Onks tämmönen 1-vuotiaan uhma ihan normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cathryn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Cathryn

Aktiivinen jäsen
17.12.2004
1 621
0
36
Neiti (1v1kk) on aina ollu tosi pieni (8 600g 1v) ja pippurinen, mutta nyt 1 vuotta täytettyään on tullu ihan mahdottomaks. Rimpuilee ja huutaa ihan punasena, kun vaihdetaan vaippaa, puetaan tai peseydytään.

Eikä mitään pientä hermoilua tai rimpuilua, vaan ihan TÄYDET. On tosi jäntevä ja voimakas ja meinaa pudota jopa miehen sylistä, kun häntä yrittää estää putoomasta ja samalla hoitaa.

Ei syö mitään. Sormiruokaa jonkun verran (esim. leipä), jota menee vähän mahaankin asti. Lusikan käyttöö "harjottelee" niin, että ottaa lautaselta ruokaa ja vippaa sitä pitkin pöytää. Kun yrittää ohjata lusikkaa suuhun päin, saa kauheen raivarikohtauksen ja syöminen jää siihen, ennekun on alkanutkaan. :/

Nyt on ollu 2 viikkoo niin, että on syöny 1-2 lusikallista ruokaa, vähän sormiruokaa, eli ei käytännössä paljon **skaakaan! |O :headwall:

Sitten kitisee ja hermoo, jos jotain kieltää tms., niin vetää lattialle selälleen ja pää kolahtaa, josta huutaa viä kauheemmin.

Pakko on antaa sitten maitoo pullosta, jota juo n.desin kerrallaan tai puoltoista-2 nukkuun mennessään.

Oon ihan p.askana tän asian kanssa OIKEESTI ja en ymmärrä, miten se elää noin vähällä. Kauhee ressi ja ahdistus, kun mikään ei kelpaa... :ashamed:
Ei noilla kahdella vanhemmalla mitään tohon suuntaankaan oo ollu.

On se ihan normaalia. Ärsyttävä vaihe joka yleensä menee ohi. :whistle:
Mun poika temppuilee vaipanvaihdon kanssa myös, mun pitää vaihtaa vaippa niin että teen sen lattialla ja pidän mun jaloilla käsiä paikoillaan samalla kun vaihdan vaippaa, tai sitten tarttee jonkun pitelemään.
todenäköisesti se ruoka riittää kuitenkin ainakin joksikin aikaa ihan siedettävästi, jos hirveästi tökkii niin voi koittaa syöttää muutoin kuin pöydän ääressä, vaikka istumalla lusikan ja lautasen kanssa lattialla niin että se lapsi tulee hakemaan aina lusikallisen suuhunsa. Tai sitten laittaa fröbelin palikat telkkariin ja syöttää samalla :ashamed: :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Mun poika temppuilee vaipanvaihdon kanssa myös, mun pitää vaihtaa vaippa niin että teen sen lattialla ja pidän mun jaloilla käsiä paikoillaan samalla kun vaihdan vaippaa, tai sitten tarttee jonkun pitelemään.
todenäköisesti se ruoka riittää kuitenkin ainakin joksikin aikaa ihan siedettävästi, jos hirveästi tökkii niin voi koittaa syöttää muutoin kuin pöydän ääressä, vaikka istumalla lusikan ja lautasen kanssa lattialla niin että se lapsi tulee hakemaan aina lusikallisen suuhunsa. Tai sitten laittaa fröbelin palikat telkkariin ja syöttää samalla :ashamed: :whistle:

No kieltämättä oon yrittänyt totakin, että ei oltais pöydässä, mutta nyt oon yrittäny, että vaan pöydässä syödään.

Maissinaksuja oon antanu keittiössä touhutessa, muttei se niistäkään tykkää. Purasee vaan poikki ja työntää syöttötuolin alle. :laugh: :headwall:
Ja mikään muukaan "huijaaminen" ei auta lusikallista enempää.
|O |O |O

minulla heinäkuussa 2006 syntynyt tyttö ja yhtä pippurinen on.
meillä myös raivareita. koko ajan pahanteossa ja kun kieltää heittäytyy lattialle, välillä hakkaa päätä seinään..mutta rajat on silti pidettävä, niistä en luista vaikka kuinka kiukkuaa.

luulen että tämä on jokin esi uhma..

