Onko väärin että lapset hoitaa pyykit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mirkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mirkku

Vieras
siis meillä 5v tyttö ja 7v poika laittaa aina pyykit kuivumaan. 7v isot telineelle ja 5v sukat ym pikkupyykit "hyrrään"

mummolleni satuin mainitsemaan asiasta niin ai kauhea mikä päivittely siellä alkoi kun lapset joutuu raatamaan :/

ihan kun oisin joku orjapiiskuri, en mä niitä ruoskan kanssa käske ja valvo. ei tarvii edes mitenkään pakottaa.

Höh, ihan kun lapsilta ei muka saisi "vaatia" mitään!
Mun mielestä lapsesta asti on hyvä oppia siihen että perheessä jokainen tekee jotakin sopivaa hommaa, tietty niitä hommia voi vaihdella jos siltä tuntuu. :)

Meillä noi isommat (pian täyttävät 4v ja 2v) tykkäävät auttaa pyykin kanssa. Ja esikoinen imuroi välillä rikkaimurilla. Ei mun mielestä mitään pahaa, tykkäävät siitä. :) Ja kouluiässä joutuvat tekemään kotitöitä.

Suurta järkeä tuo osoittaa. Jos lapsia ei pienestä lähtien opeta osallistumaan taitojensa ja voimiensa mukaan kotitöihin, niin millä ihmeellä sen teini-ikäisen yhtäkkiä saa avuksi? Ja miten lapsille ylipäätään on muuten kuin yhdessä tekemällä siirrettävissä kotitöiden tekemisentaito?

Pidä linjasi ja anna mummon ihmetellä. Meillä minä työllistän surutta lapsia taloustöillä, mutta mieheni, joka on joutunut liian isoihin töihin ihan liian varhain on todella varovainen. Ehkä samasta on kysymys mummosi kohdalla.

Piika-äiti

Tämä jatkaa vielä sen, että minun taloudessani kaikilla on omat tehtävänsä, niin lapsilla kuin minullakin. Lapset ovat tarpeellisia ja heitä tarvitaan. Huomaa, kuinka tyytyväisiä he ovat, mm. kuopus keittää aamupuurot ja esikoinen kattaa sillä välin pöydän, sitten saankin kovasti kehuja kuinka hyvää ruoka on :D

Lapset osaavat ja taitavat monia asioita, kun heille antaa mahdollisuuden.

Juuh, tämä on asia, josta on väännetty kättä jo vuosia anopin kanssa |O . Siis se, että kuuluuko lasten tehdä kotitöitä... ja kuuluu, ainakin meillä kuuluu... En mäkään mikään orjapiiskuri ole, mutta työt iän mukaan ja silleen...

Tätä olen itsekin miettinyt. Siis meillä lapset joutuu tekemään kotitöitä, mutta mikä on liikaa? Kuinka paljon lapselta voi/ saa vaatia? Siis tietenkin iän mukaan, mut paljonko esim. 13v. voi odottaa tekevän?

Samalla odotan mielenkiinnolla miten erilaiset kasvatukset näkyvät kun lapset ovat aikuisia, vai näkyykö?
Ystävän lapsien ei tarvitse tehdä kotitöitä, tv, pleikkari ja tietokene täysin vapaassa käytössä, äiti passaa ym.
Ja meillä lapset tekevät kotitöitä, tietokoneelle pääsee tietyin ehdoin (läksyt on eriasia) ja minä en pahemmin passaa...

Meidän kolmasluokkalaisen ope on sitä mieltä, ettei lapsilla saa teettää MITÄÄN kotitöitä, koska läksyt on lapsen työ..
Joten jos lapset sotkee kämppänsä, se kuuluu äidin hommiin siivota!!!
Tuolla meillä nytkin 4nv ja 7v siivoaa kämppäänsä, kun ovat sen saaneet taas ihan törkeään kuntoon. Voinhan mäkin sen siivota, mutta sitten kyllä kerään lelut jätesäkkiin ja varastoon.

Haluaisin, että oppivat tekemään hommia täällä. tunnen äitejä, jotka odottavat että lapset lähtevät kotoa kun ovat niin lopen väsyneitä raatamaan ja palvelemaan aikuisia ihmisiä.
Eli vähintään jokainen siivoaa ihan itse omat jälkensä täällä. Laittaa tavarat paikoilleen, siivoaa huoneensa ja lisäksi osallistuu taitojen mukaan yhteisiin hommiin. Pöydän kattaminen ym. pientä alle kouluikäisellä.

Maatilan kasvatti kun olen niin olen itse joutunut olemaan paljon töissä. En näe tuossa pyykkäämisessä mitään pahaa, päinvastoin.

Itse en tykkää ajatuksesta että kun minun piti alle kouluikäisenäkin olla peltohommissa ja navettahommissa mukana, mutta eipä ollut muutakaan vaihtoehtoa ja ihan kivaa se homma kuitenkin loppujen lopuksi oli. Koulun jälkeen ois ollut kiva jos ei ois tarvinnut navettaan mennä hommiin, mutta ihan kivaa hommaahan se kans oli vaikka väsytti välillä.

Osuva aihe. Juuri pyykkitelineeltä kasasin lasten syliin pinot ja ihan juttelun lomassa tuossa vieressä viikkasivat molemmat omat vaatteensa, melkeinpä huomaamattaan eli meillä ainakin lapsetkin osallistuvat kotitöihin.

Meillä pojat 5 ja kohta 7 vuotiaat lajittelevat itse tummat ja vaaleat pyykkinsä koreihin ja sitten vievät omat vaatteet kaappeihin. Tämä kaappeihin laitto ollaan juuri otettu uutena juttuna mukaan.Lisäksi siivoavat aina oman huoneensa ja joskus auttelevat täällä,viemällä esim. roskat,josta maksan "palkkaa" 0.50?

Yhteistyössä