Onko yleistä, ettei ihmiset auta/välitä, jos jotain ahdistellaan tai raiskataan? Onko kellään kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen monesti täältä lukenut ja kerran lehdestä lukenut, ettei välttämättä kukaan ole auttanut, kun joku on joutunut raiskauksen/muun ahdistelun uhriksi, vaikka se olisi tapahtunut päiväsaikaan ja ympärillä olisi ollut ihmisiä. Musta sellainen ihminen ei ole paljon raiskaajaa parempi, joka ei soita edes poliisille tms. En voisi elää itseni kanssa, jos en olisi auttanut mitenkään.

No en todellakaan kyllä jaksa uskoa että jos joku raiskataan keskelläpäivää ja ympärillä on ihmisiä, kukaan ei auttaisi. Tämä maailma nyt tuskin sentään niin julma ja painajaismainen paikka on. Tai en ainakaan halua uskoa sitä. :mad:

mene sinä väliin, ja ota sitten esimerkiksi puukosta vatsaan tai saa itse pahoinpitelysyytteet.
minä en myöskään anna tekohengitystä spugeille vaikka laki määrää :xmas:

mene sinä väliin, ja ota sitten esimerkiksi puukosta vatsaan tai saa itse pahoinpitelysyytteet.

Minä en ole samaa mieltä. Toivottavasti ei kovin moni muukaan.

Jos saisin estettyä teinitytön raiskauksen, ja saisin siinä hötäkässä itse puukosta, niin tekisin sen kyllä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kyllä, itse olen ollut asemassa, jossa kimppuuni hyökkäsi eräästä porukasta yksi henkilö. Eräs mies kulki aivan vierestä ohi ja katsoi säälien, mutta ei tehnyt mitään! Yksi porukan henkilö kuitenkin bongasi läheiseltä tieltä poliisiauton, joten he pakenivat ja ihmeen kaupalla pelastauduin! Mikä tuuri! En paniikissa sanonut poliiseille mitään, vaikka ohi ajoivat, vaan suuntasin suorinta reittiä kotiin. Tästä on jo jokunen vuosi... Tämä on ihan tutkittu juttu, että moni ei oikesti tekisi tilanteessa mitään.

Ai et myöskään soita poliisille, jos näet, kun joku raiskataan? Se ei ketään vaaranna ja on jokaisen velvollisuus. Eiköhän monta ihmistä sitäpaitsi yhtä raiskaajaa kykene taltuttamaan ellei tällä ole asetta? Kyllä mä antaisin kelle tahansa tekohengitystä, jos se ihminen kuolisi muuten.

No en todellakaan kyllä jaksa uskoa että jos joku raiskataan keskelläpäivää ja ympärillä on ihmisiä, kukaan ei auttaisi. Tämä maailma nyt tuskin sentään niin julma ja painajaismainen paikka on. Tai en ainakaan halua uskoa sitä. :mad:

Tuosta on jo keskusteltu mm.
http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...-kesken-kirkasta-paivaa-seuraamaan/sivu2.html

Ei kukaan uskalla enää auttaa, kun siinä voi ihan oikesti lähteä oma henki. Se kun on todella yleistä muualla ja yleistymässä myös täälläkin. Ihmiset kun kollektiivisesti vaikuttaa maailmaan ja siten tuon tyyppiset asiat lisääntyy, kuten kaikenlainen pahoinvointi.

Minä en ole samaa mieltä. Toivottavasti ei kovin moni muukaan.

Jos saisin estettyä teinitytön raiskauksen, ja saisin siinä hötäkässä itse puukosta, niin tekisin sen kyllä.

Minä en. Mä en ottaisi sitä riskiä, että pelastessani jotakuta toista lapseni jäisikin äidittömäksi. Mutta en todellakaan vaan kävelisi ohi, vaan soittaisin poliisille ja jos siinä paikalla olisi monta muutakin ihmisitä, yrittäisimme yhdessä kiinnittää raiskaajan huomion ja karkottaa hänet. Vaikka sitten kivittämällä. Mutta jos raiskaajalla on jokin ase kädessä, mä en mene lähellekään.