Alkuperäinen kirjoittaja kohtalon toveri:
minulla heinäkuussa 2006 syntynyt tyttö ja yhtä pippurinen on.
meillä myös raivareita. koko ajan pahanteossa ja kun kieltää heittäytyy lattialle, välillä hakkaa päätä seinään..mutta rajat on silti pidettävä, niistä en luista vaikka kuinka kiukkuaa.

luulen että tämä on jokin esi uhma..

Kiva, että on muitakin, joilla näin pippurinen tapaus.
Kyllä meilläkin rajat on, mutta toi syöminen mua ahdistaakin, kun siitä ei IKINÄ tuu mitään. Oikeen hirvittää etukäteen se toimenpide, josta ei sitten suuhun ja mahaan mee paljo mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Cathryn:

No kieltämättä oon yrittänyt totakin, että ei oltais pöydässä, mutta nyt oon yrittäny, että vaan pöydässä syödään.

Maissinaksuja oon antanu keittiössä touhutessa, muttei se niistäkään tykkää. Purasee vaan poikki ja työntää syöttötuolin alle. :laugh: :headwall:
|O |O |O

Eihän ne aina auta... mutta ei se nyt ihan heti nälkään kuole joten jos sitten vaan tylysti olet antamatta enepää kun menee pelleilyksi se syöminen ja seuraavalla ruoka-ajalla uudelleen vasta ruokaa. Kyllä se joskus loppuu...
maidon sekaan voi lirauttaa hiukan ruokaöljyä jos energiansaanti huolettaa

Jep.. on pojallakin ollut tollasia vaiheita. Syöminen on aina ollut vaikeeta. Nyt se pitää itse yhtä lusikkaa kun minä syötän toisella silloin kun sen huomio saan kiinnitettyä muualle (leluun, tai sormiruokaan..). Ihan hiljaa ja huomaamattomasti tökkään lusikan suuhun äkkiä kun oikea hetki tulee :kieh: ja oon huomannut että välillä sillä on vaiheita kun ei vaan ruoka maistu ja sit taas tulee vaihe kun se syö koko ajan. En huolestuis ellei näy kasvussa ja muussa kehityksessä jotain ongelmaa.

|O |O |O

Eihän ne aina auta... mutta ei se nyt ihan heti nälkään kuole joten jos sitten vaan tylysti olet antamatta enepää kun menee pelleilyksi se syöminen ja seuraavalla ruoka-ajalla uudelleen vasta ruokaa. Kyllä se joskus loppuu...
maidon sekaan voi lirauttaa hiukan ruokaöljyä jos energiansaanti huolettaa

Ruokaa menee PÄIVÄSSÄ yhteensä n. 4 lusikallista + pari palasta sormiruokaa, ja kun jatkuu viikkotolkulla, niin kyllä se pakostakin huolettaa.
Ja KAIKKI konstit on käytetty: lelut, videot, musiikkin, siskojen tanssiesitys, pakottaminen, lepertely, sylissä syöttämisyritykset jne. jne.

Ruokaa menee PÄIVÄSSÄ yhteensä n. 4 lusikallista + pari palasta sormiruokaa, ja kun jatkuu viikkotolkulla, niin kyllä se pakostakin huolettaa.
Ja KAIKKI konstit on käytetty: lelut, videot, musiikkin, siskojen tanssiesitys, pakottaminen, lepertely, sylissä syöttämisyritykset jne. jne.

Onko allergioita tutkittu? ne voi joskus aiheuttaa syömähaluttomuuttakin.

tietysti voi ottaa käyttöön näitä huonostisyövän lapsen syöttökeinoja, *avaan valmiiksi jo sateenvarjon vaikka ohjeet onkin ihan sairaalasta* esimerkiksi antaa parjattua pillimehua tuttipulloon(maistuu hyvältä joten mahdollisesti muutama tippa päätyy suuhunkin) ja pullon lapsen käteen, tai syöttää (meidän tapauksessa antaa käteen kerran nuolaistavaksi) lapselle sipsejä/keksejä/ranskalaisia/ tai mitä tahansa epäterveellistäkin jos se sattuu maistumaan edes vähän. tai antaa pienelle vauvalle tarkoitettua purkkiruokaa, mikäli se kelpaa jne.

