Onkos täällä joku myynyt asuntonsa itse? Siis ilman välittäjää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Tänään kävi taas yksi välittäjä arvioimassa asunnon. Hänet otamme välittäjäksi ellei sitten...

Kun meinaan iski ahneus ja aloin miettiä että itse myyden säästäis välityspalkkiot. Mutta miten?

Toki tutkin itsekin vielä asiaa kaikilta kanteilta, mutta tuli mieleen että olisko täällä kenelläkään kokemusta? Esim. vinkkiä jos nettiin voi jonnekin laittaa myyntiin jne.

Kaikki vinkit otetaan vastaan :)

No me ollaan aikanaan myyty suoraan, mutta tilanne oli sikäli poikkeuksellinen, että meillä oli heti tiedossa sopiva kohde jolle taloa tyrkyttää (oli aiemmin monesti selkein sanakääntein ihaillut taloamme ja sanonut, että voi kun hänelläkin olisi joskus just tällainen), ja yön yli nukuttuaan hän sen myös osti. Että sikäli tilanne ei ole luultavasti verrannollinen.

Mutta juu, on siis myyty ilman välittäjää. :D

Olen, Oikotiellä möin. Tilasin isännöitsijätodistuksen yhtiön tilinpäätöksineen ja tein asunnosta kunnon esittelylehtiset annettavaksi kävijöille. Meillä meni hyvin kaupaksi, itse asiassa ensiesittelyssä käyneet ostajat ostivat asunnon käytyään toisen kerran, mutta tuo oli hyvänä aikana talvella 2006. Mulla oli pohjat myyntitarjousta ja kauppakirjoja varten.

Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena71:
Olen, Oikotiellä möin. Tilasin isännöitsijätodistuksen yhtiön tilinpäätöksineen ja tein asunnosta kunnon esittelylehtiset annettavaksi kävijöille. Meillä meni hyvin kaupaksi, itse asiassa ensiesittelyssä käyneet ostajat ostivat asunnon käytyään toisen kerran, mutta tuo oli hyvänä aikana talvella 2006. Mulla oli pohjat myyntitarjousta ja kauppakirjoja varten.

Mitä kustansi laittaa ilmoitus Oikotielle? Miten se käytännössä tapahtuu?

Me ollaan onneksi säästetty (tai tietenkin ollaan) kauppakirjat tästä asunnosta, joten siitä nyt saa vähän osviittaa miten toimia.

Lähinnä mietinkin just tuota ilmoittelua. Kun lehti-ilmot on kaiketi aika kalliita. Joitakin satasia saa tietty sekin maksaa, ottaen huomioon että välityspalkkiot on kuitenkin tuhansia.

Joo myytiin itse vuoden 2007 lopulla. Otettiin kolmelta välittäjältä arvioit ja sit laitettiin Oikotielle. Saatiin myytyä reilussa kk:ssa. Luulen että on joukko ihmisiä jotka eivät helposti lähde kuin välittäjien myymiin kohteisiin, mutta ei kai siinä muuten ollut mitään. Paljoa ei ollu katsojia, mutta onneksi tosikiinnostuneita oli ne vähät.

Saatiin kyllä parempi hinta kuin oltais välittäjän avulla saatu.

Lisäys: me säästettiin tosiaan varmasti _ainakin_ 5000 euroa tekemällä työ itse, asunto-osakeyhtiön osakkeen myynti on helppoa. Kiinteistökauppa on monimutkaisempaa, tosin olen kyllä tehnyt senkin itse (myin äitini kuoltua hänen talonsa, Oikotiellä ilmoitin siitäkin) mutta siinä otin pankin palvelut tekemään paperit (maksoi 300 euroa).

Hei kiitos kaunis vastauksista tähän mennessä :flower: . Miten muuten, oliko aivan järkyttävä paperisota? Ja missä ja miten allekirjoititte kaikki paperit?

Oisko Oikotie ilmoitus maksanut jotain 100euroa 4 viikkoa?! Sinne vaan naputtelet valmiille pohjalle asunnon tiedot ja lisäilet haluamasi valokuvat. Helppoa on. Meillä oli lisäksi kaksi kertaa Hesarissa asunnon ilmoitus. Kallista lystiä, mutta on taas yksi joukko ihmisiä jotka eivät nettiä käytä.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:

Mitä kustansi laittaa ilmoitus Oikotielle? Miten se käytännössä tapahtuu?

