Onkohan tää nyt ihan oikein? Sossusta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vilijonkka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
EIVÄT PAKOTA MEITÄ HAKEMAAN LYHENNYSVAPAATA VAAN MUUTTAMAAN! JA VAIKKA KUINKA JOSSAIN LUKIS ETTÄ EI TARVII MUUTTAA NIIN SITÄ NE VAAN VAATII!

jep, taidat tosiaan vain haluta valittaa.. mitäpäs sitä lyhennysvapaata hakemaan, kun voi haukkua sossua :whistle:

Näkyypä olevan lakiin kirjattuna:

12§
Huomioon otettavat varat:

Varoina otetaan huomioon henkilön ja perheenjäsenten toimeentulotukea myönnettäessä käytettävissä olevat varat.

Varoina ei kuitenkaan oteta huomioon:

1) henkilön tai perheen käytössä olevaa vakinaista asuntoa eikä tarpeellista asuinirtaimistoa;

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin, että tarvitsisitte NYT toimeentulotukea, miten se asunnon myyminen siihen auttaisi? Vai meinaako sossu että se on parissa päivässä myyty ja löydätte siinä samalla vuokrayksiön ja muutatte että he sitten voivat auttaa teitä näiden parin kuukauden ajan?!

Naurettavaa. Mutta omien kokemusten jälkeen en kyllä sossun apuun luottaisikaan, välillä siellä käytetään niin törkeästi valtaa hyväksi, ihan kuin jotkut nauttisivat ihmisten kiduttamisesta noin.
Jos teillä normaalisti noin hyvät tulot niin eläisin kyllä lainarahalla sen pari kk, mahdollisimman tiukasti tosin, sen sijaan että edes yrittää sossusta. Siellä on pahimmillaan niin mätää menoa kuin olla ja voi.

En kiellä etteikö voitais ottaa lainaa jotta selvitään tää tiukka aika mutta eikö sossun pitäs tällaisessa tilanteessa just auttaa? Ja eniten mua ihmetyttää tuo että pitäis muuttaa yksiöön...

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
EIVÄT PAKOTA MEITÄ HAKEMAAN LYHENNYSVAPAATA VAAN MUUTTAMAAN! JA VAIKKA KUINKA JOSSAIN LUKIS ETTÄ EI TARVII MUUTTAA NIIN SITÄ NE VAAN VAATII!

jep, taidat tosiaan vain haluta valittaa.. mitäpäs sitä lyhennysvapaata hakemaan, kun voi haukkua sossua :whistle:

Jaahas. Kirjoitin jo että eivät pakota hakemaan vapaata mutta kirjoitin myös että ollaan sitä kyllä hakemassa! Kukaan ei taida nyt tajuta tätä mun aloituksen pointtia?!?!?! Se on: 3-4 hlö pitäs asua meidän sossun mukaan alle 40 m2 yksiössä/kaksiossa!

ne on katsoneet että teillä on YLEENSÄ niin hyvät tulot, että saatte lainaa ja pärjäätte sillä sen muutaman kuukauden (tämä on väärin, mutta niin se taitaa mennä ) :headwall: :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
ne on katsoneet että teillä on YLEENSÄ niin hyvät tulot, että saatte lainaa ja pärjäätte sillä sen muutaman kuukauden (tämä on väärin, mutta niin se taitaa mennä ) :headwall: :headwall:

No niin kai sitten. Sanoivat kyllä että rahaa heruu JOS suostutaan muuttamaan yksiöön!

Minä valittaisin päätöksestä. Voihan olla, että päätös tulee kielteisenä juuri sen takia, että teillä on normaalisti hyvät tulot (yleensä kyllä katsotaan, että edellisistä tuloista olisi pitänyt säästää, eikä sen vuoksi toimeentulotukea myönnetä ), mutta tuolla perusteella, että asuisitte liian isossa asunnossa ei toimeentulotukea voida evätä.

Sori ap, mutta vaikuttaa provolta... en usko että sosiaalitoimessa sentään niin typeriä ovat, että tuolla tavalla päätöksiään perustelisivat.

Vähän vaikuttaa siltä, että ap:n perhettä ei oo haluttu ottaa sossun asiakkaaksi. Ovat ehkä katsoneet, että tilanteenne ei ole vielä kovin paha tai että teillä tosiaan on mahdollisuuksia selvitä itsekin. Siksi heitetty tuo ehdotus asunnon myymisestä ja muuttamisesta noin pieneen asuntoon, kun eihän nyt kukaan ihan hepposesti sellaiseen suostu. Eihän tuossa mitään järkeä ole kun toinen lapsikin tulossa.