Meidän esikko oli just tommonen. Oli muun sairauden takia sairaalassa yön sen ikäsenä ja kysäsin sieltä että mikä mahtaa olla ja ihan sairaalan papereihin kirjoittivat että tyttö saa temperamenttisuus kohtauksia. Oli koulun aloitus ikään asti aivan mahdoton kiukkupussi, mutta kohta 12v ja aivan mahtava, tasanen, rauhallinen esi teini =)

tietysti voi ottaa käyttöön näitä huonostisyövän lapsen syöttökeinoja, *avaan valmiiksi jo sateenvarjon vaikka ohjeet onkin ihan sairaalasta* esimerkiksi antaa parjattua pillimehua tuttipulloon(maistuu hyvältä joten mahdollisesti muutama tippa päätyy suuhunkin) ja pullon lapsen käteen, tai syöttää (meidän tapauksessa antaa käteen kerran nuolaistavaksi) lapselle sipsejä/keksejä/ranskalaisia/ tai mitä tahansa epäterveellistäkin jos se sattuu maistumaan edes vähän. tai antaa pienelle vauvalle tarkoitettua purkkiruokaa, mikäli se kelpaa jne.

Tuoremehu-pillimehua tykkää juoda. Ranskalaisia ollaan yritetty ja sipsejä, poppareita yms. Niitä mälvää suussaan ja sylkäsee pois. No, tosi pehmeitä ranskalaisia söi nyt kuumeessa ja vatsataudissa, että edes jotain mahaansa sai. :D :whistle: Ja meni varmaan semmonen 3x2cm palaa mahaan asti, että :whistle:

Ja purkkiruuista ollaan kokeiltu 5kk lihasoseet, sileet hedelmäsoseet, 12kk liharuuat, 1-3v liharuuat ja hedelmäpalasoseet. Että ehkä kaikki mahdollinen. Plus tietysti kotiruoka. Sis ruuan ja/tai pelkät makarooninpalaset, perunan ja riisin (sormin syö näitä).

Maitoallergia on ja korvatulehduskierre loppunut n.3kk sitten. Just käytiin kuume- ja ripulitaudissa alkuviikosta lääkärissä ja korvissa ei onneks edelleenkään ollu tulehdusta. Kiitos Herralle!

En käsitä enkä keksi mitä muuta vois enää tehdä. Phuuh. :/

Hei sori mutta musta tossa nyt on myöski se vika että tyttö huomaa että saa teistä kaiken irti tempuilemalla. Ruoka aika on ruoka aika eikä sillon kyllä järjestellä mitään tanssi showta ymuuta. Ruoka tarjotaan aina samaan aikaan keittiössä ja jos ei kelpaa niin seuraava ruoka tulee taas seuraavavna ruoka aikana. Syökää koko perhe yhdessä, jotta lapsi näkee kun muutkin syövät. älkää huomioiko niin hirveesti raivareita, jättäkää lapsi raivoamaan hetkeksi ja antakaa olla. Muuten tuntuu että neiti on näppärästi kietonut teidät vanhemmat pikkusormensa ympäri. tsemppiä!!!

Just käytiin viime viikolla neuvolassa ihan saman asian takia,siis tuon syömättömyyden. Oli kans parin viikon jakso,jolloin poika eli pääasiassa maidolla ja painokin laski jonkin verran. Huomasin vasta neuvolakäynnin jälkeen,että reppana tekee poskihampaitaan ylös ja alas yhtä aikaa,ei ihme jos ei ruoka maistunut. Jos teidänkin tyttö tekee hampaita? Mä en tosiaan hokannut noita poskihampaita,kun harvoin on niin kita ammollaan että pääsis kurkkaamaan :) sun kuvailema käytös on nimittäin kuin suoraan meiltä viimeisen kahden viikon ajalta.

Alkuperäinen kirjoittaja aurinkoinen1:
Hei sori mutta musta tossa nyt on myöski se vika että tyttö huomaa että saa teistä kaiken irti tempuilemalla. Ruoka aika on ruoka aika eikä sillon kyllä järjestellä mitään tanssi showta ymuuta. Ruoka tarjotaan aina samaan aikaan keittiössä ja jos ei kelpaa niin seuraava ruoka tulee taas seuraavavna ruoka aikana. Syökää koko perhe yhdessä, jotta lapsi näkee kun muutkin syövät. älkää huomioiko niin hirveesti raivareita, jättäkää lapsi raivoamaan hetkeksi ja antakaa olla. Muuten tuntuu että neiti on näppärästi kietonut teidät vanhemmat pikkusormensa ympäri. tsemppiä!!!

