Onko työttömällä mielestäsi oikeus tehdä lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "topi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27795821]MItä se tiukkuus kenelläkään kuuluu?[/QUOTE]

Jos nyt ihan vaikka ajattelee niitä olemassaolevia lapsiaan, että heikkeneekö heillä taloudellinen tilanne liikaa yms. Voiko lapset jatkossa harrastaa jotakin (enkä tarkoita nyt mitää hevosen ostamista itselle).

Tuntuu joskus että jotkut pienituloiset ajattelevat että yksi lapsi lisää ei kuluta mitään, mutta kummasti se vaan kuluttaa sitten myöhemmin. Vauva ei tarvitse juuri mitään, mutta isommat lapset tarvitsevat.

Ei se mulle sinänsä kuulukaan vaan jokaisen pitäisi itse arvioida oman perheensä tilanne, ja siihen kuuluu myös taloudellisten resurssien miettiminen.

Mulla oli vakituinen työpaikka, kun jäin ensimmäiselle äitiyslomalle. Sitten, kun töihin piti palata, oli työpaikka hävinnyt konkurssin vuoksi. Työttömänä ollessa tein toisen lapsen, sittemmin sain vakituisen työpaikan.

Jos hirveän tarkasti miettii, niin koskaan ei ole oikea aika tehdä lasta. On liian nuori tai vanha, opiskelee tai töissä, asuu vuokralla tai asuntolainaan menee rahaa jne.

[QUOTE="topi";27795160]Eli tilanne on tämä; meillä on kaksi lasta, nuorempi täytti juuri 2-vuotta ja nyt on vauvakuumetta.

Menetin työpaikkani kesällä, kun työpaikkani meni konkurssiin. Miehellä on vakituinen työsuhde. Itse olen vielä hoitovapaalla.

Mitä mieltä sinä olet, onko oikeutta "raskautua", kun ei ole työpaikkaa odottamassa äitiysloman jälkeen?[/QUOTE]

Nythän sun juuri kannattaakin tehdä lapsi! Jos saat vauvan vuoden 2013 aikana, äitiyspäivärahasi määräytyy vuoden 2011 verotulojen mukaan ellei edellisestä päivärahakaudesta ole alle 3 vuotta, sitten saat saman äitiyspäivärahan kun edellisellä kerralla. Jonkun mielestä varmaan äitiyspäivärahakin on tuolle elämistä, mutta en tunne ketään kuka ei olisi tätä tukea huolinut tai lapsilisää :D

Työpaikka löytyy sitten kunnon sen aika

Olet ap aikaisemmin ollut töissä ja maksanut veroja joten sinulla on ihan täysi oikeus tehdä lapsi. Itse vähän kyseenalaistan äidit jotka eivät käy töissä koskaan, eli tekevät lapsia ja jäävät vain kotiin ilman että sinne työelämään lähdetään ollenkaan kuin korkeintaan joihinkin satunnaisiin hommiin. Mutta tämäkin on mielestäni ok jos mies elättää perheen, eli äiti ei ole yhteiskunnan varoilla kotona. Teilläkin mies käy töissä. Ja todennäköisesti aiot taas jossainvaiheessa palata normaalisti töihin kun vaan lapset on tarpeeksi isoja ja löydät uuden työpaikan.

[QUOTE="vieras";27795547]Ei missään tapauksessa ole jos lapsen elättäminen vaatisi tukien nostamista. Aikuinen ihminen elättää itse jälkikasvunsa, On ymmärrettävää että töitä ei aina ole mutta silloin jos tekee mieli hankkia lapsi niin ensin etsitään se työ eikä heittäydytä yhteiskunnan turvaverkon varaan.[/QUOTE]

Jaa.No jostain se äitiyspäiväraha joka tapauksessa tulee, ei se taivaastakaan tipu. Vai tarkoitatko, että lapsia saisi hankkia vaan, jos ei tarvitse/hae mitään äitiys- ja vanhempainrahojakaan?

Myös aika outo ajattelutapa, että jos työtön hankkii lapsen, hänen pitäisi ensin mennä töihin. Mitäs luulet jonkun pienyrittäjän tykkäävät, että uusi työntekijä tuli töihin hakemaan vain "vauvalupansa" ja pienyrittäjä joutuu sitten maksamaan.

Jos sen kolmannen aikoo joka tapauksessa tehdä niin minä ainakin ryhtyisin pikaisesti hommiin. Saat saman äitiyspäivärahan kuin edellisestä (oletan että perustuu sulla työtuloihin?) jos la on ennen nykyisen kuopuksen 3v synttäreitä.

Itsellä ei ole vakituista työpaikkaa odottamassa, en silti koe olevani työtön kun olen kh-tuella hoitamassa lapsiani. Töitä kyllä sairaanhoitajana riittää, että sikäli hyvä tilanne tulevaisuudessakin.

Jaa.. Palstamammojen mukaanhan tilanne on täydellinen. Kolme lapsen ekaa vuottahan lapsen on oltava kotonahoidettavana, vaikka pitäisi muuttaa vuokralle ja tinkiä tiäs mistä. Joten jos pärjää sillä kotihoidontuella loistavasti, niin miksei se nyt sujuisi töttömältä.

[QUOTE="vieras";27796286]Jos nyt ihan vaikka ajattelee niitä olemassaolevia lapsiaan, että heikkeneekö heillä taloudellinen tilanne liikaa yms. Voiko lapset jatkossa harrastaa jotakin (enkä tarkoita nyt mitää hevosen ostamista itselle).

Tuntuu joskus että jotkut pienituloiset ajattelevat että yksi lapsi lisää ei kuluta mitään, mutta kummasti se vaan kuluttaa sitten myöhemmin. Vauva ei tarvitse juuri mitään, mutta isommat lapset tarvitsevat.

Ei se mulle sinänsä kuulukaan vaan jokaisen pitäisi itse arvioida oman perheensä tilanne, ja siihen kuuluu myös taloudellisten resurssien miettiminen.[/QUOTE]

No, mitä harrastusta tarkoitat?

[QUOTE="vieras";27796610]Olet ap aikaisemmin ollut töissä ja maksanut veroja joten sinulla on ihan täysi oikeus tehdä lapsi. Itse vähän kyseenalaistan äidit jotka eivät käy töissä koskaan, eli tekevät lapsia ja jäävät vain kotiin ilman että sinne työelämään lähdetään ollenkaan kuin korkeintaan joihinkin satunnaisiin hommiin. Mutta tämäkin on mielestäni ok jos mies elättää perheen, eli äiti ei ole yhteiskunnan varoilla kotona. Teilläkin mies käy töissä. Ja todennäköisesti aiot taas jossainvaiheessa palata normaalisti töihin kun vaan lapset on tarpeeksi isoja ja löydät uuden työpaikan.[/QUOTE]

Miksi kaikkien pitäisi käydä töissä? Meinaatko, että tavara, ruoka, joku loppuu?

Yhteistyössä