Onko yleensä tapana, että vain lapsen omahoitaja kertoo lapsen kuulumiset päiväkodissa? (pahoitin mieleni)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tepsut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tepsut

Vieras
Lapsi aloitti hoidossa marraskuussa ja olen vaan ihmetellyt... Ryhmässä on 4 "tätiä". Yksi näistä on nimetty lapseni omahoitajaksi.

Esim. Tänään kun hain lastani, niin siinä eteisessä joku äiti tuli mun kans samaan aikaan hakemaan lastaan ja yksi hoitaja tuli siihen sitten juttelemaan tuon toisen äidin kanssa. Kertoili hänen lapsensa kuulumisia ja sitten yhteisiä juttuja. Kertoi, että olivat olleet laskemassa tänään mäkeä. Minä kommentoin siinä kenkiäni riisuessa, että "No sehän on kiva! Mahtoikohan meidän xxxx:kin uskaltaa laskea kun ei oo oman perheen kanssa halunnut.". Tää hoitaja ei vastannut mun kysymykseen muuta kuin että "niin..." ja jatkoi sit juttelua sen toisen äidin kanssa. Hetken päästä tuli paikalle meidän omahoitaja, joka sit kertoi kyllä mukavasti lapseni kuulumiset...

Joskus aiemmin on ollut vähän vastaavia tilanteita. Oon esim. kysynyt että missähän mun lapsen hanskat on, niin on vastattu että xxxxx (lapseni omahoitaja) varmaan osaa kertoa.

Mun mielestä tää on vaan jotenkin tiukkapipoista. Samaa ryhmää kun ovat kuitenkin. Jopa tökeröä. Onko muilla niin, että vain omahoitaja kertoo lapsesi kuulumiset tai sitten joku tietty joka siihen tehtävään on pistetty??? Vai kuuluuko yleensä kenen tahansa henkilökunnasta vastailla jos joku vanhempi kysyy jotain?

Ja niillä oli kuitenkin tärkeä briiffi päivän kulusta menossa ja äidillä ja lapsella kuitenkin ehkä kiire kotiin, ei siinä jouda mitään keskustelukerhoakaan pitämään. Ikävää toki että koit sen töykeänä, mutta menit mukaan vähän niinku muille varatulla ajalla.

Meillä kyllä vastaa ihan jokainen, keneltä vaan kysyy; kaikki tietävät miten lapsen päivä on mennyt. Jos haluan tarkkoja tietoja (esim. kuinka pitkät päikkärit), ne löytyy yhden hoitajan vihosta sitten. Joka päivä tosin on tuo vihkollinen hoitaja tullut meitä vastaan ja kertonut, miten lapsella on päivä mennyt :)

Tuo teidän tarhan toiminta kuulostaa mun mielestä oudolta; jos ei ole tietoa lapsen päivän kulusta yhtään, niin luulis osaavan hakea paikalle hoitajan, joka siitä jotain tietää.

[QUOTE="kiki";27737042]Jos ne ei oikeasti tiedä vastausta kun hoitavat vaan omien hoidokkien hanskat? Ovat voineet laskea mäkeäkin vuoroissa.[/QUOTE]

No tuossa tilanteessa ei omahoitajakaan tiennyt, kun ei ollut ollut pukemassa/riisumassa lapsia vaan huhuiltiin sitten vielä yhtä eri tätiä ja etsittiin niitä kissojen ja koirien kanssa. Siellä ollaan siis yhtä samaa ryhmää ja usein esim. lapseni on ollut jonkun muun tädin kanssa vaikka siellä mäessä, ei välttämättä sen omahoitajan. Samoin joku muu on usein nukuttanut lapseni jne. Mut toi kuulumisten kertominenko on jotenkin jaettu omahoitajien vastuulle?

Kaikki kertovat kuulumisia, nekin yrittävät, jotka eivät asioista tiedä (jos omahoitaja ei ole paikalla), jotain keksiä päivän kulusta. Toki on sanottu, että ensisijaisesti pitäisi lapsen asioista jutella omahoitajan kanssa, mutta ei sitä niin noudateta. Ehkä tuossa aloituksessa mainitsemassasi tilanteessa heillä oli "juttu kesken", eikä välihuomautus siksi saanut hyvää vastaanottoa. Ehkä huono syy, mutta kuitenkin. Ja joskus tosiaan vain se omahoitaja niistä hanskoista tietää, tosin muutkin yrittävät olla kyllä avuksi.