No hei sori vaan ittelles. Se on ollu vaan kokeilua, se tanssiesitys, ei sitä oo tehty ku kerran. Ja kaikki yleensä syödään yhdessä keittiössä. Meillä ei muualla syödäkkään.

Ja kiukkuamista ei huomioida muuten kun kieltämällä heittely yms.
On se tosi helppo antaa tollasia pisteliäitä kommentteja ja neuvoja, että onnee vaan sullekkin. :headwall:

Tuoremehu-pillimehua tykkää juoda. Ranskalaisia ollaan yritetty ja sipsejä, poppareita yms. Niitä mälvää suussaan ja sylkäsee pois. No, tosi pehmeitä ranskalaisia söi nyt kuumeessa ja vatsataudissa, että edes jotain mahaansa sai. :D :whistle: Ja meni varmaan semmonen 3x2cm palaa mahaan asti, että :whistle:

Ja purkkiruuista ollaan kokeiltu 5kk lihasoseet, sileet hedelmäsoseet, 12kk liharuuat, 1-3v liharuuat ja hedelmäpalasoseet. Että ehkä kaikki mahdollinen. Plus tietysti kotiruoka. Sis ruuan ja/tai pelkät makarooninpalaset, perunan ja riisin (sormin syö näitä).

Maitoallergia on ja korvatulehduskierre loppunut n.3kk sitten. Just käytiin kuume- ja ripulitaudissa alkuviikosta lääkärissä ja korvissa ei onneks edelleenkään ollu tulehdusta. Kiitos Herralle!

En käsitä enkä keksi mitä muuta vois enää tehdä. Phuuh. :/

no mä syötin pitkään huonostisyövälle lapselle esimerkiksi maidot tuttipullolla jossa oli vellitutti jolloin sitä maitoa meni enemmän kerralla. Meillä oli myös käytössä erikoiskorvike jonka sekoitussuhde oli poikkeava koska pitkään jatkuneen perussairauden ja allergioiden takia kyseessä oli vaikea aliravitsemustila vielä perussairauden suunnilleen korjaannuttuakin. mutta korvikkeita en lähtisi sekoittelemaan muilla kuin purkin ohjeilla ilman ravitsemusterapeutin lupaa. Lisäksi olen syöttänyt pullosta nukkuvalle lapselle maitoa...

mä olen sekoittanut maitoon muutaman lusikallisen sileää lihasosetta, tai hedelmäsosetta ja maitoon on laitettu hiukan ruokaöljyä. Mutta noistakaan ei tietysti ole mitään hyötyä jos se lapsi ei juo sitä maitoa. Ja onhan mahdollista että maitoallergian lisäksi joku muukin tekee vatsavaivoja. Mutta se mahavaiva luultavasti ilmenisi muutenkin kuin syömättömyytenä. hmapiden tulo voi myös aiheuttaa syömättömyyttä, siihen saattaa auttaa panadol.

Allergiaan vetoamalla voi kylläkoittaa päästä ravitsemusterapeutille. Joka meille sanoi, kun valitin että lapsi syö huonosti, että anna sitten sitä mehua kun se kelpasi.

Alkuperäinen kirjoittaja bumbah:
Just käytiin viime viikolla neuvolassa ihan saman asian takia,siis tuon syömättömyyden. Oli kans parin viikon jakso,jolloin poika eli pääasiassa maidolla ja painokin laski jonkin verran. Huomasin vasta neuvolakäynnin jälkeen,että reppana tekee poskihampaitaan ylös ja alas yhtä aikaa,ei ihme jos ei ruoka maistunut. Jos teidänkin tyttö tekee hampaita? Mä en tosiaan hokannut noita poskihampaita,kun harvoin on niin kita ammollaan että pääsis kurkkaamaan :) sun kuvailema käytös on nimittäin kuin suoraan meiltä viimeisen kahden viikon ajalta.

