Onkohan mulla diabetes, kun yölläkin pitää herätä juomaan ja pissalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rollolainen

Vieras
Mua janottaa valtavasti ja hetkessä juon noin 4 dl vettä keralla. Kusella käyn jatkuvasti, noin tunnin välein. yölläkin noin 2-3 tunin välein. Mua väsýttää koko ajan. Ennen olin aamuihminen ja nyt oon aamusin tosi väsynyt,en jaksaisi nousta millään....myös olen kovin ärtynyt .

Täytynee soittaa huomenna lääkäriin että pääsisin testiin.

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja tripptrapp:
mulla oli ihan samanlaisia oireita ja söin todella paljon,koko ajan oli nälkä. Diabetes1 nyt 5 vuotta.

mulla on jatuvasti jano, ei nälkä. Mutta ylipainoa on jonkun verran

Ni jos on d2,ni siin kai on vähän erilaiset oireet ja ylipainohan vaikuttaa siihen. Mut sitä voi hoitaa myös pelkällä ruokavaliolla,jos ei kovin pahaks oo ehtiny mennä. Suosittelen kyl heti ku mahdollista käydä siel lääkäris.

Alkuperäinen kirjoittaja he:
Tai oot raskaana :D

Jos pissamäärät on suuria, niin sit ei täsmää raskauteen... Sillonhan rakolle jää vähempi tilaa ja siks tarvii juosta pissalla usein. Onko jatkuva jano (normaalista nesteytyksestä huolimatta) raskausoire?

Mulla on noita oireita kans, paitsi että pystyn yleensä sinnitteleen 7h unet asentoo vaihtamalla. Sit tosin onki aamulla kupla otassa ja vessareissu KESTÄÄ. :D Ei tosiaankaan kivaa. Nyt kun juon n. 5-6 litraa päivässä, pysyy olo aika normaalina. Jatkuva jano on, mut sen kans pystyy elämään... Ei o hallitseva tunne, jos nesteytys on riittävä. Vesitystautia epäillään. Paastoarvo ja pitkäaikassokeri oli normaalit, joten diabetesta mul ei ole.

Mars lääkärille siis ja vaadit perusteellisia tutkimuksia, jos eivät meinaa ottaa vakavasti. Ite pääsin diabeteshoitajan kautta nopsaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:

Jos pissamäärät on suuria, niin sit ei täsmää raskauteen... Sillonhan rakolle jää vähempi tilaa ja siks tarvii juosta pissalla usein. Onko jatkuva jano (normaalista nesteytyksestä huolimatta) raskausoire?

Mulla on noita oireita kans, paitsi että pystyn yleensä sinnitteleen 7h unet asentoo vaihtamalla. Sit tosin onki aamulla kupla otassa ja vessareissu KESTÄÄ. :D Ei tosiaankaan kivaa. Nyt kun juon n. 5-6 litraa päivässä, pysyy olo aika normaalina. Jatkuva jano on, mut sen kans pystyy elämään... Ei o hallitseva tunne, jos nesteytys on riittävä. Vesitystautia epäillään. Paastoarvo ja pitkäaikassokeri oli normaalit, joten diabetesta mul ei ole.

Mars lääkärille siis ja vaadit perusteellisia tutkimuksia, jos eivät meinaa ottaa vakavasti. Ite pääsin diabeteshoitajan kautta nopsaan.

mä en pysty nukkumaan kuin enintään 5 tuntia käymättä pissalla. Olen useinkin heräillyt öisin, mutta silti olen aamuisin ollut pirteä, nyt en jaksaisi millän nousta.
Tänäänkin tyäharjoittelupaikassa pomo kysyi että olenko nukkunut koko linkkarimatkan( matka kestää noin 15 minuuttia). Olin herännyt noin 2 tuntia aiemin ja olin vielä ihan vasta heränneen näköinen.

mä en pysty nukkumaan kuin enintään 5 tuntia käymättä pissalla. Olen useinkin heräillyt öisin, mutta silti olen aamuisin ollut pirteä, nyt en jaksaisi millän nousta.
Tänäänkin tyäharjoittelupaikassa pomo kysyi että olenko nukkunut koko linkkarimatkan( matka kestää noin 15 minuuttia). Olin herännyt noin 2 tuntia aiemin ja olin vielä ihan vasta heränneen näköinen.

Mä meen puolitaöin suunnilleen nukkuun ja siinä kolmen-neljän jälestä alan heräillä. Nousen vessaan jos jaksan, mut yleensä oon ihan poikki. Tietyssä asennossa pissahätä ei tunnu selkeesti ja saan taas jatkettua unia. Seittämän tienoilla on sit jo pakko käydä. Päiväsaikaan tarvii käydä keskimäärin tunnin-puolentoista välein.

