Onko väärin nipottaa tästä miehelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nipottaja?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nipottaja?

Vieras
Mä jäin työttömäksi viikko sitten ja nyt mies ei osallistu kotitöihin enää ollenkaan. En odotakkaan että tarvitsisi imuroida tms mutta mies ei enää edes laita omia tiskejään koneeseen, vaatteita pyykkikoriin eikä auta lastenhoidossa koska hän käy töissä ja minä en. Miehen mielestä narisen turhasta mutta eikö nyt aikuinen mies vois omat sotkunsa hoitaa?

Ei kai se tee susta automaattisesti jotain piikaa, jos olet työtön.

Meillä ainakin lapsetkin vie pyykkinsä pyykkikoriin ja astiansa vähintään tiskialtaaseen.

Kyllä voi omat sotkunsa hoitaa. Et ole mikään palvelija vaikka kuin olet työtön. Mä jättäisi ukon sotkut putsaamatta. Eikä tuo ole hyvä malli lapsille.

Omituista kumppanin huomioimattomuutta.

Kyllä minäkin laitan ruoan, tiskaan, imuroin, pyykkään jne ihan sillä perusteella, että olen kotona ja mies töissä. Kokisin kuitenkin epäkunnioittavana, jos mies alkaisi sen tähden sikailla ja levittää roinaa ympäriinsä. Jos mies on kotona ja minä töissä, en todellakaan ala ripotella likaisia sukkia lattialle, että mies saisi ne kerätä "joutessaan". Kotona oleva vanhempi huoltakoon itsensä, kodin ja muksut, toinen hoitakoon itsensä silti, ja ihan itse. Molemmat tarvitsevat myös vapaa-aikaa, kotonaolevakin on ansainnut silloin tällöin lepohetken.

Muksut tehtiin yhdessä, joten vastuukin on yhteinen.

• Tykkää
Reactions: lissukka.
[QUOTE="jojo";28081482]Omituista kumppanin huomioimattomuutta.

Kyllä minäkin laitan ruoan, tiskaan, imuroin, pyykkään jne ihan sillä perusteella, että olen kotona ja mies töissä. Kokisin kuitenkin epäkunnioittavana, jos mies alkaisi sen tähden sikailla ja levittää roinaa ympäriinsä. Jos mies on kotona ja minä töissä, en todellakaan ala ripotella likaisia sukkia lattialle, että mies saisi ne kerätä "joutessaan". Kotona oleva vanhempi huoltakoon itsensä, kodin ja muksut, toinen hoitakoon itsensä silti, ja ihan itse. Molemmat tarvitsevat myös vapaa-aikaa, kotonaolevakin on ansainnut silloin tällöin lepohetken.

Muksut tehtiin yhdessä, joten vastuukin on yhteinen.[/QUOTE]

Näin meilläkin.
Kyllä pitää aikuisen ihmisen osata käyttäytyä ja edelleen huoltaa itsensä, vaikka toinen kotona onkin. Meillä, jos mies alkais kyselemään, että missä on mun puhtaat vaatteet tai mikset ole tehnyt sitä-tätä-tota, niin pukisin ulkovaatteet päälle ja lähtisin kävelylenkille luurit korvilla :xmas:

Onneks tuo on ymmärtänyt että vaikka sen pyykin enimmäkseen pesenkin, niin en silti kalasta sukkia mistä lie ja että myös hänellä on voima ja mahti viikata kuivat paikoilleen...

Tietysti työnjako muuttuu kun olet kotona mutta kyllähän nyt jokainen korjaa omat astiat pöydästä. Jopa 3-4 vuotias osaa ja haluaa sen tehdä!
Ja todellakin kuuluu lastenhoitoon osallistua. Kyllä säkin tarvitset välillä lepohetken vaikka oletkin "vain kotona" Ja kuka vanhempi ei halua lastensa kanssa viettää aikaa? yhtään?
Jos ukolle i muuten mene viesti perille niin nipottamalla sitten.

Mua vähän mietityttää toi "jäin työttömäksi viikko sitten", lähinnä siis siksi, että joku on vähän vinksallaan, jos viikossa saa jo ärsytyksen aikaan puolin ja toisin.

On tietty fiksua panna possuilulle stoppi heti, eikä antaa miehen tuudittautua siihen uskoon, että sinä olet nyt pelkkä kyökkipiika, sillä jos asiasta tulee tapa, siitä eroon pääseminen on myöhemmin vaikeampaa. Mutta pyrkikää juttelemaan ihan neutraalisti nipottamisen sijaan. Nipottaminenkin on tapa, josta voi olla vaikea oppia taas takaisin tavalliseen puhumiseen.

Miehen käytöksestä tulee mieleen, että se joko...

a) ...kaipaa vähän kevennystä arkeen ja aikoo nyt nauttia (yhteisistä) vapaailloista, kun kotihommat ovat tehtynä, kun hän tulee töistä, mutta keventäminen menee vähän överiksi ensi alkuun, eikä mies tajua, että edes JOTAIN pitäisi silti itsekin tehdä

b) ...stressaa rahasta, on vihainen sinulle työttömyydestä tai itselleen pienestä palkastaan, jonka pelkää olevan riittämätön siihen, että hän voisi pitää teistä huolen, kuten miehen perinteisesti pitäisi ja asia purkautuu pintaan "akka tehköön kotihommat" -asenteena, kun mies ei tunnista, mikä oikeasti on vikana

c) ...on muuten vain toope, mutta miksi se tulisi ilmi vasta nyt?

SANOOKO mies ääneen, ettei aio hoitaa pyykkejään jne, koska olet työtön vai käyttäytyykö hän vain niin ja sinä tulkitset sanat tekojen perusteella? Jos mies sanoo noin, olisin enemmän huolissani, mutta jos vain tekee, ehkä syy on a tai b.

Joka tapauksessa, tsemppiä uuteen elämäntilanteeseen. Stressaavaahan se on kaikin puolin, joten toivottavasti saisitte toisiltanne tukea ettekä ajautuisi sotajalalle.

c)

[QUOTE="vieras";28081664]ei ole väärin. Nyt ukkoa niskasta kiinni, et sä mikään sen äiti ole.[/QUOTE]
Eikä äitien tarvitse myöskään laspsilta sietää tuollaista käytöstä. Jos sukat on menossa pyykkiin, niiden riisuja, joka todennäköisesti on henkilö, jonka jalassa sukat on, vie ne sinne pyykkikoriin. Sama juttu tiskien kanssa, heti kun on sen verran vanham että osaa viedä omat tiskinsä tiskikoneeseen, ne viedään itse.
Luoja miten kummallisen pikkusieluinen mies sulla on!

Et ole piika, mutta ei saa toiselle aikuiselle nipottaakaan.

Tämä on kyllä ihan totta. Saat tietysti sanoa, mutta älä nipota.

Jätä ainakin miehen pyykit paikoilleen ja jos kysyy, että miksi nämä ovat tässä ja hänellä ole puhtaita vaatteita, niin sanot, että peset ainoastaan pyykkikoriin laitetut vaatteet. Tiskien kanssa olisi kai vähän vaikeampaa. Jos miehellä joku oma työhuone, niin sieltä et ainakaan hae sitten tiskejä.

Yhteistyössä