Onko väärin antaa lapsen nukkua vieressä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "niin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"niin"

Vieras
Olen nukuttanut lapseni pienestä pitäen sylissäni lapsen nukahtaessa rinnalle ja nyt myöhemmin tuttipullolle. Lapsi on tällä hetkellä 1v4kk ja edelleen nukahtaa syliin, josta kannan lapsen säkyyni. Myöhemmin menen itse hänen viereensä nukkumaan.

Lapsi on sairastanut paljon ja hänellä on ollut lukuisia korvatulehduksi sekä allergioita pienestä pitäen. Olen ollut lapsen kanssa yksin syntymästä lähtien, joten sairasteluista aiheutuneen väsymyksen ja toisen vanhemman tuen puutteen vuoksi olen antanut itselleni luvan lapsen nukkua vieressäni. Imetin lasta 11kk:tta ja hän heräili pitkään myös öisin rinnalle, joten yösyöttämiset olivat helpompia tällä tavoin.

Olen saanut kokea paljon ihmetystä monilta tahoilta syystä, että lapsi nukkuu vieressäni. Välillä tunnen muiden painostuksen, että en tee oikein, koska en nukuta lastani oman sänkyyn ja anna hänen nukahtaa yksikseen.

Onko teistä epänormaalia nukkua perhepedissä? Pitäisikö tämän ikäisen lapsen jo nukkua omassa sängyssään? Miksi pitäisi?

Mö rakastan niitä iltoja/öitä, kun meidän 2,5v nukkuu mun viekussa. Eli ei ole mitenkään väärin/huonoa jos pieni nukkuu vanhemman kaikussa. Kyllä ne yleensä kouliässä jo haluaa omaan sänkyyn :)

No oma unenlaatusihan tuossa voi kärsiä ja vuosikaudet univaikeuksia voi tietenkin aiheuttaa vaikka mitä. Meillä ainakin parani kaikkien unet huomattavasti, kun lapsi alkoi nukkua omassa huoneessa. Lapsikin on pirteämpi päivisin, eikä enää kärttyinen, kun nukkuu yöt läpi itsekseen.

Me nukutaan perhepedissä, lapsi vasta 3 kk. Mutta anoppi paasas jo silloin kun vauva oli 4 päivän ikäinen että "ei nyt ainakaan kauheen kauan kannata että se sit oppii nukkuun omassa sängyssä"...

Täällä käydessään yrittää aina nukuttaa vauvaa omaan sänkyyn päikkäreille, kerran onnistui siinä ja oli onnesta soikeena. Se ei vaan tajua että MÄ haluan nukkua vauvan vieressä :D vauvan meinaan kyllä öisin saa siirrettyä omaan sänkyynkin ja nukkuu siellä.

Kuka määrittelee mikä on oikein ja mikä väärin? Jos et itse koe tämän haittaavan elämäänne niin te toimitte näin. Minun 6v. kömpii vieläkin joskus aamuöisin viereen ja saa tulla niin kauan kun vielä haluaa. Tuskin enää kovin kauaa edes haluaakin. Minusta on tervettä, että ihminen hakeutuu toisen ihmisen lähelle. Miksi siis kieltäisin sen myöskään lapselta?

Ei ole väärin. Ei ole "epänormaalia", joskin tuon ikäisen omassa sängyssä nukkuminen on meidän kulttuurissa tavallisempaa kuin vanhempien kanssa nukkiminen. Ei ole pitään syytä miksi lapsen "pitäisi" nukkua omassa sängyssä jos järjestely toimii. Ei yhtään mitään.

Meillä on samanikäinen lapsi. Lapsella on oma sänky, perintönä saatu juniorisänky meidän sängyn vieressä kiinni, samalla korkeudella. Lapsi nukahtaa siihen illalla, ja siirtyy mun kainaloon ekalla heräämisellään. En näe tässä yhtikäs mitään ongelmaa, ja ei meille tuota juniorisänkyäkään olisi varta vasten hankittu.

Mutta joo, minä itse asiassa imetäkin vielä aamuyöstä, se se vasta (meidän kulttuurissa ja kaksplussalla) kamalaa ja epänormaalia onkin :D

Niin ja siis minun puolesta lapsi saa nukkua meidän vieressä niin pitkään kuin tahtoo, tai sivusängyssä. Eiköhän se ainakin inttiin mennessä vierotu ihan itsestään.......

