Onko turhaa yrittää imettää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

..

Vieras
Olen imettänyt tähän mennessä reilun viikon vanhaa vauvaani ja perään antanut korviketta jos on jäänyt vielä selvästi nälkäisenä itkemään. Melkeen aina jää nälkäiseksi, ehkä kerran tai pari päivässä tyytyy pelkkään tissiin.

Mietin vaan, että onkohan tämä nyt ihan turha vaiva antaa vauvan "asua" tissillä jos maito ei sitten kuitenkaan riitä lähimainkaan. Niinhän sitä sanotaan, että maitomäärä kasvaa sitä mukaa kun vauva imee, mutta vauva on ollut paljon tissillä ja tuntuu, ettei maito ole edes noussut kunnolla. Eikö sen nyt olis jo pitänyt nousta kun synnytyksestä on kahdeksan päivää?

Esikoisesta pumppasin pari kuukautta 2-3:n tunnin välein ja siltikään maitoa ei tullut lähellekään vauvan tarpeisiin. Toisesta rinnasta tuli vain murto-osa mitä toisesta. Esikoista en sitten osittaisimettänytkään kun se oli muista syistä vaikeaa/mahdotonta.

Mulla onnistui kyllä imetys vaikka alkuviikkoina sai aina pulloakin. Ei lähteny nopsaa käyntiin ja vauva tyyntyi vain lisämaidon jälkeen. Vähitellen lisää tarvi vähemmän ja vähemmän. Ei se lisämaito automaattisesti oo tuho imetykselle. Ja pumppaamalla mä en saanu koskaan irti paljon mittään vaikka vauva sai ruokansa.

Pumppaamisella saatu maitomäärä ei kerro mitään todellisesta maitomäärästä.

Aina kun annat korviketta vauvalle - se on maitoa pois rinnoista. Vauva asuu ensimmäiset elinviikkonsa (oikeastaan sen ensimmäisen 3 kuukautta) tissillä.
Siinä välissä kerkeää tulemaan vielä nää "tiheän imun kaudet". Mutta suunnilleen siinä 3kk iässä alkaa helpottamaan. Maidon tarjonta vastaa kysyntää ja pahimmat "imu kaudet" takana päin.

Nuorimmainen sai myös lisämaitoa. Oma maito nousi vasta viikon päästä synnytyksestä ja vauvan verensokerit olivat liian alhaiset. Oli siis pakko antaa maitoa.
Kotiin päästyämme kuitenkin tarjosin vaan tissiä niin paljon kun vauva sitä halusi ja jopa vähän enemmänkin. Lisämaidon määrää vähensin kerta kerralta. Kuukauden ikäisenä päästiinkin sitten lisämaidosta kokonaan irti ja pelkkä rinta riitti.

Tsemppiä vaan! Mikäli itselläsi on innostusta ja halua imetystä jatkaa, niin kannattaa ihmeessä. Alkuhaasteiden jälkeen sitä onkin voittaja olo, kun ne ajat on selvitty!

Imetä aina molemmat rinnat yhdellä syötöllä ja sitten pullomaitoa päälle jos vielä tuntuu nälkäiseltä.
Meidän pienin söi sairaalassa (oltiin 5vrk) lähes pelkkää lisämaitoa, käväisi vain rinnalla ja sitten pullosta loput (ei osannut imeä kunnolla). Kun tultiin kotiin syötin aina molemmat rinnat ja sitten lisämaitoa. 2kk ikäisenä päästiin täysimetykseen eli ei mennyt enää ollenkaan korviketta. 6kk ikäisenä aloin antaa taas pullosta lisää, kun tuntui ettei rinnalla ja kiinteällä saanut mahaa täyteen. 8kk ikäisenä lopetti rinnan syönnin kokonaan... Mutta pidän tuota 8kk imetystä saavutuksena, kun tosiaan ei sairaalassa imenyt juuri ollenkaan.

Viimeksi muokattu:
kuullostaa tutulle. itsella lapsi vajaa kolme viikkoa. Vasta toissapäivänä on tullut ensimmäiset herumismaidot paidasta läpi. Ja siltikin ehkä joka toinen syöttö jää nälkäiseksi/levottomaksi tissien jälkeen ja annettu pullosta lypsymaitoa niin paljon/ sen verran että rauhoittunut ja alkanut nukkumaan. Toisaalta myös kantoliina ja/tai ihokontaksi on rauhoittanut hyvin ruokailujen jälkeen.
Toiset sanovat että anna vaan olla tissillä niin paljon kun lapsi haluaa. Itse sanoisin että anna olla niin monta kertaa kuin lapsi haluaa, viimeistään neljän tunnin välein herättele syömään. Mutta itse en enää anna olla toista tuntia luttuuttamassa tissiä vaikka lapsi tällä pysyykin rauhallisena sen ajan mitä siinä saa olla. Tolla tavalla meinaa itse sain nännini halki ja sitten itkettikin molempia. Meidän neuvolan imetystuki neuvo, jotta 20minuuttia per tissi, taukoja saa pitää, sitten annetaa lypsymaitoa jos sitä on, ja jossei vieläkään rauhoitu nii sitten korviketta. Mutta ei mitää monen tunnin yhtäjaksoisia imetyksiä, ihan sen omankin levon vuoksi. Ja se mukava yhdessäolo voi olla jotain muutakin kuin sitä tissillä asumista ja parkumista.
Lapsen suu myös kuulemma kovasti nyt kehittyy lähiviikkoina, suu kasvaa isommaksi, jolloin pian lapsi saa isomman/paremman imuotteen. Ja poskien lihakset vahvistuvat.

Yhteistyössä