Aika omituista toimintaa. Kyllä meidän päikyssä kaikki kertovat lapseni kuulumisia. Monesti lasta hakiessani lapsen luovuttaa joku muu, kuin omahoitaja ja yleensä kertovat kuulumiset ja osaavat auttaa siinä missä omahoitajakin. Joskus voi olla niin, että lapseni luovuttaa sellainen hoitaja, joka on tullut myöhempään töihin tai on ollut toisen ryhmän puolikkaan toiminnassa mukana. Silloin tämä hoitaja on ystävällisesti kertonut, että ei ole meidän lapsen päivässä ollut mukana, mutta tietää lapsen ryhmän tehneen sitä ja tätä. Olen myös joskus hakenut lapsen niin, että eri ryhmän hoitaja on hänet luovuttanut ja on hänkin osannut kertoilla jotain lapseni päivästä.

Jos tota jatkuu pidempään, ottaisin ehkä omahoitajan tai päiväkodinjohtajan kanssa puheeksi.

Musta kuulostaa että vähän keskeytit toisten puheet tossa kun kenkiä riisuessa rupesit höpöttelemään. Se täti ehkä vaan hämmästyi. Meillä jos ei ole omahoitajaa paikalla niin joku muu ryhmän tädeistä kertoo mitä on päivän mittaan tehty ja miten on päivä sujunut, siis kun itse ensin kysyy.

[QUOTE="vieras";27737057]Meillä kyllä vastaa ihan jokainen, keneltä vaan kysyy; kaikki tietävät miten lapsen päivä on mennyt. Jos haluan tarkkoja tietoja (esim. kuinka pitkät päikkärit), ne löytyy yhden hoitajan vihosta sitten. Joka päivä tosin on tuo vihkollinen hoitaja tullut meitä vastaan ja kertonut, miten lapsella on päivä mennyt :)

Tuo teidän tarhan toiminta kuulostaa mun mielestä oudolta; jos ei ole tietoa lapsen päivän kulusta yhtään, niin luulis osaavan hakea paikalle hoitajan, joka siitä jotain tietää.[/QUOTE]

Ap:tä lainaan: "Hetken päästä paikalle tuli meidän omahoitaja, joka sitten mukavasti kertoi meidän lapsen kuulumiset..."

Hoitajaa on voinut myös vähän harmittaa, että niin selkeästi kuuntelit kahdenkeskistä keskustelua, kun samalla käydään kuitenkin läpi lapsen ongelmiakin päivän kulusta ja ne ei ap:lle kuulu.

Mä yleensä odotan että hoitaja saa jutun loppuun edellisen hakijan kanssa. Ei ole tapana mennä kommentoimaan väliin ja keskeyttämään muiden puhetta, johan lapsillekin opetetaan ettei sellainen ole kohteliasta. Enkä kyllä itsekään katsoisi hyvällä että joku toinen tulisi tunkemaan siihen väliin kun vaihdetaan kuulumisia meidän lapsista.

Meillä on pieni päiväkoti mutta ymmärrän kyllä ettei vaikka eskarin ope tiedä mitä meidän pienten ryhmässä olija on touhunnut. Isoista jutuista (kuten jos on vaikka loukannut jossain) kaikki kertovat.

Musta toi kuullosti siltä, että niillä kahdella muulla oli keskustelu sen toisen mukelon päivästä käynnissä.

Ei kun siinä oli hiljainen hetki silloin. En kenenkään päälle rientänyt puhumaan, vaan kun se toinen äiti ei vastannut mitään niin sitten sanoin että "sehän kivaa" jne. En nyt sentään niin törppö ole, että tunkisin väkisin jonkun tiiviin keskustelun lomaan. Siinä kuitenkin oli tilanne, että minä ja se toinen äiti oltiin aika vierekkäin ja hoitaja kauempana ja ketään en keskeyttänyt.

Meidän päiväkodissa ainakin on niin pienet tilat, että väkisisnkin ollaan siinä samassa keskustelussa muiden hakijoiden kanssa. Jos jotain arkaluontoista on tai halutaan jutella kahden kesken, pyydetään vanhempi yleensä muualle puhumaan. Minä haen lapseni melkein aina samaan aikaan erään toisen perheen kanssa, koska molempien lapset ovat puolipäiväisiä. Ja joka kerta siinä yhteisesti jaetaan kuulumiset ja jutustellaan. Ei erotella, että kelle nyt puhutaan tai kuka saa lapsen asiat kertoa. Ihmeellistä, jos ap:n päiväkodissa ei omahoitaja kerro lasta luovuttavalle hoitajalle lapsen kuulumisia, jotta hoitaja voi niistä kertoa vanhemmalle.