Muutettais pariksi kuukaudeksi yksiöön/kaksioon, myytäis oma asunto (JOO, se varmaan onnistuu parissa päivässä tai viikossa!) ja sit kun taas tilanne on parin kuukauden päästä parempi niin ostettais uusi asunto ja muutettais siihen pois vuokralta! Onko tässä sossun logiikassa nyt jotain mätää?

Alkuperäinen kirjoittaja Inkeri Ruurikintytär:
Minä valittaisin päätöksestä. Voihan olla, että päätös tulee kielteisenä juuri sen takia, että teillä on normaalisti hyvät tulot (yleensä kyllä katsotaan, että edellisistä tuloista olisi pitänyt säästää, eikä sen vuoksi toimeentulotukea myönnetä ), mutta tuolla perusteella, että asuisitte liian isossa asunnossa ei toimeentulotukea voida evätä.

Sori ap, mutta vaikuttaa provolta... en usko että sosiaalitoimessa sentään niin typeriä ovat, että tuolla tavalla päätöksiään perustelisivat.

No en minäkään uskonut että niin typeriä siellä voisivat olla mutta siltä vaikuttaa. Kuulostaa omastakin mielestä provolta mutta ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Inkeri Ruurikintytär:
Minä valittaisin päätöksestä. Voihan olla, että päätös tulee kielteisenä juuri sen takia, että teillä on normaalisti hyvät tulot (yleensä kyllä katsotaan, että edellisistä tuloista olisi pitänyt säästää, eikä sen vuoksi toimeentulotukea myönnetä), mutta tuolla perusteella, että asuisitte liian isossa asunnossa ei toimeentulotukea voida evätä.

Voi kuule...minä lähetin sosiaaliasiamiehelle kerran sähköpostia saamastani päätöksestä; jopa hän sanoi perustelun olevan "köyhänlainen". Eri asia kyseessä kuin ap:lla, mutta kuitenkin.
Esim. olin saanut päätöksen jossa luvattiin myöntää 48% menoista kun toimitan todistuksen, sain päätöksen jossa oli huomioitu 2% kun toimitin, eri virkailijalta. Ja tyyppi vaan intti vastaan että se nyt vaan menee näin.

Että kyllä siellä osataan kyykyttää köyhää...

No mun mielestä ihan oikein ettei sossusta irtoa rahaa, jos tulot on normaalisti 4000?/kk niin kyllä siitä PITÄÄ saada säästöön. Nostatte vaikka 1000? lainaa jolla maksatte kyllä kahden kuukauden ruoat ja laskut mennen tullen ja maksatte takaisin kahden kuukauden päästä vaikka neljässä erässä. Miksi ette käytä järkeä ja hae lainaa sossun rahojen sijasta????

kaikki pankkitositteet käydään tarkkaan läpi ja lasketaan PAKOLLISET menot -> lääkekulut, vesi, sähkö jne. Tietty määrä lasketaan ruokaan per/hlö. Kuitteja tutkitaan 3kk ajalta...ja kun nämä tulot ja menot lasketaan yhteen, niin sillä perusteella päätetään tarvitseeko hakija toimeentuloteka vai ei. Ymmärrän kyllä pointtisi, että muka pitäisi muuttaa yksiöön niin saisi tukea. En usko, että se auttaisi tulo/meno puolella.

meille siitä kun ollaan normaalisti hyvätuloisia ja sit vielä (tyhmiä kun ollaan eikä oo tajuttu säästää paljoa) mennään sossuun anelemaan rahaa?! Että tän asian perusteella keksi jonkun "lain/säännön" siitä että kolme ihmistä asuu yksiössä normaalisti. Kai tästä pitää valittaa johtajalle.

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
No mun mielestä ihan oikein ettei sossusta irtoa rahaa, jos tulot on normaalisti 4000?/kk niin kyllä siitä PITÄÄ saada säästöön. Nostatte vaikka 1000? lainaa jolla maksatte kyllä kahden kuukauden ruoat ja laskut mennen tullen ja maksatte takaisin kahden kuukauden päästä vaikka neljässä erässä. Miksi ette käytä järkeä ja hae lainaa sossun rahojen sijasta????

