Onko väärin puuttua ystävän tupakanpolttoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minuakin pelottaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minuakin pelottaa

Vieras
Ystävälläni on kasvain keuhkoissa ja sauhuttelee silti... Lääkärit ovat tupakanpolton kieltäneet. Pienen lapsen äiti :´( Aion kirjoittaa hänelle kirjeen jossa pyydän valmiiksi anteeksi, mukana tyhjä röökirasia johon on liimattu lapsen kuva ja pyyntö "älä polta äiti". Tässä siis tarkoitus säilyttää tupakit.

Tämä ystävä on lämmin ja iloinen ihminen, välitän hänestä kovasti. Vaikka hän tästä loukkaantuisikin, aion yrittää, muuten kadun.

Ajattelin myös esittää pyynnön ystäväni ystäville, etteivät enää polttele tämän seurassa. Varmaan suuttuvat, mutta haluan yrittää :(

Ei mun mielestä ole väärin puuttua läheisten elämään, mutta sitä puuttumistapaa voisit kyllä mielestäni miettiä uudemman kerran. Mun mielestä tuo suunnittelemasi tapa on aika törkeä eikä yhtään kannustava, vaan enemmänkin masentava. Ehkä voisit miettiä jotain positiivisempaa lähestymistapaa, en kyllä osaa ehdottaa mitään kun en ole ite koskaan polttanut niin en tiedä mikä vois tehota.. Mutta jos ajattelen vaikka omaa painonpudotushaavettani niin luulen että samantyylinen "älä herkuttele äiti" teksti sais mut vaan ahdistumaan ja avaamaan sipsipussin, sen sijaan ystävän pyyntö lähteä yhdessä lenkille tms voisi toimia paremmin..

jos noin toimit, niin voi olla että on entinen ystävä. Tapa on alentuva ja loukkaava. Jutella ja kannustaa voi toki aina, mutta tommoinen kirje on ihan ala-astemeininkiä

On se entinen kohta muutenkin, koska kuolee nopeammin ellei lopeta. Mutta oikeassa olette, jätän sen tekemättä, pateettinen tempaus se olisi. En osaa yhtään mitään tehdä, lenkillekkään ei voida mennä kun ystävän terveydelliset syyt sen estää :(

Minustakin tuo tapa kuulostaisi pahalta. Mitä, jos vain ihan juttelisit ja sanoisit, että välität hänestä ja olet huolissasi hänen terveydestään, mutta ilmoittaudut vapaaehtoiseksi tukihenkilöksi, jos haluaisi lopettaa (?).

Alkuperäinen kirjoittaja minuakin pelottaa:
Aion kirjoittaa hänelle kirjeen jossa pyydän valmiiksi anteeksi, mukana tyhjä röökirasia johon on liimattu lapsen kuva ja pyyntö "älä polta äiti". Tässä siis tarkoitus säilyttää tupakit.
Joo, voisitko laittaa siihen vielä jotain syyllistävää, kuten esim että "äiti kiltti, minä sinun lapsesi kärsin niin kovasti sitten kun sinä kuolet syöpään etkä koskaan näe kun minä kasvan aikuiseksi. Olet huono ihminen ja me lapset niin kovasti kärsimme sinun teoistasi."

Sitten voisit vielä piirtää vaikka kyyneliä siihen sen lapsen kuvaan, eikö niin?

Sitten voisit mennä nettiin, ja kertoa miten olet enkeli ja hieno ihminen joka seisoi ystävänsä rinnalla ja tuki tätä vaikeassa tilanteessa.

Katos kun se sun ystävä ei varmaan vielä tiedä että tupakointi vahingoittaa?

Älä kirjoita kirjettä, äläkä laita mitään älä polta äiti juttuja. Tarjoudu sen sijaan tukijaksi ja kannustajaksi. Tiedätkö onko ystäväsi saanut lääkäriltä ohjeita lopetukseen? Siis ohjeet nikotiinikorvaushoidon käyttämisestä. On nikotiinipurkkaa, laastareita jne. Ja sitten on ihan reseptilääkkeitä, jotka auttavat lopettamaan. Ystäväsi tarvitsee tukea sekä lääkäreiltä että sinulta.

Jos tekisit tietokoneella valmiiks sellasen kuolinilmotuksen ystävästäs? Laittaisit kuolinpäiväksi vaikka tän vuoden jouluaatto, ja omaisten kohdalle "kaipaamaan jäävät puoliorporaukat".

Huh, kamala idea sulla.

Yhteistyössä