Onneksi en ole nykypäivän lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Tässäkin moni 80-luvulla syntynyt kommentoi nyt sitä, miten helppoa oli omassa lapsuudessa. Minulla tulee väkisinkin mieleen kysymys, että kenen ansiosta nykylasten elämä on vaikeampaa?? Meidän 80-luvulla syntyneiden, vai meidän omien vanhempiemme takia?

Meillä se kyttääjäporukka ainakin on sitä edeltävää sukupolvea, sitä mikä ikänsä puolensa vois olla meidän lasten isoäitejä. Jokin mieletön katkeruus siellä asuu, varsinkin naisissa.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Tässäkin moni 80-luvulla syntynyt kommentoi nyt sitä, miten helppoa oli omassa lapsuudessa. Minulla tulee väkisinkin mieleen kysymys, että kenen ansiosta nykylasten elämä on vaikeampaa?? Meidän 80-luvulla syntyneiden, vai meidän omien vanhempiemme takia?

Moni varmaan mutta minä synnyin v. -70.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Kun me kitisimme, että miksi "kaikki muut" saa mennä pyörällä kouluun, niin meidän vanhempamme totesivat että me emme ole kaikki muut, meillä on meidän perheen säännöt ja sillä selvä.

Nykyäiti yrittää saada luokan 20 muuta oppilasta jättämään pyöränsä kotiin, mutta se ajatus, että selitettäisiin omalle lapselle että eri perheissä on eri säännöt, on täysin vieras.

Oi voi.

no höpöhöpö.
nyt menee jo minusta vähän siihen ,että tuo on palstameininkiä - ei todellisuutta. ja jos oiskin todellisuutta,niin HYVIN pienessä mittakaavassa.

tai sitten vaan saan olla helvetin iloinen ja onnellinen, että meillä keskisuuressa kaupungissa ainakin meidän " lähiössä " porukka on keskivertoja vanhempia älykkäämpää ja fiksumpaa.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
no höpöhöpö.
nyt menee jo minusta vähän siihen ,että tuo on palstameininkiä - ei todellisuutta. ja jos oiskin todellisuutta,niin HYVIN pienessä mittakaavassa.

tai sitten vaan saan olla helvetin iloinen ja onnellinen, että meillä keskisuuressa kaupungissa ainakin meidän " lähiössä " porukka on keskivertoja vanhempia älykkäämpää ja fiksumpaa.

Yhä yleisempää tuollainen tuntuu olevan.

Kuten myös se, että mitään ei voi sanoa suoraan. Soitetaan sossuun, poliisille, jupistaan netissä tai selän takana, soitetaan kouluun - mutta ei sanota suoraan sille naapurin riiviölle että "hei Matti, älä enää kiusaa meidän Lissua, jooko?" tai Lissulle että "älä leiki enää Matin kanssa".

Kaikesta on tehty ihan helvetin hankalaa.

Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Mutta silti vinha pointti aloituksessa. Kaikkea yritetään kontrolloida liikaa.

Totesin rajan tulleen vastaan kun kuulin erään äidin soittaneen koululle siitä, että jotkut hänen lapsensa luokkakaverit olivat keksineet uusia sääntöjä Kirkonrottaan, ja se suretti hänen lastaan.
Kirkkis on instituutio jota ei pidä muuttaman.

No prkl eihän niitä saa mennä noin vain muuttamaan! :D

no höpöhöpö.

Kuten myös se, että mitään ei voi sanoa suoraan. Soitetaan sossuun, poliisille, jupistaan netissä tai selän takana, soitetaan kouluun - mutta ei sanota suoraan sille naapurin riiviölle että "hei Matti, älä enää kiusaa meidän Lissua, jooko?" tai Lissulle että "älä leiki enää Matin kanssa".

Huh, onneksi meidän lähipiirissä on jäljellä vielä tuota "normaalia" yhteydenpitoa.
Näistä sossu- tms. jutuista en oo kuullu ku palstalta :)

Alkuperäinen kirjoittaja aamuntorkku:
no höpöhöpö.

Huh, onneksi meidän lähipiirissä on jäljellä vielä tuota "normaalia" yhteydenpitoa.

kuin myös.samaa ajoin takaa minä :)

Alkuperäinen kirjoittaja aamuntorkku:

Juu, niin on meidäkin lähipiirissä. Mutta yhä enemmän ja enemmän tulee vastaan & tietoon myös tätä ei-normaalia menoa.

Hankalaksi menee vanhemmuus jos joka asiassa pitää vallita täydellinen tasa-arvoisuus oman ja ventovieraiden lasten välillä, ja kaikki pikkukivet pitää lakaista pois tieltä ettei lapsonen vain kompastu.

