Onko työkkärin työharjoittelupaikkaan pakko hakea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työtön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työtön

Vieras
Sain siis tänään postissa lapun, jossa työkkäri käskee minun hakea työharjoittelijaksi erääseen kauppaan.
Olen 16. viikolla raskaana ja aiemmin olimme työkkärissä sopineet, että haen töitä tai työkkärin hurjalla 9 € / päivä työharjoitteluun, jos löytyy sopiva paikka ja kykenen töihin. Ja jos ei niin sitten vain ilmoitan työkkäriin milloin jään äitiyslomalle. Mutta nyt kuitenkin pistivät minulle sitten tuollaisen työharjoittelun, joka alkaisi jo viikon päästä!
Erinäisistä sysitä mä en todellakaan halua mennä sinne.

Eli mitä mä voin tehdä, ettei ne katkaise mun työttömyystukia?

Työkkäriin pitäisi ilmoittaa kun olen kyseiseen harjoittelupaikkaan ottanut yhteyttä. Mutta entä jos en vaan tekisi mitään ja jos työkkäri myöhemmin asiasta kysyisi niin sanoisin vain, että en kyseistä lappua työharjoittelupaikasta ole koskaan saanutkaan?

Kiitos jos joku osaa vastata jotain järkevää. :)

Miten voi olla maailma noin täynnä lusmuja? Anteeksi vaan, raskaus ei ole sairaus, mene vaan haastatteluun tai harkkariksi... Tai ota karenssi. Tai hae saikkua, jos olet sairas.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Entä jos suoraan vain soittaisin sinne työkkäriin ja valittaisin siitä, että on niin vaikea raskaus kun on kovat pahoinvoinnit ja väsymystä sun muuta? Ymmärtäisköhän ne siellä ollenkaan?

En usko, että onnistuisi minulta tuo huonosti käyttäytyminen sinne paikkaan hakiessa. :/

[QUOTE="huokaus";27209767]Miten voi olla maailma noin täynnä lusmuja? Anteeksi vaan, raskaus ei ole sairaus, mene vaan haastatteluun tai harkkariksi... Tai ota karenssi. Tai hae saikkua, jos olet sairas.[/QUOTE]

Miten voit lusmuksi haukkua kun et voi tietää miksi en sinne harjoitteluun halua? Jos tilanne olisi toinen niin voisin sinne mennäkin, mutta nyt se ei vain oikein onnistu, mutta tiedän, että työkkäri ei tästä oikeasta syystä välittäisi pätkääkään.

voivat pakottaa. minut pakotettiin kurssille, rv 32 kolmeksi viikoksi ennen äitiysloman alkua.
enhän mä ehtinyt kurssia käymään edes paljon mitään, mut jotain halusivat mulle keksiä.

En tiedä sinusta, muttayleensä niitä on paljon... Anteeksi vaan. Esimiehenä haen duunareita. Soitetaan mulle, kun työkkärin lappu Mutta ei tulla haastatteluun, soitetaan parin päivän päästä uudelleen ja pahoitellaan ja anellaan uutta haastattelua. Töihin ei ole pineintä aikomustakaan tulla ja sitten itketään, kun ilmoitan työkkäriin, että hakija sanoi suoraan, ettei halua työtä. Mun aikaa siinä kuluu.
Jos työ on vaaraksi sinun vauvalle, niin työkkäri ymmärtää, muutoin en keksi miksi et menisi harjoitteluun...

• Tykkää
Reactions: Tepadj
niinpä.. miettikää nyt mä joudun menee työharjoitteluun 20km päähän siihen menee bensaa + lapsen päivähoito maksu + ekaluokkalaisen iltapäivä kerho maksu. ei oo niinku millään mielellä kannattavaa eikä nää harjoittelu jaksot oo mulle työpaikkaa tuoneet tai mitään jalkaa oven väliin tms.