Mulla on kans aamulla nouseminen vaikeeta, koska heräilen yöllä paljon. Aamupäivän aikana jos ei tuu juotuu tarpeeks, on vetämätön olo koko päivän. Nestevajauksen seurauksina on lukuisia oireita, joista päänsärky yleisin. Ei päivää ilman pääkipua, vaikka joisinki ton 5-6 litraa... Jossain vaiheessa tulee kipupiikkejä joka tapauksessa.

Oon ravannu labrassa kokeissa ja ootan tuloksia sisätautilääkäriltä. Lähete neurologille on myös, koska iso osa oireista on sen heiniä. Turhauttavaa, kun tällasen asian selvittäminen on noin monimutkasta ja hidasta. Oon silti tosi tyytyväinen, että tutkivat kunnolla ja ovat ottaneet aikoja kattoessa kokonaistilanteen huomioon.

Tuota raskauden mahdollisuuttakin oon miettiny, mut se on tosi epätodennäköstä. Välillä tulee mieleen melkosia kauhukuvia, mut en haluu uskoo mistään vakavasta olevan kyse. Yritän asennoitua positiivisesti ja toivon parasta. Murehtia ehtii myöhemminki, jos siihen ilmenee aihetta.

Ootko kiinnittäny huomioo mahdollisiin muihin oireisiin ja tarkkaillu juomias nestemääriä, ehkä mitannu virtsamääriäkin? Muistiinpanoista voi olla paljonki hyötyä lääkärille mennessä. Toivottavasti tuo sunkin tilanne selviää pian.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No olet tätä ennenkin kysellyt ja siihen on vastattu mutta et ota neuvosta vaaria.

Linkki kiitos. :)

Ehkä ei tullu sellasia vastauksia, jotka ois tuntunu mahollisilta... Itekin kerran kyselin mistä mun oireet oi johtua ja kilpirauhasjuttuja ja diabetesta epäiltiin. Vaan kun ei o mulla kumpaakaan. Joskus kantsii yrittää kysellä uudestaan, jos vaikka sattuu sellanen lukemaan, jolla on vastaavia oireita ja ehkä antaa uusia vaihtoehtoja siitä mistä voi olla kyse. Epätietosuudessa eläminen on turhauttavaa ja ite ainakin jostain syystä vähättelin oireita kauan... Sit vasta menin lääkäriin, kun arjesta selviytyminen selkeesti heikkeni ja olin saanu jo vähän tietoo mistä vois olla kyse. Osaa sillon kyselläkin paremmin, jos itellä on edes joku epäilys ja täytyyhän sitä osata kertoakin mahdollisimman tarkasti oireista. Ite kiinnitin joihinki oireisiin huomioo vasta tk-lääkärillä käynnin jälkeen, joten ennakkoon pohdiskelu ei o turha juttu.

No olet tätä ennenkin kysellyt ja siihen on vastattu mutta et ota neuvosta vaaria.

Linkki kiitos. :)

Ehkä ei tullu sellasia vastauksia, jotka ois tuntunu mahollisilta... Itekin kerran kyselin mistä mun oireet oi johtua ja kilpirauhasjuttuja ja diabetesta epäiltiin. Vaan kun ei o mulla kumpaakaan. Joskus kantsii yrittää kysellä uudestaan, jos vaikka sattuu sellanen lukemaan, jolla on vastaavia oireita ja ehkä antaa uusia vaihtoehtoja siitä mistä voi olla kyse. Epätietosuudessa eläminen on turhauttavaa ja ite ainakin jostain syystä vähättelin oireita kauan... Sit vasta menin lääkäriin, kun arjesta selviytyminen selkeesti heikkeni ja olin saanu jo vähän tietoo mistä vois olla kyse. Osaa sillon kyselläkin paremmin, jos itellä on edes joku epäilys ja täytyyhän sitä osata kertoakin mahdollisimman tarkasti oireista. Ite kiinnitin joihinki oireisiin huomioo vasta tk-lääkärillä käynnin jälkeen, joten ennakkoon pohdiskelu ei o turha juttu.

Hellalettas nimimerkillä ollut ihan samasta aiheesta kyse.

Jos tätä asiaa on aikaisemmin kyselty, niin tapaus ei taida olla todellinen.
I- tyypin diabeteksen kohdalla olis kyllä pipaa- auto jo tullut, koska sokerit olisivat niin korkeella että olis jo koomassa.

Jos vaan syöt liikaa makeaa tai jotain muuta joka janottaa? Meillä oli vkl koko päivän juhlat ja söin jos jotakin kakkua ym. Seuraavana yönä heräsin poikkeuksellisesti 4 kertaa juomaan, ja tottakai vessaankin sitte.

I- tyypin diabeteksen kohdalla olis kyllä pipaa- auto jo tullut, koska sokerit olisivat niin korkeella että olis jo koomassa.

