Onkohan äitimme jotenkin sekoamassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
On kyllä jo vuosikaudet harrastanut sitä, että aika ajoin keksii päässään jonkin jutun ja kehittää siitä hirveän riidan itsekseen. Se johon/joihin asia koskee tai liittyy niin ei osaa yleensä etukäteen edes aavistaa mitä on tulossa, kun (yleensä kiertoteitse) saa tiedon, että äiti on hurjana eikä aio enää koskaan pitää mitään yhteyttä.

Viimeksi siskoni sai vihat niskaansa, kun kielsi äitiämme antamasta suklaakakkua 11kk ikäiselle lapselle. Äitimme piti hurjan metelin siitä miten hän osaa lapsia kasvattaa ja on niin ja niin monta lasta jo kasvattanut niin varmaan tietää mitä voi lapsen suuhun pistää ja että ei aio olla enää tekemisissä jne draamaa. Mikä sitten meni taas itsekseen ajan kanssa ohi, kun sai kiukkunsa nieltyä eikä kukaan reagoinut.

Nyt parikymppisellä veljelläni (velipuolella) on tuparit, jonne on kutsuttu meidät kaikki sisarukset ja tietysti sitä hänen kaveriporukkaansa, jotka koostuu noin 18-22v nuorista. Itse olen pian 40v ja miesystäväni melkein 50v. Mieheni syntymäpäivät sattuu juuri tuolle tuparipäivälle ja olin järjestänyt siihen ohjelmaan, joten kauniisti kieltäydyin tuparikutsusta ja kerroin, että juhlimme mieheni syntymäpäiviä.

Nyt äitini nosti asiasta metelin. Emme kuulemma kohta ole kukaan tekemisissä keskenämme ja enkö osaa priorisoida ja järjestää asioita niin, että laitan veljeni tuparit etusijalle. No ensinnäkin sain tietää tupareista vasta paljon jälkikäteen, kun olin jo tehnyt suunnitelmat syntymäpäivälle. Ja kun äitini vittumaiseen sävyyn sanoi, että "mikä ihmeen syntymäpäivä se edes on, kun ei täytä pyöreitä. Ei sellaista juhlita." No minä tahdon kyllä juhlia rakkaan ihmisen kanssa ja ehkä yllättääkin hänet jotenkin.

Sitten äitini mesosi jo, että entäs jos hän kuolisi ja osuis hautajaiset samalle päivälle. Enkö voisi perua. Sanoin hänelle, että lienee hieman eri asia se.

Haastoi siis nyt aivan ihmeellisestä asiasta riidan. Mietin, että pitäisikö nyt perua muut suunnitelmat ja lähteä 150km päähän teinien keskelle katselemaan selvinpäin, kun ne ryyppää ja lähteä taas yöksi kotiin. En jotenkin jaksa uskoa, että sitä nuoriso-osastoa haittaa, että me puututaan kemuista.

Vai miten te toimisitte?

Se on sellaista keski-iän kriisiä.
Äitisi on varmaan aina ollut "perheenpää", tykkäisi pitää vieläkin kaikki narut käsissään, ja että kaikki asiat menisivät hänen kauttaan - kun eihän jotkut veljen tuparit kuulu hänelle millään tapaa, tai ei kukaan ainakaan hänelle ole tilivelvollinen tulemisistaan ja menemisistään!

Keski-iän kriisissä tajutaan oman aseman muuttuuminen, etsitään jotain tarkoitusta/tarpeelisuutta itselle perheessä, ja tajutaan oma krapaava kroppa ja kuoleman pelko.

Yksi mahdollisuus on, että äidilläsi on alkava muistisairaus. Niihin voi liittyä aggressiivisuutta ja persoonallisuuden muutoksia.

Esimerkiksi tässä linkissä on aiheesta jotakin:

http://www.tohtori.fi/?page=2134015&id=4950603

Voisitte varmaan sisarusten kanssa ja äitisi kanssa tietysti myös yrittää selvittää olisiko tästä kysymys. Jos kyse on muistisairaudesta, hyvissä ajoin aloitettu hoito voi helpottaa ja lievittää oireita ja tietysti myös helpottaa omaisia.

Se on sellaista keski-iän kriisiä.
Äitisi on varmaan aina ollut "perheenpää", tykkäisi pitää vieläkin kaikki narut käsissään, ja että kaikki asiat menisivät hänen kauttaan - kun eihän jotkut veljen tuparit kuulu hänelle millään tapaa, tai ei kukaan ainakaan hänelle ole tilivelvollinen tulemisistaan ja menemisistään!

Keski-iän kriisissä tajutaan oman aseman muuttuuminen, etsitään jotain tarkoitusta/tarpeelisuutta itselle perheessä, ja tajutaan oma krapaava kroppa ja kuoleman pelko.

Me sisaruksethan ollaan oltu aina läheisiä. Toki noi nuoremmat äitimme uudesta liitosta syntyneet on mua niin paljon nuorempia, että meillä väkisinkin on omat maailmamme. Ja isämme kanssa olimme läheisiä, hän kuoli vuosi sitten. Minähän en ole aikapäiviin ollut tilivelvollinen tekemisistäni äidilleni ja heidän eronsa jälkeen asuin isällämme.

En tiedä onko äitimme vain kaikessa yksinäisyydessään katkera. Ei ystäviä eikä mitään vakituista suhdettakaan ja mikään ei hänen mielestään mene kuin pitää.

Itse en jaksaisi tälläistä draamaa. Olen juuri saamassa elämääni järjestykseen pitkän ajan jälkeen. Viime vuonna hautasin isäni ja pappani, hoidin kaikki käytännön järjestelyt näihin liittyen. Lisäksi mieheni sairasti uusiutunutta syöpää. Ja sittemmin olemme eronneet. Oma elämäni on siis ollut todella isossa kaaoksessa niin en millään jaksa tälläisiä keksittyjä ongelmia.

Yhteistyössä