Onkohan ihan yleistä että sektiossa se puudutus alkaa

Tallamuspurkuna

Aktiivinen jäsen
10.04.2008
6 762
0
36
häviämään ennen kuin operaatio on ohi?

Minulle tuosta toisesta sektiosta alkoi puudutus kadota ja aloin tuntea kipua tuolla oikealla puolella mistä oli valtimo ( vai laskimo? ) auennut ja ommeltu kiinni. :/

Nyt kun vauva lähenee 8kk ikää ja vauvakuumettakin puskee päälle vaikka ei vielä kolmatta tehdäkään, niin tulee mietittyä tuotakin että uskallanko siihen enää ryhtyä :(

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Toisessa sektiossa alkoi varpaat jo liikkumaan leikkauspöydällä, mut en mä siltikään kipua vielä siinä vaiheessa tuntenut.

Minä tässä toisesa pystyin varpaita heiluttamaan ihan alusta asti. Mutta en tuntenut mitään kipua ennen kuin siinä vähän ennen loppua. Tuntu kipua just oikealla puolella ja sen tunsin kun niitä niittitikkejä laitettiin :x Se ei suoraan sattunut mutta oli paljon epämiellyttävämpää kuin ekasta sektiosta.

No ei varmaan kovin yleistä, mutta syystä tai toisesta epiduraali ei toimi kaikilla niin kuin pitäisi. Olen kuullut ennenkin, että vaikutus on lakannut kesken ja äiti on jopa tuntenut kuinka kursitaan kasaan... Tarkoituksena ei ollut pelotella, vaikuttamattomuus on harvinaista. Jos mietityttää, niin juttele asiasta esim. neuvolassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ei varmaan kovin yleistä, mutta syystä tai toisesta epiduraali ei toimi kaikilla niin kuin pitäisi. Olen kuullut ennenkin, että vaikutus on lakannut kesken ja äiti on jopa tuntenut kuinka kursitaan kasaan... Tarkoituksena ei ollut pelotella, vaikuttamattomuus on harvinaista. Jos mietityttää, niin juttele asiasta esim. neuvolassa.

Minä tunsin tuon myös, en nyt kivusta huutanut, sen verran olin puuduksissa mutta tunsin mm. niittitikkien laiton :/ Ja se kun siirrettiin leikkaussängyltä toiseen sänkyyn niin sattu ihan kamalasti :( Heti heräämössä tahdoin kipulääkettä, esikoisesta meni pitkään ennen kuin sattu niin paljon että olisin lääkettä tarvinut.

Spinaalipuudutuksessa tehtiin molemmat sektiot.

Kolme sektiota takana ja puudutus on toiminut hyvin. Tai ensimmäisessä sektiossa ei spinaali tehonnut ollenkaan, mutta koska kyseessä oli kiireellinen sektio ja epiduraali oli jo laitettu, niin lisäiltiin vain puudutetta sinne epiduraalitilaan ja leikattiin. Ja toimimattomuus huomattiin jo ennen kuin leikkaus aloitettiin, kun sillä märällä vanulla kosketeltiin ja kyseltiin tuntuuko. Ja jalkojanikin heiluttelin todisteeksi etten ole kunnolla puuduksissa :)

Kahdessa seuraavassa sektiossa spinaali onnistui kuten pitikin.

Jos spinaalipuudutus häviää kesken niin mitä sitten oikeasti tehdään? Minulla leikkaus oli niin loppusuoralla että vaikka anestesialääkärille sanoinkin niin ei ilmeisesti asialla mitään tehnyt. Annetaanko sitten jotain vahvaa kipulääkettä vai miten? Eihän sitä puudutettakaan sen jälkeen enää voi lisätä.

Mulla kolmannessa sektiossa alkoi tunto palata. Kipua en tuntenut, mutta jalkoja pystyin liikuttaa ja muutenkin. Kahdessa ekassa ei ehtinyt häipyä. Sain jotain kipulääkettä siinä sitten. Kolmas sektio oli mulla kaksossektio ja aikaisempien sektioiden takia oli kiinnikkeitä paljon ja joku lihas tai kalvo tms. repaleina, joten niidenkin takia meni melkein 1,5 tuntia, ennen kuin pääsin heräämöön.

Mulla taas puudutus rupes kunnolla vaikuttamaan vasta tikattaessa, mut ei ollu aikaa odotella. Heiluin vielä ku heinäseiväs niistä lääkkesitä, ku olin jollekki vähän herkkä. Ja sattuu muuten aika saakutisti, ku maha viillettään auki. :x Onneks oli epiduraali pohjalla. Toinen puoli oli sentään lähes tunnoton... Toinen ei. Ja huomautin kyllä. |O

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Ei ole tapahtunut tuota kummassakaan sektiossa, mutta kahdella tutulla on tosissaan puudutus alkanut hävitä kesken leikkauksen. :/

Mulla alko hävitä puudutus myös sektiossa ja kun sen kerroin miltä tuntui niin nukuttivat mut kiireen vilkkaa,ite en sitä edes tajunnut kun vasta seuraavana päivänä että mut oli nukutettu....ku ihmettelin että kun kurkku kipee niin kätilö sanoi että yleensä on arka kun on ollut hengitysputki...ja siinä vasta tosiaan selvis että mut oli nukutettu

Yhteistyössä