Niin varmaan tehdään nyt, haetaan lainaa siis, kun sossu ei halua auttaa. Olis pitänyt kai tehdä alunperinkin mutta luulin että sossu on tilapäistä apua varten... :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:

Niin varmaan tehdään nyt, haetaan lainaa siis, kun sossu ei halua auttaa. Olis pitänyt kai tehdä alunperinkin mutta luulin että sossu on tilapäistä apua varten... :ashamed:
No ei mun mielestä jos tulot on tuollaisia normaalisti ja pari kk kestää vain se että on pienemmillä tuloilla...

Mä ymmärän sua kun mun mun mielestä toi on tosi outoo et ne sanoo et teijän pitäs myydä kämppä ja muuttaa yksiöön mistä maksatte vuokraa yhtä paljon kuin omistusasunnosta olisitte lainaa maksaneet.. tosi outoo logiigaa sosulta ja tajuan että halusit kuulla että onko muiden mielestä outoa tämä nähtävästi sitten ei tai sit ihmiset ei vaan tajua että ei ne sossukaan vältämättä sitä lakia näköjään noudata kun ihmiset siel on töissä eikä se laki.. ja jos teiän tulot on liian suuret niin luulis et ne ois suoraan sanoneet että teillä on ollut liaan suuret tulot et sori ei voida auttaa ja jos te nyt oisitte päättäneetkin muuttaa jne.. niin samat tulothan teillä ois ollut kuitenkin ja silti ne ois auttaneet .. outooo

käy seurakunnan puheilla jos sossu ei auta,he voivat auttaa..
ja sossun pitää laskea rahat maksuun jos te jäätte miinukselle,ei siihen asunnon myyntiä odoteta.eli tuostakin voit tehdä valitusta.

Mä vetäsin jos apee olisin koko sossun hakemuksen pois. En todellakaan tanssisi sossuneukkojen pillin mukaan aapeen tapauksessa jossa edellytyksenä on muuttaa pienmpään asuntoon että saa rahaa, kolmelle mitotettu kämppä on jotain 73m2 neliöö ja neljällen. 84m2. En tarkkaa muista näiä normineliöitä.

eli siihen että "ONKO OIKEIN KUN SOSSU VAATII KOLMIOSTA YKSIÖÖN MUUTTAMISTA PARIN KK:N TAKIA?" Tuntuu niin tyhmältä.

Mutta unohtakaa koko juttu. Ei enää keskustelua tästä kun kukaan ei tajua jutun juurta.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Mä ymmärän sua kun mun mun mielestä toi on tosi outoo et ne sanoo et teijän pitäs myydä kämppä ja muuttaa yksiöön mistä maksatte vuokraa yhtä paljon kuin omistusasunnosta olisitte lainaa maksaneet.. tosi outoo logiigaa sosulta ja tajuan että halusit kuulla että onko muiden mielestä outoa tämä nähtävästi sitten ei tai sit ihmiset ei vaan tajua että ei ne sossukaan vältämättä sitä lakia näköjään noudata kun ihmiset siel on töissä eikä se laki.. ja jos teiän tulot on liian suuret niin luulis et ne ois suoraan sanoneet että teillä on ollut liaan suuret tulot et sori ei voida auttaa ja jos te nyt oisitte päättäneetkin muuttaa jne.. niin samat tulothan teillä ois ollut kuitenkin ja silti ne ois auttaneet .. outooo

täällä palstalla nyt halutaan vaan vääntää ja päteä omaa nerouttaan,eli osa tajuaa mutta vääntelee asiaa tahallaa..ja joo ap mäkin tajusin sun pointin kyllä.

niin se onkin, ja edelleenkin viimesijaista tukea varten. jos ei ole itse tehnyt ensin pärjäämisensä kannalta kaikkia mahdollisia järjestelyjä, on aika turha olettaa sossun auttavan.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mä vetäsin jos apee olisin koko sossun hakemuksen pois. En todellakaan tanssisi sossuneukkojen pillin mukaan aapeen tapauksessa jossa edellytyksenä on muuttaa pienmpään asuntoon että saa rahaa, kolmelle mitotettu kämppä on jotain 73m2 neliöö ja neljällen. 84m2. En tarkkaa muista näiä normineliöitä.

No näinpä me taidetaan tehdäkin! Mies sanoi että ennemmin ottaa vaikka lainaa kuin tanssii sossun pillin mukaan! ja niin kyllä minäkin itse asiassa, jos ehtona on asunnon myyminen.

Yhteistyössä