Onko väärin valehdella, jotta pääsee lapsettomuustutkimuksiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="joku";26316496]Jos on tarkoitus tulla raskaaksi niin silloin lääke siihen on seksiä,seksiä ja vielä kerran seksiä. Niin monta kertaa päivässä kuin vain mahdollista :) ja mieskin on tyytyväinen ;)[/QUOTE]

Lienee joku 3000 vuotta vanha urbaanilegenda että kaikki miehet kuolaa 24/7 pillun perään

[QUOTE="...";26316360]lisään vielä että yli vuoden tuollaista säännöllistä yrittämistä joka kuussa minimi 7 panokertaa, ovulaation aikoihin![/QUOTE]

Onko tämä siis jokin "yleinen ohje"?
Siis että minimissään 7 kertaa kuussa seksiä lasketaan vasta yritykseksi?
Entäs jos käyttää ovulaatiotestejä, joilloin suunnilleen tietää milloin ovulaatio on?

[QUOTE="alkup.";26316432]Itse olen huolissani ajoittaisista alavatsakivuista ja yhdyntäkivuista, joita minulla on. Haluan nyt ainakin käydä varmistamassa ettei minulla ole esim. endometrioosia tms.[/QUOTE]

No ei siihen tarvitse mitään lapsettomuustutkimuksia. Menet gynelle valittamaan noista vaivoista.

Siis mihin luulet tarvitsevasi lapsettomuustutkimuksia jos yrityksiäkin vasta vähän? :O

Ja kyllähän yksityiset tutkii vaikka olisit 2kk yrittänyt, mutta en näe hyvää syytä tälle... Eli miksi niitä luulet edes tarvitsevas? en tajua...?

[QUOTE="alkup.";26316432]Itse olen huolissani ajoittaisista alavatsakivuista ja yhdyntäkivuista, joita minulla on. Haluan nyt ainakin käydä varmistamassa ettei minulla ole esim. endometrioosia tms.[/QUOTE]

Ööö no sittenhän voit hyvällä omatunnolla mennä julkiselle kipujen takia?!? :O
Voit samalla mainita että olette kahdeksana kuukautena suurinpiirtein yrittäneet vauvaa, mutta ei ole tärpännyt.

Mä en nyt käsitä ätä aloitusta..

Jos olette vanhempi pariskunta (30-tai yli) niin tuo 8kk on vielä hyvinkin normaali aika.

Jos taas parhaassa iässä (20-25v ja mies 25-30) niin keskimäärin kestää 4kk. Mutta senkin jälkeen kannattaa vielä odotella eikä huolestua kuin vasta vuoden tienoilla.

Eikö tämä endometrioosi selviä ihan normaali gynen vastaanotolla? Ei siihen lapsettomuustutkimuksia tarvitse.

Ei ne voi siellä klinikallakaan juuri muuta tehdä kuin selvittää irtoaako sulla munasolu ja tutkia miehen siittiöt. Jos munasolun irtoamisessa on ongelmaa saat siihen hormonilääkityksen ja jos siittiöt ovat hitaita voidaan tehdä keinohedelmöitys.

Mutta suurimmalla osalla tärkeintä on se että yhdyntöjä tulee tarpeeksi ja juuri oviksen aikaan. Minussa ei ole mitään vikaa, paitsi että munasoluja irtoaa joka kuukausi useampia. Silti raskauden alkaminen kesti vuoden, ekan keskenmenon jälkeen.

Menisin tutkimuksiin tilanteessanne, mutta ei sinun tarvitse valehdella (eikä se muutenkaan ole yleisesti hyvä periaate, kuten tiedät). Sanot että yritystä 1,5 vuotta kuten teillä on, ja sinulla on alavatsakipuja ja olet huolissasi. Lääkäri varmasti osaa sanoa tarvitsetteko tutkimuksia. Ei seksiä tartte harrastaa tiettyä määrää kuussa jotta tulee raskaaksi. Jotkut tulee kerrasta ja toiset ei vaikka olis sata kertaa kuussa... ONNEA yritykseen!!

