onko yh jos ei ole eronnut, mutta asuu eri osoitteissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mymmeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mymmeli

Vieras
ajateltiin miehen kanssa asua ainakin vähän aikaa erillään ja miettiä sitten avioeroa. Onko oikeutettu lapsilisän yh-korotuksiin jos ei ole virallisesti eronnu, muttei asu yhdessä? entäs päivähoitomaksut? vaikuttaako pois muuttaneen miehen tulot vielä päivähoitomaksun määräytymiseen?
Kiitos tosi paljon jos joku osaa auttaa!

Mun mielestä pitää vaan laittaa selvitys asumuserosta kelaan niin saa yh-korotukset ja voi jopa saada asumistukea !!! Ja päivähoitomaksuihin ei lasketa puolison tuloja jos asumuserossa olette... Näin mun mielestä, en nyt vannomaan mene mut näin olen ymmärtänyt... =)

Kelan mielestä on, jos erillään asuminen johtuu välien rikkoutumisesta.
Sossun mielestä ei ole, jos erilleen muuttamisen lisäksi ei olla myös haettu avioeroa.
Kokemusta on nääs...
Päivähoitomaksuun kai vaikuttaa vain lähivanhemman tulot.

Alkuperäinen kirjoittaja mammuliini79:
Mun mielestä pitää vaan laittaa selvitys asumuserosta kelaan niin saa yh-korotukset ja voi jopa saada asumistukea !!! Ja päivähoitomaksuihin ei lasketa puolison tuloja jos asumuserossa olette... Näin mun mielestä, en nyt vannomaan mene mut näin olen ymmärtänyt... =)

elatusmaksut lasketaan tuloiksi..siis lähivanhemman tulot+ elatusmaksut.

Elikkäs...
Kun ap:n mies muuttaa pois, ja ap kertoo Kelalle että he asuvat erillään välien rikkoutumisen vuoksi, niin hän on Kelan silmissä yh, ja oikeutettu mm. lapsilisän yh-korotukseen. Mahdolliseen työmarkkinatukeen ja asumistukeenkaan miehen tuloja ei enää lasketa.
Lisäksi mies on velvollinen maksamaan lapsistaan elatusmaksut kuukausittain.
Sillä, onko avioeroa haettu vai ei, ei ole merkitystä. Eikä sillä onko lapsista yhteishuoltajuus. Eikä sillä, onko ero lopullinen vai väliaikainen; ihmisillä on oikeus miettiä ennen eropäätöstä. Ainoastaan sossu ainakin täällä Turussa vaatii sen, että eroa on haettu, ennen kun toimeentulotukea aletaan maksaa, ja sekin lienee lainvastaista.

Alkuperäinen kirjoittaja pupu tupuna:
Alkuperäinen kirjoittaja MIE:
Joo, yh-lisän saat. mut mites elatusmaksujen kaa sit menee? mekin asutaan erilleen, ei olla naimisissa, ja mies joutuu maksaan mulle muka elatusta.

jos on yhteishuoltajuus ei tarvii maksaa elatusapua,mutta jos olet yh niin sit tarvii

Taas väärin =), kyllä etävanhempi joutuu maksamaan elatusmaksut myös siinä tapauksessa että lapsista on yhteishuoltajuus.

Alkuperäinen kirjoittaja mammuliini79:

Näin juuri. Me ollaan edelleen naimisissa virallisesti, avioeropaperit laitettiin vetämään melko päivälleen 2 vuotta sitten ja 6/06 ollaan muutettu eri osoitteisiin. Mä olen lasten yh vaikka edelleen siis naimisissa ollaan ja tuumaillaan että erotaanko vai onko yhteen paluu mahdollista.

Miehesi on sitten kyllä myös elatusvelvollinen jos muutatte erilleen ja sä olet yh.

Joo, yh-lisän saat. mut mites elatusmaksujen kaa sit menee? mekin asutaan erilleen, ei olla naimisissa, ja mies joutuu maksaan mulle muka elatusta.

jos on yhteishuoltajuus ei tarvii maksaa elatusapua,mutta jos olet yh niin sit tarvii

Siis mitä? Meillä on kyllä exän kanssa ihan yhteishuoltajuus tytöstä, mutta exä ei (yllättäen) asu meidän kanssa ja kyllä hän on elatusvelvollinen!

muoks. jos on isyys tunnustettu niin sitten on elatusvelvollinen, oli toisella vanhemmalla yksinhuoltajuus tai ei.

juu juu just näin..... ottakaa asioista joskus selvää ennen ku tuutte laukomaan mututuntumalta faktoja....

tarkoitat varmaan sitä vaihtoehtoa, et lapsi/lapset asuu puoliksi kummankin luona, viikko-viikko systeemillä tms, silloin on yleistä ettei kumpikaan maksa elareita, vaikkakin joillain silloinkin elarit on käytössä.
Huoltajuusmuoto ei vaikuta elatusmaksuihin, eikä tapaamisiin, ne on eriasioita..

Alkuperäinen kirjoittaja lohikäärme:

juu juu just näin..... ottakaa asioista joskus selvää ennen ku tuutte laukomaan mututuntumalta faktoja....

Kannattaisi varmaan sinunkin perehtyä tosiasioihin ennen tollasten "faktojen" heittämistä?
:whistle: :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja lohikäärme:

tämä asia on näköjään muuttunut vuosien varrella,pahoittelen tyhmyyttäni!

Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
Alkuperäinen kirjoittaja nedra:
Höpö höpö,huoltajuusmuodolla ei ole mitään tekemistä elatusmaksujen tai tapaamisten kanssa.

EI tod. olekaan. En käsitä miten porukat ei sitä tiedä?
Jos käsitteet menee sekaisin?Yh:lla toinen voi tarkoittaa toista ja toinen toista.

Yhteistyössä