Onkohan mango "yleisesti allergisoiva"..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailijaaaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailijaaaa

Vieras
Tietääkö joku aiheuttaako mango usein allergiaa vai onko harvinainen allergian aiheuttaja..? Neuvolasta ehdottivat sitä, kun pitäisi saada jotain hedelmää lapsen ruokavalioon. Päärynää on saanut jonkin aikaa mutta ei uppoa juurikaan. Kaupan soseena meinasin antaa kun mango ei muutenkaan ole itselle oikein tuttu hedelmä. Rupesin sitten vain miettimään onko kuinka allergisoiva.. Vaikka voi kai sitä allerginen olla mille vaan ja eihän sitä mitään suositella välttämään allergian pelossa, mutta ollaan niin alussa soseiden maistelussa vielä että ottaisin mieluiten alkuun niitä vähemmän allergisoivia.

Kai nuo eksoottidten hedelmien allergiat on vähenemään päin juuri siitä syystä että niitä tarjotaan hyvissäajoin. Myöhäinen altistaminen nimenomaan lisää allergioita..

Mut siis niin, toinen pointti on se että sellaiset ruoat joille lapsi on jo altistunut raskauden aika a ja rintamaidon kautta ovat sitten todennäköisemmin lapselle sopivia. Itse en ole nähnyt tarpeelliseksi mangoa antaa kun tosiaan se ei perheen ruokavalioon kuulu vaan annan sellaisia ruokia mitä muutenkin syömme

Eräs eniten allergisoiva on sitrushedelmät.

Mun vauva on allerginen omenalle, mutta päärynä sopii. Mango sopii myös. Mustikalle sen sijaan on allerginen. Oikeastaan kokeilemalla sen näkee, mikä omalle vauvalle sopii. Seuraamalla oksentaako, tuleeko näppyjä naamaan, alkaako itkemään = allergia.

Niin, kai se pitää vaan kokeilla.:) Olen vain huomannut että olen jostain syystä vähän arka kokeilemaan uusia ruoka-aineita, ts. mietityttää aina tuleeko jotain oireita. Vaikka ei ole mitään allergioita ruoka-aineille itsellä eikä lapsen isällä eikä tietääkseni ole ollut lapsenakaan =) Tähän mennessä ei ole mistään tullut mitään erikoista paitsi maissi jätettiin myöhemmälle kun koski pienellä mahaan niin paljon. Mutta eipä kai näistä yleensä mitään vakavaa tule eli huomenna voisi sitä mangoa sitten maistattaa..

Yhteistyössä