Kyllä, itse olen ollut asemassa, jossa kimppuuni hyökkäsi eräästä porukasta yksi henkilö. Eräs mies kulki aivan vierestä ohi ja katsoi säälien, mutta ei tehnyt mitään! Yksi porukan henkilö kuitenkin bongasi läheiseltä tieltä poliisiauton, joten he pakenivat ja ihmeen kaupalla pelastauduin! Mikä tuuri! En paniikissa sanonut poliiseille mitään, vaikka ohi ajoivat, vaan suuntasin suorinta reittiä kotiin. Tästä on jo jokunen vuosi... Tämä on ihan tutkittu juttu, että moni ei oikesti tekisi tilanteessa mitään.

Kyllä mä luulen, että n.99% ihmisistä soittaisi poliisit tai tekisi jotain auttaakseen. Väliin ei ehkä kaikki uskaltaisi mennä. Jos vain kävelee ohi, kun jonkun kimppuun hyökätään, on enää turha vihata pedofiileja tai raiskaajia tai valittaa, jos itse joutuu uhriksi, kun ei ole itse sen parempi ihminen. Sama koskee niitä, jotka tietävät lasta/lapsia hyväksikäytettävän, mutta eivät ilmoita siitä poliisille.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22103104:
Mä muistan jostain lukeneeni, että poliisikaan ei suosittele sivullisten menemistä väliin juuri sen vuoksi, että siinä voi auttajalle käydä itselleenkin köpelösti, vaan että soitetaan hälytysnumeroon.

Niin, tottahan se varmaan on. Kyllähän se on tilanteesta kiinni että menisikö sitä oikeasti väliin.Tunteela ajateltuna menisin, järjellä en ehä ainaaan heti suoralta kädeltä.

Jos raiskaajalla ei olisi asetta, ja saisi muita mukaan häntä taltuttamaan,niin sitten varmasti menisin. Jos olisi pyssy tai puukko tms. aseena, eikä ketään muitamailla halmeilla, niin sitten ehkä olisi viisainta soittaa poliisille, ellei sitten löytäisi jotain miehenkörilästä auttamaan. Kammotus sentään, toivottavasti ei koskaan tule sellaista tilannetta eteen. :eek:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="vieras";22103191]Entä luotatteko siihen, että ikkunoista näkevät soittavat poliisille, jos joku hyökkää kadulla (esim. yöaikaan) kimppuunne? Mä luotan.[/QUOTE]
Kyllä mä aika pitkälle luotan tuohon. Itse lähdin muutama vuosi sitten apuunkin, kun kuulin ulkoa avunhuutoja.

Minä tekisin kaikkeni auttaakseni, vaikka sitä ei suositeltaiskaan. Toivon, että joku muu tekisi saman minulle, jos olisin pulassa. Jotenkin vaan luotan siihen,että ihmisiä liikkuu ja kaikki on hyvin. Luotan sitten ehkä liikaakin, mutta itse olen valmis auttamaan ja taistelemaankin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22103224:
Kyllä mä aika pitkälle luotan tuohon. Itse lähdin muutama vuosi sitten apuunkin, kun kuulin ulkoa avunhuutoja.

Mitä siellä silloin tapahtui? Mä ymmärrän sen, ettei mennä väliin ahdistelutilanteissa ym. mutta en kykene ymmärtämään, miksi joku ei soita poliisille. Se on musta anteeksiantamatonta. Luulisi ihmisten sen verran vihaavan seksuaalista väkivaltaa, että välittäisivät, kun joku semmosen uhriksi joutuu. Kävelisiköhän nämä samat ihmiset vaan ohi sillonkin, kun uhrina on lapsi.

[QUOTE="vieras";22103264]Mitä siellä silloin tapahtui? Mä ymmärrän sen, ettei mennä väliin ahdistelutilanteissa ym. mutta en kykene ymmärtämään, miksi joku ei soita poliisille. Se on musta anteeksiantamatonta. Luulisi ihmisten sen verran vihaavan seksuaalista väkivaltaa, että välittäisivät, kun joku semmosen uhriksi joutuu. Kävelisiköhän nämä samat ihmiset vaan ohi sillonkin, kun uhrina on lapsi.[/QUOTE]
Yksi nuori mies oli maassa ja kaksi humalassa olevaa miestä potki maassa makaavaa.

