Onkohan mun lapsi saanu neuvolassa väärät rokotteet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tartsika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tartsika

Vieras
Halusin lapselle annettavan vain rota-, ja yhdistelmärokotteen (kurkkumätä, jäykkäkouristus, polio, aivokalvontulehdus, hinkuyskä). Pneumakokkirokotetta ei annettu, ja neuvolan tätikin oli sitä mieltä ettei se ole välttämätön.

Nyt kun selailin neuvolakorttia, niin siellä rokotusmerkinnöissä lukee annettuna vai rotat, ja Synflorix. Jäin ihmettelemään tota Synflorixia, joten googletin ja löysin tällaisen linkin:

Synflorix

Onko tässä nyt käynyt niin että on annettu väärä rokote? Jos on niin soitan huomenna kun on puhelinaika ja oon todella, TODELLA vihainen.

[QUOTE="joko";26269312]väärä rokote tai sitten on kirjoittanut korttiin väärin.[/QUOTE]

juu vaikeapa se meidän on tietää kummasta on kyse. terkkari on ehkä kuitenkin merkannut sen koneelle oikein vaikka korttiin väärin, joten soittaminen kannattaa. ja jokatapauksessa koneelta pitäis löytyä se rokotteen eränumero jonka perusteella ainakin selviää kummasta on kyse, vaik ois koneellakin nimi väärin

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
[QUOTE="terkku";26269336]Kyllähän ne rokotteet merkitään tietojärjestelmään, jonne laitetaan tarkasti ylös mm eränumerot ja muut tiedot.[/QUOTE]

Okei. No täytyy soitella kun tilaisuus tulee..

[QUOTE="vieras";26269332]juu vaikeapa se meidän on tietää kummasta on kyse. terkkari on ehkä kuitenkin merkannut sen koneelle oikein vaikka korttiin väärin, joten soittaminen kannattaa. ja jokatapauksessa koneelta pitäis löytyä se rokotteen eränumero jonka perusteella ainakin selviää kummasta on kyse, vaik ois koneellakin nimi väärin[/QUOTE]

ja jossei näillä keinoin selviä nii verestä voi kai ottaa vasta-ainetestejä että mitä taudinaiheuttajaa varten on vasta-aineita. tietysti vauvasta ei mielellään verinäytettä oteta jos ei pakko oo..

Oli siellä kortissa sittenkin merkintä siitä yhdistelmästä, mutta siitä huolimatta oli lapsi saanu pneumokokkirokotteen vasten mun tahtoa vaikka asiasta yhdessä sovittiin.

Puhelimeen san sijaisen, joka oli sitä mieltä että se vakituinen terkka on varmaan luullut mun suostuvan pneumokokkiin kun halusin sen yhdistelmärokotteen laitattaa. Sijainen lupasi ottaa yhteyttä siihen terkkariin ja soittaa mulle tällä- tai ensi viikolla.

Valitusta mietin varmaan enemmän sitten kun muhun otetaan neuvolasta yhteyttä. Mutta jos aion sen tehdä, niin otanko yhteytta tk.seen jossa neuvola on, vai suoraan kaupunkiin? Ja voiko tästä vaatia jotain hyvitystä? Rikosilmoitusta en halua tehdä koska (valitettaviakin) virheitä sattuu, eikä kuitenkaan ole hengenvaarallinen asia kyseessä.

Ja ihmettelijöille vastauksena, olin epäileväinen rokotuksien suhteen kun luin tämän:
Rokoteasiantuntija: 'En ikin

Neuvolan tädin kanssa asiaa yhdessä mietittiin ja sovittiin tosiaan vaan rotasta sekä yhdistelmärokotteesta, ja sanoi myös että pneumokokkirokote ei ole välttämätön kun ei _kuulemma_ ole ollut rokotusohjelmassa niin kauaa että olisi varmaa tietoa voiko siitä tulla jotain haittoja hyötyjen lisäksi. Näillä perusteilla päätin ettei rokotetta laiteta.

Virheitä sattuu joo, mutta tuollaisessa asiassa EI SAA virhettä sattua. Se että rokote on oikea pitää tarkistaa huolellisesti ja vielä uudelleen tarkistaa, lisäksi vielä pitää aina kysyä rokotettavalta että hän (tai vanhemmat) halusivat juuri tämän rokotteen.
Mietippä jos syy rokottamattomuudelle olisi ollut esim. lapsesi on allerginen rokotteelle ja menee vaikkapa shokkiin?? Tai rokote olisi ollut sikainfluenssa rokote ja lapsesi olisi saanut siitä narkolepsian? Eli tuollaista virhettä vaan ei saa sattua.

Kai muuten olet varannut jo ajan sen yhdistelmä rokotteen laitolle, kun kerran lapsesi ei ole sitä saanut? Siinä on muistaakseni aika tiukat rajat kuinka usein se pitää laittaa että teho säilyy.

Kai muuten olet varannut jo ajan sen yhdistelmä rokotteen laitolle, kun kerran lapsesi ei ole sitä saanut? Siinä on muistaakseni aika tiukat rajat kuinka usein se pitää laittaa että teho säilyy.

Huomasinkin että se yhdistelmäkin on annettu, joten sen puolesta ei hätää. Soitan kyllä kaupungin potilasasiamiehelle ja kysyn vähän neuvoja kuinka mun tässä asiassa kannattaa toimia kunhan ne sieltä neuvolasta ottavat yhteyttä.

Etkö sitten huomannut että annetiinkin 2 piikkiä yhden sijaan? eikö siinä vaiheessa yhtään asia ihmetyttänyt?

Täytyy myöntää että mä en noista rokotuksista tiedä paljoakaan, etten osannu ihmetellä sitä toista piikkiä, vaan luulin sillä hetkellä että se yhdistelmä laitetaan molempiin jalkoihin. Enkä osannut edes kuvitella että siinä samalla tuikataan rokote jota en lapselleni halunnut. Tässä vaiheessa kyllä ihmettelen miten sitä onkin voinu olla niin typerä ettei ole tajunnu. :headwall:

Yhteistyössä