Onkohan minulla äidinkieli pikkuisen hakusessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja säpäle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

säpäle

Aktiivinen jäsen
27.03.2011
4 563
2
38
Minulta on tainnut mennä kyllä koulussa ohi sellaiset tunnit, joissa esimerkiksi istuja ei tarkoita samaa asiaa kuin henkilö, joka istuu. Ratsastaja ei ole henkilö, joka ratsastaa. Punapaitainen ei ole sama asia, kuin henkilö, jolla on punainen paita. Pahoinpitelijä ei ole sama, kuin henkilö joka pahoinpitelee jotakuta. Kiintymysvanhempi ei ole sama asia, kuin henkilö, joka noudattaa kiintymysvanhemmuuden oppeja ja liputtaa näiden puolesta.

Onko tosiaan joku kielellinen jippo, jonka mukaan nämä eivät pädekään?

Alkuperäinen kirjoittaja Täh??;26344516:
En ymmärrä ollenkaan, mitä ajat takaa.

Minulle on nyt tässä parin päivän sisällä parissa eri yhteydessä sanottu, että nämä asiat eivät tarkoita samaa asiaa. Olenko ainoa, joka ei ole tiennyt tällaista?

Ei vaan noiden ketjun älypäät eivät näe metsää puilta.

Älä sure. Oikein huvitti lukea tuota ketjua, jossa yritit rautalangasta vääntää, mutta raukat eivät tajua kun on vain lusikalla annettu.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26344542:
Minulle on nyt tässä parin päivän sisällä parissa eri yhteydessä sanottu, että nämä asiat eivät tarkoita samaa asiaa. Olenko ainoa, joka ei ole tiennyt tällaista?

No jos sinua lohduttaa, niin et ole yksin, enpä itsekään ole moista tiennyt,
mutta olisi kiva kuulla, mitä ko. käsitteet sitten tarkoittavat. :9

No onhan tuo vähän kömpelö sananrakennus. Onko alakautta synnyttänyt äiti alakautta-äiti. Onko makaroonista tykkäävä lapsi makaroonarilapsi? Onko feng sui-oppien mukaan sisustava nainen feng-sui nainen?

Muutakman noista sanapareista kyllä ymmärrän esim:
-"istuja" tarkoittaa vaikka vankilassa tuomiotaan kärsivää siis istuu vankilassa, vaikka ei siellä koko aikaa istuta,
- "ratsastaja" tarkoittaa vähän samaa kuin siipeilijä, mennä jonkun muun ohella, siivellä vähän niin kuin ilmaiseksi, ei tee itse hommiaan, käyttää muita hyväkseen jne...
- "punapaitainen" voi viitata poliittiseen puolueeseen, tosin ainakaan Suomesa tätä ei enää oikeastaan käytetä, mutta jossain kauko-Idässä (Thaimaassa?) vastaava nimitys oli käytössä juuri tässä keväällä.

Pahoinpitelijälle ja kiintymysvanhemmalle en kyllä keksi mitään muuta selitystä, mutta ehkä ne olivatkin vain tuulesta temmattuja ja jatkoesimerkkejä. Ja näillä sanoillahan on aina tarkka konteksti eli ne määritellään lauseyhteydessä tarkoittamaan eri asiaa kuin yleensä ja se pitäisi kyllä kouluja käyneen ihmisen huomata, vaikka olisikin muutama äidinkielen tunti jäänyt väliin. Ihan yleissivistykseen kuuluvat.

[QUOTE="...";26344585]No onhan tuo vähän kömpelö sananrakennus. Onko alakautta synnyttänyt äiti alakautta-äiti. Onko makaroonista tykkäävä lapsi makaroonarilapsi? Onko feng sui-oppien mukaan sisustava nainen feng-sui nainen?[/QUOTE]

No jos on olemassa käsite kiintymysvanhemmuus, miten kömpelö ilmaisu sitten on käyttää jostain henkilöstä sanaa kiintymysvanhempi.

Muutakman noista sanapareista kyllä ymmärrän esim:
-"istuja" tarkoittaa vaikka vankilassa tuomiotaan kärsivää siis istuu vankilassa, vaikka ei siellä koko aikaa istuta,
- "ratsastaja" tarkoittaa vähän samaa kuin siipeilijä, mennä jonkun muun ohella, siivellä vähän niin kuin ilmaiseksi, ei tee itse hommiaan, käyttää muita hyväkseen jne...
- "punapaitainen" voi viitata poliittiseen puolueeseen, tosin ainakaan Suomesa tätä ei enää oikeastaan käytetä, mutta jossain kauko-Idässä (Thaimaassa?) vastaava nimitys oli käytössä juuri tässä keväällä.

Pahoinpitelijälle ja kiintymysvanhemmalle en kyllä keksi mitään muuta selitystä, mutta ehkä ne olivatkin vain tuulesta temmattuja ja jatkoesimerkkejä. Ja näillä sanoillahan on aina tarkka konteksti eli ne määritellään lauseyhteydessä tarkoittamaan eri asiaa kuin yleensä ja se pitäisi kyllä kouluja käyneen ihmisen huomata, vaikka olisikin muutama äidinkielen tunti jäänyt väliin. Ihan yleissivistykseen kuuluvat.

Nuo ensimmäiset kolme olivat tuulesta temmattuja, eikä niissä ollut siis mitään piilomerkitysten kaivelua. Kaksi viimeistä sen sijaan ovat sellaisia termejä, joissa olen kuulemma ollut ihan hakoteillä.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26344613:
No jos on olemassa käsite kiintymysvanhemmuus, miten kömpelö ilmaisu sitten on käyttää jostain henkilöstä sanaa kiintymysvanhempi.

No en ole kyllä kuullutkaan tuollaista termiä. En kyllä haluais tulla kutsutuksi kiintymysvanhemmaksi, vaikka olisinkin samaan mieltä siihen liittyvistä asioista tai noudattaisin niitä tai jotain niistä. Olisin silti ihan vaan tavallinen vanhempi niinkuin ennenkin.

• Tykkää
Reactions: vrs

Yhteistyössä