Oisko siinä ollut se että keskeytit heidän juttunsa..? Ja sekin voi olla että hoitaja vaivaantui että kuuntelit heidän juttuaan, kun noi kuulumisten vaihdot ovat yleensä ns. kahdenkeskeisiä juttuja, vaikkei siinä aina vaihdetakaan niitä arkaluonteisia asioita.

Minkälaisia arkaluontoisia asioita tarhassa hakutilanteessa kerrotaan? Meillä lapsi ollut 4kk tarhassa ja ei tule mieleen mitään.

[QUOTE="nekku";27737161]Minkälaisia arkaluontoisia asioita tarhassa hakutilanteessa kerrotaan? Meillä lapsi ollut 4kk tarhassa ja ei tule mieleen mitään.[/QUOTE]

Lapsen vaikeuksista, erityisistä perhejutuista, sairauksista, ihan mitä vaan sellaista lapseen liittyvää arkaluontoisempaa. Ei niistä siinä muiden ehkä kuunnellessa aleta avaamaan kunnolla mutta saatetaan sivuta asiaa, tyyliin; "miten tänään meni?" "no vähän paremmin mutta ei niin hyvin kuin eilen".

Valitettavasti olen ollut paikalla myös arkaluontoisia juttuja puhuttaessa (esim. joidenkin lasten huono käytös päivän aikana) ja silloin olen yrittänyt olla kuulematta mitään ja katsoa toisaalle ja olla kuin en oliskaan ja liuta sieltä pienestä eteisestä niin nopsaan kuin mahdollista...

Mutta kun yleisistä asioista juteltiin tänään niin, että oli ollut hiljaista heidän kuulumisten vaihdon välillä ja eivät olleet hoitaja ja tämä toinen hakija mitenkään katsekontaktissa tms, niin ajattelin sen yhteisen pulkkamäkireissun tavallaan kuuluneen mullekin.

Äh, en kyl enää tiedä mistään mitään. Taitaa olla etiketit hukassa sekä mulla että hoitajilla ja mulla vielä raskaushormonit sekoittaa päätä.

Tahtoisin vaan tietää, että kuuluuko sen omahoitajan vain kertoa kuulumiset ja onko yleensä niin? Tietysti kysymällä selviää, mutta tuntuu niin tyhmältä kysyä moista.

Tänä päivänä pienryhmätoiminta on melko yleistä useimmissa päiväkodeissa. Jos lapsesi päiväkodissa toteutetaan ko toimintaa systemaattisesti, kulkee lapsi omahoitajan mukana suuren osan päivää. Tällöin muut hoitajat eivät välttämättä osaa niin hyvin kertoa lapsesi päivästä, vaan omahoitajan ollessa paikalla hän kertoo.

[QUOTE="päikky";27737296]Tänä päivänä pienryhmätoiminta on melko yleistä useimmissa päiväkodeissa. Jos lapsesi päiväkodissa toteutetaan ko toimintaa systemaattisesti, kulkee lapsi omahoitajan mukana suuren osan päivää. Tällöin muut hoitajat eivät välttämättä osaa niin hyvin kertoa lapsesi päivästä, vaan omahoitajan ollessa paikalla hän kertoo.[/QUOTE]

Mutta kun välillä lapseni on ollut ihan muun hoitajan kanssa suurimman osan päivää, mutta silti omahoitaja kertoo...

siinä oli toisen lapsen kuulumisten vaihto menneillään. itse odotan aina omaa vuoroani ja taas hoitajana hoidan yhden lapsen keskustelun mielelläni rauhassa loppuun.

Kuka tahansa kertoo kuulumiset, mutta välillä ne toki voi olla sitäkin että xx:n (oman pienryhmän hoitaja) ryhmä teki sitä tai tuota, yksityiskohtaisia tietoja siitä miten toiminto sujunut ei luonnollisesti välttämättä saa hoitajalta joka ei ole ollut paikalla ko. toiminnossa.

Miten te jaksatte miettiä tollaisia, saati pahoittaa mieltänne?
Mua jos ei eka vastaan tuleva hoitaja kuuntele/osaa auttaa, niin etsin seuraavan.
Pääasia, että joku kertoo ne olennaisimmat.

Yhteistyössä