Näin jälkikäteen aateltuna ois todellakin tarvnnu enemmän valvontaa tenavien touhuille ja ihme että olen edelleen hengissä. En mitenkään ihannoi sitä että mentiin missä sattuu ja tehtiin mitä sattuu vanhempien ollessa töissä. Kouluruoka ei ollu hyvää ja aina ei edes riittäny jokalajia kaikille toisten ahmittua liikaa jos sattu olemaan mieluista.
Omaani en halua kahlita, mutta perään kyllä katon paremmin kun aikanaan meitä.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Näin jälkikäteen aateltuna ois todellakin tarvnnu enemmän valvontaa tenavien touhuille ja ihme että olen edelleen hengissä. En mitenkään ihannoi sitä että mentiin missä sattuu ja tehtiin mitä sattuu vanhempien ollessa töissä. Kouluruoka ei ollu hyvää ja aina ei edes riittäny jokalajia kaikille toisten ahmittua liikaa jos sattu olemaan mieluista.

Juuri näin. Itselläni karvat nousevat kauhusta pystyyn vieläkin kun ajattelen mitä mekin kulmakunnan kakarat keksimme silloin 70-luvun lopulla ajanvietteeksemme. Ei silloin katsottu perään, koska vallalla oli vapaan kasvatuksen mentaliteetti. Välittämisen aste ylipäätään oli pienempi kuin nykyisin.

Sen minä haluaisin oikeasti tietää miltä esim. juuri 70-luvun lapsien onnettomuuksissa kuolemis- ja vammautumistilastot silloin näyttivät? Siis silloin ah, niin autuaalla onnen aikakaudella, jolloin lapset saivat mennä ja tulla miten halusivat? Luulenpa, että olisi aika kauhistuttavaa luettavaa verrattuna nykyisiin.

Minä en todellakaan tarkoita sitä, että lasten pitäisi saada tulla ja mennä miten halusivat.

Mutta mun mielestä voisi miettiä kokonaiskuvaa ennen kun tuomitsee 5 v lapsen ulkoilun yksin pihassa, tai ennen kun tekee lastensuojeluilmoituksen siitä että 8 v lapsi on ulkona ilman takkia. Tai ennen kun tuomitsee kaiken mahdollisen kiusaamiseksi. Käyttää sitä kuuluisaa maalaisjärkeä. On ihmisillä sitä yhä, ei kaikilla kuitenkaan, ja kaikki eivät sitä viitsi käyttää.

Kun me kitisimme, että miksi "kaikki muut" saa mennä pyörällä kouluun, niin meidän vanhempamme totesivat että me emme ole kaikki muut, meillä on meidän perheen säännöt ja sillä selvä.

Nykyäiti yrittää saada luokan 20 muuta oppilasta jättämään pyöränsä kotiin, mutta se ajatus, että selitettäisiin omalle lapselle että eri perheissä on eri säännöt, on täysin vieras.

Oi voi.

No en minä tiedä millaisia äitejä sinun tuttavapiiriisi kuuluu, mutta kyllä mä ainakin tunnen vain äitejä, joilla on se asenne, että meillä tehdään näin ja muilla tehdään miten muilla tehdään.

Ja minä olen kasvanut 80-luvulla ja kyllä mulle on pienestä pitäen opetettu, että yhtä ei jätetä ulkopuolelle (just esim synttäreissä tai leikeissä tai muuten). Ja tänä päivänä mulla on edelleen ystävinä jokaikinen mun ala-asteen luokkakaveri. Vaikka ne eivät silloin kaikki aina niin kivoja olleet niin kyllä mä nyt aikuisena arvostan sitä, että mut kasvatettiin ymmärtämään ja hyväksymään erilaisuus.

Mutta kuten jo aiemmin sanoin. Minä kasvatan lapseni siten, että jokainen hyväksytään sellaisena kun on. Kasvata sinä lapsesi niinkuin itse haluat.

Alkuperäinen kirjoittaja sivusta:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

Juuri näin. Itselläni karvat nousevat kauhusta pystyyn vieläkin kun ajattelen mitä mekin kulmakunnan kakarat keksimme silloin 70-luvun lopulla ajanvietteeksemme. Ei silloin katsottu perään, koska vallalla oli vapaan kasvatuksen mentaliteetti. Välittämisen aste ylipäätään oli pienempi kuin nykyisin.

Sen minä haluaisin oikeasti tietää miltä esim. juuri 70-luvun lapsien onnettomuuksissa kuolemis- ja vammautumistilastot silloin näyttivät? Siis silloin ah, niin autuaalla onnen aikakaudella, jolloin lapset saivat mennä ja tulla miten halusivat? Luulenpa, että olisi aika kauhistuttavaa luettavaa verrattuna nykyisiin.

