Onko vanhanaikaista ajatella ettei astmaperheeseen voi ottaa lemmikkiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mammaliini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mammaliini"

Vieras
Olemme 5-henkinen perhe ja keksimmäisellä lapsellamme on todettu astma. Astma on hoitotasapainossa ja oireili aluksikin vain yskimisenä ja liikunnan välttämisenä. Lääkitys ollut käytössä nyt kohta 2 vuotta ja avaavaa (tarvittaessa määrätty) ei ole joutunut ottamaan tänä aikana ehkä kuin 2 kertaa. Ei pahene infektioaikana, mutta rasitus saattaa aiheuttaa yskän. Astma on siis rasitustyyppistä.

Miten muissa perheissa missä on astma-lapsia? Onko teillä lemmikkejä?

Lapset kovasti haluaisivat oman lemmikin ja itse kasvoin lemmikittömänä koko lapsuuden ja olisin sitä mieltä että lemmikki perheessä rikastuttaisi myös lasten elämää.

Kyllä astmaatikoilla on isompi riski myös allergioihin. En missään nimessä hankkisi perheeseen lemmikkiä. Ja aikuisilla tosiaan on se vastuu. Sillä ei ole merkitystä mitä lapset haluavat.

Lapselle on tehty allergiatestit (ihopisto) ja niissä kaikki muut oli negatiivisia paitsi kissa oli heikosti positiivinen (ja tietenkin myös positiivinen verrokki). Kissa ei ole aiheuttanut allergiaa vielä, vaikka nyt kesälläkin oltiin 3päivää ja 3yötä paikassa vierailemassa jossa asusti kissa. Myös monella hänen kaverillaan on kissa, eikä koskaan ole tullut tästä oireita. Tuttavan koira oli meillä hoidossa 1kk:n ajan ennen astman diagnosointia ja silloin ei ollut ongelmia.

[QUOTE="Mammaliini";26673642]Lapselle on tehty allergiatestit (ihopisto) ja niissä kaikki muut oli negatiivisia paitsi kissa oli heikosti positiivinen (ja tietenkin myös positiivinen verrokki). Kissa ei ole aiheuttanut allergiaa vielä, vaikka nyt kesälläkin oltiin 3päivää ja 3yötä paikassa vierailemassa jossa asusti kissa. Myös monella hänen kaverillaan on kissa, eikä koskaan ole tullut tästä oireita. Tuttavan koira oli meillä hoidossa 1kk:n ajan ennen astman diagnosointia ja silloin ei ollut ongelmia.[/QUOTE]

Jos teillä on noinkin hyviä kokemuksia lemmikeistä niin uskaltaisin varmaan ottaa sellaisen kotiin :) Ottaisin kuitenkin varmaan sellaisen rodun (esim. koiran) josta lähtee mahdollisimman vähän karvaa. Meilläkin on astmaatikkolapsi ja selkeästi jonkin verran reagoi karvaisiin lemmikkeihin.

Koiraa me lähinnä ollaan ajateltu. Mikäköhän olisi hyvä rotu? Tietenkin keskustellaan tämä asia vielä lapsen astmalääkärin kanssa ja sitten vasta näytetään vihreää valoa jos sieltä saadaan siunaus tälle hankkeelle.

Mä en osaa sanoa lapsista silleen mitään, mitä nyt ite olin teini kun astma puhkesi ja aina on ollut kissoja.
Nytkin meillä on kaksi ja yksi siili ja ainoastaan sitte käy ahdistaa jos kissa tulee nukkumaan naaman päälle.

Lasten serkun kääpiövillakoira ja kaverin faaraokoirat on ainakin niitä rotuja, jotka ei kauheasti ahdista mua koirista.
Kissoille, siis omilleni olen siedättynyt ajan kanssa.

Lapsuuden kaverin perheessä oli bichon frise-rotuinen koira aikoinaan ja muistan että kaveri mainitsi heidän ottaneen sen rotuisen siksi että perheessä oli astmaa tai lievää allergiaa tms. Ja tuo koirarotu ei kuulemma hilseile niin paljon kuin muut.

täällä yksi astmaatikko jolla liuta myös muita lukemattomia allergioita ja meillä on koira sekä kissa. Kissasta tuli aluksi pahojakin oireita mutta siedätys auttoi :) nyt en allergisoi enää koirasta enkä kissasta.
Toisten koirista tulee joskus oireita.

[QUOTE="vieras";26673778]enpä ole koskaan kuullutkaan ettei astmaperheeseen voisi lemmikkejä ottaa! :o[/QUOTE]

oho! minä kuulen tästä kaiken aikaa. vanhempani haukkuvat minut lyttyyn aina, kun mainitsen jostain elukasta. meillä lapsi astmaatikko.