Kyllä soittaisin poliisille jos tilanne olisi sellainen etten muuten väliin voisi/uskaltaisi mennä. Riippuu todella paljon tilanteesta ja siitä olisinko itse esim. lasten kanssa liikkeellä vai yksin vaiko kenties miehen kanssa.

Todellakin myös toivon että jos itse joskus pulaan joudun, tulee joku väliin tai soittaa apua jos en itse pysty, en kuitenkaan luota siihen : /

Kynnys puuttua toisten elämään on suuri. Suomessa pienet lapset saavat kävellä vesistöihin hukkumaan ilman, että kukaan pysäyttää, vaikka heidät näkisikin.

Mua itseäni on monesti autettu vaikka on ollut kyse niinkin pienestä kuin pulsu tms. on ahdistellut mua bussissa. Joku on yleensä aina huutanut että jätä se tyttö rauhaan tms. Nykyään osaan vähän paremmin puolustaa itsekin itseäni, mutta teininä en uskaltanut.

Kamalaa kuvitella että kukaan ei tulisi auttamaan jos näkee jotakuta raiskattavan, vaikka niin taisi pari vuotta sitten täällä turussa käydä. Yöllä keskellä kaupunkia miesjoukko ahdisteli törkeästi, taisiko jopa raiskata sen naisen, ihmisten edessä ja kukaan ei mennyt väliin auttamaan. En nyt muista tarkkaan.

Itse vältän viimiseen saakka pimeään aikaan yksin kulkemista (pimeällä nyt kaikki epämääräiset tyypit kömpii koloistaan vetämään alkoholia ja ties mitä). Päivisin luotan vielä niin paljon ihmisiin etten osaa pelätä jääväni keskellä kaupunkia yksin jos joku hyökkää.

Itse varmastin soittaisin vähintään poliisille. Mutta tottahan se, jos kaksi isoa humalaista miestä hakkaa jotakuta niin ei tälläisen 50-kiloisen naisen väliinmeno aiheuta muuta kuin toisenkin uhrin.... Mutta apua voi aina hakea.

Voin omakohtaisesti sanoa, ettei alaikäisen kokema rajukaan seksuaalinen ahdistelu julkisilla paikoilla juurikaan ketään hetkauta, vaikka ko. lapsi hakisi aktiivisesti apua paikallaolijoista.

[QUOTE="vieras";22103119]Ai et myöskään soita poliisille, jos näet, kun joku raiskataan? Se ei ketään vaaranna ja on jokaisen velvollisuus. Eiköhän monta ihmistä sitäpaitsi yhtä raiskaajaa kykene taltuttamaan ellei tällä ole asetta? Kyllä mä antaisin kelle tahansa tekohengitystä, jos se ihminen kuolisi muuten.[/QUOTE]

tietenkin soitan, enhän minä niin sanonut. mutta väliin en menisi ja suurimmassa osassa tapauksissa, jossa ihminen sanoisi ko. tilanteessa menevänsä, ei hän oikeassa tilanteessa menisi :)

Voin omakohtaisesti sanoa, ettei alaikäisen kokema rajukaan seksuaalinen ahdistelu julkisilla paikoilla juurikaan ketään hetkauta, vaikka ko. lapsi hakisi aktiivisesti apua paikallaolijoista.

No miksi ihmeessä sitten ihmiset vihaavat pedofiileja ja raiskaajia sydämensä pohjasta ja uhoavat tappavansa nämä ja toivovat tietojen julkaisemista ja kivitystuomioita, jos eivät sitten tositilanteessa edes hälyytä apua?

[QUOTE="vieras";22103413]No miksi ihmeessä sitten ihmiset vihaavat pedofiileja ja raiskaajia sydämensä pohjasta ja uhoavat tappavansa nämä ja toivovat tietojen julkaisemista ja kivitystuomioita, jos eivät sitten tositilanteessa edes hälyytä apua?[/QUOTE]

Se on se harhaluulo, että "joku muu hoitaa".

Yhteistyössä