Onko väärin, jos vauva leikkii yksin lattialla ja minä istun koneella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Molla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Molla

Vieras
Tuossa tuo vauva viihtyy hyvin lattialla lelujaan tutkaillen. Ja minä istun tässä koneella. Onko ihan kauheaa? Olenko huono äiti? Jos lapsi alkaa kitisemään ja osoittaa, ettei enää viihdy yksikseen, menen kyllä myös lattialle touhuamaan. Mutta monesti vauva näyttää viihtyvän enemmän yksikseen. Joskus, jos menen "häiritsemään" hänen touhujaan, hän tulee kärttyisäksi (alkaa repiä minua vaatteista, haluaa syliin, kitisee), vaikka juuri hetkeä aikaisemmin oli tyytyväinen....

Kannattaa "nauttia" siitä viihtyvydestä niin kauan kun sitä riittää ;) meilläkin vauva viihtyi sitterissä/lattialla niin kauan kunnes oppi liikkumaan ja sit pitikin päästä äidin kanssa näppäimistölle. Eli et ole huono äiti, kyllä vielä kerkeet sitä vauvaa viihdyttääkin ;)

minun mielestä se ei ole väärin jos lapsi kerran viihtyy lattialla lelujen kanssa. itsekkin teen samaa että olen koneella ja lapsi on lattialla, menen heti hänen luokseen kun hän alkaa kitisemään ja otan hänet viereeni jos olen koneella, mutta pyrin kuitenkin olemaan samassa huoneessa kun lapsi että hän näkee ettei ole yksin :)

Neuvolassa sanottiin, että vauvalle tekee hyvää olla yksikseenkin ja tutkailla kotia ja kodin touhuja jne... Vaikeaahan se olisi, jos pitäisi sitten vanhempanakin aina vaan viihdyttää lasta, ettei hän oppisi olemaan yksin ollenkaan. Ja olen ainakin omasta muksusta huomannut, että enempi hoksaa ja keksii ja oppii asioita, kun yksikseen touhuaa ja tutkailee (tietysti valvovan silmän alla!) :)

Alkuperäinen kirjoittaja jenzi88:
pyrin kuitenkin olemaan samassa huoneessa kun lapsi että hän näkee ettei ole yksin :)

Siis täh?? PYRIT olemaan samassa huoneessa?? Minulla ei tulisi mieleenikään mennä esim. koneelle istumaan eri huoneeseen ja jättää vauva yksinään! Nytkin kun koneella istun niin vauva touhuaa tässä samassa huoneessa.

Meidän pienempi on aina viihtynyt hyvin itsekseen, en ole ottanut huonoa omaatuntoa, jos välillä istun tässä. (muoks. Ja siis meillä on pariovet tässä tietokonehuoneen ja olkkarin välissä aina auki, eli näkö- ja kuuloyhteys kyllä toimii.)
Nyt on ollut vähän hankalaa kun neiti on jatkuvati pahanteossa. Silloin vahdin sitä enkä surffaile. Päikkäreiden aikaan viihdyn kyllä sitten taas koneella.

Tuolta esikoiselta (4v.) yritin kyllä äsken kysyä, että tehtäiskö jotain kivaa kun pikkusisko nukkuu?
Vastaus oli tylyn puoleinen: "Jätä mut rauhaan. Tässä huushollissa ei sitten koskaan saa leikkiä rauhassa!"

Eli enpä taida tänään senkään takia potea omantunnon tuskia, vaan jumitan tässä ihan kaikessa rauhassa :D

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Meidän pienempi on aina viihtynyt hyvin itsekseen, en ole ottanut huonoa omaatuntoa, jos välillä istun tässä. (muoks. Ja siis meillä on pariovet tässä tietokonehuoneen ja olkkarin välissä aina auki, eli näkö- ja kuuloyhteys kyllä toimii.)
Nyt on ollut vähän hankalaa kun neiti on jatkuvati pahanteossa. Päikkäreiden aikaan viihdyn kyllä sitten taas koneella.

Tuolta esikoiselta (4v.) yritin kyllä äsken kysyä, että tehtäiskö jotain kivaa kun pikkusisko nukkuu?
Vastaus oli tylyn puoleinen: "Jätä mut rauhaan. Tässä huushollissa ei sitten koskaan saa leikkiä rauhassa!"