Sitähän se oli. Se mikä osu vanhempien silmiin, aiheutti selkäsaunan, muuten tein mitä tykkäsin ja tulihan niitäkin haavereita. Kasvatettiin kun ehdittiin ja nähtiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Team Switzerland:
Tämä palsta myös sokeuttaa äitejä pois oikeasta elämästä..

Tätä myötäilen vahvasti!
Täällä on vallalla aivan omanlaisensa todellisuus. Ja jos vuodesta toiseen viettää täällä paljon aikaa, saattaa se ihan oikea todellisuus jopa hämärtyä.
Siis se miten eri asioihin suhtautuu ja reagoi.

Alkuperäinen kirjoittaja Mustaläski:

Tätä myötäilen vahvasti!
Täällä on vallalla aivan omanlaisensa todellisuus. Ja jos vuodesta toiseen viettää täällä paljon aikaa, saattaa se ihan oikea todellisuus jopa hämärtyä.

No ne, joiden toiminta sai mut tekemään tämän aloituksen, on ihan oikeasta elämästä :)

Sitä, palstaileeko nekin, en tosin tiedä :D

Tätä myötäilen vahvasti!

Tähän ISO peesi! :attn: Täältä olen oppinut ihan uusi totuuksia joista olisin jäänyt tä'ysin tiedottomaksi jos en olsii sattunut niitä täältä joskus lukemaan.

Mun lapsuudessa sai ulkoilla yksin, riisua takin jos on kuuma, eikä kukaan soittanut sossuun.
Mun lapsuudessa sai leikkiä rauhassa parhaan kaverin kanssa, ja jos "Jenni" tai "Kati" tuli ovelle niin sai sanoa että nyt en tuu ulos kun "Liisa" on meillä, tai että nyt ette voi tulla meille kun "Liisa" on täällä. Eikä kenenkään vanhemmat hyökkineet silmille kiusaajaksi syyttäen.
Mun lapsuudessa sai kutsua synttäreille koulusta ja pihasta ne tyypit, joiden kanssa leikki ja joista tykkäsi. Ei ollut pakko kutsua koko luokkaa.

Oli helppoa olla lapsi 80-luvulla.

Niin saa nykyäänkin.

Mutta kyllä 80-luvullakin piti koulussa ja tarhassa leikkiä kaikkien kanssa, ei vaan niiden kenestä tykkäsi eniten. Mikä musta oli ihan hyvä, omien parhaiden kavereitten kanssa sai sitten leikkiä vapaa-ajalla ihan niin kaksin kun tahtoi.

Ihan niinkuin aikuisetkin saa vapaa-aikansa viettää ihan kenen kanssa haluavat, mutta töissä on pakko tehdä töitä niiden kanssa kenen kanssa käsketään, tykkäs niistä tai ei. Ja tulla toimeen satuttamatta ketään sen työpäivän ajan. Leikki on lapsen työtä...

Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:

Tätä myötäilen vahvasti!

Tähän ISO peesi! :attn: Täältä olen oppinut ihan uusi totuuksia joista olisin jäänyt tä'ysin tiedottomaksi jos en olsii sattunut niitä täältä joskus lukemaan.

Tosiaan! Tämä palstailu on ollut kerrassaan silmät avaava kokemus :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta kyllä 80-luvullakin piti koulussa ja tarhassa leikkiä kaikkien kanssa, ei vaan niiden kenestä tykkäsi eniten. Mikä musta oli ihan hyvä, omien parhaiden kavereitten kanssa sai sitten leikkiä vapaa-ajalla ihan niin kaksin kun tahtoi.

Ihan niinkuin aikuisetkin saa vapaa-aikansa viettää ihan kenen kanssa haluavat, mutta töissä on pakko tehdä töitä niiden kanssa kenen kanssa käsketään, tykkäs niistä tai ei. Ja tulla toimeen satuttamatta ketään sen työpäivän ajan. Leikki on lapsen työtä...

Kaikkien kanssa pitää tulla toimeen, se on hyvä periaate koulussa, pk:ssa, työelämässä...

Tuntuu vaan siltä, ettei nykyään saa päättää itse sitäkään, kenen kanssaan vapaa-aikansa viettää. Esimerkiksi synttärijuttuja jos ajattelee.

Ehkä se on vain mun harhakäsitystä, mutta tuntuu tosiaan siltä että nykyään ihan kaikesta yritetään tehdä kiusaamista, tai tehdään ongelmia asioista jotka eivät ongelmia ole. Oliko 80-luvulla curlingvanhemmuutta?

Yhteistyössä