Onko tuhoontuomittu ajatus (työttömyysloukko!)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Toimelias yrittäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Toimelias yrittäjä

Vieras
Itse työllistän itseni yritystoiminnalla (metalliteollisuus). Minulla on tämän kunnan parhaat toimitilat kuitenkin,mahdollisuuksia vaikka mihin. En kuitenkaan tästä omaa yritystäni lähde laajentamaan /muuttamaan mihinkään,enkä työllistä ulkopuolisia (!) jatkossakaan.
Nyt on peräti 2 sukulaista työttömyysloukossa,eli molemmilla reilusti ikää ja huonosti työllistävät ammatit.Sukulainen nro1 tarjosi omia palveluitaan tähän minun yritykseni alihankintaan,ja todennäköisesti se onnistuukin. Hän kaipaa lähinnä vain tekemistä,ei ole ´rahanpuutteessa´.

Mulla on kotileipomotoimintaan sopivat PIENET tilat vielä lisäksi (kaikki nämä samalla tontilla siis). Tarjosin näitä tiloja sukulaiselle nro 2, mutta hän kokee liian isoksi riskiksi heittäytyä yrittäjän elämään.Enkä halua ulkopuolisia tähän häsläämään tietenkään,tarkoitus oli ihan sukulaista auttaa työllistymään!
VOINKO siis perustaa TOISEN oman yrityksen niin että sukulainen nro 2 voisi olla työmarkkinatuella työharjoittelussa 6 kk ajan? Tätä hän siis ehdotti itse;hän saisi tekemistä,pois työttömyysloukosta hetkeksi,työkokemusta jne.
Itsellä ei siis aikomusta kovin panostaa tuohon toimintaan,vaan jäisi periaatteessa sukulaisen haltuun.Ei kyllä ole hajuakaan miten homma jatkuisi tuon 6 kk jälkeen,varmaankin osa-aikaisena työnä.
Liikeidea menee suurinpiirtein niin että tilauksesta tehdään tuotteet (kukot,piirakat,pullat) ja lisäksi tarjotaan kotisiivousapua.
Samalla kylällä ei ole vastaavia palveluita saatavissa.Kyseessä silti pieni paikka,joten kovin kannattava ei välttämättä olisi. Todellinen riski siis jos kokopäiväiseksi yrittäjäksi heittäytyy!

Mulla nyt kuitenkin tämä oma yritys jo on,ja koska teollisuus ja kotileivonta ei kulje käsikädessä,en halua tuota leipomotoimintaa tähän samaan toimialaan liittää. Kuka ostaa pullaa metalliyritykseltä :D ?

Kun YEL-maksu on yrittäjältä minimissään n.70 e /kk,tuleekohan tämä summa nyt molemmista yrityksiltä omansa? Eli 70 e sijaan maksaisi 140 e..?
Muita huomioitavia riskejä? Vakuutukset jo on,ne ovat suht isot mutta pakolliset rakennuksen osalta jo tässä vaihessa.

Sen verran vielä että tuota pullahommaa on mahdollista sitten laajentaakin,eli myymälätila hommattaisi sitten isommalta kylältä.Nyt kuitenkin näin riskittömäksi alku ajateltiin.
Eli lyhyesti;perustan toisen oman yrityksen ja otan sinne työmarkkinatuella työntekijän 6 kk ajaksi,jatkossa työllistän osa-aikaisena tai halutessaan sukulainen voi jatkaa yrittäjänä itsenäisesti ilman minua (tilat saa toki pitää).

Investointeja ei tosiaan ole muuta kuin itse leivontatarvikkeet,kaikki uunit ja tasot jo löytyy! Hygieniapassi vielä meiltä puuttuu molemmilta,mutta se ei ole varsinainen ongelma näin suunnitteluvaiheessa.

Yhteistyössä