Eli enpä taida tänään senkään taki potea omantunnon tuskia, vaan jumitan tässä ihan kaikessa rauhassa :D

:)

Jumitellaan rauhassa :) mein nuhanenä istuu puoliunessa sitterissä ja purskelee kumikäärmettä :) jos menisin syliin ottamaan tai koittaisin nukuttaa kun väsy on niin se vaan piristyis :) nukahtaa itsekseen päikkäreille pian ;)

Itse juttelin samalla tytölle kun oli vielä vauva ja istuin koneella.. muuten saattaa ihmetellä että miksei äiti ole "paikalla" vaikka on vieressä.. hyvä jos viihtyy!
Nykyään tyttö, 1v 5 kk, kiipeää itse tuolille hakkaamaan näppistä.. :)

Meillä on tämä kone tässä olkkarissa ja vauveli usein leikkii tuossa ihan mun jalkojen juuressa, mulla on tämä kone auki ja silloin tällöin istahdan muitten touhujen lomassa tähän:) Nyt kun poika pääsee liikkumaan itsekseen, viihtyy oikein hyvin. Välillä ryömii toiseen huoneeseen, jolloin täytyy kyllä lähteä perään ettei säikähdä. Tässä höpötellään samalla, jos olen koneella, ja välillä menen myös touhuilemaan ja leikkimään.

Nyt vauva on päikkäreillä, ja silloin mä kyllä jumitan tässä ja syön(mies on kieltänyt :ashamed: )

Jos satun istumaan koneella, kun mies tulee kotiin, hän alkaa heti arvostella minua, että "varmaan koko päivän taas olet istunut siinä etkä hoida lasta". Vaikka vauva olisin tuolloin nukkumassakin. Ja jos en ole tehnyt kotitöitä niin siitäkin marmattaa, että "koneella on kyllä aikaa istua". Ja jos erehdyn aloittamaan lauseen "luin netistä...", hän ei edes viitsi kuunnella, mitä olen sanomassa, vaan valittaa heti, että taasko olen koneella istunut päivän.

Pyrin siihen, etten istu koneella silloin kun vauva on hereillä -silloin seurustelemme. Mutta vauvan päiväunien aikaan monesti kyllä surffaan netissä tai mesetän... Se on minun tapani rentoutua. Mies ei sitä näytä tajuavan :(

Et ole huono. Jos aina tekis kaiken tekemisensä kun vauva unilla niin ei ehtis tekeen niitä. Toiset sanoo et käytä nukkuaika siivoukseen, toiset et relaamiseen(netti, lukeminen jne). Koskaan ei oo oikeeta ja hyvää aikaa muiden mielestä. Kyllä pitää ite päättää mitä ja milloin tekee etenkin jos sentään välillä touhuaa vauvan kanssa jne. :) . Jos ei koskaan ole MITÄÄN omaa kivaa niin millainen raunio meistä äideistä tuliskaan. Jos vain tyydyttäis miehen ja lasten tarpeet, siivois, kokkais, kävis ruokakaupassa jne. Kyllä nyt yks netti pitää sallia ;)

Jos olet huono äiti, niin sitten olen minäkin :)

Olen kyllä ihan oikeasti sitä mieltä, että lapsen on hyvä oppia leikkimään myös yksin. Ja jos hänellä on se taito jo pienenä, niin hyvä.

Meillä tytön ollessa pienempi kumpikin vanhempi ole koneella, koska silloin meillä oli kaksi konetta. Tyttö leikki tyytyväisenä lattialle. Liikkeelle lähdön jälkeen ei ole sitä mahdollisuutta ollut.

Nyt 2-vuotta täytettyään ei suostu muuten nukkumaan päikkäreitä kuin syöttötuolissa koneen vieressä. Joten oikeastaa olen pakotettu olemaan koneella päivisin.

Kyllä tämä on rentoutumista myös minulle.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuulia79:
Meillä tytön ollessa pienempi kumpikin vanhempi ole koneella, koska silloin meillä oli kaksi konetta. Tyttö leikki tyytyväisenä lattialle. Liikkeelle lähdön jälkeen ei ole sitä mahdollisuutta ollut.

Nyt 2-vuotta täytettyään ei suostu muuten nukkumaan päikkäreitä kuin syöttötuolissa koneen vieressä. Joten oikeastaa olen pakotettu olemaan koneella päivisin.

Kyllä tämä on rentoutumista myös minulle.

Hä? Miten hän nukkuu syöttötuolissa?

