Suihkussa olen käynyt tasan kerran puku päällä ja silloin testasin pitääkö se ikivanha takki vielä veden vaikka koko päivä sataisi kaatamalla. Olin menossa lappiin syksyllä retkeilemään. Suihku on nopea tapa varmistaa se. Uinut en ole koskaan vaatteet päällä, mutta olen istunut nuotiolla ja märällä sammalella sen verran monta kertaa, että en pidä märästä takamuksesta.

Yhteistyössä