Minä ainakaan piipaalla lähtenyt! Verensokerit oli sairaalaan mennessä "vaan" 28. Vuosia oli hoitamattomana ladatyypin dm1.

No just! :headwall:

Ensinnäkään kaikilla sairastuminen ei tapahdu hetkessä eikä johda nopeesti kriittiseen tilanteeseen. Toisekseen kyse voi olla muustakin ku diabeteksesta. Kuten aikasemmassa viestissäni mainitsin, mulla on vastaavia oireita ja kyse jostain muusta ku kilpirauhasen vajaa-/ liikatoiminnasta tai diabeteksesta. Aikanaan selvinnee mistä. Ja vaikka oireilua on jatkunu viikkotolkulla, jopa kuukaustolkulla, niin edelleen oon hengissä ja jopa kohtalaisen toimintakykynen... Ei mulla hengenhätää ole, mut toki mäkin mielelläni mahdollisimman pian tahtoisin tähän asiaan selvyyden ja pääsisin oireilusta eroon. Tutkimukset kestää, sille ei mahda mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikachu:

Minä ainakaan piipaalla lähtenyt! Verensokerit oli sairaalaan mennessä "vaan" 28. Vuosia oli hoitamattomana ladatyypin dm1.

Mun veljellä todettiin diabetes 25-vuotiaana ja lääkäri oli kauhistellut silloin nillä verensokeriarvoilla, että olisi ihan hyvin voinut olla koomassa, ja oli kysynyt tuliko veljeni ambulanssilla sairaalaan (oli siis ajanut omalla autolla).

Alkuperäinen kirjoittaja Pikachu:

No et varmaan tuolla 28 arvolla, ei lapsenikaan.
Prosessi on kuitenkin niin lyhyt kun ensi oireet alkaa (meillä vajaa 2 viikkoa), että jos tästä on aikaisemminkin kyselty, niin varmaan on sokerit olleet jo niin korkeat, että on ollut pakko mennä hoitoon.

Jos vaan syöt liikaa makeaa tai jotain muuta joka janottaa? Meillä oli vkl koko päivän juhlat ja söin jos jotakin kakkua ym. Seuraavana yönä heräsin poikkeuksellisesti 4 kertaa juomaan, ja tottakai vessaankin sitte.

Joka päivä vai. Tuskin? Eikä tällaista ole ennen ollut. Alkanut noin 2 viikkoa sitten tämä jatkuva janottaminen. Siis IHAN koko ajan on jano. Juon kerralla noin 4 dl vettä ja kun herään yössä noin 3-5 kertaa niin yön aikana jo juon aika paljon. Nytkin on jano vaikka join noin vartti sitten 2dl vettä.
vessassa pitää käydä tunnin välein,joskus useamminkin, ku tuntuu että rakko halkeaa.

Olen nyt tämän kahden vkiikon aikana herännyt JOKA yö vähintään kolme kertaa kun tuntuu että kuolen janoon ja kerralla juonut ainakin sen 4dl.

Joka päivä vai. Tuskin? Eikä tällaista ole ennen ollut. Alkanut noin 2 viikkoa sitten tämä jatkuva janottaminen. Siis IHAN koko ajan on jano. Juon kerralla noin 4 dl vettä ja kun herään yössä noin 3-5 kertaa niin yön aikana jo juon aika paljon. Nytkin on jano vaikka join noin vartti sitten 2dl vettä.
vessassa pitää käydä tunnin välein,joskus useamminkin, ku tuntuu että rakko halkeaa

Ei se selviä täällä palstalla onko sulla diapetes! Lääkärissä se luultavammin todetaan noilla oireilla!

Ja eri nikillä jo tätä samaa asiaa aikoinaan kyselit.

Uskomatonta, kuinka jotku viittii seurata mitä toinen kysyy ja millä nikillä!!

Joo, mutta mulla myös samoja oireita. Vettä menee noin 5-6l päivässä, vessassa saa juosta, kilpirauhasarvot vähän koholla, mutta ei hälyttävästi (2 kertaan otettu kokeita, joku T3V arvo oli hieman korkeempi raja-arvoa), paastosokeri hyvin vähän koholla. Lisäksi mulla on myös akillesheijasteet molemmin puolin vilkkaat. Mulla myös sisätautilääkäri katsoo tulokset ja huomenna pitäisi lääkärin mulle soitella, laittaako lähetteen neurolle. Tai se kyllä sano et joka tapauksessa laittas mun paprut neurolle, saavat siellä päättää, ottavatko lisätutkimuksiin. Välillä huolettaa kovasti enkä saa unta millään kun mietin vaan, mikä ihme mua vaivaa ja ku se lääkäri ei suostu sanoo yhtään mitään, mitä epäilee.

Yhteistyössä