Jos olette vanhempi pariskunta (30-tai yli) niin tuo 8kk on vielä hyvinkin normaali aika.

Jos taas parhaassa iässä (20-25v ja mies 25-30) niin keskimäärin kestää 4kk. Mutta senkin jälkeen kannattaa vielä odotella eikä huolestua kuin vasta vuoden tienoilla.

Olen 31-vuotias, mies on 34. En haluaisi hukata aikaa enää yhtään, nyt on kulunut jo 1,5 vuotta keskenmenosta.

No ei ehkä vielä lapsettomuushoitoihin, mutt ajräkevää olisi käydä gynellä selvittämässä onko sulla sitä endometrioosia!! Ja jos on, niin sitä aletaan hoitamaan, jottei ainakaan se olisi raskaaksitulon tiellä. Ei meinaan välttämättä ihan nopeaa hommaa. Eli yksityiselle gynelle mienisin itse tilanteessasi.

Tosiaan mene ihmeessä sitä endometrioosia tutkituttamaan! Mulla oli samanlaisia oireita, ja vaikka löysin vielä endometrioosipatin emättimestä meni järkyttävät 5 kk ennenkuin onnistuin sellaiselle gynelle joka tajusi mikä se on!

Työterveydessä "ei näkyny mitään", jossain toisella gynellä sain muuten epäasiallista kohtelua, kunnes sain hyvän gynekologin ajan varattua juuri kuukautisten loppumisajankohtaan, jolloin kaikki mahdolliset patit ja muhkurat on paksuimmillaan. Ja musta voi ihan reilusti sanoa, että ootte yrittäneet 1.5 v lasta, ottavatpahan sitten tosissaan että sut pitää saada tutkittua.

Ei kai se kenellekään kuulu kuinka useasti sitä ehtii paneskentelemaan, parhaanne ootte varmaan tehneet.

Jos yksityiselle menet, niin nettisivujen henkilökuntaesittelystä kannattaa etsiä sellainen gynekologi joka on erikoistunut endometrioosiin, jos itsekin sitä epäilet. Kaikilla gyneillä ei ole siitä riittävästi tietoa.

Jos olette jo yli 30 vuotiaita, niin menkää tutkimuksiin. Ja onhan teillä nyt ollut riittävästi yritystä takana. Ei tarvitse hävetä, jos sitten jonossa luomusti tärppääkin, hyvähän se vain olisi. Itselläni ovistestit näytti aina ok, mutta tutkimuksissa sitten selvisi melko nopeasti, että minulla ei munasolut oikeasti kypsy enkä siis oikeasti ovuloi eli yritystä olisi ollut luomusti ihan turha jatkaa. Ja monilla lapsettomilla ei löydy syytä lapsettomuuteet kummastakaan vanhemmasta, eikä silti pitkillä lapsettomuushoidoillakaan saada lasta... ja sitten jo tämän vuosien yrittämisen jälkeen haluaisikin esim. lapsen adoption kautta, voi aika loppua kesken. Menkää siis ihmeessä nopeasti aina tutkimuksiin/hoitoihin, jos oikeasti lasta haluatte.

• Tykkää
Reactions: Lumi72
Ei sinun tarvitse mitään valehdella, jos kerran ilman ehkäisyä olette olleet puolitoistavuotta, mutta ei ne lapsettomuushoidot mitään auta jos ette voi harrastaa seksiä. Koita saada se mies saman katon alle, ennen kuin menet mihinkään tutkimuksiin.