Alkuperäinen kirjoittaja Molla:
Joskus, jos menen "häiritsemään" hänen touhujaan, hän tulee kärttyisäksi (alkaa repiä minua vaatteista, haluaa syliin, kitisee), vaikka juuri hetkeä aikaisemmin oli tyytyväinen....

ammattikasvattajana mieleen tulee, että ehkä noissa tilanteissa lapsi on ollut liian pitkään yksin. sopivassa määrin voi ja on hyvä antaa lapsen touhuta yksin. teethän myös ruokaa, siivoat jne.

Anna lapsen viihtyä jos viihtyy! Minä tein esikoisen kanssa sen virheen, että viihdyttämällä viihdytin ja leikitin ihan koko sen ajan, kun lapsi oli hereillä. Lapsi ei siis oppinut koskaan leikkimään itsekseen ja viekäkin 4½-vuotiaana tarvitsee äitiä leikkikaveriksi. Ei osaa itse aloittaa mitään leikkiä vaan seisoo kiukuttelemassa omassa huoneessaan, ettei ole mitään tekemistä. Se on ra-sit-ta-vaa!

Kuopuksen kanssa olin jo viisaampi ja 2-vuotias leikkii tosi kivasti omia leikkejään. Kyläreissuillakin 2-vuotias innostuu leluista/annetuista tavaroista ja leikkii nätisti kun taas 4½-vuotias kitisee vieressäni, ettei ole mitään tekemistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Molla:
Tuossa tuo vauva viihtyy hyvin lattialla lelujaan tutkaillen. Ja minä istun tässä koneella. Onko ihan kauheaa? Olenko huono äiti? Jos lapsi alkaa kitisemään ja osoittaa, ettei enää viihdy yksikseen, menen kyllä myös lattialle touhuamaan. Mutta monesti vauva näyttää viihtyvän enemmän yksikseen. Joskus, jos menen "häiritsemään" hänen touhujaan, hän tulee kärttyisäksi (alkaa repiä minua vaatteista, haluaa syliin, kitisee), vaikka juuri hetkeä aikaisemmin oli tyytyväinen....

Hei,

Ei varmasti ole väärin, jos istut koneella, ompelet, tai teet jotain itsellesi mieluista puuhaa... Lapsi aistii, että olet tyytyväinen, ja leikkii itsekin. Jos kuitenkin juuttuu liian pitkäksi aikaa johokin itselle oikein mieluisaan puuhaan, kyllä lapsi kitinällään herättää "haaveilemasta".
Silloin on aika antaa lapselle aikaa (puhutaan lapsen tunneaksusta, joka on hyvä täyttää aina aika ajoin, vähän kuin ruokailu:)
Lapsi voi tulla mustasukkaiseksi esim. puhelimelle, jos äiti keskittyy koko ajan jonnekin muualle, eikä anna oikeasti aikaa juuri sille omalle kullannupulle.
Siksi kannattaa ottaa lapsi syliin siten, että näkee kasvot - hymyillä ja paijata ja jutella! Siihen ei tarvita loppujen lopuksi paljonkaan aikaa.
Lapsi saa aikaa myös ihan hoitotilanteissa: vaipanvaihto, vaatteiten vaihto, jne ja näissä tilanteissa voi myös leikkiä varpailla, sormilla, korvilla - voimisteluttaa jne.

Eli... tsemppiä vaan Sinulle ja kaikille äideille! Tunnetila on tärkeä. Muista hoitaa myös itseäsi. Silloin olet lapselle hyvä äiti.
Ps. ja jos sinulla on mies, niin hän on oikein hyvä varaemo...
Muistakaa sopia "rakkaudessa" asioita,
Tsemppiä!

OLET SURKEA ÄITI! häpeäisti että istut päivästä pitkäääään knoeella,kun vauvasi saa viihdyttä itseään latialla.vanhemman alkoholismini verrattavissa olevaa laiminlyömistä

Siis täh?? PYRIT olemaan samassa huoneessa?? Minulla ei tulisi mieleenikään mennä esim. koneelle istumaan eri huoneeseen ja jättää vauva yksinään! Nytkin kun koneella istun niin vauva touhuaa tässä samassa huoneessa.

kyllä minä ainakin käyn vessassa, keittiössä, makkarissa yms. kun vauva leikkii lattialla. en todellakaan raahaa sitä koko aikaa mukanani. kyllä se perässä tulee jos haluaa.

Yhteistyössä