Mulla on todettu astma kun olin kymmenen. Oli jo kissa ennen sitä kotona ja on ollut aina sen jälkeenkin. Miehenkin kanssa otettiin kissa kun yhteen muutettiin. Mitään ongelmia ei ole ollut.

Mutta sitten taas appivanhempieni luona on koiria ja jos me ollaan siellä useampi yö niin sitten alkaa kyllä kamalasti ahdistamaan ja yskittämään.

Olisi kyllä hyvä jos pystyisitte ensin jotenkin kokeilemaan jonkun lemmikin kanssa, että näkyykö jotain oireita.

Kyllä se lemmikki aina vaan on kiva, toivottavasti pystytte ottamaan :)

Nythän ovat suositukset muuttuneet niin, että siedätystä suositellaan eikä välttämistä. Meille tulee Allergia ja Astma -lehti, jossa asiasta on ollut. Jos astmaatikko ei ole allerginen, kyllä lemmikin voi ottaa.

Aiemmin joku jo ehdottikin, että kannattaa kokeilla lainalemmikillä aluksi. Lisäksi hoitavan lääkärin mielipidettä kannattaa kysyä.

Meillä ei lemmikkejä ole, koska miehellä on paha koira-allergia - enkä kerrostaloon eläimiä haluaisikaan. Toisella lapsella on myös koira-allergia, mutta hän voi vierailla koiraperheissä.

• Tykkää
Reactions: KuutioTasku
Miehelläni ja kahdella lapsella on astma. Ja myös kissa allergia. Perheeseen otettiin kissa koeajalle sillä varjolla että emme voi sitä pitää. Kaks viikkoa kesti lievät oireet kaikilla ja sen jälkeen ei yhtään mitään. Koira meillä on ollut jo vuosi kausia.

Vastaus kysymykseen: ei ole!

Allergiat sotkee immuunijärjestelmää muutenkin kuin vain ikävän yskän jne muodossa. Immuunijärjestelmä on yksi iso tekijä mm syövän synnyssä ja etenemisessä. Astma ei edelleenkään ole leikin asia.

Joku bichon frise tai villakoira voisi olla hyvä rotu. Ei irtoa karvaa ja sopii lapsiperheeseen muutenkin. Tosin koiran turkkia pitää jaksaa hoitaa ja trimmata, jotta koiralle ei tule iho-ongelmia. Ei ole vaikeaa, mutta pitää jaksaa hoitaa säännöllisesti tai sitten käyttää trimmaajalla.

Terrieri (esim. vehnäter.) voisi olla kanssa hyvä. Kun terrierin nyppii säännöllisesti, ei karvaa irtoa juuri lainkaan. Nyppimisenkin oppii, mutta se on astetta vaikeampaa ja työläänpää. Jos sulla on varaa käyttää se trimmaajalla 2-3 kk välein, niin pelkkä pesu tarvittaessa muuten riittää. Terrierit ovat tosin luonteeltaan haastavia, jos ei ole aiempaa koirakokemusta, mutta koulutettuina ihania perhekoiria.

työkaverillani juuri diagnosoitiin astma ja lääkäri oli tiedustellut lemmikkejä. Jos olisi ollut, niistä olisi joutunut luopumaan. Ei ole työkaverinikaan allerginen eläimille.

Bostoninterrieriä ei tarvitse nyppiä, mutta kannattaa huomata, ettei se karva varsinaisesti allergisoi vaan koiran hilse eli myös "karvattomat" koirat allergisoivat. Villikset ja bisonit eivät juuri allergisoi koska niiden tiivis villainen turkki sitää hyvin hilseen/ihopölyn, joka sitten trimmatessa ja pestessä saadaan pois säännöllisesti. Bostoneilla on suht. paljon hengitysongelmia, joten kannattaa miettiä tarkkaan ja valita kasvattaja huolella. Kivoja luonteita, mutta suhteellisen sairas rotu. Tämän hetkken muotirotuja, joten monenlaista tehteilijaa on liikkeellä. Mutta rotujärjestö auttaa löytämään hyviä kasvattajia, joiden luona voi käydä tutustumassa koiriin...

Minulla on allergiat ja astma. Kun olin lapsi, meillä oli kotona koira. Ei se pienestä ihmisestä kivalta tuntunut, kun oli vaikea hengittää ja huono olo. Koira annettiin toiseen perheeseen ja noin parin kuukauden päästä oloni alkoi helpottamaan. Olin 7-v tuolloin. Kauhea ikävä tietysti koiraa tuli.

Oman kokemukseni kautta en ottaisi koiraa astmaperheeseen, vaikka kuinka nykyään ollaan toista mieltä.

Yhteistyössä