onkohan tää ihan normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
aloin vaan tässä miettiä meidän lasten ns ongelmia. molemmilla ollut vaikeuksia oppia puhumaan, toiselta puuttui 6-vuotiaaksi asti täysin r, s ja d ja puhe oli muutenkin sammaltavaa, puuroista. esikoinen änkytti pahasti 7-vuotiaaksi saakka. kuopus oppi hälyttimen avulla yökuivaksi vasta 6-vuotiaana.. esikoinen on nyt kolmannella ja koko koulussa käynnin ajan on ollut ties mitä ongelmaa oppimisen kanssa. vaikeimmat on lukeminen ja luetun ymmärtäminen sekä enkku..

siis aloin vaan miettiä että miten meillä on molemmille lapsille siunaantunut tälläisiä oppimiseen liittyviä ongelmia? olemme ihan tavis perhe, autamme läksyissä, juttelemme paljon ym ym siis ihan normaalia. miksi siis tälläisiä ongelmia lapsilla?

lapset nyt kolmannella ja eskarissa.

Se on kyllä jännä juttu..Yhdellä sukulaisperheellä aikalailla sama juttu kuin teillä. Heillä neljä poikaa ja kaikilla ollut vaikeuksia puhumaan oppimisessa yms. Omilla lapsilla taas ei ole ollut vaikeuksia missään. Poika on nyt eskarissa, kaikki kirjaimet sanoo ja on nyt nyt oppinut lukemaan. Tyttö on nyt 2v7kk ja on puhunut jo todella kauan ja ihan oikein, r-kirjain vielä tulee aika huonosti. Pienimmästä ei kyllä vielä tiedä kun hän on vasta 8kk. :D
Mutta se on kyllä jännä juttu että mistä se johtuu että toisessa perheessä kaikilla lapsilla on paljon puhumisen yms kanssa ongelmia.
Onko teillä luettu paljon lapsille?

Onko sinulla tai miehelläsi oppimisvaikeuksia? Niiden ei tarvitse olla pahoja, mutta onko teillä ollut vaikeuksia kielissä tai matematiikassa? Entä onko kummallakaan vaikeuksia hahmottaa suuntaa, tunnistaa oikeaa ja vasenta? Meillä on periytyvää lukihäiriötä suvussa ja se on monella näkynyt pieninä asioina. Joidenkin kohdalla tilanne on sitten ollut hankalampi. Meillä on myös ihan tavis suku ja sen vuoksi myös ongelmista on selvitty suht hyvin, sillä vanhemmilla on ollut voimavaroja auttaa läksyissä, lukea ja tukea lasta muutenkin. Itse olen akateemisesti koulutettu vaikka minulla onkin lukihäiriö.

Alkuperäinen kirjoittaja Periytyvää?:
Onko sinulla tai miehelläsi oppimisvaikeuksia? Niiden ei tarvitse olla pahoja, mutta onko teillä ollut vaikeuksia kielissä tai matematiikassa? Entä onko kummallakaan vaikeuksia hahmottaa suuntaa, tunnistaa oikeaa ja vasenta? Meillä on periytyvää lukihäiriötä suvussa ja se on monella näkynyt pieninä asioina. Joidenkin kohdalla tilanne on sitten ollut hankalampi. Meillä on myös ihan tavis suku ja sen vuoksi myös ongelmista on selvitty suht hyvin, sillä vanhemmilla on ollut voimavaroja auttaa läksyissä, lukea ja tukea lasta muutenkin. Itse olen akateemisesti koulutettu vaikka minulla onkin lukihäiriö.

juu, molemmilla meillä on ollut. mieheni taisi oppia puhumaan varsin myöhään, minulla oli ongelmia aina matikassa, miehellä lukemisessa. mies ei vielä nykyäänkään lue muuta kuin hesaria ja aku ankkaa, hän ei vaan pysty keskittyy esim. kirjaan.

lukihäiriö on minun veljellä... siis kaikkea tälläistä pientä on siellä ja täällä. meilläkin on voimavarat ym auttaa lapsia ongelmissaan, että sinällään tietty hyvä tilanne. :)

Alkuperäinen kirjoittaja NetanJahu:
Se on kyllä jännä juttu..Yhdellä sukulaisperheellä aikalailla sama juttu kuin teillä. Heillä neljä poikaa ja kaikilla ollut vaikeuksia puhumaan oppimisessa yms. Omilla lapsilla taas ei ole ollut vaikeuksia missään. Poika on nyt eskarissa, kaikki kirjaimet sanoo ja on nyt nyt oppinut lukemaan. Tyttö on nyt 2v7kk ja on puhunut jo todella kauan ja ihan oikein, r-kirjain vielä tulee aika huonosti. Pienimmästä ei kyllä vielä tiedä kun hän on vasta 8kk. :D
Mutta se on kyllä jännä juttu että mistä se johtuu että toisessa perheessä kaikilla lapsilla on paljon puhumisen yms kanssa ongelmia.
Onko teillä luettu paljon lapsille?

joo, kun olivat pienempiä, luettiin tosi paljon. nykyäään eivät enää oikein halua vaikka tyyliin anelen että antakaa äiti lukee teille (itse rakastan lukemista).

Tiedän yhden pahemman tapauksen, mutta heillä oli syynä äidin tupakoiminen raskaus aikana. En tiedä tarkalleen miten, mutta näin olen kuullut. Oli todella paljon puhe- ja kouluvaikeuksia, todennäköisesti tulee aina olemaan.
Itsellä taas lukihäiriö ja tämä jonkin verran vaikeuttaa omaa oppimista. Eniten työmuistin lyhyys, kuulo-ongelmat ja sitten kirjoittaminen. Tämä osittain ilmeisesti periytyvää, mutta konttaamattomuus voi tätä myös pahentaa.

Yhteistyössä