Ei auta mitkään valitukset koska jos ja kun saat työttömyyskorvausta niin silloin sun pitää olla valmis ottamaan työtä/harjoittelua/opiskelu paikka vastaan. Jos haet saikkulapun nin et saa työttömyyskorvausta niiltä sairaslomapäiviltä. Jos sanot ettet ole lappua saanut niin se on voi,voi ja saat kuitenkin karenssin.
Eli sulla on 2 vaihtoehtoa, joko haet paikkaa (ja luultavasti sen saat koska se on palkaton harjoittelu ja kukapa ei ottaisi ilmaista työvoimaa) tai otat sen 3kk karenssin.

niinpä.. miettikää nyt mä joudun menee työharjoitteluun 20km päähän siihen menee bensaa + lapsen päivähoito maksu + ekaluokkalaisen iltapäivä kerho maksu. ei oo niinku millään mielellä kannattavaa eikä nää harjoittelu jaksot oo mulle työpaikkaa tuoneet tai mitään jalkaa oven väliin tms.

saat kulukorvauksen verottomana...siinä jo bensakuluihin

No, te olette sopineet että menet harjoitteluun jos löytyy sopiva paikka ja ne on katsoneet tuon sulle sopivaksi paikaksi. Jos meinaat luistaa niin käy nyt ihmeessä kysymässä itse sitten sellasesta paikasta joka kiinnostaa ja ilmotat sitten työkkäriin että menetkin sinne. Jos kerran tosiaan valmis olet "sopivaan" paikkaan menemään, niitä kun voi ihan itsekin kysellä.

Ei auta mitkään valitukset koska jos ja kun saat työttömyyskorvausta niin silloin sun pitää olla valmis ottamaan työtä/harjoittelua/opiskelu paikka vastaan. Jos haet saikkulapun nin et saa työttömyyskorvausta niiltä sairaslomapäiviltä. Jos sanot ettet ole lappua saanut niin se on voi,voi ja saat kuitenkin karenssin.
Eli sulla on 2 vaihtoehtoa, joko haet paikkaa (ja luultavasti sen saat koska se on palkaton harjoittelu ja kukapa ei ottaisi ilmaista työvoimaa) tai otat sen 3kk karenssin.

mä olen aina saanut työttömyyskorvauksen sairaslomapäiviltä(lukuunottamatta la ja su päiviä)

[QUOTE="...";27209971]nippa nappa kattaa bensakulut muttei lastenhoito maksut joihin menee 300e/kk. Vaikka olenkin harjoittelussa teen 8h työpäivää seison koko päivän ja työ on raskasta. ja saan käteen siitä vähemmän kun olen kotona vaan. Se on väärin![/QUOTE]

Sä voit harjottelussa tehdä myös lyhyempää päivää; riippuen miten sovit työnantajan kanssa.Omalla autolla mä kuljen myös harjottelussa ja olen kaupassa, teen 6 tuntisia päiviä.Seison koko päivän jalkojeni päällä siitäkin huolimatta, että kärsin selkä- ja jalkavaivoista.... mm nivelrikkoa.Pakko mun ei olis, mutta itse haluan :)

Et voi olla työtön työnhakija = nostaa työttämyyspäivärahaa jos et ole valmis vastaanottamaan työtä tai harjoittelupaikkaa.
Jos olet sairas, haet sairaslomaa ja sen myötä Kelan sairaspäivärahaa tai mitä onkaan. En tiedä kun en ole koskaan hakenut.

[QUOTE="...";27209971]nippa nappa kattaa bensakulut muttei lastenhoito maksut joihin menee 300e/kk. Vaikka olenkin harjoittelussa teen 8h työpäivää seison koko päivän ja työ on raskasta. ja saan käteen siitä vähemmän kun olen kotona vaan. Se on väärin![/QUOTE]

onhan sulla oikeus taukoihin..jos kaupan alalla olet, niin tuohon kuuluu 2x10 min tauko sekä 30 min ruokatunti, silloin saat istua :)

Yhteistyössä