Onko vanhemmillanne jotakin ruokalajia, jota eivät suostu syömään?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Pöllö pöö:
Ja pakko sanoa: mua ärsyttää, säälittää ja naurattaa aikuiset ihmiset, jotka esim. kylässä, ravintolassa tai juhlissa tms. alkavat nyppiä jotakin pois ruuasta tai ovat muuten epäkohteliaita vain siksi, että "jokin on ällöä". Järkyttävää.
Mulla on ruokia, joita en syö kotona enkä tilaa ravintolassa. Mutta jos kyläpaikassa tarjotaan, niin syön. Poikkeuksena noi elävät osterit, sillä ne potkaisee itsensä takaisin mun vatsastani.
No se lienee ihan normaalia, ettei tiettyjä juttuja tilaa ravintolassa, koska tykkää niistä vähemmän jne.

Mun äiti on maailman nirsoimpiin kuuluva ihminen, ei juo maitoa, ei syö perunaa, ei syö kotletteja, ei maksalaatikkoa (koiranruokaa), ei ahvenia (siinä on ruotoja).. Valittaa aina jostain kun sille tekee ruokaa "liian suolasta", "hyi, mitä läskiä tässä on", "yäk, täs oli jotain.. en pysty syödä enempää.."...

Mä syön oikeastaan mitä vaan paitsi siskonmakkaroita keitossa (on vaan pahaa) tai jänteistä lihanpalaa (vierasilla syön kyllä sellaisenkin kohteliaisuudesta, ainoastaan kotona "rääpin"). Oon aina ollut valmis maistamaan uutta, esim. lipeäkalaa haluaisin maistaa kun en ole koskaan...

Alkuperäinen kirjoittaja g:
Alkuperäinen kirjoittaja **:
Alkuperäinen kirjoittaja Swinging Tail:
Äitini ei suostu syömään herneitä, koska niiden maku muistuttaa häntä siemennesteestä.

No yäk! kertoiko se ton sulle lapsena ollessas.

Niimpä! Mitä helvettiä!? Tulit tänne sitten omalla nikilläs kertomaan :headwall:

Siis onks mutsis kertonu tän sulle lapsena vai aikuisena? Miks se on ees sulle kertonu? ootteko te joku pervoiluperhe?

Ollaan.

Ei ole tullut sellaista ruokaa vastaan jota en söisi, kunhan se on hyvin ja oikein laitettu. Nykyään en enää tinkisi ruuan laadusta, kun on varaa ostaa parempaa. Käytämme siis luomua jotka on tuotettu paikallisilla pientiloilla.

Kotona syötiin vain perinteisiä suomalaisia ruokia à la makaronilaatikko, Janssonin kiusaus etc. eli mitään ns. modernimpaa ja kokeellisempaa ei tullut syötyä. Silti (tai ehkä juuri siksi) itse suosin hyvinkin erilaisia ja ns. erikoisempia ruokia.

Toivon voivani periyttää kaikkiruokaisuuden ja ennakkoluulottomuuden lapsi(e)lleni.

Isäni on jätemylly ja syö mitä vain, paitsi jäätelökioskien vohveleista (joihin jäätelöpallot laitetaan) ei tykkää. Äitikin syö aika lailla kaikkea, paitsi kokolihan kanssa on siinä mielessä tarkka, ettei tykkää mistään jänteistä, kalvoista ja muista ylläreistä. Itse syön olosuhteiden pakosta (ulkomailla, kylässä) mitä vain. Esim. marsua ja jotain sisäelinkeittoa olen maistanut, vaikka normaalioloissa olenkin kasvissyöjä.

Ja pakko sanoa: mua ärsyttää, säälittää ja naurattaa aikuiset ihmiset, jotka esim. kylässä, ravintolassa tai juhlissa tms. alkavat nyppiä jotakin pois ruuasta tai ovat muuten epäkohteliaita vain siksi, että "jokin on ällöä". Järkyttävää.

Samaa mieltä! Mä en syö veri- enkä sisäelinruokia, muuten kaikki menee. Ainiin, hanhenmaksaa syön pieninä annoksina, vaikka onkin maksaa. Äidilläni on samat rajoitukset kuin mulla, isäni syö kaikkea paitsi korvasieniä, koska on saanut niistä kamalan oksennuskohtauksen.

Vanhemmat syö kaikkea. Ite skippaan ainoastaan oliivit. Sieniä en aiemmin syönyt, mutta nyt kun on pakottanut itsensä niitä maistamaan, on alkanut välillä tehdä mieli.

Vielä riittää "epämiellyttäviä" ruokia maailmassa, mutta ne ovat sitten enemmän kulttuurijuttuja...

Isäni ei syö silliä, ikinä. Currya ja lämmintä tonnikalaa se inhoaa myös. Äidillä ei taida olla moisia ruokarajoitteita. Minä en pysty myöskään syömään silliä (olen koettanut maistaa sitä, mutta en vain kykene, en mitenkään) ja muutenkin kala on vähän :x maku herättää oksennusreaktion. Kanankoipia en pysty syömään, enkä suppilovahveroita, ja jos jossakin on pala rustoa/luuta, alan yökkiä. Vanhemmiten näitä rajoitteita on alkanut tulla, lapsena söin kyllä kalaa ja kanankoipia ihan mieluusti.

ruoan suhteen. Tilanne alkaa olla pikemmin niin että mitä he syövät.

He eivät syö koska vatsa ei kestä tai muista terveyssyistä:
Normaalit maitotuotteet
Punainen liha
kaikki missä on natriumglutamaattia
kaikki missä on aspartaamia
kaikki missä on enemmän kuin kaksi eetä ( E-koodi aineita siis)
tuorekurkun kuorta
uppopaistetut ruoat, kaikki

ja isä vielä erikseen:
kahvi
alkoholi
tomaatti
suklaa
kotikalja
voitaikinatuotteet
lihapiirakat

Sitten vielä ne joista he eivät pidä:
pasta
pizza
hampurilaiset

He kyllä syövät raivostuttavan terveellisesti. Eihän tuossa mitään roskaruokaa edes jää syötäväksi.

Mulla ei tuu mitään mieleen mitä mun vanhemmat ei pystyis syömään.

Itse en pysty syömään hernekeittoa.

Lapset ei kumpikaan syö juustoa missään muodossa eikä perunamuusia
ja esikoinen ei syö mitään puuroja.

Mitähän tällä sitten tarkoitetaan? Kuinka ällöä se saa olla että voi jättää jotain syömättä? Riitääkö että mahassa kiertää vai että pitää tulla suoraan ulos? Tai jos joku on niin oksettavaa ettei kykene sitä nielemään? Kyseessä voi olla vaikka allergiakin, lievempiä allergioita ei tule kaikille mainostettua.

Katseletko säälien ja nauraen aina kun joku jättää jotain lautasen reunalle tai ei syö ollenkaan jotain ruokaa tietämättä edes miksi? Luulen, että aika harvat ihmiset kovin nirsoilevat ja nyppivät jos ei ole todellinen syy kyseessä. "Kohteliaisuuden" nimissä en todellakaan tahtoisi että joku nielee pala kurkussa ja kyyneliä pitäen jotain minun tekemää sapuskaa. Saa ihan rauhassa kieltäytyä, nyppiä ne parsakaalit lautasen reunaan tai selittää että tuo ei nyt kyllä maistu.

Yhteistyössä