Me ollaan onneksi säästetty (tai tietenkin ollaan) kauppakirjat tästä asunnosta, joten siitä nyt saa vähän osviittaa miten toimia.

Lähinnä mietinkin just tuota ilmoittelua. Kun lehti-ilmot on kaiketi aika kalliita. Joitakin satasia saa tietty sekin maksaa, ottaen huomioon että välityspalkkiot on kuitenkin tuhansia.

Oikotiellä ilmoittaminen on tosi helppoa (kirjoittaa vaan ilmon ja lisää kuvat), nykyään taitaa maksaa 80 euron huteissa (olisko 4 viikkoa imoitusaika?), voi maksaa verkkopankissa. Ja tosiaan se oma kauppakirjasta saa suoraan pohjan seuraavaa varten. katsoo vaan ettei yhtiön tiedoissa ole tullut uutta ja esitellessä kannattaa antaa mahd. ostajalle kaikki mahdolliset paperit yhtiön asioista, jotta eivät voi sanoa ettei ole informoitu kaikesta. Esittelyihion kannattaa valmistautua vastaamaan monenlaisiin kysymyksiin (eli lukea yhtiötä koskevat asiakirjat läpi).

Kunhan pistät hintapyynnön kohdilleen. Luultavasti välittäjä on arvioinut hinnan ihan oikein, ei ainakaan alakanttiin.

Me ollaan nyt muutama kuukausi etsitty aktiivisesti uutta asuntoa ja yhteenkään yksityisen järjestämään näyttöön ei ole tarvinnut mennä, koska hintapyyntö on niin posketon. Eikä niistä ole tänä aikana yksikään mennyt kaupaksi.

Naapurissa oli pari asuntoa myynnissä, pohjaltaan identtiset, paitsi toistensa peilikuvat. Tien vieressä olevaa rivarinpäätyä myi yksityinen, metsän vieressä olevaa firma. Yksityisen hintapyynti oli vain tonnin vähemmän! Firman välittämä kämppä meni nopeasti kaupaksi, yksityisen ei mennyt lainkaan... Että siinä tilanteessa olisi se viiden tonnin hassaaminen kannattanut, nyt jäi kämppä tyystin tassuun.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Hei kiitos kaunis vastauksista tähän mennessä :flower: . Miten muuten, oliko aivan järkyttävä paperisota? Ja missä ja miten allekirjoititte kaikki paperit?

Käytimme siinä kohtaa pankin palveluita. Hoitivat toimeksiannon jälkeen kaiken, me myyjät ja ostajat kävimme vain allekirjoitustilaisuudessa. Tokikin olimme pankin asiakkaita olleet jo vuosia, ja koska kaikki asuntolainasysteemitkin oli hoidettu ko. pankin kautta, heillä oli jo valmiina arkistoissaan paljon sellaista dokumenttia, millä pääsivät pitkälle. Hintaa en muista, mutta ei se kovin paha ollut verrattuna siihen, miten kovan "opiskelun" asiasta olisi pitänyt läpi käydä, jos olisi itse ajatellut homman hoitaa.

Huoneistokeskusken hinta-arvioilla voi pyyhkiä takapuolensa... Ihan yläkanttiin pistävät, ei kannata uskoa. Realistisimman arvion saimme vissiin SKV:lta, mutta siitä vielä välityspalkkio pois, niin olis mennyt taas alakanttiin meidän kannalta.

Meillä oli Oikotiellä ehdottomasti halvin ja realistisin pyyntihinta, koska haluttiin asunnosta nopeesti eroon.

Kiitos vielä vastauksista! Piti lähteä välissä opinahjoon, joten en päässyt vastaamaan enää. Meillä on nyt käynyt 2 välittäjää, jotka ovat tehneet saman hinta-arvion tästä. Ja se on ihan realistinen, samaa hintaluokkaa kuin mitä näistä kämpistä on saatu.

Mietin just tuota että pitääkö hinnan sitten olla edullisempi jos itse myy? Kun eipä noissa hinnoissa ole välityspalkkiota mukana, vaan se palkkio on sitten myyjän vaan maksettava. Siis hmm.. tarkoitan että eipä tuota hinta-arviota tehty mitenkään että arvo+välityspalkkio=myyntihinta.

Tarvitseeko pappia ollakseen yhteydessä Jumalaan? Miksi kuulua kirkkoon?

Tässä on vähän sama ongelma. Jostain kumman syystä moni ostaja haluaa tehdä kauppaa välittäjän kanssa, vaikka myyjä on vastuussa kaikesta.

Yhteistyössä