Kiitosa tästä kommentista. :hug: :flower:
Voi hyvinkin olla, että ne poskihampaat on tulollaan.
Toivottavasti tää tästä menee ohi ja ruokakin taas maistuu. :)

Mitens teillä, onks teillä yhtään helpottunu, meneekö ruoka vai vaan maitoo edelleen? Oon ajatellu, että en niin helpolla sitä maitoo antais, että vähän edes ruokaa ottais, mutta ei se mitään auta. Ei oo sydäntä pitää ihan nälässä, että maitoo kun ottaa, niin sitä sitten antaa. :( :heart:

En tarkottanu pahalla, tuli vaan ittele sellainen fiilis... pyyhin jo kerran poiski kun mietin et vastaanko, ei olis pitäny, oikeesti toivon että alkaa sujua taas. enhän mä voi tietää miten asiat oikeesti kaikki on kun ei ne tekstissä selvii joten älä nyt hiilly moisesta, kaikki ei ole niin fiksuja että syövät keittiössä, tunnen niitäki kun antavat vaikka auton avaimet ja kännykät lapselle että se nyt vaan söis... musta sellainen esim menee jo IHAN liiallisuuksiin. :)

Mitens teillä, onks teillä yhtään helpottunu, meneekö ruoka vai vaan maitoo edelleen? Oon ajatellu, että en niin helpolla sitä maitoo antais, että vähän edes ruokaa ottais, mutta ei se mitään auta. Ei oo sydäntä pitää ihan nälässä, että maitoo kun ottaa, niin sitä sitten antaa. :( :heart:

No nyt on onneks helpottunut,kun neuvolassa sanoivat että maitoa korkeintaan desi-kaksi ruuan kanssa ja muuten sitten janoon vettä..Mäkin annoin aiemmin maitoa ihan liian herkästi ja poika oppi sitten siihen,että lipitti koko ajan vähäsen ja sekin vei ruokahaluja. Ja nyt kun tajusin tuon hammasjutun,niin tiukan paikan tullen annan panadolia ettei syöminen tee niin kipeää. Kyllä se siitä,mekin kokeiltiin ihan kaikki eläinten matkimisesta ripaskan tanssimiseen kun tuntui että poika ei syö mitään :D

minä olen antanut autonavaimet ja jopa kännykänkin (rikkinäisen), että söisi. sitä on niin helppoa sanoa, kun ei tiedä itse mistä kyse ennen kun omalle kohdalle sattuu!!

Alkuperäinen kirjoittaja aurinkoinen1:
En tarkottanu pahalla, tuli vaan ittele sellainen fiilis... pyyhin jo kerran poiski kun mietin et vastaanko, ei olis pitäny, oikeesti toivon että alkaa sujua taas. enhän mä voi tietää miten asiat oikeesti kaikki on kun ei ne tekstissä selvii joten älä nyt hiilly moisesta, kaikki ei ole niin fiksuja että syövät keittiössä, tunnen niitäki kun antavat vaikka auton avaimet ja kännykät lapselle että se nyt vaan söis... musta sellainen esim menee jo IHAN liiallisuuksiin. :)

No kyllä vähän ihmettelin, mutta nou hätä.

No nyt on onneks helpottunut,kun neuvolassa sanoivat että maitoa korkeintaan desi-kaksi ruuan kanssa ja muuten sitten janoon vettä..Mäkin annoin aiemmin maitoa ihan liian herkästi ja poika oppi sitten siihen,että lipitti koko ajan vähäsen ja sekin vei ruokahaluja. Ja nyt kun tajusin tuon hammasjutun,niin tiukan paikan tullen annan panadolia ettei syöminen tee niin kipeää. Kyllä se siitä,mekin kokeiltiin ihan kaikki eläinten matkimisesta ripaskan tanssimiseen kun tuntui että poika ei syö mitään :D

Heh. :D
No hyvä, että on helpottanu. Määkin oon yrittäny ihan viime hätää sitä maitoo antaa. Eka on "syöty" ja jos ei vesi helpota mukista, niin sitten maitoo pullosta äitin kainalossa.

Meillä on 1.V tyttö ja hää on kova päinen....syöminen oli ennen iha kauheeta,mut mie tein sen et ku rupes tarpeeks leikkii ni lopetin sen siihe ja tänä päivänä hän syö oikein hyvin.... Ei kannata väkisii ainenkaa ruokaa mättää.

Kiva, että on muitakin, joilla näin pippurinen tapaus.
Kyllä meilläkin rajat on, mutta toi syöminen mua ahdistaakin, kun siitä ei IKINÄ tuu mitään. Oikeen hirvittää etukäteen se toimenpide, josta ei sitten suuhun ja mahaan mee paljo mitään.
Laita telkkariin joku lastenohjelma pyörimään, lapsi sohvalle ja lusikoi ruokaa suuhun. Pöytätavat kerkeää opettelemaan sitten esim puolen vuoden päästä.
Ei mikään ihme, että huutaa ja kiukuttelee, jos on kokoajan nälkä.

Yhteistyössä