Onko Turun puukottajalla varaa maksaa korvauksia uhreille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Kyseessähän on kotimaansa ja omaisuutensa taakse jättänyt työtön pakolainen.

Uhrienhan pitää joka tapauksessa ensin maksaa sairaanhoito-, kuntoutus- ja lakimiesmaksunsa itse ja kuitteja vastaan hakea oikeusteitse korvauksia tekijältä. Koska kyseessä ei ollut vapaalla oleva vanki, ei valtiokaan korvaa mitään. Ja koska kyseessä ei ollut tapaturma, ei vakuutuksistakaan saa mitään. :(

Voisi kuvitella, että em. henkilö ei pysty maksamaan senttiäkään, vaan asuu vielä pitkään veronmaksajien kustannuksella valtion täyshoidossa.

Itse en edes hakisi korvauksia, koska siinä menisi vain lisää rahaa.

Näin selkeässä tapauksissa tietenkin pitää ehdottomasti tehdä rikosilmoitus ja vaatia korvauksia oikeudenkäynnissä! Korvaukset ja oikeudenkäyntikulut, ansionmenetys, sairaalakulut yms. maksaa valtio!

Vain jos on tosi epäselvä tapaus (esim. pyöräilijä jää auton alle, ja on epäselvää, onko autoilija ajanut ylinopeutta vai pyöräilijä jättänyt liikennesääntöjen vastaisesti väistämättä suojatiellä, molemmille aiheutuu esine- ja/tai henkilövahinkoa) niin asiasta kannattaa ennemmin sopia kuin lähteä vaatimaan korvauksia sillä riskillä, että joutuu itse maksumieheksi.

Korvauksia pitää odottaa vuosia, koska ensinnäkin oikeus ei tee päätöstä pysyvistä haitoista ennen kuin toipuminen on kokonaan ohi. Tämän jälkeen pitää sitten laittaa juttu vireille ja siihenkin menee vuosia riippuen miten paljon vastapuoli vie asiaa eteenpäin eri oikeusasteisiin.

Ja omia oikeudenkäyntikuluja pitää maksaa siinä suhteessa kun häviää vaatimuksia oikeudessa tai jos tuomioistuin pitää osaa niistä kohtuuttomina.