Onko vanhempien velvollisuus pakottaa lapsi ulos kauniilla ilmalla?

Jos lapset eivät ole tottuneet ulkoilemaan jo pienenä niin monet ei isonakaan tykkää. Samoin vanhempien malli vaikuttaa paljon.
Meillä aikuisetkin ulkoilee paljon ja samoin lapset , naapurin lapset nyhjää sisällä samoin kuin vanhempansa.
 
Vanhempien velvollisuus on kasvattaa lapsista terveitä aikuisia, ja ulkoileminen ja liikkuminen kuuluvat tervesiin elämäntapoihin ja kun siihen pienestä asti kasvattaa ja touttaa lapset, niin paljoa ei tarvitse ulos pakottaa, päin vastoin sisälle ei meinaa saada kun se aika on. Tietenkään joka päivä ei tartte ulkoilla jos sää ei kovin miellytä, mutta se periaate on hyvä, että joka päivä ulkoillaan tai liikutaan sitten muuten esim. käydään uimahallissa, liikuntahallissa tms. Ja pelkästään autolla liikkumista ei lasketa liikkumiseksi. Itse en tänään kovasti ulkoillut 3v.n kanssa kun tuuli oli aikas navakkaa, mutta uimahallissa käytiin. Ja aikuinenhan on se joka laittaa tässäkin asiassa rajat eli lapselle voi sanoa, että nyt lähdetään vähäksi aikaa ulos ja sitten saat jatka askartelemista.
 

Yhteistyössä