Mun periaatteen mukaan on aivan se ja sama, missä väki nukkuu, kunhan nukkuu hyvin. Mä olen suuresti tykännyt lapsen tuhinasta vieressäni, joten en ole raaskinut heitä omaan petiin opettaa niin kauan, kun ovat viereen mahtuneet. Nyt tosin eivät enää mahdu kunnolla (leikki-ikäisinä!) ja omaan petiin opettaminen se vasta vaikeaa onkin:D. Tuntuu, ettei vähänkään isompi lapsi enää päivisin touhuiltaan ehdi syliin ja halittavaksi, joten me kaikki tankataan läheisyysvajeemme yöaikaan. En tiedä, nuhjaisiko lapsi sylissä enemmän, jos olisi nukkunut omassa sängyssään vauvasta lähtien, mutta se jää arvoitukseksi.

Miksi se olisi väärin? Meillä nostan tytsyn omaan sänkyyn (kun haluan vielä valvoa) koska pelkään että kierii alas (on vasta 9,5kk).. mutta kun yöllä herää niin otan viereen ja nukkuu siinä yleensä aamuun asti.. äitini on kyllä kehoittanut mua lapsen syntymästä asti nukuttamaan omaan sänkyyn.. pelkäsi että kierin päälle tai että lapsi putoaa sängystä.. mutta enhän minä semmosia kuunnellu :) tein niinku itelle parhaaksi! eihän sinunkaan tarvi kertoa kellekkään jos pelkäät kommentteja! :)

Olen itse sitä mieltä, että pienelle lapselle on hyvä saada läheisyyttä myös nukkuessaan. Ja kuten joku aikasemmin mainitsikin niin miksi pienen lapsen pitäisi nukkua yksin, kun monesti ei sitä aikuisetkaan halua. Tämä järjestely toimii meillä eikä tuota ongelmia. Enää lapsi ei heräile öisin syömään ja nukkuu yönsä hyvin.

Olen vain ollut ihmeissäni muiden asenteista ulkomaailmassa. Jopa neuvolasta sanoivat, että nyt olisi hyvä aika saada lapsi omaan sänkyyn nukkumaan ja sen jälkeen jäinkin enemmän pohtimaan asiaa. Olen tavannut myös ihmisiä, ketkä ovat asiasta samaa mieltä kanssani, mutta yleensä nämä ihmiset ovat olleet lapsettomia ja nämä lapselliset ihmiset ovat ihmetelleet meidän nukkumisjärjetelyä.

En tiedä, onko tälläisissä asioissa oikeaa tai väärää tapaa. Ehkä käytin liian voimakasta ilmaisua. Itsehän me määritämme sen, mikä on meille oikein tai väärin hyvien periaatteiden ja arvojen mukaan.

Meilläkin nukutaan perhepedissä. Isommat lapset nukkuvat n.4 ja 5 vuotiaaksi meidän kanssa samassa sängyssä (kaksi jenkkisänkyä). Ja aika normaaleja teinejä noista on tullut. Kuopus on kohta 5 vuotias, eikä hänellä ole edes ikinä vielä omaa sänkyä ollut.

Nyt alkaa olla sen ikäinen, että varmaan kohta oma sänky hankitaan, mutta viereen saa kyllä tulla niin kauan kun haluaa.

Minä nukun itse paljon paremmin, kun saan pitää lapsen lähellä. Esikoinen nukkui vauvanakin (pakosti) omassa sängyssään ja minun yöuneni oli kyllä todella levotonta. Vähän väliä nousin tarkistamaan, että lapsi vielä hengittää yms.

Niin ja meillä on yhä tapana, että silloin kun toinen vanhempi on yötä pois / yömyöhään jossain pojat nukkuvat toisen vanhemman kanssa meidän sängyssä.
Ikää pojilla 6v ja 10v :)

lapsi nukkui viekussa n. 7 kuun ikään asti koska imetys yöllä paljon helpompaa kuin että nostella pinnasängystä ees takas pitkin yötä. nyt kun 8 kuun ikäsenä nukkuu ilman yö syöttöjä niin nukutan omas sängys kun en uskaltais viereen ottaa kun jos herää yöl niin ei tartte pelätä että ryömii ja tippuu sängystä.
onhan se ihanaa kun oma pikkuinen lapsonen tuhisee viekussa :)
ja saa kyl isompanaki tulla viereen jos haluaa....

Ketjua lukematta vastaan vaan että mun mielestä paras ja oikein nukkumisjärjestely on sellanen missä koko perhe nukkuu parhaiten. On se sitten perhepeti tai kaikilla oma huone tai mitä vaan siitä väliltä,niin oikeaksi nukkumistavaksi sen tekee (suht)levänneenä heräävä perhe,äiti mukaanlukien.
Esim meillä esikoinen nukkui osittain omassa sängyssä,osittain meiän välissä kunnes kuopus syntyi. Siitä asti esikko on nukkunu omassa sängyssä,tarvittaessa äiti tai isä patjalla vieressä ja kuopus nukkuu 75% meiän välissä/jommankumman vanhemman kainalossa.

Yhteistyössä