[QUOTE="vieras";26318911]Ei haittaa, jos tarkistetaan, onko kaikki kunnossa. Miehellä voi olla esim. 0 siittiötä spermassa. Joten
tarkistakaa ihmeessä, jos siltä tuntuu.[/QUOTE]

Kukas sen keskenmenneen raskauden sai aikaiseksi? Jos spermassa siittiöitä ei ole, niin on aika hankalaa.
Eli luomuna on alulle saatu. Aloittajan huolen ymmärrän, itse saman kokeneena. Vuosi oli yritystä takana ja lähetettä kyselin jo tutkimuksiin. En tosin tiennyt olevani jo tuolloin raskaana...

Viimeksi muokattu:
Voit hakeutua tutkimuksiin tai odottaa vielä vähän aikaa ja toivoa että tärppäisi luomusti, ei ole nimittäin mitään mukavia toimenpiteitä nuo lapsettomuustutkimukset ja -hoidot. Ainakin minulle ovat olleet vaikea ja raskas kokemus, vaikka jo tokassa inssissä tärppäsi. Lähes kolme vuotta oli yritystä takana. Syytä lapsettomuuteen ei löytynyt.

On väärin valehdella, mutta mielestäni et valehtele jos pyydät lähetettä tutkimuksiin. Tutkimuksissa kartoitetaan myös se miten usein seksiä on ollut, ei se ole mikään kriteeri (käsittääkseni) tutkimuksiin pääsylle, että asiakkaalla pitää olla seksiä tyyliin 3krt/vko. Jos seksiä nyt kuitenkin on useamman kerran kuussa eikä raskaus silti ala, niin mielestäni on ihan aihe tutkimuksille.

Jos ekana harrastaisitte sitä seksiä useammin.

Lääkärille voi toki puhua asiasta, ja pyytää lähetettä tutkimuksiin, mutta kyllä se seksi tuppaa olemaan aika tärkeässä asemassa kun vauvaa yritetään.

Mä en valehtelisi. Kertoisin rehellisesti, että ilman ehkäisyä ollaan oltu näin kauan, mutta seksiä on usein ihan olemattoman vähän, ehkä niin ja niin monessa kierrossa sitä on ollut tarpeeksi.

Mun mielestä perustutkimuksiin kannattaa hakeutua mahdollisimman pian. Sillä yritys voi olla ihan turhaa jos teissä on jotain vikaa. Esim. itse menin gynelle 3kk siitä kun lopetin pillerit (koska menkat ei tullu) tehtiin ultraus ja sain pco-diagnoosin. Eli tiesin jo varhain että mussa on vikaa ja sain lääkkeet.

Jos rahaa riittää niin voit tietenkin aina mennä yksityiselle niin et vie kenenkään paikkaa. Mun mielestä sä tosin et vie kenenkään paikkaa kun kuitenkin olet ollu noin kauan ilman ehkäisyä.

• Tykkää
Reactions: Lumi72
Voit mun mielestä sanoa, että yritystä on takana vuosi, kun kerran ootte ilman ehkäisyä olleet. Jos tutkimuksissa löytyy jotain syytä ettei lapsi ole lähtenyt alulle, niin sit pääsette hoitamaan asiaa mahd pian. Ei kannata odotella asian kanssa.

Olen päättänyt, että kun parin viikon päästä menen gynekologille, kerron hänelle, että emme ole käyttäneet ehkäisyä 1,5 vuoteen (mikä on ihan totta). Huomautan kuitenkin, että seksiä ei ehkä ole aina joka kierrossa ollut tarpeeksi.

Toivon, että asiat nytkähtäisivät nyt jotenkin eteenpäin. Nyt, pian 31-vuotiaana, ei saa haaskata enää aikaa, varsinkin, jos hoitoihin joudutaan/päästään.

Koko ketjua lukematta : kukaan täysjärkinen ei mene lapsettomuushoitoihin huvikseen... Ensin pitää tosissaan yrittää luomusti. Miksi ihmeessä mennä sinne, jos ei olisikaan oikeasti tarve ? Lapsettomuushoidot läpi käyneenä voin sanoa, että kannattaa oikeasti ihan yrittää muutama kuukausi. Se ei ole mikään helppo tie raskaaksi.

Yhteistyössä